Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 149 995
  • 13 292

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kyllä tuolla tien päällä on ihan liikaa ihmisiä, joiden ei ihan oikeasti pitäisi olla siellä vaan mieluummin bussin tai junan kyydissä. Tänään ajelin 75:llä letkassa, jota veti V70-Volvo, jonka marssinopeus siinä 80 km/h tiellä vaihteli välillä 40-90 km/h. Kun oli mutkaa ja mäkeä, niin nopeus laski nopeasti siihen 50 km/h tuntumaan, ja kun tuli suora niin sitten kiihdytettiin kahdeksaankymppiin. Välillä sitten käytiin neljässäkympissä, välillä yhdeksässä. Mutta mikä pahinta, niin tämän Volvon kuljettajalla oli tapana tehdä aika kova jarrutus aina kun näkyviin ilmaantui vastaantulevan auton valot. Ja niitä vastaantulijoita oli paljon.

Kun tuo Volvo oli kerännyt peräänsä aika hyvän letkan autoja, ja taas liian moni ajoi sitten ihan tappituntumassa vaikka ei ollut mitään aikomusta mennä ohi, niin tuossa letkassa oli sitten jatkuvasti sellaista ylimääräistä pumppausta ja aika äkkinäisiäkin jarrutuksia. Keli ei edes ollut mitenkään paha, joten sekään ei selittänyt tämän autoilijan toimenpiteitä. Tie oli aivan sula, ilma reilusti plussan puolella ja kaistojen välissä pieni sohjokaistale, mutta ei mitenkään erityiseen varovaisuuteen pakottava keli. Pimeää toki kuin mörön ahterissa.

Onneksi sitten osa letkassa edellä ajavista kääntyi sivuteille, jolloin pääsin lähemmäs jonon keulaa ja pääsin sitten seuraavalla pitkällä suoralla ohi koko orkesterista. Mutta aika arvaamsttoman näköisiä liikkeitä se Volvo siinä teki, ehdin huomata mm. kun laitoin vilkun päälle ja siirryin vastaantulevien kaistalle, että teki aika voimakkaan jarrutuksen siinäkin.

Nämä ovat itsellenikin niitä pahimpia tapauksia. Tosiaan maanteillä ajavat 80:in alueella nopeutta vaihdellen 50-70km/h etenkin paikoissa joissa ei voi ohittaa, jatkuvasti jarruvalot vilkkuen ties minkä syyn takia. Tokihan sitten kun tulee joku suora jossa hyvä näkyvyys, ohituskaista tai vastaava niin kiihdytetäänkin sillä samaisella 80:in alueella 100km/h nopeuteen, varmaan ettei kukaan vain kuitenkaan ohittaisi. Voi vittu! Ja näitä on paljon.

Kaikennäköiset ohittelijat ja vilkkua käyttämättömät ovat näihin verrattuna itselleni melko harmittomia, kun eivät omaan ajamiseeni samalla lailla vaikuta.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Tuossa ennen joulua käytiin ajaan nelostien eteläiseen päähän ja takas. Joululiikennettä mukana kuiten joku siellä johti joukkoja edestä, aina kun tuli auto vastaan jarruvalot syttyi. Mahtavaa pumppausta aiheutti jonossa
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mua ihmetyttää moottoriteillä ne sankarit, jotka vasemman kaistan ohitusletkassa päättävät siirtyä oikealle kaistalle ja lähteä ohittamaan sitä letkaa. Yleensä tuosta seuraa se, että ne vasemman kaistan turvavälit vedetään minimiin ja pahimmillaan joku roadrage esitys, kun se sankari koittaa puskea sieltä oikealta väkisin johonkin väliin.

Tuo siis tapahtuu siinä tilanteessa, kun vasemmalla kaistalla on jonkin verran jonoa ohittamassa jotain hitaampaa autoa. Varmaan täällä monet tunnistavat tilanteen.

Oon vaan miettinyt mitä sen oikealta ohittavan ajatusketjussa tapahtuu. Onko kyseessä ihan vaan vittuilu vai kokeeko hän oikeudekseen ohittaa sieltä oikealta?
No kun ne edellä hidastaa MUN matkaa!
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nämä ovat itsellenikin niitä pahimpia tapauksia. Tosiaan maanteillä ajavat 80:in alueella nopeutta vaihdellen 50-70km/h etenkin paikoissa joissa ei voi ohittaa, jatkuvasti jarruvalot vilkkuen ties minkä syyn takia. Tokihan sitten kun tulee joku suora jossa hyvä näkyvyys, ohituskaista tai vastaava niin kiihdytetäänkin sillä samaisella 80:in alueella 100km/h nopeuteen, varmaan ettei kukaan vain kuitenkaan ohittaisi. Voi vittu! Ja näitä on paljon.
Nämä tämän lajin tyypit eivät todennäköisesti edes tee tuota tahallaan vaan ihan silkkaa osaamattomuuttaan. Näiden ihmisten koko kapasiteetti auton ratissa tuntuu menevän siihen selviytymiseen, että päästään sillä autolla paikasta A paikkaan B, ja yhtään ei enää riitä ympäröivän liikenteen huomioon ottamiseen. Äly ei sytytä, että jos uskaltaa ajaa suurimman osan matkasta vain 60 km/h nopeutta, niin on ihan typerää ja turhaa kiihdyttää nopeutta niillä lyhyillä leveämmillä suoranpätkillä, joissa tällainen uuno tuntee olonsa turvallisemmaksi. Sen sijaan siinä vaan hankaloittaa sen takana tulevan letkan elämää vielä entisestäänkin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Nämä tämän lajin tyypit eivät todennäköisesti edes tee tuota tahallaan vaan ihan silkkaa osaamattomuuttaan. Näiden ihmisten koko kapasiteetti auton ratissa tuntuu menevän siihen selviytymiseen, että päästään sillä autolla paikasta A paikkaan B, ja yhtään ei enää riitä ympäröivän liikenteen huomioon ottamiseen. Äly ei sytytä, että jos uskaltaa ajaa suurimman osan matkasta vain 60 km/h nopeutta, niin on ihan typerää ja turhaa kiihdyttää nopeutta niillä lyhyillä leveämmillä suoranpätkillä, joissa tällainen uuno tuntee olonsa turvallisemmaksi. Sen sijaan siinä vaan hankaloittaa sen takana tulevan letkan elämää vielä entisestäänkin.

Näinhän tuo on. Se auton ratti ja liikenne on näille väärä paikka.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Tänään oli lähellä ettei pelti rytissyt Prisma Kaaren liikenneympyrässä. Itse ajoin liikenneympyrän sisällä, kun eteen kolmion takaa ajoi 90-luvun Nissan tjsp. Autoni keula oli varmaan 10 cm päässä Nissanin kyljestä, kun sain auton pysäytettyä. Harvoin näkee yhtä törkeästi eteen ajettua tilannetta ja vielä kun keli on erittäin liukas.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Vähän ehkä tyhmä kysymys, johon lähinnä uteliaisuuttani haluaisin näkemyksiä. Duunista lähtiessäni ajelen parkkihallista ulos tielle, jossa on kolme kaistaa sen hallilta johtavan kaistan lisäksi. Hallilta johtava kaista on vasemmanpuoleinen ja muutaman sadan metrin päästä kotimatkani jatkuu kääntymällä oikealle.
Miten kaistanvaihto pitäisi suorittaa oikeaoppisesti? Ns. stepeittäin, että vaihdan yhden kaistan kerrallaan ja päädyn lopulta oikeanpuolimmaiselle kaistalle? Vai saisinko vaihtaa suoraan (muu liikenne huomioiden) kaikkien kaistojen yli?
Itse olen käyttänyt tuota asteittain siirtymistä, kun varsinaista kiirettä ei ole. Eli kaista kerrallaan vaihdan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten kaistanvaihto pitäisi suorittaa oikeaoppisesti? Ns. stepeittäin, että vaihdan yhden kaistan kerrallaan ja päädyn lopulta oikeanpuolimmaiselle kaistalle? Vai saisinko vaihtaa suoraan (muu liikenne huomioiden) kaikkien kaistojen yli?
Jos ajoradalla, jonne ollaan kääntymässä, on samaan ajosuuntaan useampia ajokaistoja, saa kääntyä omaan käyttötarkoitukseen sopivimmalle kaistalle, muu liikenne huomioon ottaen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos ajoradalla, jonne ollaan kääntymässä, on samaan ajosuuntaan useampia ajokaistoja, saa kääntyä omaan käyttötarkoitukseen sopivimmalle kaistalle, muu liikenne huomioon ottaen.

Juuri näin. Tämä muuttui tieliikennelain uudistuksen yhteydessä, aiemmin olisi pitänyt kääntyä kaista kerrallaan. Yllättävän monelle tuntematon pykälä vielä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tämä uutinen kirpasee, kun oma jälkikasvu on tuota ikäluokkaa.


Mitä katsoin mapsista tuota onnettomuuskohtaa, niin kyseessä pieni metsätie, joka tekee melko jyrkän mutkan juuri ennen pientä siltaa. Ei liene kaukaa haettu ajatus, että kovaa on tultu ja sitten on menty suoraan jokeen, jonne on päädytty katolleen.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Juuri näin. Tämä muuttui tieliikennelain uudistuksen yhteydessä, aiemmin olisi pitänyt kääntyä kaista kerrallaan. Yllättävän monelle tuntematon pykälä vielä.
Kieltämättä mullekin oli tuntematon pykälä. Aina sitä oppii uutta. Kiitokset vastaajille.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mun päähän ei vaan sovi, ettei autoaan voi putsata kunnolla näin talviolosuhteissa. Vaikuttaahan se turvallisuuden lisäksi huomattavasti omaan ajomukavuuteenkin. Ei se oikeasti ole iso homma, eikä tuohon voi keksiä mitään edes auttavasti järkevää tekosyytäkään.

 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Voi olla turhaa ulinaa, mutta vituttaa meidän suomalaisten "ajotyyli" näin talvella...

Mikä vtu siinä on, että pitää ajaa ns. siinä samassa urassa, vaikka ajorata on leveä? Mennään ku juna kiskoilla ja sitten ne urat on "syvät" ja siinä sivussa on "pöperöä", jossa on tosi kurja ajaa...

Ja sitten kun noi urat on syvät, ne on tosi paskamainen aurata kun ei ole kunnon kalustoa ( tiekarhu ).

Tämä korostuu etenkin taajama-alueilla
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi olla turhaa ulinaa, mutta vituttaa meidän suomalaisten "ajotyyli" näin talvella...

Mikä vtu siinä on, että pitää ajaa ns. siinä samassa urassa, vaikka ajorata on leveä? Mennään ku juna kiskoilla ja sitten ne urat on "syvät" ja siinä sivussa on "pöperöä", jossa on tosi kurja ajaa...

Ja sitten kun noi urat on syvät, ne on tosi paskamainen aurata kun ei ole kunnon kalustoa ( tiekarhu ).

Tämä korostuu etenkin taajama-alueilla
Ja pienemmillä teillä varsinkin mutkissa on ne 3 uraa, kiva siinä ajella kun sattuu tulemaan auto vastaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, opetelkaa ihmiset ajamaan omalla kaistalla mutkissakin. Tämähän ei vaadi edes lunta että saat kirota vastaantulijaa että pysy siellä omalla puolellasi.
Risteyksissä myös. Erityisesti kun on kaksi kaistaa kääntymässä samaan suuntaan. Bussien ja rekkojen osalta ymmärrän, että vaativat enemmän tilaa kääntyä, mutta kun joillekin henkilöauton kuljettajillekin on vaikea pysyä omalla kaistalla...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuski väitti poliisille nähneensä tämän tuulilasin takaa – kuljettajan lisäksi kyydissä kolme nuorta

Linkki Ylen uutiseen ja kuvaan poliisin pysäyttämästä autosta, josta ei kyllä ole nähnyt yhtään mitään ulos.

Siis miten voi kenellekään tulla millään tavalla mieleen edes yrittää ajaa tuolla autolla tuolla näkyvyydellä?
Okei, sä et välitä muista ja teet ne pienet reiät, josta "näet kyllä tarpeeksi", mutta tuossa on sama kuin vetäisit siteen silmille ja yrittäisit ajaa.
Itsesuojeluvaistokin näyttää ilmeisesti puuttuvan kyseiseltä kuljettajalta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuski väitti poliisille nähneensä tämän tuulilasin takaa – kuljettajan lisäksi kyydissä kolme nuorta

Linkki Ylen uutiseen ja kuvaan poliisin pysäyttämästä autosta, josta ei kyllä ole nähnyt yhtään mitään ulos.

Siis miten voi kenellekään tulla millään tavalla mieleen edes yrittää ajaa tuolla autolla tuolla näkyvyydellä?
Okei, sä et välitä muista ja teet ne pienet reiät, josta "näet kyllä tarpeeksi", mutta tuossa on sama kuin vetäisit siteen silmille ja yrittäisit ajaa.
Itsesuojeluvaistokin näyttää ilmeisesti puuttuvan kyseiseltä kuljettajalta.
Mut olihan tämä hyvä letkautus silti:
Poliisin kysyessä kuljettajalta, onko vielä pitkä matka kotiin, kuljettaja totesi partiolle: ”Riippuu siitä, missä olen tällä hetkellä”.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös