Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 154 306
  • 13 312

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tänään(kin) oli ihan normaali talvinen ajokeli? Tai no sellainen, jollaista joskus talvisin oli. Lunta satoi, tuuli puhalsi ja lumi pölisi teillä. Silti siellä pääsi etenemään varsin hyvin?
Oli nautinnollista ajaa kun sitä saatanan suolaa ei vedetty tuonne lumen sekaan!!!
Mielestäni kyllä oli mutta kun oli liikennetiedoitteet päällä niin ihmetytti kun kokoajan tuli onnettomuuksista tietoja ja tosiaan pari kolhua itsekin näki.
Osa ajaa liian lujaa ja osa taas ylivarovaisesti.
Ei mielestäni mikään ihmeellinen keli jos on hyvät renkaat alla. Ihan normaali talvikeli.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Osa ajaa liian lujaa ja osa taas ylivarovaisesti.
Ei mielestäni mikään ihmeellinen keli jos on hyvät renkaat alla. Ihan normaali talvikeli.

On tietenkin hyvä, että ajetaan varovaisesti ja omien kykyjen puitteissa.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että ison osan vaaratilanteita aiheuttaa ne, jotka tulevat ns. peräedellä vastaan. Se, että jos ei "kykene" ajamaan 60 kmh kovempaa 80 kmh alueella, niin aja sivuun tai jätä se auto kotio.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
On tietenkin hyvä, että ajetaan varovaisesti ja omien kykyjen puitteissa.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että ison osan vaaratilanteita aiheuttaa ne, jotka tulevat ns. peräedellä vastaan. Se, että jos ei "kykene" ajamaan 60 kmh kovempaa 80 kmh alueella, niin aja sivuun tai jätä se auto kotio.
Juurikin näin. Liikenteeseen ei voi lähteä pelkäämään.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Mediatietojen mukaan ”jätkänkynttilät aiheuttivat Mäntsälän ketjukolarin”.

Jätkänkynttilät olivat toki myötävaikuttamassa tähän, mutta eiköhän varsinainen syy löydy (useamman) ratin ja penkin välistä ja liian lyhyistä turvaväleistä.

Täytyykin varoa, ettei jouluna laita palamaan omalle pihalle. Se on äkkiä 20 autoa rutussa.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä mielestäni korostuu nykyinen liikennekulttuuri, keliä ei enää huomioida ja ajetaan kuin kesällä.
Toinen puoli on taas sitten nämä, jotka ylireagoivat olosuhteisiin. Tänään ajeltiin Keski-Suomessa ja Pirkanmaalla niin paljon oli taas näitä, jotka ajelivat 50-60 km/h kahdeksankympin alueella vaikka tie ei ollut minusta mitenkään liukas eikä sohjoinen ja näkyvyyskin oli hyvä. Kun kaistojen välissä oli paksu lumikerros niin tuossa ei sitten oikein kukaan päässyt ohi, niin aika hyviä letkoja vetivät perässään.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Ajelin tänään Pieksämäeltä Kuopioon, ja siinä tovi ennen kuin käännyttiin Suonenjoelle niin joku volvokuski päätti tulla perseeseen kiinni. Keli oli suht vittumainen, toki ei kamalasti enää satanut mutta lumi kuitenkin pöllysi edellä ajavasta jonkun verran. Itse sain ajaa onneksi siten ettei edessä ollut ketään, joten ei ollut ongelmaa siinä.

Mutta siis joo. Ohituspaikkoja olisi ollut, mutta volvokuski päätti olla perseessä kiinni aina sinne moottoritielle asti, eli tuossa sellaiset reilu puoli tuntia. Toki heti kun päästiin motarille niin ohi mentiin, mutta pikkusen ihmetytti tuo touhu.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Normimeininki kasitiellä taas. 80km/h alueella seitsemääkymppiä ja kameran kohdalla varmuudeksi kunnon jarrutukset. Ohituskaistan alkuun 110km/h tauluun ja heti kun kaksi kaistaa loppuu niin takaisin 75km/h vaikka satkun raja jatkuu vielä. Jälkimmäistä useampi tapaus.
 

NumberFour

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Chiefs, Arsenal, Ronnie O.
Mediatietojen mukaan ”jätkänkynttilät aiheuttivat Mäntsälän ketjukolarin”.

Jätkänkynttilät olivat toki myötävaikuttamassa tähän, mutta eiköhän varsinainen syy löydy (useamman) ratin ja penkin välistä ja liian lyhyistä turvaväleistä.
Jossain iltapäivälehdessä 18-vuotias kolarissa osallisena ollut mies kommentoi että näkyvyys oli niin heikko että viiden metrin päässä edessä ajaneesta autosta ei näkynyt kuin sumuvalot.
Ei ihmetytä yhtään että rytisee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jossain iltapäivälehdessä 18-vuotias kolarissa osallisena ollut mies kommentoi että näkyvyys oli niin heikko että viiden metrin päässä edessä ajaneesta autosta ei näkynyt kuin sumuvalot.
Ei ihmetytä yhtään että rytisee.
Vaikka Suomessa liikenne onkin kansainvälisesti katsottuna erittäin turvallista ja hyvää, niin kyllähän tuo turvavälien puute on ikävää. Tuossakin tapauksessa 18-vuotias kompensoi huonoa näkyvyyttä ja ajokelia pitämällä ilmeisesti lyhyempää turvaväliä nähdäkseen edellä ajavan. Äly hoi?

Harmi kun näissäkin maksajana on vakuutusyhtiö, eikä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta saa kunnon sakkoja tai rangaistusta.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On tietenkin hyvä, että ajetaan varovaisesti ja omien kykyjen puitteissa.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että ison osan vaaratilanteita aiheuttaa ne, jotka tulevat ns. peräedellä vastaan. Se, että jos ei "kykene" ajamaan 60 kmh kovempaa 80 kmh alueella, niin aja sivuun tai jätä se auto kotio.
Myönnetään että meikä ei kykene pohjoisessa ajamaan yhtä kovaa kuin paikalliset. Olen tämän havainnut Levin reissuilla kun Rovaniemeltä lähdetään painamaan vielä pohjoiseen päin sitä jäistä lumiränniä jossa on satasen rajoitus talvellakin. Olen toki päästänyt nopeammat ohi. Kyllä tuo vähän sielua syö, mutta parempi se on ajaa kykyjen mukaan kuin riskillä.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Tuo kuvissa näkyvä palava auto oli ehtinyt pysähtyä tien reunaan, kun kuskille oli huidotti kolarista.
Kuski ja kyyditettävät olivat poistuneet autosta ja menneet kolaripaikalle, jonka aikana joku oli rysäyttänyt heidän parkissa olevaan auton perään, ja jonka seurauksena se oli alkanut palamaan.
Aika erikoista, että auto tuolla tavalla lähtee palamaan, tai ehkä tankki on ottanut osumaa ja kipinää.
 

Vatso

Jäsen
Tuo kuvissa näkyvä palava auto oli ehtinyt pysähtyä tien reunaan, kun kuskille oli huidotti kolarista.
Kuski ja kyyditettävät olivat poistuneet autosta ja menneet kolaripaikalle, jonka aikana joku oli rysäyttänyt heidän parkissa olevaan auton perään, ja jonka seurauksena se oli alkanut palamaan.
Aika erikoista, että auto tuolla tavalla lähtee palamaan, tai ehkä tankki on ottanut osumaa ja kipinää.
Kun sinulla näyttää tietoa asiasta olevan niin kerro nyt vielä mikä auto on kyseessä, kun sitä on ympäri keskustelupalstoja arvuuteltu?
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Harmi kun näissäkin maksajana on vakuutusyhtiö, eikä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta saa kunnon sakkoja tai rangaistusta.
Ja loppuviimein me asiakkaat maksetaan toistemme törttöilyt. Lähitapiola nosti ensi vuodelle kasko+liikennevakuutus vaatimattomat 12%. Perustelivat korotusta korvausmäärien nousulla.

Nimimerkillä ”Ei yhtään kolaria 24 vuoteen”
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mediatietojen mukaan ”jätkänkynttilät aiheuttivat Mäntsälän ketjukolarin”.

Jätkänkynttilät olivat toki myötävaikuttamassa tähän, mutta eiköhän varsinainen syy löydy (useamman) ratin ja penkin välistä ja liian lyhyistä turvaväleistä.

Olisi kiva myös tietää, kuinka tuollakin on käytetty hätävilkkuja varoittamaan muita. Vai onko tosissaan vedetty samassa nipussa niin, että kukaan ei ole ehtinyt varoittavan jengiä?
Tosin veikkaan, että moni ei niitä osaa edes käyttää?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi kiva myös tietää, kuinka tuollakin on käytetty hätävilkkuja varoittamaan muita. Vai onko tosissaan vedetty samassa nipussa niin, että kukaan ei ole ehtinyt varoittavan jengiä?
Tosin veikkaan, että moni ei niitä osaa edes käyttää?
Eiköhän siellä ole vedetty yhdessä nipussa. Näitä laumasieluisia autoilijoita nyt piisaa, jotka tuppaavat ajaa mieluummin tappituntumalla. Syystä, jota en ole ikinä edes yrittänyt ymmärtää. Ja ilmeisesti keulilla ajanut on iskenyt mediatietojen mukaan kunnon paniikkijarrutuksen kun näkyvyys heikentynyt. Fiksua sekin.

Välillä nyt näkyvyys menee, mutta ei siinä paniikkijarrutus ole ihan se paras toimintatapa. Kukapa ei olisi joskus joutunut ajamaan olosuhteissa, joissa lumi pöllyää kunnolla, ja ison ajoneuvon tullessa vastaan, iskee muutamaksi sekunniksi täydellinen whiteout. Eihän se mukavaa ole, mutta panikointi ei auta siinäkään.

Se on toki fakta, ettei suomalaiset osaa käyttää hätävilkkuja kovinkaan hyvin. Sitä nyt on kuitenkin vuosikymmeniä iskostettu, että hätävilkkujen päälle laittaminen on suurimpia syntejä, mitä voi tehdä. Sumuvalojenkin suhteen vähän sama juttu. Aika moni tuntuu pelkäävän, että se puskurissa roikkuja jotenkin häikäistyy niistä, vaikka olosuhteet olisivat mitä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jossain iltapäivälehdessä 18-vuotias kolarissa osallisena ollut mies kommentoi että näkyvyys oli niin heikko että viiden metrin päässä edessä ajaneesta autosta ei näkynyt kuin sumuvalot.
Ei ihmetytä yhtään että rytisee.
Olisin ollut juuri mestoilla, jos en olisi pysähtynyt Renkomäkeen tekemään sitä mitä Kimi silloin kerran kun Schumia palkittiin jostain.

Voin sanoa, että jo sumun vuoksi näkyvyys oli tosi, no, sellainen erityistä varovaisuutta edellyttävä.

Tekosyitähän nuo tulet yms. on. Optimisteille sattuu kaikenlaista kun niillä on vaan elämään väärä tulokulma.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ja loppuviimein me asiakkaat maksetaan toistemme törttöilyt. Lähitapiola nosti ensi vuodelle kasko+liikennevakuutus vaatimattomat 12%. Perustelivat korotusta korvausmäärien nousulla.

Nimimerkillä ”Ei yhtään kolaria 24 vuoteen”
Kalliita sähköautojen lunastuksiako tässä maksetaan?
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Aika moni tuntuu pelkäävän, että se puskurissa roikkuja jotenkin häikäistyy niistä, vaikka olosuhteet olisivat mitä.

Ja sitten toisessa ääripäässä ne, joilla se takasumarikin on päällä kun hiukan vettä sataa. Ei sillä, vähemmän se häikäisee kuin uusien autojen ihan pisin veetä säädetyt etuvalot.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös