Kokemusperäisesti voin sanoa, että kumpikaan puolue ei aja hallituksessa lasten ja nuorten asiaa. Sanoissa toki. Olin mukana tekemässä opetusministeriössä työskennellessäni erilaisia konkreettisia toimenpide-ehdotuksia kummankin ryhmän tilanteen parantamiseksi. Sitoutuminen konkreettisiin päätöksiin oli vasemmalla heikkoa.
Minusta esimerkiksi koulutus on yksi osa-alue, joka kärsii liian vasemmistolaisista tavoitteista ja vääristä linjavalinnoista. Opettajatuttuni kokevat, että aikaa menee aivan liikaa kaikkeen muuhun kuin varsinaiseen opettamiseen ja tämä epäsuhta kasvaa. Erityisesti pojat ovat heidän mukaansa liian usein heikoilla koulussa ja tasoryhmien poistaminen vain lisäksi ongelmia. Opetus on pirstaloitunutta.
Minä olen viimeistä ikäluokkaa, jolla oli tasoryhmät. Olen syntynyt 1971. Tasoryhmät poistuivat yli 35 vuotta sitten. Olisiko kaipaamaasi oikeistolaista politiikkaa sitten tasoryhmien palauttaminen? Millaisia konkreettisia ehdotuksia sinulla oli, joita et saanut läpi? Olisi oikeasti mielenkiintoista kuulla.
Useilla kouluilla on käytössä omia tapojaan ryhmitellä oppilaita osaamisen perusteella. Oma lapseni oli puolet 5. luokasta matematiikassa joissain valiojoukoissa. Ryhmittely lopetettiin, koska muita ryhmiä ei saatu toimimaan.
Itse olen opettanut matematiikkaa pariin otteeseen ryhmille, jotka on valikoitu osaamisen mukaan. Hitaimmin eteneviä oli mukava opettaa, koska siellä ryhmäkoko painettiin alas ja oli erityisopettajan resurssia käytössä kaikista hitaimmin oppiville. Nopeiden, omatoimisten ryhmää oli myös mukava opettaa, kuulemma. Mutta sitten keskitason porukan opettaja oli aivan rikki oppilaidensa opettamiseen. Sinne osuivat äänekkäimmät tapaukset, ja ryhmäkoko oli selvästi aikaisempaa luokkakokoa suurempi, hitaasti etenevien ryhmän pienuuden takia.
Nämä esimerkit eivät olleet tasoryhmiä, koska kaikille opetettiin (tai ainakin yritettiin opettaa) samat asiat, ja erityisen tuen oppilaita lukuun ottamatta kaikille pidettiin samat kokeet. Kenenkään jatko-opiskelupaikkaan näillä ei ollut vaikutusta, kuten muinoin tasoryhmissä oli. Itse asiassa tasoryhmät aikoinaan poistettiin, koska ei pidetty reiluna, että ne veivät osalta oppilaista mahdollisuuden hakea lukioon. Tuo oli selvästi vasemmistolaista ajattelua.