Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 119 588
  • 13 180

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, tarkennetaan sen verran, että tilanteen kumpikin osapuoli voi kysyä itseltään tuon kysymyksen. Turhaa liikenteenvaarantamista molemmilta.

Joo myönnettäköön, että ei ihan ansiokasta toimintaa ollut itseltänikään. Ilmiö varmaan monille tuttu ohituskaistoilta, mutta miksi ihmeessä ei voi päästää toisia ohi. Itse monesti otan jalan kokonaan pois kaasulta, kun minua ohitetaan.

Edit. @Hartza alla ei siis ole bemari vaan vanha Ford, joten käytös tuskin johtui autoni merkistä.
 
Viimeksi muokattu:

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Facebookissa tuli vastaan erään hirvestäjän kirjoitus liikennekäyttäytymisestä. Sen verran huikea kuski ollut taas liikkeellä, että julkaistaanpa täälläkin:
Ja Sisu on siis hirvikoira.

"Hieno jahtipäivä toi Sisulle vasan, mutta myös vaaratilanteen. Joidenkin autoilijoiden käyttäytyminen on täysin käsittämätöntä. Kaadon jälkeen Sisu toi Painaanmäessä toisen vasan ja emän 9-tielle, jossa olimme yli kymmenen hengen voimin varoittamassa liikennettä hirvivaarasta sekä ottamassa Sisun turvaan. Mitähän mietti se bemarikuski joka autojen hätävilkut ja varoitustaulun nähtyään painoi kaasua ja näytti keskisormea. Ei varmaan tullut kaverilla mieleen että juuri sillä kohdalla tielle oli tulossa hirviemä vasoineen. Olimme siis varoittamassa liikennettä ja suojelemassa autoilijoita, myös sitä bemarikuskia. Joten varoituksen sana: Kun näette metsästysaikana hirvimiehiä tiellä autojen hätävilkut päällä niin se tarkoittaa että olet ilmeisen lähellä hirvikolarin mahdollisuutta. Jarruta heti, ennakoi vaara ja kiinnitä huomio tienreunoille, josta voit saada 500 kiloisen hirven autosi tuulilasiin tai ajaa yli arvokkaan hirvikoiran."
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo myönnettäköön, että ei ihan ansiokasta toimintaa ollut itseltänikään. Ilmiö varmaan monille tuttu ohituskaistoilta, mutta miksi ihmeessä ei voi päästää toisia ohi. Itse monesti otan jalan kokonaan pois kaasulta, kun minua ohitetaan.
Mutta jos nyt unohdetaan turhahko ohitus niin totta on että ohituksen kiilaaminen on laissa kiellettyä toimintaa. Ja jos on aikomus ajaa edes snadisti kovempaa niin ohitettavalle ei siitä haittaa tule vaikka varsin tarpeeton ohitus olisikin. Itse ainain usein annan kaksikaistaisilla tilaa nostamalla hetkeksi jalkaa kaasulta ohitettaessa.

Mutta sitten tullaankin kysymykseen kuinka kaveri pääsi niin kovasti kiihdyttämään? Eli roikuitko kovin perseessä kun lähdit ohittamaan jolloin vauhtiero vierelle siirtyessä ei ollut kovin suuri. Nimittäin jos sieltä sadan metrin, eli maantieturvavälin joka myös mahdollistaa kiireellemmille ohitukset yksi kerrallaan jolloin jonoja ei synny, päästä takaa lähtee kiihdyttämään niin vierelle leikattaessa vauhti on niin paljon kovempi että vaikka nostaa heti kaasun pois, auto "lentää" ohitettavasta ohi jolloin pitää kyllä ohitettavan auton todella tykisti kiihtyä että pääsee kiilaamaan. Lisättäköön vielä että kiihtyvä auto on epävakaampi jolloin vieressä kiihdyttäminen liian lyhyen turvavälin takia on myös liikenneturvallisuuden kannalta huonompi asia. En siis tiedä miten teit mutta tuolla yleensä välttää nuo tilanteet.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Itselläni kävi melkoinen läheltä piti-tilanne tällä viikolla, kun meinasin ajattaa autoni jonkun pinkin maasturi-Toyotan eteen (kyllä, luit ihan oikein). Olin kääntymässä risteyksestä ja tällä Toyotalla oli jostain syystä vilkku päällä siihen suuntaan josta olin tulossa, joten olin tietenkin lähdössä liikkeelle. Yllätyksekseni tämä Toyota jatkoikin matkaansa suoraan ja sitten pitikin lyödä jarrut pohjaan, ettei kontaktia tapahdu. Toyotassa ratin takana istunut naispuolinen henkilö rupesi näyttämään kaikenlaisia käsimerkkejä, mutta itse tyynesti näytin vaan että jatka matkaasi, koska jäi keskelle risteystä seisomaan. Oma vikahan tuo periaatteessa oli, kun luotin liikaa toisen auton vilkkuun.

Näistähän on joskus lähdetty ihan käräjillekkin asti asioimaan. Joskus oli Tekniikan Maailmassa juttu, jossa auto oli tulossa jostain huoltoasemalta ja hänestä katsottuna vasemmalta tuli linja-auto jolla oli vilkku oikealle. Huoltoasemalta tullut oletti että linja-auto kääntyy huoltikselle, eli ei muutakuin menox ois sanonu annie lenox... Rytinän ja pellin paukkeen jälkeen selvisikin, että linjuri ei kääntynyt oikealle huoltikselle vaan oli menossa sille pysäkille risteyksen jälkeen.
En kyllä muista kumpi pääsi maksamaan....
 

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta sitten tullaankin kysymykseen kuinka kaveri pääsi niin kovasti kiihdyttämään? Eli roikuitko kovin perseessä kun lähdit ohittamaan jolloin vauhtiero vierelle siirtyessä ei ollut kovin suuri. Nimittäin jos sieltä sadan metrin, eli maantieturvavälin joka myös mahdollistaa kiireellemmille ohitukset yksi kerrallaan jolloin jonoja ei synny, päästä takaa lähtee kiihdyttämään niin vierelle leikattaessa vauhti on niin paljon kovempi että vaikka nostaa heti kaasun pois, auto "lentää" ohitettavasta ohi jolloin pitää kyllä ohitettavan auton todella tykisti kiihtyä että pääsee kiilaamaan. Lisättäköön vielä että kiihtyvä auto on epävakaampi jolloin vieressä kiihdyttäminen liian lyhyen turvavälin takia on myös liikenneturvallisuuden kannalta huonompi asia. En siis tiedä miten teit mutta tuolla yleensä välttää nuo tilanteet.

Turvavälin olin kyllä jättänyt (myönnettään ei ollut ihan sataa metriä), mutta siirryin viereiselle kaistalle suhteellisen aikaisin. Ja ei ihan tosiaan rinta rinnan tultu vaan tuon ohitettavan auton keula oli tuossa takasivuikkunan kohdalla.

Joo sehän tuossa meni pieleen, kun liian aikaisin vaihdoin kaistaa.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Ohituksista pienellä aasinsillalla pääsen jo aikaisemmin tässä ketjussa ihmettelemäni asiaan. Nimittäin vaihtuvat nopeusrajoitukset etenkin moottoritiellä. Satasen alueella saa posotella 90-95 kh/h ajelevista ohi aika huoletta, mutta sitten, kun nopeusrajoitus vaihtuu kahdeksaankymppiin, nuo samat aiemmin ohitetut vetävät sitä samaa 90-95 km/h taas meikäläisestä ohi. Ei kai kaikki aja laput silmillä vakionopeudensäädin päällä? Tänään viimeksi oli tuollainen tilanne, kun ajelin Tampereella Pyhäjärventietä kohti Nokiaa.

Tämä sama tilanne korostuu valitettavan usein tietyömaa-alueilla. 100 km/h vaihtuu ensin 80 km/h:ksi, sitten 50 km/h:ksi. Usealla kuskilla nopeus säilyy KOKO AJAN 90 km/h:na. Bensankulutuksestako se on kiinni vai mistä? Valvontaa voisi kyllä noilla työmaa-alueilla lisätä, kyllä useamman kymmenen kilometrin ylinopeus on jo selkeä vaaratilanne.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olin kääntymässä risteyksestä ja tällä Toyotalla oli jostain syystä vilkku päällä siihen suuntaan josta olin tulossa, joten olin tietenkin lähdössä liikkeelle. Yllätyksekseni tämä Toyota jatkoikin matkaansa suoraan ja sitten pitikin lyödä jarrut pohjaan, ettei kontaktia tapahdu.
Ihmeen kova on luottamuksesi kanssa-autoilijoihin. Itse en uskalla luottaa vilkkuun, vaan lähden liikkeelle vasta kun huomaan renkaiden alkavan kääntyä.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Näistähän on joskus lähdetty ihan käräjillekkin asti asioimaan. Joskus oli Tekniikan Maailmassa juttu, jossa auto oli tulossa jostain huoltoasemalta ja hänestä katsottuna vasemmalta tuli linja-auto jolla oli vilkku oikealle. Huoltoasemalta tullut oletti että linja-auto kääntyy huoltikselle, eli ei muutakuin menox ois sanonu annie lenox... Rytinän ja pellin paukkeen jälkeen selvisikin, että linjuri ei kääntynyt oikealle huoltikselle vaan oli menossa sille pysäkille risteyksen jälkeen.
En kyllä muista kumpi pääsi maksamaan....
Ihan Korkeimmassa oikeudessa käyty homma läpi vuonna 1994. Syylliseksi todettiin huoltoaseman pihasta tullut auto. Eli ennakkopäätös on olemassa ja kannattaa muistaa, ettei siihen kanssa-autoilijan näyttämään vilkkuun kannata sokeasti luottaa. Tässä linkkiä KKO:n pptäkseen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihan Korkeimmassa oikeudessa käyty homma läpi vuonna 1994. Syylliseksi todettiin huoltoaseman pihasta tullut auto. Eli ennakkopäätös on olemassa ja kannattaa muistaa, ettei siihen kanssa-autoilijan näyttämään vilkkuun kannata sokeasti luottaa. Tässä linkkiä KKO:n pptäkseen.
Jos ei siinä risteyksen jälkeen ole pysäkkiä tai muuta kohtaa johon voisi kääntyä, niin tuomiokin voisi olla erilainen, eli tuossa ei sinänsä vielä otettu kantaa mihin pisteeseen asti sivutieltä tulevan on "varmistauduttava suuntamerkin tarkoituksesta". Toki onhan se ihan mahdollista että sen vilkuttavan aikomus (ainakin muistin "virkistyttyä") on pysähtyä pientareelle risteyksen jälkeen ja vilkku on sitä varten päällä, ja jos korkein oikeus tällöinkin olisi sitä mieltä että sivutieltä tuleva on syyllinen, niin sitten ei oikein ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa että väistämisvelvollisuus vilkuttelijaan on loppunut, eli auto kääntynyt tai jatkanut suoraan.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Jos ei siinä risteyksen jälkeen ole pysäkkiä tai muuta kohtaa johon voisi kääntyä, niin tuomiokin voisi olla erilainen, eli tuossa ei sinänsä vielä otettu kantaa mihin pisteeseen asti sivutieltä tulevan on "varmistauduttava suuntamerkin tarkoituksesta". Toki onhan se ihan mahdollista että sen vilkuttavan aikomus (ainakin muistin "virkistyttyä") on pysähtyä pientareelle risteyksen jälkeen ja vilkku on sitä varten päällä, ja jos korkein oikeus tällöinkin olisi sitä mieltä että sivutieltä tuleva on syyllinen, niin sitten ei oikein ole muuta mahdollisuutta kuin odottaa että väistämisvelvollisuus vilkuttelijaan on loppunut, eli auto kääntynyt tai jatkanut suoraan.
Jep, tuo eri mieltä olevan jäsenen lausuntohan vähän koskee tuota tilannetta. Eli "Tieliikennelain 35 §:n 1 momentin mukaan ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo siirtää ajoneuvoaan sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava suuntamerkki. Suuntamerkin tarkoituksena on siten nimenomaan varoittaa muuta liikennettä. Suuntamerkki ei vielä kerro sitä, miksi ajoneuvon kuljettaja aikoo siirtää ajoneuvoaan sivusuunnassa."

Itselleni tulee tästä mieleen, että jos aiot pysähtyä pientareelle risteyksen jälkeen, niin varoittaaksesi muuta liikennettä on vilkku laitettava ajoissa päälle. Jolloin tilanne on sama kuin tuossa päätöksessä. Mutta mistäs näistä tietää.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Vasta oli Etelä-Pohjanmaalla tapaus, jossa kuorma-auto lähti risteyksestä eteen ja sitten rytisi. Kuorma-autonkuljettaja oli maksumies, vaikka toinen osapuoli oli vilkuttanut kyseisessä risteyksessä oikealle jatkaen kuitenkin suoraan. Eteen lähtijä on syyllinen, sillä vilkku ei oikeuta ketään lähtemään eteen. Tässäkin tapauksessa papparainen oli unohtanut vilkun oikealle.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Aika mielenkiintoista on suhtautuminen vilkun käyttöön. Toisaalta itketään, että sitä ei käytetä tarpeeksi - ja toisaalta varoitetaan luottamasta liikaa vilkun näyttämiseen.
Itse olen aina ajatellut, että vilkun näyttäminen on tärkeämpää edestä tai sivulta lähestyville kuin takana ajaville, myös kevyelle liikenteelle ml. jalankulkijat. Takana ajaville liikennetilannetta selventää vilkun lisäksi myös jarruvalo.
Selvennän, että pyrin kyllä aina näyttämään vilkkua, vaikka muuta liikennettä ei edes näkyisi.
 

Al Dente

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Jokipojat, HIFK
Mitenkäs se ennalta-arvaamattomuuden pykälä tässä asiassa? Liikenteessähän pitää aina luottaa siihen että toiset noudattavat väistämisvelvollisuuksiaan jne. Muutenhan jokaisen pitäisi pysähtyä jokaiseen risteykseen huolimatta siitä kenellä on etuajo-oikeus jne. Eikös tuo ole aika ennalta-arvaamatonta että näyttää vilkkua eikä käännykään? Tuollahan saisi varmaan aika helpolla kotterosta vakuutusrahat, kun näyttää vilkkua ja vetäsee sen jälkeen pahaa-aavistamattoman kanssa-autoilijan kylkeen. Oho, vilkku unohtu päälle...
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenkäs se ennalta-arvaamattomuuden pykälä tässä asiassa? Liikenteessähän pitää aina luottaa siihen että toiset noudattavat väistämisvelvollisuuksiaan jne. Muutenhan jokaisen pitäisi pysähtyä jokaiseen risteykseen huolimatta siitä kenellä on etuajo-oikeus jne. Eikös tuo ole aika ennalta-arvaamatonta että näyttää vilkkua eikä käännykään? Tuollahan saisi varmaan aika helpolla kotterosta vakuutusrahat, kun näyttää vilkkua ja vetäsee sen jälkeen pahaa-aavistamattoman kanssa-autoilijan kylkeen. Oho, vilkku unohtu päälle...
Muistetaan kuitenkin ettei päälleajo-oikeuttaole ja jos todetaan että olisi voinut estää kolarin eli vaikka ehtinyt jarruttaa voidaan kuitenkin todeta syylliseksi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ainakin täällä taajamassa vilkkuun uskominen on ihan toivotonta. Viimeksi tänä aamuna lähestyin liikenneympyrää ja näin vasemmalta ympyrään tulevan auton juuri ennen itseäni, no sehän vilkutti sitten sen kaksi sekuntia sisään tullessa oikealle päin sitä vilkkua eikä kääntynytkään ekasta ulos vaan ajoi mun keulan edestä ja vasta toisesta ulos ja silloin ei käyttänyt vilkkua. Jos uskoisin vilkun käyttöä tai käyttämättömyyttä niin kolisisi kerran kuussa vähintään.

_
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Väistämisvelvollisuuteen ja vilkkuun liittyy myös se, että pelkkä vilkku ei riitä vaan kääntymistä pitää osoittaa myös vaikkapa vauhdin hidastamisella. Jos ajat päätietä ja sulla on unohtunut vilkku päälle ja et risteystä lähetyttäessä hidasta yhtään vauhtia, sen pitäisi olla merkki sille kolmion takaa tulevalle, että nyt tuo ei ehkä oikeasti käännykään, vaikka vilkulla toista osoittaakin. Jotain tämän suuntaista siellä KKO:n päätöksessä myös on.

Kokonaan toinen juttu sitten ovat ne liikennesääntöjä osaamattomat, jotka eivät esim. tunne vilkkusääntöjä kiertoliittymän osalta.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Olin vähällä jäädä auton alle Turussa
Tyksin t-sairaalan edessä suojatiellä. Auto pysähtyi suojatien eteen ja kun olin ylittämässä katua niin viereistä kaistaa tuli auto pysähtymättä ja melkein töytäisi minua. Autoa ajanut nainen tuijotti vain suoraan eteensä ilmeisesti tajuamatta, mitä oli tehnyt. Paikka oli toki siinä mielessä otollinen, että siitä oli Tyksin ensiapuun vain 100 metrin matka.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^ Ylläolevaan liittyen, käskeekö laki pysähtymään suojatien eteen jos vastantulijoiden kaistalla on pysäköity lain mukaan heti suojatien jälkeen mutta tie on niin kapea että ajat kyseisen auton vierestä kohti suojatietä näkemättä henkilöä joka astuu tielle?
Tarkoitan tälläistä tilannetta ja volvo tuossa ikään kuin pysäköity suojatien eteen kun tulen kuvatusta suunnasta.
Google Maps

Merikannontiellä toinenkin vastaava kohta juuri Cafe Regattan kohdalla missä vielä aika paljon kävelyliikennettä. Tässä esimerkissä ei ole autoa parkissa mutta voitte kuvitella sen siihen.
Google Maps

Itse hidastan aina näiden kohdilla mutta kun ajan tuolta viikoittain niin näkee ihmisiä jotka posottaa vain ohi ja jalankulkijat hyppivät taaksepäin.

_
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
^ Ylläolevaan liittyen, käskeekö laki pysähtymään suojatien eteen jos vastantulijoiden kaistalla on pysäköity lain mukaan heti suojatien jälkeen mutta tie on niin kapea että ajat kyseisen auton vierestä kohti suojatietä näkemättä henkilöä joka astuu tielle?

Käskeehän se. Tieliikennelaki 32.2

"Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Käskeehän se. Tieliikennelaki 32.2
Jos sheriffeillä vajausta kassassa niin tuolla olisi helppoa rahaa tarjolla ruuhka-aikaan ja silloin kun ranta täynnä autoja. Enemmän kuin joka toinen ajaa pysähtymättä ja mitä tulkitsen heidän ajosta niin ihan tiedostaen. Eivät tajua että pitäisi pysähtyä.

_
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Käskeehän se. Tieliikennelaki 32.2

"Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa."
Mulla on kyllä vahva mielikuva, ettei laki vaadi tössä pysähtymään, vastaantulijoiden kaistalla oleva auto kun ei ole ohitettava, vaan sivuutettava.
Äärimmäistä varovaisuutta noudattaen kyllä moiset kohdat itse ajelen, toisinaan jopa pysähdyn.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Mulla on kyllä vahva mielikuva, ettei laki vaadi tössä pysähtymään, vastaantulijoiden kaistalla oleva auto kun ei ole ohitettava, vaan sivuutettava.
Äärimmäistä varovaisuutta noudattaen kyllä moiset kohdat itse ajelen, toisinaan jopa pysähdyn.

Näköjään kohdattava ajoneuvo tosiaan sivuutetaan, tai laissa (kohtaaminen 16 pykälä) molemmat ajoneuvot kylläkin liikkuvat.

Mietin vain siis sitä, että ohitetaanko pysäköity auto, jolla on nokka tulosuuntaasi, vai sivuutetaanko se?

Tätä pitäisi kysyä Eskolta.
 
Viimeksi muokattu:

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Näköjään kohdattava ajoneuvo tosiaan sivuutetaan, tai laissa (kohtaaminen 16 pykälä) molemmat ajoneuvot kylläkin liikkuvat.

Mietin vain siis sitä, että ohitetaanko pysäköity auto, jolla on nokka tulosuuntaasi, vai sivuutetaanko se?

Tätä pitäisi kysyä Eskolta.
Tuumasta toimeen, laitoin Esko Riihelälle mailia.
Julkaisen vastauksen, jos/kun sellaisen saan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hienoa oma-aloitteisuutta. Odottelen mielenkiinnolla vastausta koska tuo Merikannontie on vahvasti mun arjessa mukana.

Toinen asia, enkä nyt tarkoita että "laittakaapas pojat tästäkin viestiä Eskolle" :) vaan ihan pirusti on ärsyttänyt jo vuosia fillaristien tapa tulla suojatielle ajaen paikoissa missä siihen ei ole heillä oikeutta. Tiedän pyörätien jatkeet jne mutta nyt ei puhuta niistä.

Nyt puhun normaaleista ei valo-ohjatuista suojateista mihin pyöräilijä kääntyy samansuuntaiselta tieltä kuin sinä autoilijana ajat, tai voi pyöräilijä tulla siihen ihan mistä suunnasta vaan. Melkein päivittäin tälläinen tyyppi tulee jostain eteen ja ajaa vain sinne suojatielle ihan sillä samalla oikeudella kuin kävelisi sinne. Ensinnäkin eikö sen pitäisi taluttaa? Olenko minä tässä väärässä? Enkä tietenkään kenenkään päälle aja mutta lähellä piti -tilanteita on paljon.
Mielestä tätä sääntöä pitäisi korostaa medioissa kun puhutaan vaarallisista autoilija vs pyöräilijä tilanteista, niin kauan kun sallitaan suojatien yli ajo tälläisissä tilanteissa niin pyöräilijät tulevat sinne tielle suoraan liikkeestä joka on nopeampi kuin kävelijöillä. Eihän kukaan juoksekaan suojatielle.
Ongelman ratkaisisi satulalta nousu ja silloin saa heti tietäkin kun autoilija ehtii reagoimaan. Epäilen että ne jotka tämän tietävät on niitä pyöräilijöitä jotka ajavat siinä suojatien hollilla kahden metrin päässä 360 astetta ympyrää ja odottavat kun autoilijat ovat menneet ohi.

Toinen melkein yhtä paha maan tapa on nämä yleensä keski-ikäiset jotka seisovat suojatien reunassa ja isolla käden liikkeellä huitovat autoille "mene vaan ennen minua". Melkein päivittäin näkee näitäkin.

_
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös