Suomalaiset NHL:ssä kaudella 2013–2014

  • 675 920
  • 1 192

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Haen tällä sitä, että ymmärrän helposti jonkun valitsevan esim. Gagarin cupin voittamisen joukkueensa avainpelaajana kuin Stanley cupin joukon jatkona. Joo, saa nimensä legendaariseen kannuun ja pääsee brassailemaan Kaivopuiston terassille toimittajajoukon eteen, mutta mitä sitten...

Niin.

Eric Perrin on ainakin avoimesti todennut, että hänelle Kanada-maljan nostaminen (isossa roolissa) oli se uran tärkein saavutus, vaikka on voittanut myös SC:n (sivuroolissa).

Kaikki on niin suhteellista...

Epäilisin esimerkiksi Jesse Joensuun olevan todella pahan valinnan edessä, jos pitäisi päättää, ottaako mestaruuden Poriin suurena ratkaisijana vai SC:n neloskentän jyränä änärissä. Veikkaisin Jessen valitsevan ensimmäisen vaihtoehdon.

Ja mitä Komaroviin tulee, niin hänhän on tykännyt pelata Dynamossa ja uskon hänen taustallaan, että KHL-mestaruus kyllä kiinnostaa.
 
Käsittääkseni NHL:ssä kuitenkin maksetaan ihan riittäävän kivasti niille nelosketjunkin jyrille?

Siinä on vain ammattiurheilijalla sellainen ongelma, että jos nyt vaikka Komarovilla ensi syksyn ekassa matsissa joku paikka sanoo poks niin pahasti että pelit on siinä, niin ei sillä änärin nelosketjulaisen palkalla eläkeikään asti kovin leveästi elellä. Siinä mielessä joku muutaman sadan tuhannen euron ero vuosipalkassakin on merkittävä juttu.

Se olisi tietysti ihan eria asia, jos voisi olla varma siitä, että pysyy jatkuvasti terveenä ja pystyy pelaamaan nykyisellä tasollaan ainakin 35-vuotiaaksi asti. Silloin jonkun ilmoille heittämä "ehtii sitä Venäjällä rahastaa myöhemminkin" olisi paljon relevantimpi pointti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikki on niin suhteellista...

Epäilisin esimerkiksi Jesse Joensuun olevan todella pahan valinnan edessä, jos pitäisi päättää, ottaako mestaruuden Poriin suurena ratkaisijana vai SC:n neloskentän jyränä änärissä. Veikkaisin Jessen valitsevan ensimmäisen vaihtoehdon.

No... jos Anssi Salmelaa on uskomista, niin Jesse Joensuulle kelpaa mitalit roolissa kuin roolissa.

Uskoisin kyllä, että periaatteessa jokainen kiekkoilija arvottaa nuo mitalit ja pokaalit suurinpiirtein samalla tapaa.
Stanley cup, olympiakulta, world cup, maailmanmestaruus, oman maan mestaruus, mestaruus jossain muualla.

Toki näitä todella ison tunnesiteen juttuja voi olla paljon, voittaa pitkään himottu mestaruus omassa kaupungissa tai flopanneen uran pelastaminen ja samoin kuten sanotkin, se missä roolissa pelaa. Tai siis, lienee selvää että mahdollinen tuleva SC merkitsisi Tuukka Raskille enemmän kuin edellinen.
 

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Kieltämättä katson asiaa omasta vinkkelistäni, mutta kirjataan tähän se mistä viime aikaisissa tapahtumissa on minun mielestäni kyse:

Jori Lehterä on ihan vitun neiti.

Teemu Hartikainen on ihan vitun neiti.

Leo Komarov ilmeisesti, mahdollisesti, kaikesta päätellen, on ihan vitun neiti, vaikka kuvittelin kyllä ihan muuta.

Hakevat joko fyrkkaa tai mukavuudenhalua. Mutta no, ei se väärin ole. Itse asiassa suoraan myönnän että jos mulle tarjottaisiin jokunen miljoona minkä voisi löysäillessä, perseillessä ja viinaa kitatessa tienata niin kyllähän se kiinnostaisi. Mutta jossain kohtaa ainakin itselläni heräisi sellainen kunnianhimo mitä näillä löysillä vässyköillä ei kaikesta päätellen ole.

Vähän kuin Djokovic ilmoittaisi, ettei viitsi enää Ranskan avoimia yrittää, kun Nadal ne kumminkin vie ja rahaa saa enemmän muualta.

Palttiarallaa näin.
 
Viimeksi muokattu:

Räpylätassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Avalanche
Hakevat joko fyrkkaa tai mukavuudenhalua. Mutta no, ei se väärin ole. Itse asiassa suoraan myönnän että jos mulle tarjottaisiin jokunen miljoona minkä voisi löysäillessä, perseillessä ja viinaa kitatessa tienata niin kyllähän se kiinnostaisi. Mutta jossain kohtaa ainakin itselläni heräisi sellainen kunnianhimo mitä näillä löysillä vässyköillä ei kaikesta päätellen ole.

Nyt hei ihan oikeasti, oletko tosissasi? Kyllä, on totta että NHL on kovempi tasoinen kuin KHL. On myös totta, että NHL:ssä on vaikeampi menestyä kuin KHL:ssä. Mutta jos ihan oikeasti luulet, että KHL pelaajat lirppailevat, höntsäilevät ja juovat viinaa koko kauden olet kyllä pahasti väärässä. Ihan ensiksi, KHL on vaatimustasoltaan Euroopan kovin sarja. Jo pelkästään matkustusmatkat ovat epäinhimillisiä. Tähän päälle suuret ja kovat harjoitusmäärät, Euroopan kovimmat paineet ja kova vaatimustaso tekevät sarjasta ainakin urheilullisesti ammatilaismaisen. Kari Jalonen puhui KHL:n kovasta tasosta ja kovasta vaatimustasosta Veikkaajassa talvella. Se joka luulee, että voi KHL:ssä nostaa miljoonatilin lirppailemalla on pahasti väärässä. Jos NHL:ssä pelaat huonosti, olet farmissa tai toisessa joukkueessa. Jos KHL:ssä pelaat huonosti, olet työtön.
 

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Nyt hei ihan oikeasti, oletko tosissasi? Kyllä, on totta että NHL on kovempi tasoinen kuin KHL. On myös totta, että NHL:ssä on vaikeampi menestyä kuin KHL:ssä. Mutta jos ihan oikeasti luulet, että KHL pelaajat lirppailevat, höntsäilevät ja juovat viinaa koko kauden olet kyllä pahasti väärässä. Ihan ensiksi, KHL on vaatimustasoltaan Euroopan kovin sarja. Jo pelkästään matkustusmatkat ovat epäinhimillisiä. Tähän päälle suuret ja kovat harjoitusmäärät, Euroopan kovimmat paineet ja kova vaatimustaso tekevät sarjasta ainakin urheilullisesti ammatilaismaisen. Kari Jalonen puhui KHL:n kovasta tasosta ja kovasta vaatimustasosta Veikkaajassa talvella. Se joka luulee, että voi KHL:ssä nostaa miljoonatilin lirppailemalla on pahasti väärässä. Jos NHL:ssä pelaat huonosti, olet farmissa tai toisessa joukkueessa. Jos KHL:ssä pelaat huonosti, olet työtön.

Kaikki on suhteellista. NHL-puolellahan tässä pyöritään, ja puhutaan niistä oikeasti LAHJAKKAISTA ihmisistä, näistä selkeistä NHL-jäbistä mitä mainitut tyypit ovat, eli ymmärrettävästi kyse on maailmanluokan potentiaalin tyypeistä. En todellakaan väitä että kuka vain random turo voisi KHL:ssä ottaa mestan haltuun, sehän on huippu-urheilua. Ainoastaan väitän, että normi-intensiteetissä ja vaaditussa panostuksessa paikan oton suhteen on hirveä ero välillä NHL<->KHL, ja että jotkut kansainvälisen luokan lahjakkuudet valitsevat KHL:n koska sieltä löytyy helpompi elämäntapa, silloinkin kun rahkeet saattaisivat riittää NHL:ään.

KHL:ssä pyörii Alex "dokataan kauden tärkeintä peliä edeltävänä iltana pilkkuun asti" Radulov ja tuottaa älyttömät pisteet, toisella puolella valtamerta meni vähän toisin. Kertoo Venäjällä vallitsevasta meiningin, intensiteetin puutteesta, ja sellaisesta arvomaailmasta mitä minä en pidä juuri minään.

Ja toki nämä Komarovit ja Hartikaiset saavat siellä rajan takana pitää vaikka mitä hauskaa, en mä sitä sano, ei se ole mun asia.

Mutta olen myös erittäinkin läheltä nähnyt mitä tuo homma pelaajalle tarkoittaa. Mainitsemasi KHL-mestan menetys, toisin kuin väität, ei tarkoita mitään isoa työttömyyttä, ainoastaan sitä että se raukka joutuu hakemaan työpaikan joko pienemmästä KHL-jengistä tai jostain muusta euroliigasta. Onpa kauhea kohtalo.

Ja kyllä, minä IHAN OIKEASTI luulen että joku Radulov, todennäköisesti maailman top5-jäbä mitä lahjakkuuteen tulee, pelaa KHL:ssä juuri siksi että hän voi siellä vapaasti perseillä joukkuepelin suhteen ja vetää viinaa = nostaa miljoonatilin ei niin järkevällä panoksella. Ja sen perusteella mitä olen hänen pelistään nähnyt NHL:ssä, MM-kisoissa ja KHL:ssä, olen kiinnostunut kuulemaan perusteesi toiseen suuntaan.

Vastaavasti, mikä pointtini tässä nyt oli, niin kyllä, ihan oikeasti, uskon että nämä komarovit juurikin suuntaavat sinne kittamaan ja elämään muutenkin helppoa elämää sen tuolla osaamis- ja lahjakkuustasolla suht helposti otettavan NHL-uran sijaan.
 
Viimeksi muokattu:

Räpylätassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Avalanche
Kaikki on suhteellista. NHL-puolellahan tässä pyöritään, ja puhutaan niistä oikeasti LAHJAKKAISTA ihmisistä, näistä selkeistä NHL-jäbistä mitä mainitut tyypit ovat, eli ymmärrettävästi kyse on maailmanluokan potentiaalin tyypeistä. En todellakaan väitä että kuka vain random turo voisi KHL:ssä ottaa mestan haltuun, sehän on huippu-urheilua. Ainoastaan väitän, että normi-intensiteetissä ja vaaditussa panostuksessa paikan oton suhteen on hirveä ero välillä NHL<->KHL, ja että jotkut kansainvälisen luokan lahjakkuudet valitsevat KHL:n koska sieltä löytyy helpompi elämäntapa, silloinkin kun rahkeet saattaisivat riittää NHL:ään.

No juurihan sinä edellisessä viestissäsi väitit, että KHL:ssä lirppaillaan ja vedetään viinaa koko kausi. Kyllä on selvää, että NHL on kovempi liiga kuin KHL, kukaan tällä palstalla tuskin väittää vastaan. Mutta minun pointtini oli se, että ei se KHL elämä ole mitään lirappailua pelkästään, vaan kovaa työtä, vaikka ei olekkaan NHL:n tasolla.

KHL:ssä pyörii Alex "dokataan kauden tärkeintä peliä edeltävänä iltana pilkkuun asti" Radulov ja tuottaa älyttömät pisteet, toisella puolella valtamerta meni vähän toisin. Kertoo Venäjällä vallitsevasta meiningin, intensiteetin puutteesta, ja sellaisesta arvomaailmasta mitä minä en pidä juuri minään.

En tiedä Alex Radulovista ja hänen saamistaan vapauksista (joita todennäköisesti on ja paljon) mutta sen tiedän että joku suomalaisvalmentaja tai pelaaja (taisi olla Jortikka, en ole kuitenkaan täysin varma) sanoi että sai huomautuksen alkoholin käytöstä juotuaan yhden oluen. (Tämä tieto haastattelusta, muistan 100 % varmasti lukeneeni näin, en ole vain varma kuka tämän sanoi)

Mutta olen myös erittäinkin läheltä nähnyt mitä tuo homma pelaajalle tarkoittaa. Mainitsemasi KHL-mestan menetys, toisin kuin väität, ei tarkoita mitään isoa työttömyyttä, ainoastaan sitä että se raukka joutuu hakemaan työpaikan joko pienemmästä KHL-jengistä tai jostain muusta euroliigasta. Onpa kauhea kohtalo.

You don't say ja no shit, Sherlock? Väitinkö minä jotain muuta? Ei se kaupungista toiseen muuttaminen mitään hubaa varmaankaan ole ja ei sinne työpaikkaan vaan kävellä että hei, minä pelaan nyt täällä.

Ja kyllä, minä IHAN OIKEASTI luulen että joku Radulov, todennäköisesti maailman top5-jäbä mitä lahjakkuuteen tulee, pelaa KHL:ssä juuri siksi että hän voi siellä vapaasti perseillä joukkuepelin suhteen ja vetää viinaa = nostaa miljoonatilin ei niin järkevällä panoksella. Ja sen perusteella mitä olen hänen pelistään nähnyt NHL:ssä, MM-kisoissa ja KHL:ssä, olen kiinnostunut kuulemaan perusteesi toiseen suuntaan.

No niinhän se Radulov pelaa KHL:ssä sen takia, jokainen vähänkin lätkää seuraava tämän tietää. Jokainen joka on nähnyt Radulovin pelaavan tietää mitä hän on. Ylimielinen, mutta huippulahjakas kakara. Todennäköisesti Radulov vetää viinaa useamman kupin kauden aikana. Mutta älä luule, että jokainen KHL-pelaaja voi tehdä näin, kaikilla ei ole Radulovin vapauksia.

Vastaavasti, mikä pointtini tässä nyt oli, niin kyllä, ihan oikeasti, uskon että nämä komarovit juurikin suuntaavat sinne kittamaan ja elämään muutenkin helppoa elämää sen tuolla osaamis- ja lahjakkuustasolla suht helposti otettavan NHL-uran sijaan.

Ja edelleenkin, KHL-pelaajan elämä ei ole mitään kittamista ja lirppailua, vaan se on Euroopan ylivoimaisesti haastavin liiga. NHL on toki kovempi, mutta ei siellä KHL:ssä helpollakaan pääse.

Kari Jalosen kova puheenvuoro - KHL - Ilta-Sanomat Tuossa Kari Jalosen haastetteluun tältä talvelta. Suosittelen kaikkia lukemaan ainakin tuon kappaleen "Armoton työ"

Edit: Ja jos joku vielä haluaa tästä keskustella, käykö että keskustellaan KHL-ketjuissa, tämä ei oikein liity NHL-puolelle enää.
 
Viimeksi muokattu:

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
No juurihan sinä edellisessä viestissäsi väitit, että KHL:ssä lirppaillaan ja vedetään viinaa koko kausi. Kyllä on selvää, että NHL on kovempi liiga kuin KHL, kukaan tällä palstalla tuskin väittää vastaan. Mutta minun pointtini oli se, että ei se KHL elämä ole mitään lirappailua pelkästään, vaan kovaa työtä, vaikka ei olekkaan NHL:n tasolla.

Huomaa konteksti. Kaikki mainitsemani pelaajat ovat NHL-tason pelaajia, tai vähintään likimain. Tuon tason jätkien ei ole siellä enää pakko tehdä samassa määrin töitä vaan on ainakin jokseenkin varaa aukoa korkkia tai harrastaa mitä sitten ikinä lystää, verrattuna siihen miten täytyy NHL:ssä toimia.

You don't say ja no shit, Sherlock? Väitinkö minä jotain muuta? Ei se kaupungista toiseen muuttaminen mitään hubaa varmaankaan ole ja ei sinne työpaikkaan vaan kävellä että hei, minä pelaan nyt täällä.

Sinähän siitä into piukassa julistit kuinka vaikeaa työpaikan menetys KHL:ssä on NHL:ään verrattuna. Kuinka on muka työtön treidin tai farmin sijaan. Että ihan turha tulla tuollaista heittämään kun vastasin vain siihen mitä sinä itse sanoit, anteeksi vain.

No niinhän se Radulov pelaa KHL:ssä sen takia, jokainen vähänkin lätkää seuraava tämän tietää. Jokainen joka on nähnyt Radulovin pelaavan tietää mitä hän on. Ylimielinen, mutta huippulahjakas kakara. Todennäköisesti Radulov vetää viinaa useamman kupin kauden aikana. Mutta älä luule, että jokainen KHL-pelaaja voi tehdä näin, kaikilla ei ole Radulovin vapauksia.

Niin, Radulov henkilönä ei koskaan ollut se pointti, vaan ylipäätään se korkean tason lahjakkuus ja ne KHL:n vapaudet vrt. NHL.

Ja edelleenkin, KHL-pelaajan elämä ei ole mitään kittamista ja lirppailua, vaan se on Euroopan ylivoimaisesti haastavin liiga. NHL on toki kovempi, mutta ei siellä KHL:ssä helpollakaan pääse.

Missään kohtaa en ole mistään muusta täällä kirjoittanut kuin siitä että KHL on helpompi vaihtoehto kuin NHL. Eli olemme kaiketi samalla kannalla tässä? Vrt. ensimmäinen lainaus.

EDIT: Räpylätassu, luin viestimme uudestaan läpi alusta loppuun ja luulen että tämä on ihan turhaa vääntöä. Ei me oikeasti syvemmällä tasolla taideta olla kovin eri mieltä mistään.
 
Viimeksi muokattu:

Räpylätassu

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Avalanche
EDIT: Räpylätassu, luin viestimme uudestaan läpi alusta loppuun ja luulen että tämä on ihan turhaa vääntöä. Ei me oikeasti syvemmällä tasolla taideta olla kovin eri mieltä mistään.

Niin olen samaa mieltä tästä, ainoa mistä lähdin argumentoimaan alunperin oli tämä ilmeisesti kiihdyksissä laitettu väitteesi, jotenkin näin: "No jos minä pari miljoonaa haluaisin tehdä perseillessä, lirppailessa ja litkiessä niin mikä ettei." (lainaus ei ole sanasta sanaan, ainoastaan jotenkin noin se meni)

Tämä oli kuitenkin se ainut kohta, joka iski silmään. Pointtini alunperin viestissä oli, että KHL on vaatimustasoltaan aivan huippuliiga ja pelaaminen siellä ei ole perseilyä, litkimistä ja lirppailua. Tätä et ilmeisesti itsekkään tarkoittanut, mutta ymmärsin asian aluksi noin.

Ja niille, jotka pitävät KHL:ää höntsäsarjana, suosittelen lukemaan tuon K. Jalosen haastattelun, ei tarvitsisi tästä enää vääntä kättä kenenkään kanssa.
 

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Niin olen samaa mieltä tästä, ainoa mistä lähdin argumentoimaan alunperin oli tämä ilmeisesti kiihdyksissä laitettu väitteesi, jotenkin näin: "No jos minä pari miljoonaa haluaisin tehdä perseillessä, lirppailessa ja litkiessä niin mikä ettei." (lainaus ei ole sanasta sanaan, ainoastaan jotenkin noin se meni)

Myönnän kyllä tietyn kiihtymyksen, työkiireet ovat painaneet jokseenkin päälle ja konferenssifinaalien ja Stanley Cupin finaalin väli on tullut tehtyä lujaa duunia, minkä vuoksi huomasin varmistuksen Komarovin siirrosta vasta juuri ennen alkuperäistä viestiäni. Ottihan se päähän, jätkää tullut samassa divisioonassa ja vielä playoffsarjassa nähtyä ja touhusta vakuututtua niin mulla oli sellainen olo että ne kädet olisi vielä voineet Amerikan puolellakin löytyä ja sitä myöten (erikoistilanteineen) sellainen 15 tai parhaimmillaan, ainakin jossain jengissä, 17 minuutin peliaika. Niin kyllähän tuollainen siirto aina syö NHL:ää.

Siinä viestissä on kieltämättä erittäinkin selvästi tietty kyrpiintyminen nähtävissä, mutta minusta siinä ei mitään KHL:n vähättelyä sinänsä ollut. Ainakaan en sitä siten tarkoittanut enkä nytkään suoraan näe.

Tämä oli kuitenkin se ainut kohta, joka iski silmään. Pointtini alunperin viestissä oli, että KHL on vaatimustasoltaan aivan huippuliiga ja pelaaminen siellä ei ole perseilyä, litkimistä ja lirppailua. Tätä et ilmeisesti itsekkään tarkoittanut, mutta ymmärsin asian aluksi noin.

Mitä vaatimustasoon tulee niin ainoa isompi pointtini oli se, että KHL on kuitenkin änäriä helpompi paikka (vaikkakin se toisiksi vaikein) ja jotkut kyllä tekevät siltä pohjalta ratkaisuja, ja näillä kärkijätkillä oikeasti on varaa elellä vähän miten sattuu siellä. Normipelurit eivät samassa tilanteessa ole, ei missään nimessä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Leo Komarov ilmeisesti, mahdollisesti, kaikesta päätellen, on ihan vitun neiti, vaikka kuvittelin kyllä ihan muuta...

Komarov selventää omaa tilannettaan tämän päivän Satakunnan Kansassa.

Leo toteaa kokeneensa roolinsa varsin raskaaksi Torontossa ja kaipaa takaisin isomman vastuun pariin. Teki kuitenkin vain vuoden sopparin ja kyttää kyllä vielä mahiksia myös NHL:ään, mutta sen käsityksen tuosta saa, että miksikään syvyyspelaajaksi Leo ei enää rapakon taakse ole lähdössä.

Ja mainittakoon vielä omasta takaa se, että Dynamossa Komarov on liki kulttihahmo ja on myös itse todennut viihtyvänsä hyvin Moskovassa.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miksi muuten urheilija haluaa kehittyä? Jotta voisi taata itselleen kivat olosuhteet harjoittaa ammattiaan? Ehkä, mutta eiköhän se kipinä lähde siitä, että haluaa olla paras ja kannatella lajinsa arvostetuinta pokaalia joskus käsissään.

Niin..lajinsa arvostetuinta pokaalia. Sitä päivää meikä kyllä odottaa, että NHL:ään tulisi kunnon kontrollit pillereiden popsimisista. Sitähän siellä ei ymmärrettävästi ole kehitetty tietyistä syistä, eikä testit ole kuin lapsenkengissä.Eipä taida sitä aikaa tulla. Voisi tuon pokaalin loisto himmetä ja rapistua melkoisesti!

Itseäni oksettaa tuo amerikkalainen kaksinaamaisuus. Puhutaan rehdistä ja puhtaasta urheilusta ja media saa osalle porukasta paskan menemään läpi kuin kuuman veitsen voihin.Ammattilaiset asialla. Ei haluta edes nähdä ikäviä puolia asioista vaan laukataan fanaattisesti tietyn kuplan perässä silmälaput vapaaehtoisesti itselle laitettuina. Tämän vuoksi en arvosta tuota yliylistettyä sarjaa. KHL voi olla samanlainen paska, mutta eihän se itseään samalla tavoin edes tykö tuo kuin tuo sadunhohtoinen änäri.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Jotenkin aika paljon selittelyn makua noissa Komarovin jutuissa. Mies pelasi kuitenkin 14 minuuttia peliä kohden joten ei mies missään jämäroolissa ollut. Minkälaista roolia mies sitten odotti? Tulokaskausi ja noin hyvin kuitenkin peliaikaa.

Komarovin puolustelijat kuuluvat tähän jo liian suureksi kasvaneesseen itsepetosta harrastavaan porukkaan.
 

Ciry

Jäsen
Suosikkijoukkue
le Club de hockey Canadien
Niin..lajinsa arvostetuinta pokaalia. Sitä päivää meikä kyllä odottaa, että NHL:ään tulisi kunnon kontrollit pillereiden popsimisista. Sitähän siellä ei ymmärrettävästi ole kehitetty tietyistä syistä, eikä testit ole kuin lapsenkengissä.Eipä taida sitä aikaa tulla. Voisi tuon pokaalin loisto himmetä ja rapistua melkoisesti!

Itseäni oksettaa tuo amerikkalainen kaksinaamaisuus. Puhutaan rehdistä ja puhtaasta urheilusta ja media saa osalle porukasta paskan menemään läpi kuin kuuman veitsen voihin.Ammattilaiset asialla. Ei haluta edes nähdä ikäviä puolia asioista vaan laukataan fanaattisesti tietyn kuplan perässä silmälaput vapaaehtoisesti itselle laitettuina. Tämän vuoksi en arvosta tuota yliylistettyä sarjaa. KHL voi olla samanlainen paska, mutta eihän se itseään samalla tavoin edes tykö tuo kuin tuo sadunhohtoinen änäri.
Vaikka tämä nyt taas ihan off-topiciksi menee. Mielenkiinnolla kuulisin miksi tällainen "kaksinaamaisuus" rajoittuu vain amerikkalaiseen urheiluteollisuuteen ja jääkiekon saralla NHL:ään? Tai tietenkin voihan se olla puhdasta naiviuta syyttää vain amerikkalaista urheiluteollisuutta. Itselle ainakin muodostunut sellainen kuva että aika globaalia tuntuu olevan lajissa kuin lajissa, jossa raha liikkuu. Toiset vetää hapenottokykyä parantavia, toiset voimaa lisääviä toiset rauhottavia. Jos rahaa on niin kyllähän se lääketeollisuus sinulle tropin tarjoaa. Oli sitten kysymys jääkiekosta tai golfista.

Ja eihän se kerro mitään lajin "puhtaudesta" jos siellä on testijärjestelmä. Nuo järjestelmät kun eivät koskaan ole kehittyneet tarpeeksi kovalle tasolle, että kovimmat "douppaajat" jäisivät kiinni. Ja jos douppi ei auta niin sitten rahalla voidaan aikamonessa sarjassa ostaa pelejen lopputuloksia hieman paremmiksi. En lähde väittämään että NHL:ssä nämä järjestelmät, tai ylipäätään amerikkalaisessa urheiluteollisuudessa olisi millään tavalla pitkälle kehitettyjä, tai että niihin millään tavalla panostettaisiin. Koska onhan kysymys nykypäivänä pää-asiallisesti rahasta, eikä pelaajien terveydestä. Itsehän sitä voi valita, että uskooko siihen urheilujarkoniin puhtaasta ja rehellisestä urheilusta. Yhteen lauseesen kiteytettynä tarkoitan, että jos raha on mukana niin voi sen puhtaan ja rehellisen urheilun kyllä unohtaa. Toiset voivat vapaasti toista mieltä. Ihmiset huijaa aina, kun sillä voi saada etua. Antiikin Olympialaisissa on huijattu yhtä lailla kuin nykyisessä teollistuneessa urheilussa.

Nykypäivänä kun tuo urheilussa liikkuu niin suuret rahat, että oksat pois. Itseä ainakin ihmetyttää aina kun NHL:n puhutaan palkoista, niin eipä koskaan oteta huomioon mitä pelaaja voi tienata esimerkiksi Kanadalaisessa kaupungissa ihan sponsorituloina. Kyllä ne 3 kentän jyrätkin saavat hyvin sponsorisopimuksia, vaikkakaan ei nyt samassa mittakaavassa kuin tähtipelaajat. Mutta ihan samalla tavalla tietenkin KHL:ssä voi näitä mainostuloja kerätä.

Lisätäkseni tarkoitus ei ollut korostaa minkään sarjan paremmuutta toiseen nähden, vain korostaa ettei "kaksinaamaisuus" ole vain yhden sarjan vitsaus, vaan globaali ilmiö.
 
Komarovin puolustelijat kuuluvat tähän jo liian suureksi kasvaneesseen itsepetosta harrastavaan porukkaan.

Mikä olikaan totuuden torven vastaus tähän kysymykseen?

Mihin perustuu tietosi että tämän siirron takana oli pelkästään raha ja Komarov on rahanahne paska? Maksoiko Toronto tiskin alta jonkun palkkion viime kesänä kun raha ohjaa Komarovin valintoja?
 

Wormatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Anaheim Ducks
Hartikaiselta oikea ratkaisu. Turha hakata AHL:ää kun NHL-miehistöön ei mahdu. Kyllä KHL kuitenkin tasollisesti AHL:ää on rutkaasti edellä.. ja sitä itse saatanan perikuvaa, rahaakin, tulee enemmän taskuun.
Steegil kirjoitti:
Komarovin puolustelijat kuuluvat tähän jo liian suureksi kasvaneesseen itsepetosta harrastavaan porukkaan.
Komarovista valittamista en käsitä. Jätkä on vuoden päästä UFA. Nyt hyvä kausi KHL:ssä alle isolla roolilla niin avot, eiköhän se tarjottu ruutu NHL:ssäkin ole hieman erilainen.

Näin loppuviimeksi meikäläistä ei hirveästi hetkauta missä liigassa pelaajat pelaavat. Menköön pelaamaan vaikka sitä Ranskan divaria jos siltä tuntuu. Se on vaan hokia, eikä niin lainkaan meidän asia lähteä moralisoimaan pelaajia jostakin "intohimon puutteesta" ja "ahneudesta". Enemmän se on itsepetosta, että luulee oikeasti tietävänsä mitä heidän päässään liikkuu.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mielenkiinnolla kuulisin miksi tällainen "kaksinaamaisuus" rajoittuu vain amerikkalaiseen urheiluteollisuuteen ja jääkiekon saralla NHL:ään?

En ole kirjoittanut yleisestä urheilumaailman doping-ongelmasta, sehän on selviö muutenkin. Puhe oli vain ja ainoastaan NHL:stä, kun näillä palstoilla kerta liikun ja kyseisestä liigasta juttua punotaan. Siksi kirjoituskin rajoittuu tuohon liigaan.

Kuten varmaan huomasit, en aseta jalustalle myöskään KHL:ää, kyllä sielläkin varmasti jotain popsitaan, mutta mua ärsyttää tämä tekopyhyys, joka johtaa NHL:n imagoa. Kaikki on ihanaa ja suurta ja kaunista ja mikään muu ei ole mitään. Ei mistään muusta sellaista ylistystä tulekaan.

Kilpaurheilu on kovaa ja raakaa, mutta ylimielisyys kaikkia muita kohtaan on mielestäni NHL:n pahin vika ja näemmä sen kannattajienkin suurilta osin. Toki täällä löytyy myös vähemmän höyrypäitä. Yrittäkää nyt fanaattisimmat ymmärtää, että laatulätkää pelataan myös muuallakin ja toivon mukaan ei niin kovin aineinkaan. Jälkimmäinen omaa mutua ja en ole riittävästi perehtynyt NHL-osion kirjoittajiin todetakseni sinua fanaattis-siipeen kuuluvaksikaan. En usko olevani ajatuksineni edes yksin. Hieman alemmas sieltä norsunluutornista ja kunnioitusta muuallekin, niin johan käsityksetkin alkaisivat muuttumaan joltain osin ainakin.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Kieltämättä katson asiaa omasta vinkkelistäni, mutta kirjataan tähän se mistä viime aikaisissa tapahtumissa on minun mielestäni kyse:

Jori Lehterä on ihan vitun neiti.

Teemu Hartikainen on ihan vitun neiti.

Leo Komarov ilmeisesti, mahdollisesti, kaikesta päätellen, on ihan vitun neiti, vaikka kuvittelin kyllä ihan muuta.

Hakevat joko fyrkkaa tai mukavuudenhalua. Mutta no, ei se väärin ole. Itse asiassa suoraan myönnän että jos mulle tarjottaisiin jokunen miljoona minkä voisi löysäillessä, perseillessä ja viinaa kitatessa tienata niin kyllähän se kiinnostaisi. Mutta jossain kohtaa ainakin itselläni heräisi sellainen kunnianhimo mitä näillä löysillä vässyköillä ei kaikesta päätellen ole.



Palttiarallaa näin.

Yksi näistä herroista sai NHL:stä diilin jonka hinta oli tasan 1 000 000 $ ja ottaen Jenkkien verot jäisi siitä käteen karkeasti 550 000$ voi laskea vastaavan euromääräisen nettopalkkapotin. Jos vastaavasti Venäjällä lyödään käteen 1 300 000 € ja maksetaan NHL:n suunnan velvoitteet (allekirjoitusbonukset yms.) sekä veroprosentin ollesessa selvästi pienempi, voi miettiä onko kiva harkita istuvansa huonoimmassa tapauksessa AHL:ssä bussissa tai Jussi Jokisen tapaan katsomossa, kun vertailukohtaisesti olla keräämässä ylivoima-aikaa ja tasaisesti ratkaisemassa pelejä toisessa kovassa liigassa jossa oma asema on vakiintunut.

Jokainen voi miettiä omista liksoistaan kuinka paljon on väliä onko töissä sitten Linnanmäellä vai Särkänniemessä.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Hartikaisen ratkaisu siirtyä KHL:ään ei omasta mielestänikään ole mikään kovin erikoinen, koska mies on kuitenkin tahkonnut AHL:ää kolme kautta, ja päässyt välillä haistelemaan NHL:n tunnelmaa. Vielä taso ei ole sinne riittänyt pysyvästi, joten ehkäpä vuoden-parin stintti KHL:ssä isommalla kiekollisella roolilla toimii ponnahduslautana sille, että voi käydä vielä uudestaan kokeilemassa. Nuori mieshän tuo vielä on, joten eipä nyt dumata ihan täysin.

Komarovin ratkaisu oli kyllä sitten omalle kohdalle paljon oudompi, ja olen pienoisesti myös pettynytkin. Itsehän mies toki ratkaisunsa tekee, mutta omasta mielestäni mies sai kyllä Torontossa ihan hyvän roolipelaajan aseman, ja taisi muutenkin olla pidetty mies sekä seuran sisällä että fanienkin keskuudessa. Jutut siitä, että haluaa kehittää kiekollista taitoa kuulostaa kyllä vähän oudolta, koska en ainakaan itse usko Leksan enää kovin paljoa tuosta kiekollisemmaksi muuttuvan.

Toki eihän Leksallakaan ole sitä ikää kuin 26 vuotta, joten periaatteessa on vielä mahdollisuuksia päästä NHL:ään takaisin. Tietysti kovin pitkään sitä ei kannata odotuttaa, sillä nuorempia ja kehittymiskelpoisempia kavereita alkaa pian tulla ohi.
 

Saasta

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
...takaisin...

Tähän nyt haluan tarttua. Aika harvassa ovat ne, jotka ovat enää takaisin NHL:een viime vuosina palanneet. Tai jos ovat palanneet, niin ovat palanneet yleensä vain kaudeksi ja sitten taas palanneet KHL:ään. Tämä on aika mielenkiintoinen tilanne tällä hetkellä. Jotenkin tuntuu, että NHL:n veto on hiipumaan päin. Tässä ollaan ihan tosissaan kohta siinä tilanteessa, että KHL on varteenotettava kilpailija, varsinkin eurooppalaisten pelaajien kohdalla. En tiedä meneekö tämä nyt lopullisesti siihen, että NHL:ssa pelaa tulevaisuudessa eurooppalaisista vain kaikkein kirkkaimmat supertähdet ja kaikki kakkoskentästä neloskenttään ovat joko kanukkeja tai jenkkejä ja AHL:aan ei kukaan vapaaehtoisesti enää tule lähtemään. Supertähdistäkin voi tulla kova taistelu näiden kahden liigan välillä tulevaisuudessa. Vaikka olen tähän asti ollut sitä mieltä, että KHL ei tule millään tavalla uhkaamaan NHL:n asemaa maailman kovimpana liigana, niin kyllä näitä uhkakuvia alkaa pikkuhiljaa olla ilmassa. Pelottaa myös itseäni kovasti kiinnostavan draftin tulevaisuus. Meneekö tämä entistä enemmän siihen, että pelaajia ei enää varata paremmuuden vaan kansalaisuuden mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, JYP
Kieltämättä katson asiaa omasta vinkkelistäni, mutta kirjataan tähän se mistä viime aikaisissa tapahtumissa on minun mielestäni kyse:

Jori Lehterä on ihan vitun neiti.

Teemu Hartikainen on ihan vitun neiti.

Minun mielestäni nämä vinkujat ovat ihan vitun neitejä itse. Hyvähän se on tällaisilla palstoilla huudella pelaajia neideiksi, kun ei tiedetä edes totuutta pelaajien ratkaisujen takana ja heitellään vaan mielipiteitä fiiliksillä. Ja se, joka luulee että elämä Venäjällä on herkumpaa kuin pullamössö-Amerikassa, on kyllä kanssa jonkun todellisuuden tajun kadottanut, mutta itkua näyttää riittävän.

Kyllä muakin tavallaan vituttaa, että pelaajat menee KHL:ään eikä NHL:ään, jota itse ensisijaisesti seuraan. En jaksa edes kotimaista liigaa seurata, mutta jos tällaisten asioiden takia haukkuu pelaajia neideiksi, niin on kyllä aikamoista paskaa. Ehkä sen sijaan voisi joskus katsoakin sitä KHL:ään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos pelaajalle maksetaan NHL:ssä ja KHL:ssä sama palkka, niin kyllähän pelaaja aika vässykältä minun silmissämi vaikuttaa jos KHL:än valitsee siksi kun pelejä on vähemmän ja kausi ei ole niin raskas. Kuitenkin jos KHL:ssä palkka on tuplasti parempi kuin NHL:ssä (yksisuuntaisella sopimuksella), niin idioottihan pelaaja on joku jonkun säälittävän statuksen takia alle markkina-arvonsa pelaisi. Niinpä näkisin että tämä on enemmänkin NHL:n ongelma kuin Komarovin. Komarov näytti että pystyy NHL:ssä pelaamaan, se on sitten joukkueen johdon homma tarjota hänelle kilpailukykyinen palkka.

Ymmrrän hyvin että Lehterä halusi tulokassopimuksensa kikkailla alta pois, sillä AHL:n 55 000 kaudessa vs. KHL:n miljoona on niin eri planetoilta, mutta jos mies ei NHL:ään lähde edes koittamaan, niin vaikuttaa Jukka Seppo / Mika Niemismäiseltä vässykältä. Ei mitään uskoa itseenä että voisi seuraavalle tasolle nousta ja saada NHL:stä isompaa roolia ja tiliä.

Teemu Hartikainen on kolme vuotta AHL:ää vetänyt. Nyt olisi aika se yksisuuntainen sopimus saada, mutta ei saa niin sitten KHL on ihan oikea ratkaisu. Sieltä voi lähteä takasin jos tarjous tulee.
 
Yllättävää kun Hartikainenkin lähtee Neuvostoliittoon, mutta ihan jees homma. On nyt kahdella kaudella vaatinut itseltään vakiopaikkaa Oilersissa, ja omiin tavoitteisiinsa nähden liikaa joutunut tyytymään AHL-kiekkoon.
Kausi tai pari muualla voi todella kehittää Hartikaista. Toisaalta aika rohkea ratkaisu, ei nöyristellyt NHL:n suuntaan ja polvillaan anellut jatkomahdollisuutta mihin hintaan hyvänsä.

Enpä nyt kovin vakuuttunut ole Komarovin kiekollisesta taitotasosta, tuskinpa olisi realistista odottaakaan mitään isompaa roolia ja ylivoimavastuuta. No, nyt hänen kohdallaan NHL on tullut nähdyksi, onnistuneen kauden merkeissä.

Varmaan Venäjällä voisi niitä öljy- ja kaasumiljoonia työntää vaikka johonkin hyödyllisempään kuin kiekkoiluun, esim asunnottomien ja köyhien auttamiseen, tai muuten seudun kehittämiseen. Mutta eihän se ole Venäjällä tapana.
Olisi mielenkiintoista tietää minkä verran KHL-seurat saavat lipputuloja kauden aikana, tai pienemmiltä sponsoreilta. Tuskin tulot nousee kovin korkeiksi.
Onhan se erikoista kun rahaa tuhlataan noin paljon urheiluun.

NHL:n doping-asiasta voisi sanoa, että on selvää ettei liiga halua kenenkään jäävän kiinni kiellettyjen aineiden käytöstä, olisi huonoa mainosta. Sen sijaan on hyvä jos pelaajat aineiden voimalla jaksavat luistella ja runtata kovasti, palautuvat nopeammin ja jaksavat tiukan ottelutahdin että tulee rahaa kassaan.
Pelaajien keskuudessa tuskin on sellaista henkeä, että "toivottavasti huijarit saadaan kiinni, vievät pelipaikan meiltä puhtailta urheilijoilta!"
Uskon että heillä on mielestään tavallaan moraalinen oikeus ja hyväksyntä käyttää suoritusta parantavia aineita, se kun on yleistä suurissa ammattilaisliigoissa Pohjois-Amerikassa. Ja kyllä se perämetsien jykeväleukainen hokihemmo todellakin on valmis douppaamaan, mikäli se auttaa häntä pysymään NHL:n puolella farmiliigan sijasta ja varmistamaan kuusinumeroisen vuosiansion.
Enpä tiedä onko se Selännekään ihan puhtaan Valiomaidon voimalla jaksanut pysytellä vauhdissa mukana 43-vuotiaaksi. Ja kun Granlund on valmis kännäämään julkisesti "kun eikös se kuulu asiaan kun on voitettu, ja muutenkin eikös se ryyppääminen kuulu nuoruuteen?" niin hänelläkään tuskin olisi tunnontuskia ottaa vähän droppia. Se kun kuuluu asiaan kun mennään tuonne isoon liigaan, ja niinhän ne vanhemmatkin pelaajat kesäisin douppasivat.
 

Käräppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Calgary Flames
Enpä nyt kovin vakuuttunut ole Komarovin kiekollisesta taitotasosta, tuskinpa olisi realistista odottaakaan mitään isompaa roolia ja ylivoimavastuuta. No, nyt hänen kohdallaan NHL on tullut nähdyksi, onnistuneen kauden merkeissä.

Minä taas olin yllättynyt Komarovin kiekollisesta taitotasosta. Luulin että pelaa koko kauden nelosketjussa, mutta kun pääsi ylempiin ketjuihin niin eipä näyttänyt yhtään taidottomammalta kuin silloiset ketjukaverit Grabovski ja Kulemin. Toki kauden loppu meni sitten alemmissa kentissä ja pienemmällä vastuulla, mutta runkosarjassa ainakin oli mielestäni tarpeeksi taitava pelaamaan kakkos-kolmosketjussa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä taas olin yllättynyt Komarovin kiekollisesta taitotasosta. Luulin että pelaa koko kauden nelosketjussa, mutta kun pääsi ylempiin ketjuihin niin eipä näyttänyt yhtään taidottomammalta kuin silloiset ketjukaverit Grabovski ja Kulemin. Toki kauden loppu meni sitten alemmissa kentissä ja pienemmällä vastuulla, mutta runkosarjassa ainakin oli mielestäni tarpeeksi taitava pelaamaan kakkos-kolmosketjussa.

Vaikka diggaankin Komarovista ja paljon, niin ei tuo kyllä ihan totta ole. Toki Grabovski alisuoritti koko kauden eikä käsittääkseni Kuleminkaan ole mikään samettikäsi näin perusroolinsa mukaisesti. Komarovin alapuolelta löytyi taitopuolelta huipppunäppärät Colton Orr ja Frazer MacLaren, sekä about samoilla taitotasoilla oleva alivoimaspesialisti MacClement ja keskinkertaisesti suoriutunut Clarke MacArthur + pari muuta AHL:n ja NHL:n välillä risteillyttä kaveria.

Ps. En muista onko nämä kaikki Macejä vai Mcjä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös