Suomen toimia maahanmuuttajien houkuttelemiseksi voisi verrata talon maalaukseen liian pienellä pensselillä. Vaikka asialla olisi kokenut maalarimestari ja maali laadukasta tikkurilalaista, ei hommasta tule oikein mitään jos työvälineenä on vesivärisivellin.
Samalla tavalla Suomella kyllä riittää hyviä asioita markkinoitavaksi, mutta kansainvälinen profiilimme on pieni ja itsemme potentiaalisena maahanmuuttokohteena esittely suorastaan olematon. Huomioiden, että olemme maailman kolmanneksi iäkkäin kansa ja suhdanteesta huolimatta työvoimapulamme on laaja-alainen, asian tulisi olla päin vastoin.
Vähän laajennan tätä ajatusta.
Ongelma tämän maan näkyvyydessä on kansan pienimielisyys.
Tämä nähdään kaikessa missä on pienikään mahdollisuus menestymiselle, suomalainen lopettaa kesken omaan tyytyväisyyteensä. Täällä ei riitä halua ja intohimoa olla paras, täällä riittää kun asiat on hyvin ja se erottaa meidät mediaseksittömänä paikkana monista muista.
Hyviä esimerkkejä on nokia joka kuihtui omaan pienuuteensa kun olisi pitänyt laittaa isompaa vaihdetta silmään niin jäätiin näpsyttelemään jotain olematonta. Jarrutettiin sisäistä kehitystä ja oltiin tyytyväisiä.
Toisena löytyy meidän cleantech, joka jossain vaiheessa (ehkä vieläkin jollain alueilla) oli/on maailman huippua. No vietiinkö ja markkinointiinko tätä muualle? Ei, koska on niin kiva kylpeä omassa tyytyväisyydessään ja riistää reilun viiden miljoonan asiakaspohjalta pennejä. Maailmalla pelkona olisi isommat tuotot ja suuremmat haasteet.
Kolmantena - tuhantena löytyy samanlaisia esimerkkejä meidän näpräämisestä. Kun joku keksii hienon konseptin niin ulkomailta tullut miljoona riittää myymään sen pois.
Tämä kansa ja sen "johtajat" (jotka eivät osaa edes johtaa) ansaitsevat juurikin tilanteen missä olemme. Emme houkuttele fiksuja ihmisiä, emmekä pääse tästä alemmuuskompleksista yhtään mihinkään.
Ydin on että olemme lammaslauma joka kukkoilee keskenään, mutta heti kun ulkopuolelta joku tulee sanomaan niin olemme kumartamassa.