Entä Ella itse? Jos hän nyt on mies (ainakin jos määritelmä tehdään sukupuolielimen mukaan) joka pitää miehistä niin hän on homo mutta jos käy mainitussa leikkauksessa niin eheytyy samalla heteroksi?
Tätähän tässä olen koittanut vaivihkaa tuoda esille, Ella on nainen ja pitää ainakin BB:n perusteella miehistä eli on hetero. Asiaa ei muuta että Ella on trans-nainen, eikä se että käykö korjauttamassa sukupuolensa leikkauksessa.
Tässä pitää tehdä ero esimerkiksi Thaimaassa olevaan lady-boy:hin joka on hommannut itselleen silikonitissit ja naisellisen vartalon jotta voi tehdä enemmän rahaa myydessään seksiä - tässä tapauksessa lady-boy määritellään edelleen mieheksi ja mikäli tässä tapauksessa lady-boy on kiinnostunut miehistä niin on selvä homo.
Itse otin selvää yo. määritelmistä nimenomaan tämän Arttu-Ella keissin johdosta, ja sinänsä tuo on ihan loogista kun asiaan perehtyy. Lääketieteellisesti käsittääkseni transsukupuolisuus aiheutuu kun sikiövaiheessa aivot ja sukupuolielimet kehittyvät jollain tavalla epäsynkronoidusti, jolloin lopputuloksena voi olla mies naisen sukupuolielimillä tai toisin päin. Tätä asiaa ei muuta kuinka paljon korjausleikkauksia tekee kropalleen tai sukupuolielimilleen - transmies määritellään mieheksi ja transnainen naiseksi.
Alla vielä käsitteitä lähteenä Seta ry - tämä on myös itselleni välillä vaikeaa hahmottaa mutta nyrkkisääntönä on että sukupuolielimet itsessään eivät suoraan määritä sukupuolta vaan on mahdollista olla nainen, mies tai jotain siltä väliltä.
Transihmisyys on kattokäsite ja sen alla olevat käsitteet ovat osin toistensa päällä. Transsukupuolisuus = voimakas ristiriita syntymässä määritetyn sukupuolen ja sukupuoli-identiteetin välillä. – miehiä – naisia – muita, kuten muunsukupuolisia Muunsukupuolisuus = Sukupuoli-identiteetti jotakin muuta, kuin yksiselitteisesti mies tai nainen. Hyvin monenlaisia identiteettejä (gender fluid, sukupuoleton, monisukupuolinen, jne.) Transvestisuus = Kyky ja tarve eläytyä ajoittain eri sukupuoleen. Usein miehiä (syntymässä määritetty pojaksi, identifioituu mieheksi mutta persoonallisuudessa vahva feminiininen puoli). On myös naisia, jotka ovat transvestiitteja.
Disclaimer, voi olla että myös itse puhun yllä jotain puuta heinää, koska en ole mikään aiheen asiantuntija vaan nopeilla pintaraapaisuilla tätä selvitellyt