Suomalaiset NHL:ssä kaudella 2013–2014

  • 675 152
  • 1 192

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
ESPN tietää kertoa että Teemu Hartikainen siirtyy Ufaan. Kännykällä liikenteessä, joten linkkiä en jaksa laittaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ja kaikkien kymmenientuhansien työtuntien jälkeen, kun olisi mahdollista pelata monta vuotta siellä ihan maailman huipulla, maailman _ylivoimaisesti_ parhaassa sarjassa, niin ei?

Komarovhan puhuu sujuvasti venäjää ja on tuolla Dynamossa rakastettu pelaaja isossa roolissa.

Ihmeellistä valittamista mielestäni tällaiset.

Varmasti tulevaisuudessa tullaan näkemään entistä enemmän tapauksia erityisesti venäläishuippujen osalta, jossa valitaan oma sarja änärin sijaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No ylivoimaisesti ja ylivoimaisesti... Näillä siirroillaanhan sitä tasoeroa tasoitetaan. Väittäisin muutenkin, että KHL:n parhaat pelaajat on aika lähellä NHL:n parhaita pelaajia, jos se ihan terävin kärki Crosbyineen jne. otetaan pois.
Näillä siirroilla ei tasoitella mitään. Jos Kovalchuk, Ovechkin tai vaikka Kopitar siirtyisi KHL:ään, voitaisiin puhua tasoerojen kaventamisesta, mutta jos kolmosen jyrä siirtyy NHL:stä KHL:ään, ei kummoista tasoitusta ole annettu. Lähinnä tämän on takapakkia Komaroville itselleen ammattilaisena, ellei sitten kiikarissa ole jokin juoni ensi kesää ajatellen, kuten tuossa LOFIN heitti ilmoille.

Jälkimmäinen pointtisi on hassu, koska NHL:n terävin kärki on kuitenkin aikaslailla laaja. Vai mihin se raja vedetään? Crosby, Malkin, Ovechkin, Stamkos? Sedinit, Kopitar, Giroux? Koivu, Richards, Parise? Mä kyllä väittäisin, että NHL:stä löytyy pari tähtikategoriaa ennen KHL:n parhaimpia.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
MUTTA, kun puhutaan ammattilaisurheilijoista, on kunnianhimolla aina oma roolinsa, ja kyllä tässä vähän tulee fiilis, että sitä puuttuu. Ei kyse ole statuksesta, vaan siitä mitä ammattiaan harjoittamalla voi saavuttaa - Gagarin Cup ei todellakaan ole Stanley Cup, eikä KHL:ssä pelaa muutamia yksilöitä lukuunottamatta maailman parhaita pelaajia.

Ensinnäkään kunnianhimo itsessään ei mielestäni ole mikään erityisen arvostettava ominaisuus. Sehän on äärimmäistä itsekkyyttä. Toiseksi voidaan keskustella siitä kummassa Komarov kokee olevansa arvokkaampi joukkueelle, Venäjällä isommassa roolissa vai NHL:ssä? Ainakin palkan mukaan, jos sitä voidaan käyttää mittarina, Venäjällä.

Minä arvostan sitä, että Komarov menee isomman roolin ja peliajan perässä KHL:ään kuin statuksen/Stanley Cupin perässä NHL:ään, rooliin jossa hän ei kuitenkaan olisi kovin merkittävä tekijä joukkueen menestykselle.
 

mehupoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mason ego
Kyllä vaan mun mielestä Stanley Cupin pitäis olla jokaisen lähellekään tota tasoa päässeen ammattilaisjääkiekkoilijan ykkösunelma ja tavoite, eikä mitkään rahat Venäjällä. Käsittääkseni NHL:ssä kuitenkin maksetaan ihan riittäävän kivasti niille nelosketjunkin jyrille?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ensinnäkään kunnianhimo itsessään ei mielestäni ole mikään erityisen arvostettava ominaisuus. Sehän on äärimmäistä itsekkyyttä. Toiseksi voidaan keskustella siitä kummassa Komarov kokee olevansa arvokkaampi joukkueelle, Venäjällä isommassa roolissa vai NHL:ssä? Ainakin palkan mukaan, jos sitä voidaan käyttää mittarina, Venäjällä.
Ja Porin Ässiin jos tulisi, niin olisi vielä isommassa roolissa. Kunnianhimo ammattilaisurheilussa on kaiken perusta. En ole ollut ammattilaisurheilija koskaan, en, mutta kai tuon nyt jokainen tajuaa. Ei sitä tarvitse siviilinä sen enempää arvostaakaan.

Minä arvostan sitä, että Komarov menee isomman roolin ja peliajan perässä KHL:ään kuin statuksen/Stanley Cupin perässä NHL:ään, rooliin jossa hän ei kuitenkaan olisi kovin merkittävä tekijä joukkueen menestykselle.
Ihan jees, ja suon sen sulle. Itse en hirveästi osaa hurrata pelaajalle, joka parhaassa peli-iässään luopuu lajin merkittävimmän palkinnon tavoittelusta. Ellei tässä nyt ole jokin taktinen veto kyseessä.

Vähän kuin Djokovic ilmoittaisi, ettei viitsi enää Ranskan avoimia yrittää, kun Nadal ne kumminkin vie ja rahaa saa enemmän muualta.
 

Nick Neim

Jäsen
Kyllä vaan mun mielestä Stanley Cupin pitäis olla jokaisen lähellekään tota tasoa päässeen ammattilaisjääkiekkoilijan ykkösunelma ja tavoite, eikä mitkään rahat Venäjällä. Käsittääkseni NHL:ssä kuitenkin maksetaan ihan riittäävän kivasti niille nelosketjunkin jyrille?

Ja mun mielestä olympiakulta. Kolmannen mielestä Gagarin Cup.

Aika ihmeellistä narinaa Komarovin ratkaisusta. Täällä vain arvostus Komarovia kohtaan nousi siirron myötä. Haluaa pelata jääkiekkoa isossa roolissa, ja jotkut selittävät kunnianhimon puutteesta. Sekö on kunnianhimoista kun väännät pelissä 10 minuutin peliajalla 6 taklausta?
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kunnianhimoton rahanahne paskahan se Komarovistakin kuoriintui. Toki jokainen saa omalla urallaan tehdä mitä haluaa, mutta itse arvostan 1000 kertaa enemmän niitä pelaajia, jotka haluavat pelata maailman parhaita pelaajia vastaan maailman parhaassa liigassa ja koittavat tavoitella koko lajin arvokkainta palkintoa. Jotkut taas hakevat mieluiten sen isoimman tilin. Jonkun IFK-fanin heitto sarjojen tasoeron kaventumisesta näillä siirroilla oli päivän hauskin vitsi. Joko kirjoittaja on täysin pihalla tai sitten hän vain trollasi.

No suomalaisten pelureiden virta tonne lentokenttäliigaan vain jatkuu. Seuraavana vuorossa ovat Granlund, Pulkkinen, Armia, Teräväinen ja Lehkonen. Viiden vuoden päästä Suomella on vähemmän kenttäpelaajia NHL:ssä kuin Sveitsillä tai Tanskalla. No jotkut tykkäävät kun kevään höntsäkisoihin Suomi saa parhaan mahdollisen miehistönsä. Eniten tässä vituttaa se, että nyt kun osa suomalaisista kunnianhimottomista luusereista menevät pelaamaan KHL:llää niin sen lentokenttäliigan arvostus täällä nousee aivan helvetin yliarvostetuksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja mun mielestä olympiakulta. Kolmannen mielestä Gagarin Cup.
Jos KOmarov ilmoittaa, että hänen tähtäimessään on olla mahdollisimman kovassa kunnossa olympialaisia varten ja haluaa toteuttaa lapsuuden haaveensa olympiakullasta, niin hyvä. Gagarin Cup tuskin on kovinkaan monen nyt jo peli-iässä olevan unelmien huippu.

Aika ihmeellistä narinaa Komarovin ratkaisusta. Täällä vain arvostus Komarovia kohtaan nousi siirron myötä. Haluaa pelata jääkiekkoa isossa roolissa, ja jotkut selittävät kunnianhimon puutteesta. Sekö on kunnianhimoista kun väännät pelissä 10 minuutin peliajalla 6 taklausta?
Ei, vaan se, että haluaa lunastaa ja vakiinnuttaa paikkansa joukkueessa, ja tavoitella sen jälkeen lajin suurinta seurajoukkuepalkintoa. Nyt se vaihtoi sen kivakivaan ympäristöön ja isompaan tiliin, paikasta, joka ei läpeensä paska kuitenkaan ollut. Ymmärtäisin hyvin tämän jämäminuuteilla tai AHL:ään jumittuneena, mutta en kyllä tässä tilanteessa. Kunnianhimotonta, totally dude.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ja mun mielestä olympiakulta. Kolmannen mielestä Gagarin Cup...

Myös minun mielestäni olympiakullan pitäisi olla se isoin tavoite ja unelma, jo joukkueeseen pääseminen isoissa kiekkomaissa kuten Kanadassa on helvetin vaikeaa. Lisäksi olympialaisissa pelataan jostain ihan muusta, kuin rahasta.

Ymmärrän myös mikäli eritoten jollekin venäläispelaajalle Gagarin Cup on tätä nykyä SE juttu. Sen verta isänmaallista porukkaa tuolla nyky-Venäjällä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Näillä siirroilla ei tasoitella mitään. Jos Kovalchuk, Ovechkin tai vaikka Kopitar siirtyisi KHL:ään, voitaisiin puhua tasoerojen kaventamisesta, mutta jos kolmosen jyrä siirtyy NHL:stä KHL:ään, ei kummoista tasoitusta ole annettu. Lähinnä tämän on takapakkia Komaroville itselleen ammattilaisena, ellei sitten kiikarissa ole jokin juoni ensi kesää ajatellen, kuten tuossa LOFIN heitti ilmoille.

Jälkimmäinen pointtisi on hassu, koska NHL:n terävin kärki on kuitenkin aikaslailla laaja. Vai mihin se raja vedetään? Crosby, Malkin, Ovechkin, Stamkos? Sedinit, Kopitar, Giroux? Koivu, Richards, Parise? Mä kyllä väittäisin, että NHL:stä löytyy pari tähtikategoriaa ennen KHL:n parhaimpia.

Niin, no vielä sitä isoa kaappausta ei ole nähty ja aikalailla noissa eurooppalaisissa pelaajissa se pääpaino on. Tai siis ei sinne ole mennyt nikkareita tai jenkkejä, joita mihkään tähtikategoriaan voi asettaa.

Jos nyt ajatellaan Jagria, Radulovia, Morozovia niin starojahan ne toki on. Mutta ei tuohon kovimpaan kärkeen verrattavia KHL:ssä ole. Ja ajattelen sen NHL:n terävimmän kärjen kyllä laajaksi, näitä lueteltuja nimiä ja siihen vielä 30 nimeä päälle.

Siinä seuraavassa portaassa nyt sitten on niitä nimiä, mitkä NHL:ssä voisi miehittää 2-3 ketjuja, mutta nyt miehittää KHL:n ykkösketjuja. Ja kyllä näistä miehistä ihan kelpo jengejä ollaan saatu, ihan verrattavissa noihin NHL:n bottom-5 jengeihin, noin paperilla.

Itse kyllä toivoisin, että KHL jollain tapaa painuisi unholaan ja nämä Frolovit, Radulovit ja ennen kaikkea Komarovit ja Lehterät pelaisivat NHL:ssä.

Edit. En siis todellakaan väitä että NHL:n ja KHL:n tasoero on ihan hiuksenhieno. Mutta ei KHL mikään kaljaliiga ole.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Ja Porin Ässiin jos tulisi, niin olisi vielä isommassa roolissa. Kunnianhimo ammattilaisurheilussa on kaiken perusta. En ole ollut ammattilaisurheilija koskaan, en, mutta kai tuon nyt jokainen tajuaa. Ei sitä tarvitse siviilinä sen enempää arvostaakaan.

Nauttiminen jääkiekon pelaamisesta on jääkiekon perusta. Ammattilaisuus on kaiken syöpä, joka vie fokuksen pelistä nauttimisesta rahan metsästykseen. Moni menee suuremman palkan perässä, vaikka joutuisi pelaamaan pienemmässä roolissa pienemmällä peliajalla. Siinä vaiheessa kun suuremmasta roolista saa vielä suuremman palkan on valinta jo suhteellisen selvä.

Ihan jees, ja suon sen sulle. Itse en hirveästi osaa hurrata pelaajalle, joka parhaassa peli-iässään luopuu lajin merkittävimmän palkinnon tavoittelusta. Ellei tässä nyt ole jokin taktinen veto kyseessä.

Sinulla on erilainen arvomaailma kuin minulla. Arvostat mainetta ja mammonaa. Minulle elämästä nauttiminen on tärkeämpää.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kunnianhimotonta, totally dude.

Huomaa kyllä, että ymmärryksesi huippu-urheilun eetoksesta on hyvin rajallinen. Aika monen urheilijan olen kuullut sanovan, että suurin eteen päin ajava voima on halu kehittyä. Jokainen nyt sitten voi itse arvioida, että kehittyykö Leksa paremmin KHL:ssä ykkösketjussa vai änärissä kolmos-nelosketjussa. Itse arvioisin näin tapahtuvan KHL:ssä. Ja omasta mielestäni olisi aika kunnianhimotonta huippu-urheilijalta, jos hän ei pyrkisi hakeutumaan siihen ympäristöön, jossa hän oletusarvoisesti kehittyy parhaiten.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nauttiminen jääkiekon pelaamisesta on jääkiekon perusta. Ammattilaisuus on kaiken syöpä, joka vie fokuksen pelistä nauttimisesta rahan metsästykseen. Moni menee suuremman palkan perässä, vaikka joutuisi pelaamaan pienemmässä roolissa pienemmällä peliajalla. Siinä vaiheessa kun suuremmasta roolista saa vielä suuremman palkan on valinta jo suhteellisen selvä.
Meneepäs filosofiseksi. Joo, duunistaan tulee nauttia, mutta ammattilaisurheilijalla siihen liittyy kyllä hyvin voimakas palo olla se paras tai pelata voittajajengissä. En minä tästä jaksa lähteä tekemään mitään keskustelua siitä, missä vaiheessa jääkiekon ydin mätäni ja olivatko NL:n pelaajat oikeasti puoli- vai täysiammattilaisia. Pointti on ollut siinä, haluaako pelaaja saavuttaa lajinsa suurimman kunnian seuratasolla vai ei.


Sinulla on erilainen arvomaailma kuin minulla. Arvostat mainetta ja mammonaa. Minulle elämästä nauttiminen on tärkeämpää.
No, nyt menee kyllä kovaa ja korkealta ohitse. Tässä on ollut kyse ammattilaisurheilusta, joka on kaikin puolin itsekästä touhua. Minun henkilökohtainen arvomaailmani ei liity tähän tippaakaan. Tai no, sen verran, että arvostan ammattilaista kuin ammattilaista, joka haluaa saavuttaa duunissaan huipun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Huomaa kyllä, että ymmärryksesi huippu-urheilun eetoksesta on hyvin rajallinen. Aika monen urheilijan olen kuullut sanovan, että suurin eteen päin ajava voima on halu kehittyä. Jokainen nyt sitten voi itse arvioida, että kehittyykö Leksa paremmin KHL:ssä ykkösketjussa vai änärissä kolmos-nelosketjussa. Itse arvioisin näin tapahtuvan KHL:ssä. Ja omasta mielestäni olisi aika kunnianhimotonta huippu-urheilijalta, jos hän ei pyrkisi hakeutumaan siihen ympäristöön, jossa hän oletusarvoisesti kehittyy parhaiten.
En tiedä sun eetoksestasi sen enempää, mutta itse arvioisin Komarovin kehittyvän pohjois-amerikkalaista pelityyliä ajatellen paremmin NHL-seuran kolmosketjussa, kuin KHL:ssä 1-2 ketjussa.

Miksi muuten urheilija haluaa kehittyä? Jotta voisi taata itselleen kivat olosuhteet harjoittaa ammattiaan? Ehkä, mutta eiköhän se kipinä lähde siitä, että haluaa olla paras ja kannatella lajinsa arvostetuinta pokaalia joskus käsissään.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En tiedä sun eetoksestasi sen enempää, mutta itse arvioisin Komarovin kehittyvän pohjois-amerikkalaista pelityyliä ajatellen paremmin NHL-seuran kolmosketjussa, kuin KHL:ssä 1-2 ketjussa.

Miksi ihmeessä pitäisi ajatella vain pohjois-amerikkalaista pelityyliä? Ensi kaudella suurin, kovatasoisin ja mielenkiintoa herättävin kiekkotapahtuma pelataan ihan jonkun muun kuin pohjois-amerikkalaisen pelityylin vallitessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miksi ihmeessä pitäisi ajatella vain pohjois-amerikkalaista pelityyliä? Ensi kaudella suurin, kovatasoisin ja mielenkiintoa herättävin kiekkotapahtuma pelataan ihan jonkun muun kuin pohjois-amerikkalaisen pelityylin vallitessa.
Kuten kirjoitin edellä, jos Komarov ilmoittaa olympialaiset tämän siirron syyksi, niin sehän hieno juttu. Ura vain tehdään jossain muualla kuin olympiakaukalossa, ja siitä ei tarvitse keskustella, mikä sarja ja mikä palkinto on jääkiekkoilijoiden unelma.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Pointti on ollut siinä, haluaako pelaaja saavuttaa lajinsa suurimman kunnian seuratasolla vai ei.

Minun pointtini on se, että ammattilaisurheilu on osa elämää, jolloin myös omat elämänarvot vaikuttavat päätöksiin.

No, nyt menee kyllä kovaa ja korkealta ohitse. Tässä on ollut kyse ammattilaisurheilusta, joka on kaikin puolin itsekästä touhua.

Ei se nyt mitään absoluuttisen itsekästä ole. On enemmän ja vähemmän itsekkäitä ammattilaisurheilijoita. Toinen menee enemmän rahan perässä, toinen arvostaa enemmän jääkiekon pelaamista pelaamisena ja suurempaa peliaikaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toinen menee enemmän rahan perässä, toinen arvostaa enemmän jääkiekon pelaamista pelaamisena ja suurempaa peliaikaa.
Ja kolmas pelaa pienemmällä palkalla, jotta saa toteutettua haaveensa Stanley Cupista tai edes sen tavoittelusta. Kyllä moni varmasti arvottaa jääkiekosta saamansa nautinnon korkealle, mutta kyllä heilläkin on taustalla halu olla voittajia.
 
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, JYP
No jos nyt näistä tuoreista tapauksista, jotka menivät KHL:ään puhutaan, niin niillä on vielä reilusti aikaa tavoitella vaikka sitä Stanley cupia, jos joku Stanley cup -kelpoinen seura tekisi myöhemmin tarjouksen. :)
 
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lokomotiv Jaroslavl
Niin enpä tiedä onko Komarovin päätös palata KHL:ään mikään uran lopun kattava. Se että hän teki yksivuotisen sopimuksen Dynamoon saattaa merkitä sitä, että Komarov haluaa kokeilla vielä syksyllä 2014 UFA-pelaajana NHL:ssä jos saa sieltä riittävän hyvän tarjouksen.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mukavasti tuota lordi Stanleyn pystiä kirjoittajat täällä arvostavat ja toki syystäkin. Mutta ei se nyt mikään graalin malja ole, vaikka pohjoisamerikkalaisessa urheilukulttuurissa se myyttisenä nähdäänkin.

Haen tällä sitä, että ymmärrän helposti jonkun valitsevan esim. Gagarin cupin voittamisen joukkueensa avainpelaajana kuin Stanley cupin joukon jatkona. Joo, saa nimensä legendaariseen kannuun ja pääsee brassailemaan Kaivopuiston terassille toimittajajoukon eteen, mutta mitä sitten.

Raskin eka Stanley cup tuskin oli mikään uran huipennus Tuukalle, eikä häntä millään olisi voitu sanoa tuolla kaudella Suomen parhaaksi urheilijaksi tai edes jääkiekkoilijaksi. Näinhän asian pitäisi olla, jos Stanley cupin voittaminen on niin orgastinen kokemus kuin moni täälläkin antaa ymmärtää.
 

SampoHoitaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Raskin eka Stanley cup tuskin oli mikään uran huipennus Tuukalle, eikä häntä millään olisi voitu sanoa tuolla kaudella Suomen parhaaksi urheilijaksi tai edes jääkiekkoilijaksi. Näinhän asian pitäisi olla, jos Stanley cupin voittaminen on niin orgastinen kokemus kuin moni täälläkin antaa ymmärtää.

Muistetaan toki, että Rask ei kyseisenä vuonna ollut avainhahmo pelillisesti, kuten tänä kautena. Veikkaanpa, että mikä tahansa voittaminen on perseestä silloin, jos ei itse pääse kentän tapahtumiin vaikuttamaan. Kyllä se stanley-sormus silti Tuukalle maistui ja maistuu edelleen.

Komarovhan omassa roolissaan varmasti myös NHL:ässä olisi avain asemassa. Leksan tyyliset pelaajat tuppaavat nousemaan pleijareissa arvoon arvaamattomaan, kuten venäjälläkin varmaan todettu.
 
En tiedä miksi Komarov NHL:stä Venäjälle siirtyy, mutta sen tiedän, että kovasti tuo ainakin allekirjoittanutta harmittaa. Minulle NHL-pelejä katsovana asia konkretisoituu siten, että en näe Komarovia ensi kaudella. Liityn tähän kommentoijien joukkoon, kenen mielestä Stanley Cupin tulisi olla jokaisen jääkiekkoilijan suurin unelma, mitä se joskus minullekin oli. Hyväksyn sen, että muiden mielestä ajatusmaailmani saattaa olla typerä tai naiivi, mutta minä vain yksinkertaisesti arvostan eniten SC:a jahtaavia pelaajia.

Jippo, tuo Raskin SC lienee se poikkeus, joka vahvistaa säännön. Kautta aikojen selvien kakkosveskareiden osa on ollut se, mitä se oli Raskille silloin mestaruusvuonna. Ymmärrän vertauksen, mutta mielestäni se ontuu siltä osin, että Komarov todellakin olisi ollut esimerkiksi tänä vuonna pelaavan kokoonpanon mies, jos Toronto olisi päätyyn asti mennyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös