Kun katson taaksepäin, nuoruuden ajan kavereistani osa on pärjännyt paremmin, osa huonommin.
Osalla on työsuhteita katkennut, kun "en mä vaan jaksanut herää duuniin", jonka jälkeen on todettu jotain: "varmaan täytyy katsella jotain kiinnostavampaa". Tällaista käytöstä oli etenkin silloin, kun oltiin parikymppisiä. Samalla porukalla oli sitten kuitenkin lapset, koirat ja autot hankittuina, kun ikää oli sen 25. Kaupungin vuokra-asunto on kelvannut vallan mainiosti. Vähän sellainen "elämä kantaa, ei tässä turhaan kannata stressata" -asenne siis. Luulisin, että näitä henkilöitä yhdistää monesti se, etteivät vanhemmat ole asettaneet lapsilleen rajoja. Kun ikää on tullut 40-50 vuotta mittariin, niin osa näistä on edelleen "satunnaishommissa", baarityöntekijöinä jne. Aika harva heistä on valittanut elintasoaan, ovat kai enemmän tai vähemmän tyytyväisiä siihen, mitä se on. Minusta tuntuu, että harvalla näistä on alun perinkään ollut kovin kummoisia "unelmia" menestymisestä tai varallisuuden kerryttämisestä. Jotkut ovat ottaneet enemmän vastuuta elämästään, ovat löytäneet oman alansa, tai lähteneet hakemaan parempaa koulutusta yli kolmikymppisinä.
Toisaalta on sitten on näitä, jotka eivät ole kouluja juuri käyneet, mutta työjuttunsa ovat tehneet mallikkaasti. Ovat edenneet työurillaan ja saaneet mielekkäämpiä hommia. Usein perhe on perustettu kolmenkympin tienoilla, jolloin on otettu asuntolainaa. Se asenne näkyy ennen kaikkea pitkällä aikajanalla. Puhutaan siis kymmenestä vuodesta tai kahdestakymmenestä. Useat näistä ovat hakeneet koulutusta omalta alaltaan myöhemmällä iällä. Ja useat ovat siirtyneet yrittäjiksi omalle alalleen, kun omalle osaamiselle on ollut kysyntää. Raksamiehestä on tullut yhden hengen yrittäjä, jonka ei ole tarvinnut mainostaa palveluitaan, kun hyvä maine on tuonut asiakkaat, jotka taas ovat tuoneet kivasti fyrkkaa taskuun.
Sitten ovat ne, jotka ovat lähteneet kouluttautumaan yliopistoon tai korkeakouluun. Alku on ollut taloudellisesti kitkuttamista opintotuella ja -lainalla, mutta työ on kantanut hedelmää, kun laput yliopistosta on saatu. Toki yliopistostakin voi pudota, ja se on joillekin merkinnyt tyytymistä merkittävästi alempaan elintasoon kuin mitä laput kädessä olisi ollut saatavissa. Osalla näistä pudokkaistakin on mielekkäät hommat (nämä usein it-alalla, jossa osaaminen on ratkaisevaa, tai osaaminen ja työllistyminen on suorastaan johtanut opintojen keskeyttämiseen). Koulutuksen periytymisestä kertoo kyllä se, että olen yliopistossa tavannut todella tyhmiä ihmisiä, joista olen joutunut miettimään, miten he ylipäätään ovat voineet päätyä yliopistolle. No, vanhempi, tai molemmat vanhemmat ovat olleet korkeasti koulutettuja, se lienee se heitä yhdistävä tekijä.
Mikä sitten on "suomalaista unelmaa"? Varmaan jokaiselle kelpaisi 4000 €/kk -tulot, (tai enemmän). Mutta eihän ne "hyvät" tulot kaikille ole saatavilla, siis ilman koulutusta tai osaamista. Sanoisin, että nuoruuden kavereistani osa on ollut (täysin) näköalattomia valintojensa suhteen. Siinä mielessä köyhyys periytyy. Koulutus periytyy. Nuorilla on halu saada sama elintaso kuin vanhemmilla on ollut. Jos vanhemman esimerkki on ollut huono, harva nuori näkee, miksi lähtisi kouluttautumaan. Olen jopa törmännyt ilmiöön, jossa kouluttamattomat vanhemmat ovat jotenkin katkeria siitä, että nuori on lähtenyt yliopistoon, ja se, jos jokin on pielessä. Tuollaisesta ympäristöstä korkeakouluun ponnistaminen on taatusti vaatinut päättäväisyyttä. En lähde arvailemaan syitä tällaiseen katkeruuteen, onko syynä oma kouluttautumattomuus, "ei ollut silloin mahdollisuuksia", huono itsetunto "luuleeko lapsi olevansa jotain parempaa kuin me vanhemmat" vai mitä, luultavasti yhtä ja toista mahtuu tuollaiseen ajatusmaailmaan. Mutta, kuten totesin, myös ne, joilla ei ole juuri ollut koulutusta, ovat voineet pärjätä mainiosti.
Samasta perheestä olevat sisarukset ovat voineet päätyä aivan erilaisiin elintasoihin. Eli vaikka lähtökohdat ovat sisaruksille olleet samat, niin ennen kaikkea elämän myöhemmässä elintasossa oma aktiivisuus, kouluttautuminen jne. ovat tehneet ne suurimmat erot. Olen tavannut korkeasti koulutettuja ihmisiä, joiden tausta ei ole mitenkään indikoinut korkeakoulutusta. On lastenkotitaustaa, yksinhuoltajan lapsia, jotka sosiaalihuolto on vaatettanut jne. Toisaalta olen myös tavannut varakkaiden perheiden lapsia, joiden elämänhallinta on ollut enemmän tai vähemmän hukassa, koulutukset ovat jääneet hankkimatta, ja perinnöt on tuhlattu.
Sanoisin, että vanhemmilla on suurin vaikutus nuoren ajatusmalleihin. Melkein yhtä suuri, joissakin tapauksissa suurempikin, on nuoren omalla kaveripiirillä. Kaverinsa nuori valitsee itse, (tässä vanhemmat voivat "avustaa", esim harrastuksia rahoittamalla). Toki, jos koulukaverit ovat hyvästä koulusta, voi suomenruotsalaisten vitsi "Norssen, Hanken, Aktiabanken -urasta" olla lähempänä kuin tapauksissa, joissa kaveripiiri on luokkaa "mies voi lähteä Tapulikaupungista, mutta Tapulikaupunki ei lähde miehestä", vaikka isä olisikin rikoskomisario.
En nyt kommentoinut niitä, joiden elintasoa ovat rajoittaneet sairaudet.