Myönnän tässä jo alkusanoissa että olen itse Leinon ihailija ja osa sanoistani saattaa olla kirjoitettu lasit päässä.
Näin Leinon ensimmäisen kerran pelaavat HPK:n paidassa keväällä 2007. Silloin ei osannut arvata lainkaan että siitä hetkestä seitsemisen vuotta eteenpäin niin hän on kenties NHL:n suomalaispelaajista se joka kerää kotimaamme medioissa ynnä muissa jääkiekkokeskusteluissa päälleen suurimman määrän negatiivista energiaa.
Tuntuu välillä että Ville Leinosta ei kukaan halua muistella mitään hyvää. Ikäänkuin se olisi hänen oma vikansa miksi sai niin suuren sopimuksen Buffalosta, johon ihan jokainen muukin pelaaja olisi hänen tilanteessaan tarttunut. Toki suurin syy kaikille negatiivisille sanoille häntä kohtaan ovat heikosti sujuneet kaudet Sabresissa.
Tuntuu että etenkään me suomalaiset emme tunnu ymmärtävän ammattiurheilijan taustoista yhtään mitään. Heijastan tämän enemmän ehkä tähän karjalalippis-yhdyskuntaan jotka lukevat päivittäin Iltasanomien kaiken kategorian uutisia, jakavat niitä suu vaahdossa, eivätkä edes uskalla kyseenalaistaa etteikö uutisen jokainen sana olisi faktaa. Ammattilaisurheilijan suurin asia on huolehtia omasta terveydestään. Fyysisen puolen tulee olla sillä tasolla jossa urheilija itse vaikuttaa. Henkinen puoli on se mikä ratkaisee suorituksen todellisen tason fysisen puolen ollessa kunnossa. Tämä perisuomalainen tapa ajatella asiat alkaa jyrpiä itseäni jo melkoisesti. Kenties se johtuu siitä että alkaa itse vanheta ja on huomannut millä tavalla ulkomailla asiat hoidetaan. "Ville Leino ei tule koskaan saamaan jatkosopimusta", "Ville Leinon uran huippuhetket on jo nähty", "Ville Leino v¤ttu sä oot laiska!!11".... nämä kaikki on jo kuultu niin useaan kertaan. Sitä toista puolta tai ymmärrystä ei tunnu tästä yhteiskunnasta löytyvän. Tai jos löytyy niin he ovat todella vähässä.
Leinon loukkaantumishistoriasta tähän päivään mennessä voitaisiin kirjoittaa kirja. Lisänä se että ketjukemioita ei Buffalon aikana löytynyt kenenkään kanssa, josta osa syyttävästä sormesta voidaan laittaa sen aikaisen GM Darcy Regierin päälle heikosta scoutingista. Leinon nousu alkoi Flyersin ajoilta, jolloin mies sai paljon vastuuta. Tällöin tuli myös tulosta. Lindy Ruff puheli Leinon Buffalo-siirron alla että hänestä tulee seuran uusi ykkössentteri ja vastuunkantaja. Homma ei ensimmäisellä kaudella ottanut toimiakseen oikeen missään roolissa ja hyvin alkanut toinen kausi meni kokonaan ohi loukkaantumisten takia. Se henkinen lasku mikä tapahtuu pelaajan aivotoiminnassa tälläisessä tilassa on todella radikaali. Kolmas kausi oli myös loukkaantumisia täynnä. Pelaajan suoritustaso ei puolikuntoisena ole kovin kummoinen verrattuna siihen tasoon jossa pelaaja on 100% kunnossa niin henkisellä kuin fyysisellä tasolla. Vihdoin kun Ville tervehtyi vastuu olikin sitten neloskentän laituri, mikä ei Villen kaltaiselle pelaajatyypille ole oikea vaihtoehto.
Olen todellakin siitä mieltä että Leinon olisi pitänyt henkisellä puolella olla vahvempi ja vain pelata täysillä silloinkin kun pelasi nelosketjussakin ja nousta sitä kautta takaisin kärkiketjuihin. Taustoista en kuitenkaan tiedä niin paljon että osaisin sanoa että olivatko asiat näin yksinkertaisia. Ehkä se tapa ei olisi ollut osa villeleino-persoonaa.
Olen samaa mieltä että Leinon ulososto oli oikea ratkaisu niin seuran kuin pelaajankin kannalta. Minä haluan kuitenkin uskoa että se terve Ville jonka peliä näimme 2010-luvun alussa on vielä siellä jossain. Se pitää vain kaivaa esiin. Se Ville Leino joka pelasi kevään 2010 playoffeissa on yksi parhaista suomalaisista jääkiekkosuorituksista 2010-luvulla.
1M + 1yr on tässä kohtaan todella pieni riski jollekin seuralle. Kaikki riippuu roolituksesta ja kanssapelaajista.
Ei muuta. Jatketaan.