Kyllähän se on selvä, että NHL:ta seuraavilla suomalaisilla harvalla on yhtä joukkuetta, jonka fani oikein kunnolla ollaan. Viime vuosina suomalaiset ovat NHL:ssä jakaantuneet poikkeuksellisen epätasaisesti, kun Wildissä ja Ducksissa on iso rypäs suomalaispelaajia. Columbukseen saattavat jotkut mieltyä, kun siellä on suomalainen GM.
Itsellä tilanne on ollut se, että aina olen Florida Panthersia sympannut. Nyt kun Barkov sinne siirtyi, on kyllä tullut huomattua, että selkeästi olen Panthersista kiinnostuneempi ja kannatan joukkuetta kunnolla. Mutta tässä on kuitenkin se mutta, elikkä mitäpä, jos Barkov treidattaisiin vaikka tänä päivänä esimerkiksi Capitalsiin? Olisinko yhä Panthers-fani? Capseista en ole koskaan pitänyt, mutta alkaisinko heitä nyt kannattamaan? Side Panthersiin ei itselläni ole varmaan ihan vielä niin korkealla, että sanoisin kannattavani sitä ykkösjoukkueena, vaikkei sielä ketään suomalaista pelaisikaan. Vuosien mittaan voin huomata näin käyvän, että Panthersin kelkassa ollaan pelasi siellä ketä tahansa.
Pointtina on se, monien seikkojen takia on hankala saada sellainen oikea vahva side jonkun joukkueen ympärille. Esimerkiksi peleissä ei pääse käymään ja nokkapokkia muiden fanien kanssa ei oikeastaan tule (kannatatko Ilvestä vai Tapparaa - Tampereella se puoli on lähes pakko valita jossain vaiheessa, ellei se sieltä esim. suvun kautta ole muuten tullut) Sympatiaa kerääviä joukkueita on NHL:ssä monia (kuten itsellä vaikka Arizona, Dallas, Blues, CBJ, Ottawa, Winnipeg), vaikkei niissä suomalaisia välttämättä pelaisikaan.
Oikeastaan tämän ns. fanittomuuden takia NHL.ää on tavallaan mukavampi seurata, ja esimerkiksi kaikkiin playoffsarjoihin voi itse valita sen, ketä kannattaa ja toivoo jatkoon. Näin liigaa tulee seurattua aktiivisesti loppuun saakka. Itsellä ainakin taas suomalaisen Liigan puolella käy niin, että mikäli Tappara tippuu jatkopeleistä, ei oikeastaan löydy mitään suurempaa kiinnostusta seurata playoffeja loppuun. Ellei sitten jokin oikein kuuma finaalisarja tule tai joku yllättävä joukkue ole pitkällä tms, mutta silloinkin varmaan enemmän tulosten valossa seurailua.