Mielenkiintoista lisäksi, miten tarkkaan tulevaisuudessa kolmen kuukauden sääntöä tullaan valvomaan. Tuleeko viranomaisille työsuhteen päätyttyä automaattisesti tieto, minkä jälkeen kello alkaa raksuttamaan alaspäin ja kun se on nollassa, alkaa karkotusprosessi?
Tieto ei tule automaattisesti, vaan työnantajalle tulee erillinen ilmoitusvelvollisuus (joku voisi tässä vaiheessa muistella puheita työnantajaa koskevan sääntelyn vähentämisestä...) Ja juuri tämä kohta on lainsäädännön ydin!
Jopa nykylainsäädäntö mahdollistaisi karkoitusprosesson käynnistämisen "suunnille heti" työsuhteen päättymisen jälkeen, mutta käytännössä juuri koskaan viranomaiset eivät saa mitään tietoa päättyneistä työsuhteista. Siten ihmiset voivat oleskella Suomessa työlupansa loppuun asti ja hakea uutta työtä, kunhan eivät erehdy ilmoittamaan asiasta viranomaisille esim. hakemalla heille tarjolla olevaa hyvin rajoitettua sosialiturvaa.
Lakiuudistuksen jyrkin ja byrokraattisin kohta on, että työnantajat lain perusteella velvoitetaan ilmoittamaan viranomaisille, mikäli heillä päättyy työsuhde sellaisen henkilön kanssa, joka oleskelee maassa työntekijän oleskeluluvalla.
Asiassa on vielä yksi "mutta": kuinka vahvasti Migri resurssoidaan seuraamaan työnantajilta tulevia ilmoituksia? Jos normaalin maahanmuuttohallinnon tapaan, niin ensimmäisen vuoden asia seisoo jonossa ennen, kuin käsittely edes hissukseen alkaa selvityspyyntöjen laatimisella. Siihen päälle kuulemiset, ja valitukset, niin kyllä kestää, ja virkamiehillä (ja juristeilla) riittää töitä. Jos taas asian hoitamiseen siirretään heti kunnolla resurssia (joka tietenkin on pois muualta oleskelulupien käsittelystä hidastaen niitä) kunnolla, niin päätökset voivat tulla nopeastikin. Toki kaikkien hallintopäätösten tavoin, niistä on mahdollisuus valitta, mikä lykkää toimeenpanoa merkittävästi.
Vaikka lakiuudistus 3-6 kk karkoituksesta hyväksyttäisiinkin, veikkaan että ensimmäisen voimassaolovuoden aikana Suomesta ei karkoiteta yhtään ainutta henkilöä sillä perusteella valitusoikeuden takia. Seuraavan 5 vuoden aikana ehkä muutamia kymmeniä, mutta sen jälkeen typerä laki onkin jo ehditty muuttaa...
Laki on persujen "näyttö" omille kannattajilleen. Kokoomus ja RKP ovat hyväksyneet sen ehkä ymärtäessään sen merkityksettömyyden (pieni mainehaitta Suomelle, mutta ei se mikään iso uutinen ole maailmalla...)
Ps. Uusin tieto maahanmuuton mallimaasta Kanadasta kertoo, että siellä on havahduttu maahanmuuttajien poismuuttoon. Eli maahan integroituneita osaajia poistuu liian suurissa määrin (usein USA:n suuntaan opittuaan kielen ja Pohjois-Amerikkalaisen kulttuurin). Kanadan uusin tavoite onkin parantaa "vetovoimatekijöitä", joilla ihmiset saadaan jäämään. Kaikki vaikeutukset pysyvän oleskeluluvan saamiseen tai kansalaisuuden hankkimiseen aiheuttavat joidenkin (yleensä niiden kaikkein parhaiden) kohdalla poistumaa. Jos maa tekee itsestään liian vaikean lähestyä, se saa vain huonoimmat riman ylittävistä, ja parhaimmat menevät muualle...