Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 339
  • 12 219

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos vihreän valon tullen pitää tuumailla, että jokohan tästä pitäisi lähteä liikkeelle, niin kannattaa mieluummin pysyä siellä maalla lehmien ja Valmettien parissa ja tulla sinne Hesaan mieluummin vaikka sitten junalla. Just my 5 cents niinkuin amerikkalainen sanoisi
Se on juuri näin. Ensin tuumailu, sitten kytkin pohjaan ja heti kohta vaihde sillään. Hissukseen vielä liikkelle, kun Ensio Itkonenkin sanoi, että reipas kiihdytys on pahasta. Sitten taas takana odotellaan 5 minuuttia, kun valoista pääsi vaan 3 autoa vihreillä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ensimmäisellä kerralla auto kuuluu sammuttaa, joten kukaan ei pääse vihreillä. Toisella yrittämällä sitten tuo varman päälle lähtö jolloin 3 ehtii vihreillä. Tai no viimeinen jo tuoreilla punaisilla.

Jos ei ole aikaa odotella sitä 5 min valoissa, niin pitää vain lähteä aiemmin kotoa liikkeelle. Yksinkertaista.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tai kaahaa kameroiden välit ja hiljentää kameroiden kohdalla. Jotenkin uskomatonta, että nykypäivänä porukka noihin kameroihin ajaa ylinopeudella, kun GPS:t noista kameroista varoittaa.
Itse ainakin useimmin väläyttelen niitä kaikista tutuimpia kameroita. Eli vaikka ihan päivittäin ajan niistä ohi, niin silti aina silloin tällöin välähtää. Tosin viimeiset kymmenkunta kertaa olen selvinnyt ihan vaan huomautuksella tai kirje on jäänyt kokonaan tulematta eli nopeus on ollut ihan siinä rajoilla.
Sitten taas kun ajelee pidempää matkaa ja tuntemattomampia reittejä, niin tulee paremmin noteerattua kameratkin eikä niiden kanssa ole ongelmaa.
Eli siis itselläni ainakin se ongelma, että kun nuo ovat niin tuttuja ja "kuuluvat normaaliin ympäristöön", niin niitä ei erityisesti tule huomioitua. Toki kyllähän siitä itselle aika tyhmä fiilis tulee kun jonkun neljännen kerran väläyttää sen saman tutun kameran.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Onhan se vähän kiusallinen tilanne, jos joku siinä edessä ei huomaa valon vaihtuneen vihreäksi. Näissä tilanteissa toivon, että autossa olisi sellainen kohtelias tööttäys, jolla voisi huomauttaa, että nyt sopisi mennä. Se vakiotöötti vaan on niin tyly. No, tööttään kyllä unikeolle, ja melkein aina sieltä edestä nostetaan käsi pahoitteluksi. Ei se mitään, sattuuhan sitä.

Jos taas takanani alkaisi töötti soida ennen kuin valo on vaihtunut vihreäksi, niin tulkitsisin sen varoitukseksi vaarasta. Silloin ei sovi lähteä liikkeelle ennen kuin on varmistanut, että vaaraa ei olekaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos et vähän ota varaslähtöä liikennevaloissa eli lähde liikkeelle siinä vaiheessa, kun punainen vaihtuu keltaiseksi, joku tyyttää heti.
Miksiköhän niin moni suomalainen autoilija suhtautuu äänimerkkiiin kuin se olisi keskisormi tai joku vielä pahempi ele?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksiköhän niin moni suomalainen autoilija suhtautuu äänimerkkiiin kuin se olisi keskisormi tai joku vielä pahempi ele?

Tämä ei tosiaan aukene, mikä siinä on ongelma. Itse en ikinä nuku valoissa koska kyllähän sitä yleensä aika hyvin näkee missä vaiheessa alkaa olla tilanne käsillä, että valo vaihtuu pian. Ja vaikkei näkisikäön, niin en kuitenkaan ala lukemaan sanomalehteä taikka keittämään kahvia valoissa. Kun se valo vaihtuu niin aika rivakasti pääsee liikkeelle.

Mutta jos jostain syystä nukkuisin niin olisin vain kiitollinen jos takaa töötätään, nyt saa ajaa. Kohtelias heilautus toki tästä kiitokseksi.

Se nyt on vaan ihan peruskohtelista ja muut huomioivaa toimintaa ajatella liikennevaloissa kuten muuallakin liikenteessä myös muita. Ja mahdollistaa tässä sen, että mahdollisimman moni pääsee valoista läpi, eikä jäädä itsekkäästi tukkimaan liikennettä kun valo vaihtuu vihreäksi periaatteella kun ei minulla ole mikään kiire ei ole muillakaan. Ja helvetti kun kyse ei ole mistään kiireestä vaan sujuvasta liikenteestä. Vietän kyllä oman aikani mieluummin jossain muualla kuin punaisissa valoissa seisten jonkun itsekkään valoissanukkujan takia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli ajeltua nelostietä Lahdesta Ouluun tässä viime viikolla. Joku vanha mersu ohitti ennen ohituskaistan alkua meidät vauhdilla. Tämä vielä OK. Mersu jäi edellä ajavan rekan taakse ja mekin lähestyttiin mersua ja rekkaa, alla 75-heppainen kansanauto. Ennen ohituskaistaa oli alamäki ja siinä sai kansanautoonkin hyvät vauhdit sillä ylämäessä olevalla ohituskaistalla ei Bora enää sitten kiihtyisikään niin sutjakkaasti.

No mitä kävikään. Ajoitin vauhdin hyvin sillä oletuksella, että kiireinen mersukin ohittaa rekan ohituskaistan alkaessa. Miten kävikään? Mersu ajaa rekan rinnalle eikö kiihdytä, vaan jumittuu ajamaan sitä rekan vauhtia ekat 300-400 metriä, jotta joudun hidastamaan oman vauhtini siihen rekan vauhtiin mersun taakse. Taakse ohituskaistalla kerääntyy 80-85km/h etenevä jono. Sitten kun olen hidastanut oman vauhtini, mersu laittaakin tallan pohjaan ja katoaa horisonttiin. Tässä vaiheessa kansanauto ei tosiaan kiihdy vaan olen ohituskaistan tukkona. Pitää heittää kolmonen sisään ja talla pohjaan, jotta pääsen rekasta ohi ja pois ohituskaistalta.

Saako joku kiksejä tollaisesta muiden kiusaamisesta vai mikä vittu siinä oli?

Samainen mersu piti ilmeisesti paljon taukoja, koska ohitti meidät loppumatkan aikana törkeää ylinopeutta vielä kaksi kertaa.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Jos oikeasti nukkuu valoissa, on minunkin mielestä ihan aiheellista antaa äänimerkkiä. Tähän riittäisi kai yksi lyhyehkö tyyttäys. Minulle kohdistetut äänimerkit ovat olleet tilanteissa, joissa vihreä ei vielä ole alkanut palamaan. Sen lisäksi olen pistänyt merkille, että joku siellä tyyttääjän päässä hitsaa. Ehkä. Tulin tähän tulokseen sen perusteella, että sitä ääntää annetaan pitkään ja monta kertaa. Se on mielestäni ihmeellistä.

Minä tässä opetan tytärtäni ajamaan opetusluvalla ja olen painottanut, että valoista reippaasti liikkeelle vaan. Ei jäädä siihen ihmettelemään ja hidastelemaan. Hyvin alkaa jo pikkuhiljaa sisäistämään asian. Toki vielä vahinkoja sattuu ja auto sammuu, mutta perusajatus meillä on lähteä reippaasti liikkeelle.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Minä tässä opetan tytärtäni ajamaan opetusluvalla ja olen painottanut, että valoista reippaasti liikkeelle vaan. Ei jäädä siihen ihmettelemään ja hidastelemaan. Hyvin alkaa jo pikkuhiljaa sisäistämään asian. Toki vielä vahinkoja sattuu ja auto sammuu, mutta perusajatus meillä on lähteä reippaasti liikkeelle.

Näissä tilanteissa, kun auto sammuu niin olisi tosin toivottavaa, että töötin päällä ei makoiltaisi. Kyllä se edessä oleva parhaansa yrittää eikä se tööttääminen suoritusta ainakaan paranna.
 

redlate

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ketterä
Näissä tilanteissa, kun auto sammuu niin olisi tosin toivottavaa, että töötin päällä ei makoiltaisi. Kyllä se edessä oleva parhaansa yrittää eikä se tööttääminen suoritusta ainakaan paranna.
Itse koitan pysyä niissä tilanteissa rauhallisena ja olen sanonut, ettei välitetä näistä kolmiokammoisista. Yllättävän vähän on törmätty niihin, joiden on pakko päästä ohi vaikka missä kohtaa ja riippumatta mikä on meidän nopeus ym. Aina niitä kuitenkin muutama kohdalle osuu. Kai ne on itse heti osanneet kaiken.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Tuosta tööttäilystä.

Yleisesti ottaenhan koko asiaan suhtaudutaan Suomessa aivan väärin. Pääosa ihmisistä Suomessa uskoo ja kuvittelee, että se töötti on vittuiluväline, jonka ainoana tarkoituksena on indikoida raivoa kanssa-autoilijoita kohtaan. Ja tässähän sitten mennään metsään.

Töötti on merkinantoväline, jolla voi mielestäni ihan ilman mitään pahaa tahtoa varmistaa, että olethan huomannut, väri on vaihtunut. Huomaathan, että minulla on etuajo-oikeus ja tulen täältä. Huomaathan, että 20m päässä edessäsi tapahtuu jotain. Huomaathan, että olet tulossa polkupyörällä suojatielle ja olet väistämisvelvollinen. Huomaathan, että takaluukkusi on auki.

Suomi on ainoa maa, jossa kuvitellaan että jokainen muilta tuleva signaali on lähtökohtaisesti vittuilua.

edit: Niin ja tiedän kyllä, mitä ääni- ja valomerkeistä liikenteessä säädetään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tööttäilystä samaa mieltä, mutta kun valoissa ekana oleva autokoulun auto sammuu, niin se tööttäily ei edesauta tilanteen purkautumista.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tööttäilyyn liittyen on pakko sanoa, että tieliikennelaki ei kaiketi vieläkään oikeuta käyttämään äänimerkkiä, jos edessä oleva auto hidastelee liikennevaloissa. Äänimerkkiä saa käyttää taajama-alueella ainoastaan, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen.

Eli kyllä se tööttäily on lakiin peilaten pääsääntöisesti nimenomaan silkkaa vittuilua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä sen kivempaa kun saada joku liikenteessä virheestä kiinni ja päästä tööttäilemään oikein ankarasti. TÖÖT TÖÖT TÖÖT, sinä teit virheen, minä huomasin sen! Mitään muuta käyttöä ei töötillä Suomessa ole (valoihin nukahtelijat ainoa poikkeus).
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä sen kivempaa kun saada joku liikenteessä virheestä kiinni ja päästä tööttäilemään oikein ankarasti. TÖÖT TÖÖT TÖÖT, sinä teit virheen, minä huomasin sen! Mitään muuta käyttöä ei töötillä Suomessa ole (valoihin nukahtelijat ainoa poikkeus).
Totta, sillä eihän suomalaisessa liiketeessä ole koskaan mitään vaaratilanteita, joissa äänimerkistä voisi olla mitään apua.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli kyllä se tööttäily on lakiin peilaten pääsääntöisesti nimenomaan silkkaa vittuilua
Entä jos auto ohittaa toisen ylinopeutta ajaen eli lakia rikkoen - onko sekin vittuilua? "Tyyliin Audini kulkee kovempaa kuin sun pösö, mulkku" ..
 

Undrafted

Jäsen
Kehä kakkosella normaalia ruuhkaa etenemässä kohti Turun motaria. Vähemmän yllättäen jokunen autoilija päättää koukata Suurpellon liittymän kohdalla bussipysäkin kautta. Meluaidan takana näytti olevan pari poliisiautoa pysäyttämässä koukkijat. En tiedä jakoivatko sakkoja vai pysäyttivätkö vain valistusta varten, mikä sekin ketuttaisi kun suunniteltu ajansäästö sulaakin odotteluun.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Tööttäilyyn liittyen on pakko sanoa, että tieliikennelaki ei kaiketi vieläkään oikeuta käyttämään äänimerkkiä, jos edessä oleva auto hidastelee liikennevaloissa. Äänimerkkiä saa käyttää taajama-alueella ainoastaan, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen.

Eli kyllä se tööttäily on lakiin peilaten pääsääntöisesti nimenomaan silkkaa vittuilua.

Sitten se laki pitää muuttaa. Mutta onkohan kukaan kansanedustaja edes tietoinen tästä asiasta? Tööttäilevät todennäköisesti itsekin jos joku hidastelee valoissa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Enpä usko, että muualla kuin Helsingissä tööttäillään valoissa hidasteleville. Muuallakin on liikennevaloja, vaikka vähemmän, mutta aikakäsitys on pääkaupunkiseudun ulkopuolella erilainen. Ootellaan rauhassa, että kyllä se sitten seuraavilla vihreillä menee. Ja jos ei sittenkään mitään tapahdu, niin noustaan autosta ja mennään katsomaan onko se kuollut.

Eihän tööttääminen mitään auta jos toinen on siellä hengettömänä.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ajan työni puolesta paljon autoa päivittäin. Huomautan töötillä jos edellä oleva ei huomaa valojen vaihtumista. Mahdollisimman lyhyt kohtelias piippaus. itellä kun ei kuitenkaan varsinaisesti ole kiire mihinkään. Minusta tööttäämistä voi tehdä kohteliaastikin.

Tänään kuitenkin huomasin tööttääväni ihan erilailla, agressiivisemmin kun takaa ohittamaan lähtenyt Toyota-kuski aiheutti vaaratilanteen. Vastaantuleva rekka ja minä jouduimme kumpikin jarruttamaan voimakkaasti, että selvittiin ehjin nahoin. Harmikseni huomasin, että autoa ajoi vanhus joka varmaan erehdyksissään aiheutti tilanteen. En tiedä pitäisikö ikähaitarin loppupään kuskeja seuloa entistäkin tarkemmin, kun aiemminkin tällä viikolla kuulin, että iäkäs tutuntuttu ajelee vaikka ei esimerkiksi näe enää toisella silmällään mitään ja tasapainon kanssa on hankaluuksia - siis ylipäätään kaikenlaisia terveyshuolia. Kaksi korkean potentiaalin kolarikuskia on yhdelle viikolle vähän liikaa.

Kokemukset ovat muualta kuin Helsingistä.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kollektiivinen liikenneraivo syttyi Ykköstiellä: Laitevika sulki Karnaisten tunnelin lauantaina iltapäivällä - autoilijat avasivat puomeja väkisin ja ajoivat moottoritietä väärään suuntaan
Iltalehti kertoo idiooteista liikenteessä. Tähän pystyy vain täydellisesti minä minä-kulttuurin omaksunut henkilö. Menettää nuo turvalaitteet merkityksensä, jos niistä ei kiireiset autoilijat viitsi välittää. Tuskin nämä sankarit ovat tienneet, että nyt kyseessä oli laitevika, mutta joskus voi olla tosi kyseessä ja silloinkin olisi hyvä pitää maltti matkassa. Mutta mikäpä suomalaista autoilijaa häiritsisi enemmän kuin viivästys mökkimatkalla.
 

Cranbrooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Nuita kommentteja lukiessa sai kyllä aika hyvän kattauksen mitä Suomi on kun ollaan saatu internet. Kaikki käden ulottuvilla, mutta kun ei.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Käännyttäessä autolla Helsingissä Mannerheimintieltä Töölönlahdenkadulle (Musiikkitalon ja Finlandia-talon välistä) kohti Rautatieasemaa joudut ylittämään mutkan jälkeen suojatien, joka on samalla pyörätien jatke. Aamu- ja varsinkin iltapäiväruuhkissa tuo paikka on järkyttävän vaarallinen. Pyöräilijöitä tulee oikealta ja vasemmalta, hitaasti ja nopeasti, ja jalankulkijat vielä päälle. Kun tuossa malttaa hetken odottaa, niin kyllä sieltä sellainen rako tulee, johon autonkin uskaltaa tuikata. Eipä tuossa muuten mitään olisi, mutta vastakkaisesta suunnasta kohti Mannerheimintietä ajettaessa työmaa-aita peittää vasemmalta tulevan kevyen liikenteen todella tehokkaasti. Vaikka olisit pysähtyneenä suojatien eteen ja lähtisit ikään kuin legitiimisti liikkeelle sillä hetkellä tyhjälle suojatielle, niin +30 km/h vauhdilla sukkahousut jalassa kiiruhtava mieshenkilö tai muu itsesuojeluvaistoton olento saattaa ilmestyä kuin tyhjästä eteesi.
Ilmeisesti kyseinen suojatie pyörätien jatkeena ehti poikia runsaasti vastaavanhenkistä palautetta kuin oma vuodatukseni yllä. Vähän aikaa sitten kyseinen pyörätie blokattiin siten, ettei Töölönlahdenkadun yli pääse suoraan ajaen pyörällä enää Musiikkitalon pyöräparkkia pidemmälle, ellei siis jatka kevyen liikenteen väylää joko Mannerheimintien tai rautatieaseman suuntaan. Olennaista on, että polkupyöräilijöitä ei enää ruuhka-aikana hurjastele vuolaana kymenä Kiasman suunnasta mainitulle suojatielle, vaan merkittävä osa pyöräilijoistä kulkee esimerkiksi Mannerheimintien viereistä kevyen liikenteen väylää pitkin. Tosin Mannerheimintieltä Töölönlahdenkadulle eli oikealle kääntyvä autoilijalla saa olla likimain silmät selässä varoesssaan etenkin pyöräilijöitä, mutta tämä on kuitenkin huomattavasti vähemmän vaarallinen paikka kuin mitä em. suojatiegiljotiini oli vielä taannoin.

Kiitos vielä niille sedille ja tädeille, jotka korjasivat edellä mainitun turvallisuusepäkohdan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös