Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 281
  • 13 227
Mun mielestä ääliömäisesti käyttäytyminen on aika lievä ilmaus tuollaisesta perseilystä, joka aidosti vaaransi hänen itsensä lisäksi _ainakin_ kahdessa muussa autossa matkustavien turvallisuuden. Mitä hyödyttää? Jos se olisi vaikka pysähtynyt pientareelle, olisin mahdollisesti vetänyt turpaan, ehkä siksi. Tavalla tai toisella pitää lähettää viesti, että tuollainen ei ole ok. Mitä esim. poliisille ilmoittamisesta olisi hyötyä? Joo kiitos en mene häpeämään. Olen ajanut 20 v. työkseni (en enää) ja kaikenlaista käsittämätöntä paskaa nähnyt, mutta tuollainen on täysin järjetöntä ja tarpeetonta, jos ego ei kestä ohitusta ja sen oikeuttamana aiheutetaan vakava vaaratilanne.

Olteko terapiaa ajatellut?

"Mun autossa on tehoja, joita pitää näyttää kaikille aamuruuhkassa ajaville perus-penoille."

Miksei niitä tehoja voisi esitellä jossain esimerkiksi niitä varten tehdyillä radoilla, jossa ei tarvitse hermoilla sääntöjen kanssa? Eikö taidot riitä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mun mielestä ääliömäisesti käyttäytyminen on aika lievä ilmaus tuollaisesta perseilystä, joka aidosti vaaransi hänen itsensä lisäksi _ainakin_ kahdessa muussa autossa matkustavien turvallisuuden. Mitä hyödyttää? Jos se olisi vaikka pysähtynyt pientareelle, olisin mahdollisesti vetänyt turpaan, ehkä siksi. Tavalla tai toisella pitää lähettää viesti, että tuollainen ei ole ok. Mitä esim. poliisille ilmoittamisesta olisi hyötyä? Joo kiitos en mene häpeämään. Olen ajanut 20 v. työkseni (en enää) ja kaikenlaista käsittämätöntä paskaa nähnyt, mutta tuollainen on täysin järjetöntä ja tarpeetonta, jos ego ei kestä ohitusta ja sen oikeuttamana aiheutetaan vakava vaaratilanne.
Sinä et edelleenkään huomaa, että aiheutit omalla vahvalla tunnereaktiolla lähes samanmoista vaaraa siellä liikenteessä muille. Ehkä se on sitten parempaa liikenneperseilyä sinun suorittamanasi.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Olteko terapiaa ajatellut?

"Mun autossa on tehoja, joita pitää näyttää kaikille aamuruuhkassa ajaville perus-penoille."

Miksei niitä tehoja voisi esitellä jossain esimerkiksi niitä varten tehdyillä radoilla, jossa ei tarvitse hermoilla sääntöjen kanssa? Eikö taidot riitä?
Mulla on ihan tavallinen auto, ei siinä ole mitään erityisiä tehoja, en vaan keksi yhtään syitä, miksi joku tyhjällä moottoritiellä hissukseen ajeleva setämies löytää itsestään bottaksen juuri, kun olen siinä rinnalla ohittamassa. Kyse oli hänen osaltaan pelkästä kiusanteosta, kun hissuttelu näytti jatkuvan ohitustilanteen jälkeen. Ei ole tarvetta mennä radalle, kun ei ole tehoja eikä kilpa-ajohaluja vittu yleisellä tielläkään. Toisin kuin näillä mainitsemillani tapauksilla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kannattaisi varmaan edes niiden lasten takia opetella vähän hillitsemään itseään. Tai ei edes vähän, vaan aika paljonkin.

Noh, et sinä tästä tuskin onkeesi ota kumminkaan, mutta tulipahan nyt sanottua.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kaikkien mahdollisten bannien uhalla. Kyllä te ootte hyviä ihmisiä. Ymmärän todella hyvin tuon @BigRedBob lämpenemisen ja aiheesta avautumisen. Pystyn samaistuun
Juu, se on helppo kotona näitä kirjoitella. Kyllä minuakin moinen perseily liikenteessä ärsyttää ja jonkunlainen (väärä) reaktiokin voi tulla, jos kohdalle sattuu. Mutta ei se silti siitä oikeaa tee.

Rauhallisesti kotona ollessa tuo pitäisi kaikkien tiedostaa, eikä enää puolustella sitä omaa perseilyään. Lähtökohtaisesti nolla perseurpoilijaa liikenteessä on paras vaihtoehto. Yksi on parempi kuin kaksi ja kaksi taas parempi kuin kolme. Eli mitä vähemmän, sen parempi.

Se, että yhden bemariperseilijän käytös liikenteessä saa palstaveljessämme jossakin meistä aikaan reaktion, jolla hän hetkellisesti muuttuu yhdeksi liikenteen perseurpoilijaksi, aikaan saa sen, että liikenteessä on yksi urpoilija enemmän kuin mitä siellä sitä hetkeä ennen oli.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Sinä et edelleenkään huomaa, että aiheutit omalla vahvalla tunnereaktiolla lähes samanmoista vaaraa siellä liikenteessä muille. Ehkä se on sitten parempaa liikenneperseilyä sinun suorittamanasi.
Se on joo parempaa meiltä ex-ammattilaisilta. Toki tuollainen on turhaa ajella perässä pitkät päällä, mutta, no, lienee turha kuvitella, että se perseilijä wannabe-kilpa-ajaja olisi mitenkään siitä ottanut onkeensa, että tuliko tehtyä tyhmästi. Sen verran aivokuollut oli se sen peliliike. Pari kertaa työhommissa olen tuollaisille töpeksijöille päässyt antamaan palautteen suoraan, kerran eräs perseilijä ajoi huoltoasemalle, jonne itsekin olin menossa. Kävelin rauhallisesti bensamittarille pysähtyneen auton luo kysymään kohteliaasti, että mitä tuo oli, miksi ihmeessä, ja menikö oikein, niin kovin nöyrää poikaa siellä autossa oltiin eikä osattu oikein mitään sanoa, kuulemma vähän oli tyhmää ja naama punaisena siellä istuttiin ja annettiin sellaisia yhden sanan vastauksia. Toisella kertaa taas sellainen intialaisen näköinen bussikuski oli todella lähellä aiheuttaa kolarin, menin autostani ulos ja levitin käteni, että mikä homma, niin se kuski alkoi huutamaan ja raivoamaan siellä täydehkössä bussissa, teki sellaista sylkemiselettä ja näytti käsillään, että hän tulee ulos sieltä autosta tappelemaan, näytin vain, että tule tule ja nauroin päälle, mutta ei tullut. Siellä bussissa asiakkaidensa edessä raivosi ja sylki ja huusi. Menin autooni ja olin kuitenkin sen verran ilkikurinen, että näytin siitä ovelta kurkunleikkauseleen ja lähdin menemään, niin sehän jäi sinne raivoamaan ja huutamaan kuin jokin vesikauhuinen eläin eläintarhan lasin taakse.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä vittu ihmisiä vaivaa? Noin viikon sisällä on tapahtunut seuraavaa: ajan keskellä päivää moottoritiellä, edellä nynnii n. satasta 120 alueella joku 90-luvun japsipaska, kuskina keski-ikäinen satulanhaistelija-Pertti. Lähden ohittamaan, rinnalla tämä Pertti painaa kaasua ja ajaa siinä rinnalla, lyön tallan itsekin pohjaan johonkin 140km/h ja ohitan, sitten tiputan takaisin siihen ajamaani 120km/h. Pertti jättäytyy sinne taakse ja jatkaa noin satasen nynnimistään. Tämä käytännössä tyhjällä moottoritiellä. Miksi?

Tänään ajelin taas samaa moottoritietä, ohitan sellaista muutaman auton rypästä, joka ajaa taas selkeästi hitaammin, kuin 120km/h. Ehkä 90-100km/h. Kun olen ohittanut ne autot ja lähestyn edelleen ohituskaistalla jo seuraavaa, lähellä ollutta ohitettavaa, se autoryppään ensimmäinen auto, ilmeisesti BMW X4(?) tai joku muu pienimunaisten hinttimobiili, tekee aivan järjettömän, kuolemaa halveksuvan ohituksen oikealta juuri siitä minun ja ohitettavan auton välistä. Siis aivan sellaisen järjettömän kiihdytyksen. Toki yritin ”pussittaa” sen runkkarin siihen oikealla kaistalla ajavan auton perseeseen, mutta en ehtinyt kunnolla polkaista kaasua, kun se tilanne oli niin vitun absurdi. Luonnollisesti roikuin sen perseessä pitkät päällä seuraavalle rampille saakka, josta se miespillu tietenkin kääntyi (!?). Jos perhettä ei olisi ollut kyydissä, olisin seurannut sitä paskaa vaikka Forssaan ja muistuttanut, että siellä bemarissa voi tuntua turvalliselta, mutta jos ei aio jäädä sinne autoon asumaan, sieltä täytyy tulla joskus uloskin. Ja ulkona ei ole niin turvallista. Harmi, ettei tullut laitettua kilpiä muistiin.

Tässä on esimerkki siitä mikä tekee liikenteestä vaarallisen. Keskitytään muiden virheiden kyttäämiseen ja omaan paremmuuteen sen sijaan, että liikuttaisiin paikasta A paikkaan B mahdollisimman turvallisesti.


Tänään Korson ja Keravan välillä auto tuli kolmion takaa eteeni. Ei osunut, koska jarrutin nopeasti. Ja ei, en lähtenyt jahtaamaan tuota kuskia perässä roikkuen vaan annoin sen mennä pois. Ei se mun itsetunnon päälle käynyt yhtään.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Tässä on esimerkki siitä mikä tekee liikenteestä vaarallisen. Keskitytään muiden virheiden kyttäämiseen ja omaan paremmuuteen sen sijaan, että liikuttaisiin paikasta A paikkaan B mahdollisimman turvallisesti.

Tänään Korson ja Keravan välillä auto tuli kolmion takaa eteeni. Ei osunut, koska jarrutin nopeasti. Ja ei, en lähtenyt jahtaamaan tuota kuskia perässä roikkuen vaan annoin sen mennä pois. Ei se mun itsetunnon päälle käynyt yhtään.
En kyttää kenenkään virheitä, eikä minun tehtäväni ole ”opettaa” ketään (ok vähän sellaiseen syyllistyin tällä kertaa), tarkoitukseni on liikkua mahdollisimman turvallisesti joka paikkaan. Ja odotan epärealistisesti sitä myös muilta.

Jokainen tekee virheitä, itsekin paljon ajaneena, sen voin myöntää. Ja missään tapauksessa tuollaiset mainitsemani tapaukset eivät käy minun itsetuntoni päälle. Minun normaali ohitustilanteeni näytti käyvän ohitettavien itsetunnon päälle, kun piti tieten aiheuttaa vaaratilanne. Vahingot on vahinkoja, nämä eivät olleet vahinkoja, mikä tekee raskauttavampaa siitä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mikä vittu ihmisiä vaivaa? Noin viikon sisällä on tapahtunut seuraavaa: ajan keskellä päivää moottoritiellä, edellä nynnii n. satasta 120 alueella joku 90-luvun japsipaska, kuskina keski-ikäinen satulanhaistelija-Pertti. Lähden ohittamaan, rinnalla tämä Pertti painaa kaasua ja ajaa siinä rinnalla, lyön tallan itsekin pohjaan johonkin 140km/h ja ohitan, sitten tiputan takaisin siihen ajamaani 120km/h. Pertti jättäytyy sinne taakse ja jatkaa noin satasen nynnimistään. Tämä käytännössä tyhjällä moottoritiellä. Miksi?

Tänään ajelin taas samaa moottoritietä, ohitan sellaista muutaman auton rypästä, joka ajaa taas selkeästi hitaammin, kuin 120km/h. Ehkä 90-100km/h. Kun olen ohittanut ne autot ja lähestyn edelleen ohituskaistalla jo seuraavaa, lähellä ollutta ohitettavaa, se autoryppään ensimmäinen auto, ilmeisesti BMW X4(?) tai joku muu pienimunaisten hinttimobiili, tekee aivan järjettömän, kuolemaa halveksuvan ohituksen oikealta juuri siitä minun ja ohitettavan auton välistä. Siis aivan sellaisen järjettömän kiihdytyksen. Toki yritin ”pussittaa” sen runkkarin siihen oikealla kaistalla ajavan auton perseeseen, mutta en ehtinyt kunnolla polkaista kaasua, kun se tilanne oli niin vitun absurdi. Luonnollisesti roikuin sen perseessä pitkät päällä seuraavalle rampille saakka, josta se miespillu tietenkin kääntyi (!?). Jos perhettä ei olisi ollut kyydissä, olisin seurannut sitä paskaa vaikka Forssaan ja muistuttanut, että siellä bemarissa voi tuntua turvalliselta, mutta jos ei aio jäädä sinne autoon asumaan, sieltä täytyy tulla joskus uloskin. Ja ulkona ei ole niin turvallista. Harmi, ettei tullut laitettua kilpiä muistiin.
On se kova. Hyvä että valveutuneet kansalaiset viitsii ja uskaltaa pitää järjestystä yllä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vielä kun jengi tajuaisi ettei ole mitään järkeä ajaa ylinopeutta kun valot ovat kuitenkin rytmitetty nopeusrajoituksen mukaan. Joutuu vaan turhaan pysähtymään seuraavissa valoissa.

Paitsi Helsingissä, jossa valot todellakin kannustavat sellaiseen perinteiseen taksikuski-ajorytmiin.
 

Glove

Jäsen
Oli muuten yksi valopää liikenteessä kun ajoin maanantaina kotiin. Viitasaaren ja Pihtiputaan välillä on aika paljon ohituskaistapätkiä eikä niissä liikennesuuntia ole erotettu kaiteella. . Ajelin kahden tuommoisen välissä yhden rekan perässä ja jonoa kertyi taaksekin. Seuraavalla ohituiskaistalla ajelin sitten siitä ohi ja perässäni ehkä puolenkymmentä autoa ajoi myös rekan ohi. Ohituskaista loppuu, hetken päästä alkaa vastaantulevien puolella ohituskaista. Tätä vastaantulevien ohituskaistaa käyttäen ohitseni porhaltaa reilua ylinopeutta musta saksalaisen premiummerkin farmarimalli. Olikohan kuskilla paskahätä kun piti Pihtiputaalla kääntyä ensimmäisen huoltoaseman pihaan...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
On pitänyt kirjoittaa tänne, mutta on jäänyt kirjoittamatta.

Tulee vuodessa istuttua muutama tunti tuossa ratin ja penkin välissä kun kilometrejä tulee varmaan joko 90 tkm - ?.

Korostan sitten alkuun, että itsehän olen yksi parhaimmista kuljettajista, kuten me kaikki olemme omasta mielestä.

Tossa tien päällä näkee yhtä jos toista ja ei sitä aina itsekkään taida fiksusti siellä toimia.
Sulake menee aika nopeasti mm. niihin seppiin, jotka varmuuden vuoksi ajavat "riittävästi" alle sallitun. Näitä on muuten aika paljon...
Miksi ohituskaistasta tehdään kiihdytyskaista jonka lopussa painetaan jarrua ja jatketaan nysväämistä taas sillä alinopeudella....
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Mielestäni liikenteeseen hyvä neuvo on, että älä hermostu äläkä provosoidu.

Hitto, kun tämän oppisi, mutta yli 20 v ratissa ei ole riittänyt. Teen virheitä ja muut tekee virheitä, mutta välillä menee tunteisiin, kun esim. edellä ajava tukkii vasemman kaistan ja lyhyt valojen vilkautus ei aiheuta mitään toimintaa. Joo, ajan säännöllisesti pientä ylinopeutta...
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
... jatketaan nysväämistä taas sillä alinopeudella....

Miten määritellään alinopeus? Millä liikennemerkillä esitetään se nopeus, mitä kaikkien tiellä liikkuvien on vähintään ajettava?
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Miten määritellään alinopeus? Millä liikennemerkillä esitetään se nopeus, mitä kaikkien tiellä liikkuvien on vähintään ajettava?
No vaikkapa tällä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hitto, kun tämän oppisi, mutta yli 20 v ratissa ei ole riittänyt. Teen virheitä ja muut tekee virheitä, mutta välillä menee tunteisiin, kun esim. edellä ajava tukkii vasemman kaistan ja lyhyt valojen vilkautus ei aiheuta mitään toimintaa. Joo, ajan säännöllisesti pientä ylinopeutta...
Tuon valojen vilkuttamisen saattaa tulikita vaikka siten että "painu v€##&&n senkin nynnerö paskakuski, joka tukit mun tien". Ei siis rakentavinta dialogia se.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Miten määritellään alinopeus? Millä liikennemerkillä esitetään se nopeus, mitä kaikkien tiellä liikkuvien on vähintään ajettava?

Liikenne on yhteispeliä, jossa pitäisi muistaa ottaa huomioon muut tiellä liikkujat eikä pyöriä vaan oman napansa ympärillä. Meillä on yhteinen kirjoittamaton sääntö, että mikäli olosuhteet eivät muuta vaadi, niin maantiellä ajetaan suurinta sallittua nopeutta ja vähän päälle. Silloin liikennevirta sujuu, vältetään turhia ohituksia, raskas liikenne pysyy aikatauluissaan ja kaikkien hermot lepäävät. Jos sinne ilmaantuu se, joka ilmoittaa "tieliikennelaissa ei ole määritelty miniminopeutta" ja kohentaa samalla rillejään nenällä, niin se on yhtä lailla sitä samaa "minäminäminä"-kulttuuria kuin saksalaisilla laatumerkeillä reilua ylinopeutta päästelevät.

Tietty jotkut eivät pysty iän tai vaikka jonkin teknisen syyn takia ajamaan täyttä nopeutta ja siinä tapauksessa se on hyväksyttävää. Ihan huvikseen tai jotenkin "olenhan muita turvallisempi kuski" tai "ei mulla ole mihinkään kiire"-asenteiden takia ei.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä on yhteinen kirjoittamaton sääntö, että mikäli olosuhteet eivät muuta vaadi, niin maantiellä ajetaan suurinta sallittua nopeutta ja vähän päälle.
Tietysti noiden olosuhteidenkin tulkinta on kaikkea muuta kuin yksiselitteistä. Toissaviikonloppuna juuri Varsinais-Suomeen suuntautuneen mökkimatkan aikana vajaa 20 kilometrin mittaisella tieosuudella bongasin tienpientareella yhden hirven ja yhden peuran, jonka seurauksena vedin pokkana loppumatkan ajaksi vakkariin 90km/h satasen alueella, vaikka ajokelissä itsessään ei ollut mitään vikaa. Varmasti siinä moni ohitse paahtanut kuski pahoitti mielensä siitä, että olin heidän tientukkonaan, mutta oma ja perheen turvallisuus ajoi tässä tilanteessa edelle.

Ohitettavan vauhdin yht'äkkinen kiihtyminen on ilmiö, jonka olen itsekin havainnut varsinkin motareilla ja oman havaintoni mukaan tähän syyllistyy erityisesti vanhat ja naiskuljettajat. Kategorisesta kiusanteosta en usko olevan kysymys, vaan lähinnä olen ajatellut, että ohitettava mahdollisesti havahtuu ohitustilanteessa ajavansa liian hiljaa ja jalka hakeutuu automaattisesti kaasulle, jolla sopeuttaa nopeuttaan ohittavan auton mukaan. Joku psykologinen ja/tai ajamisen epävarmuuteen ja liikenteessä jännittämiseen liittyvä seikka kuitenkin lienee kyseessä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuon valojen vilkuttamisen saattaa tulikita vaikka siten että "painu v€##&&n senkin nynnerö paskakuski, joka tukit mun tien". Ei siis rakentavinta dialogia se.
Niinpä, veikkaanpa että nämä vasemman kaistan tukkijat ovat joidenkin mielestä niitä jotka ohittavat ihan asiallisesti 5-10kmh kovemmalla nopeudella niitä muita. Mutta kun ei mikään riitä ja ei malteta odottaa. Ei se vasen kaista ole niitä varten jotka ajavat selvää ylinopeutta, en yhtään ihmettele että niille tulee koko ajan niitä edessä roikkuvia eteen. :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös