Työttömyyskorvauksen peruspäiväraha on 33,78€ ja se maksetaan 5 päivältä viikossa. Keskimäärin siis n. 700€/kk, josta sitten pidätetään osa ja lopulta käteen jää n. 560€ nettona. Ja kun puhutaan niistä kuuluisista ”elämäntapapummeista”, niin peruspäivärahalla ei taida olla kukaan, koska sitä maksetaan maksimissaan 300 päivältä, mikäli työelämää on alle 3 vuotta takana. Muille sitten 400 päivän ajan. Tämän jälkeen pudotaan käsittääkseni toimeentulotuen varaan, joka kattaa välttämättömät menot.
Epäilen siis hieman laskelmiasi siitä, kuinka ”töitä aivan sikana tekevälle” ei jäisi juurikaan enempää taskun pohjalle kuin sellaiselle, jolle ”työnteko on aivan vieras käsite”. Tuo mainitsemasi 40000€/v veroja tarkoittaa n. 8000€ kuukausituloja. Olettaen, että puhutaan kokonaisveroprosentista, sisältäen kaikki palkasta pidätettävät maksut. Nettona tuosta jää kahdessa kuukaudessa enemmän käteen kuin peruspäivärahalla elävälle ”pummille” vuodessa. Minulla ei ole tarvetta vähätellä kenenkään vitutusta tai ottaa kantaa muiden tienesteihin, mutta pieni reality check olisi kyllä paikallaan, jos kuvittelee, että valtio systemaattisesti pitää yllä ”pummien” terassielämää tai muuta rietastelua.
Aletaan olla sen verran kaukana otsikon aiheesta, että voidaan palata takaisin itse aiheeseenkin.
Minulla on kokemusta pummielämästä ja ns. normaalista elämästä. Yritin etsiä Kelan sivuilta ikivanhoja etuuspäätöksiä, mutta ne on heivattu helvettiin sieltä. Kuitenkin pummielämässä mulle jäi n. 700€ vuokran jälkeen kätöseen n. 700€/kk pummirahaa kuukaudessa sisältäen työttymyysturvan, asumistuen ja toimeentulotuen. Tämä siis sen jälkeen, kun olin pudonnut ansiosidonnaisen ulkopuolelle.
Siis aivan järjetön määrä vastikkeetonta rahaa joutilaalle. Toki määrä on pienempi jos asuu Koijaamon tai SATOn jne. kusetusfirman kämpässä, eikä viitsi etsiä kustannustehokkaampia vaihtoehtoja. Olen siis asunut Helsingissä viimeiset 21v. Jos joku väittää, ettei tuolla tule toimeen, niin huh huh. Ei nyt mitään kulutusjuhlaa, mutta kyllä siellä terasseillakin tuli notkuttua. Minusta tuollaisilla rahoilla juuri ylläpidetään sitä pummielämää. Jos tulee pummina hyvin toimeen, ei tarvitse tehdä yhtään mitään oman tilanteen parantamiseksi, koska ei ole PAKKO.
Esim.
@Uimalakki tarina oli hyvin samankaltainen kuin oma tarinani. Silloin kun se kupla puhkeaa, silloin on PAKKO tehdä jotain omalle elämälleen ja kun on PAKKO, silloin tulee sykittyä sen eteen, että pystyy parantamaan tilannettaan. Minulla tuli toki välissä tuo pummivaihe, mutta kun tuli tarpeeksi paha olo pummeilusta, oli pakko tehdä jotain. Nyt olen 46v ja uraputki on taas nopeassa nousussa, koska en halua tehdä loppuelämääni mitään perustason hommia, joihin yleensä otetaan nuorempia tilalle.
Tietotaito ja itsensä kehittäminen on kaikki kaikessa ja myös se vaikuttava ulosanti/itsensä myyminen rekrytoijille. Varsinkin tuohon ulosantiin olen satsannut aika lailla, jotta päästään yli ikäkysymyksestä. Toki minulla on nuorempiin nähden etuja, kuten se, että lapset ovat jo omillaan, eikä ole mitään sitoumuksia mihinkään suuntaan. Nyt näyttää kuitenkin hyvältä ja olen edennyt ihan junnutasolta manageritasolle(joo vielä perushomma) kahdessa vuodessa. Tästä eteenpäin tulee olemaan hankalaa, mutta motivaatio on kova kehittyä sekä ammatillisesti, että ihmisenä.
@Jussih mainitsema vitutus varmasti iskee jossain vaiheessa, kun katsoo tilinauhaa, mutta minulla on enää 20v eläkeikään ja yrittäjäksi ryhtyminen/suuret riskit eivät kiinnosta, joten tavoitteet ovat maltilliset, eli mukava elintaso ja mahdolliselle eläkkeellä sen verran fyrkkaa, että voi muuttaa palmun alle viettämään eläkepäiviä.
Minä olen tähän tyytyväinen, kaikki eivät ole, joten silloin on taas PAKKO keksiä jotain millä tulotasoa saa nostettua, tai verotusta pienennettyä. Tsemppiä. Silloin kun vituttaa, yleensä keksii jonkun ratkaisun siihen vituttavaan ongelmaan.