Nyt hei ihan oikeasti, oletko tosissasi? Kyllä, on totta että NHL on kovempi tasoinen kuin KHL. On myös totta, että NHL:ssä on vaikeampi menestyä kuin KHL:ssä. Mutta jos ihan oikeasti luulet, että KHL pelaajat lirppailevat, höntsäilevät ja juovat viinaa koko kauden olet kyllä pahasti väärässä. Ihan ensiksi, KHL on vaatimustasoltaan Euroopan kovin sarja. Jo pelkästään matkustusmatkat ovat epäinhimillisiä. Tähän päälle suuret ja kovat harjoitusmäärät, Euroopan kovimmat paineet ja kova vaatimustaso tekevät sarjasta ainakin urheilullisesti ammatilaismaisen. Kari Jalonen puhui KHL:n kovasta tasosta ja kovasta vaatimustasosta Veikkaajassa talvella. Se joka luulee, että voi KHL:ssä nostaa miljoonatilin lirppailemalla on pahasti väärässä. Jos NHL:ssä pelaat huonosti, olet farmissa tai toisessa joukkueessa. Jos KHL:ssä pelaat huonosti, olet työtön.
Kaikki on suhteellista. NHL-puolellahan tässä pyöritään, ja puhutaan niistä oikeasti LAHJAKKAISTA ihmisistä, näistä selkeistä NHL-jäbistä mitä mainitut tyypit ovat, eli ymmärrettävästi kyse on maailmanluokan potentiaalin tyypeistä. En
todellakaan väitä että kuka vain random turo voisi KHL:ssä ottaa mestan haltuun, sehän on huippu-urheilua. Ainoastaan väitän, että normi-intensiteetissä ja vaaditussa panostuksessa paikan oton suhteen on hirveä ero välillä NHL<->KHL, ja että jotkut kansainvälisen luokan lahjakkuudet valitsevat KHL:n koska sieltä löytyy helpompi elämäntapa, silloinkin kun rahkeet saattaisivat riittää NHL:ään.
KHL:ssä pyörii Alex "dokataan kauden tärkeintä peliä edeltävänä iltana pilkkuun asti" Radulov ja tuottaa älyttömät pisteet, toisella puolella valtamerta meni vähän toisin. Kertoo Venäjällä vallitsevasta meiningin, intensiteetin puutteesta, ja sellaisesta arvomaailmasta mitä minä en pidä juuri minään.
Ja toki nämä Komarovit ja Hartikaiset saavat siellä rajan takana pitää vaikka mitä hauskaa, en mä sitä sano, ei se ole mun asia.
Mutta olen myös erittäinkin läheltä nähnyt mitä tuo homma pelaajalle tarkoittaa. Mainitsemasi KHL-mestan menetys, toisin kuin väität, ei tarkoita mitään isoa työttömyyttä, ainoastaan sitä että se raukka joutuu hakemaan työpaikan joko pienemmästä KHL-jengistä tai jostain muusta euroliigasta. Onpa kauhea kohtalo.
Ja kyllä, minä IHAN OIKEASTI luulen että joku Radulov, todennäköisesti maailman top5-jäbä mitä lahjakkuuteen tulee, pelaa KHL:ssä juuri siksi että hän voi siellä vapaasti perseillä joukkuepelin suhteen ja vetää viinaa = nostaa miljoonatilin ei niin järkevällä panoksella. Ja sen perusteella mitä olen hänen pelistään nähnyt NHL:ssä, MM-kisoissa ja KHL:ssä, olen kiinnostunut kuulemaan perusteesi toiseen suuntaan.
Vastaavasti, mikä pointtini tässä nyt oli, niin kyllä, ihan oikeasti, uskon että nämä komarovit juurikin suuntaavat sinne kittamaan ja elämään muutenkin helppoa elämää sen tuolla osaamis- ja lahjakkuustasolla suht helposti otettavan NHL-uran sijaan.