Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 987 127
  • 12 228

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Iceberg kirjoitti:
Yksi asia, joka olisi hyödyllistä ottaa Suomeen mukaan keski- tai eteläeuroopan liikennekulttuurista, on huomattavasti joustavampi omista oikeuksistaan luopuminen. Monessa suuressa kaupungissa liikenne on todella sujuvaa, kun otetaan muut liikenteen käyttäjät huomioon, eikä ajella tyypillisellä suomalaisella "mä olen liikenteen kuningas" -junttiasenteella.



- Kaksikaistaisella tiellä annetaan liittymästä tulevalle mahdollisuus liittyä sujuvasti vaihtamalla kaistaa vasemmalle kaistalle, vaikka liittyjän tuleekin huolehtia siitä, että pääsee liittymään sujuvasti.


- Ruuhkassa ei ajeta sinne risteykseen vihreiden palaessa, vaikka tilaa olisikin. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, kun joku ajaa risteykseen pysähdyksiin vihreän palaessa ja kun punainen syttyy ollaan siinä tukkimassa risteävää liikennettä.

- Parkkeeraus. Jos joku haluaa keskustassa ajaa autonsa kadunvarteen parkkiin, annetaan siihen aikaa ja mahdollisuus, eikä lähdetä tööttäämään ja/tai vilkuttelemaan valoja. Keski-Euroopassa on tosiaan tapana, että parkkeerataan puskuri-puskuriin kiinni. Esimerkiksi Pariisissa, mikäli vain kadun kaltevuus sen sallii, parkkeerajat jättävät tarkoituksella vaihteen vapaalle ja käsijarrun pois päältä, että voi vähän tuuppia jos tarvis.


Liikenteeseen liittyjän tulee ihan itse sovittaa vauhtinsa muun liikenteen mukaan. Mitään tietä ei tosiaankaan kuulu antaa muuta kuin ehkä rekoille/busseille.

Turhan usein näkee näitä että päätiellä on esim. 80 km/h rajoitus ja sitten liittymästä tulee joku vähemmän lahjakas kuljettaja neljääkymppiä ja kiilaa suoraan johonkin väliin ja alkaa siinä sitten vasta kiihdytellä. Takaa tulevat välttävät peräänajon vain kunnon jarrutuksella. Haluttaa siinä sitten antaa tilaa.

Ja sitten. Pitäisikö vasemmalle kääntyvien sitten kiltisti odottaa että ruuhka helpottaisi jotta pääsisivät kääntymään? Hekin ajattelevat vain itseään, kuten sinäkin manatessasi että joudut odottamaan.

Suomessa kuitenkin hieman väljempää kuin Pariisissa niin sen parkkipaikan löytää kyllä hieman kauempaakin. Ja ajatus toisten autojen tuuppaamisesta on kyllä jotain aivan järkyttävää. Olisi varmaan auton maalitkin ihan huippuvireessä tuon jälkeen. Huh, ei ikinä tuollaista liikennekultturia Suomeen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
kettu666 kirjoitti:
Ja sitten. Pitäisikö vasemmalle kääntyvien sitten kiltisti odottaa että ruuhka helpottaisi jotta pääsisivät kääntymään? Hekin ajattelevat vain itseään, kuten sinäkin manatessasi että joudut odottamaan.

Eli mielestäsi on ihan hyväksyttävää, että ajetaan risteykset tukkoon? Koska se on oman edun mukaista? (jota se ei edes ole, kun kukaan ei pääse mihinkään). Uskomatonta millaisia idiootteja löytyy liikenteestä…

Et tosin tuntunut edes ymmärtävän lainattua pointtia, risteykset voidaan ajaa tukkoon ihan suoraan ajamallakin, ei koske mitenkään vain vasemmalle kääntymistä.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Sparrow kirjoitti:
Tämä on hyvin vaikea asia, johon liittyy monta eri asiaa. Fakta on se, että ensisijaisesti kolmion takaa tulevan pitää sovittaa oma vauhtinsa liikenteen mukaan ja huolehtia turvallisesta liittymisestä. Tosiasia on kuitenkin myös se, ettei tämä läheskään aina onnistu. Esim. iso auto ei kiihdy tarvittavaan vauhtiin ja toisaalta on monta liittymää, joissa ei ole läheskään tarpeeksi kiihdytyskaistaa.

Täsmennetääs sen verran, että tottakai tällaisissa tilanteissa täytyy käyttää pelisilmää ja varmistua siitä, että ei itse aiheuta vaaratilannetta vasemmalle kaistalle siirryttäessä ja tilaa annettaessa. Toki sillä pelisilmällä pitää jo liittyjän varmistua, että kasvattaa nopeutensa oikeaksi ja nopeuden säätelyllä ottaa paikkansa liikenteessä. Olen huomannut niinkuin varmaan moni muukin, että monilla autoilijoilla on uskomattomia vaikeuksia liittymisen kanssa. Jarrutellaan ja jopa pysähdytään liittymiskaistalle ja aiheutetaan yleistä härdelliä tulemalla väkisin ajokaistalle.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
kettu666 kirjoitti:
Suomessa kuitenkin hieman väljempää kuin Pariisissa niin sen parkkipaikan löytää kyllä hieman kauempaakin. Ja ajatus toisten autojen tuuppaamisesta on kyllä jotain aivan järkyttävää. Olisi varmaan auton maalitkin ihan huippuvireessä tuon jälkeen. Huh, ei ikinä tuollaista liikennekultturia Suomeen.

Joo, on hyvä juttu, että Suomessa on väljyyttä parkkeeraustilanteissa ja pointti oli siinä, että annetaan parkkeerata rauhassa. Otin Pariisin parkkeerauskulttuurin vain esimerkiksi. Siellä tosiaan puskurit olivat aika murjottuja em. syystä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Troy kirjoitti:
Tuli tuosta kaistan vaihtamisesta ja tilan antamisesta mieleen sellainen asia, että kun yleensä näkee kritisoitavan sitä kun joku ei anna sitä tilaa vaihtamiseen niin monesti syytä löytyy myös siitä vaihtajasta. Eli jos jossain on vaikka vasemmalle kääntyvillä kauhea jono niin joku ajaa kylmän viileesti sinne kärkipäähän ja alkaa sitten siellä hakemaan vaihtoa sille kaistalle. Ei ihme jos ei saa oikein kannatusta. Varmasti tälläisistä tapauksista jää sitten monelle päälle tuo kaistaani ette vie asenne.

Olen tästä asiasta täysin samaa mieltä. Esimerkiksi Turun moottoritien lopussa, Helsinkiin tultaessa, on aamuruuhkassa pitkä jono oikealle keskustaan ja lyhyempi vasemmalle Pitäjänmäen suuntaan. Kun tuossa pitemmässä jonossa tuli vuosien mittaan useampikin tunti vietettyä, jäi mieleen sangen monta samaa tyyppiä (mulla on hyvä rekisterinumeromuisti), jotka aamusta toiseen tekivät tuon Troyn mainitseman kiilaustempun ajaen Pitäjänmäen kaistaa loppuun asti ja sitten seis ja vilkku oikealle. Ja toden totta, jos numero oli muistissa, en ainakaan minä tilaa antanut. Ns. rehellisille kaistanvaihtajille tilaa löytyy, mutta ei etuileville pujottelijoille.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
finnjewel kirjoitti:
Olen tästä asiasta täysin samaa mieltä. Esimerkiksi Turun moottoritien lopussa, Helsinkiin tultaessa, on aamuruuhkassa pitkä jono oikealle keskustaan ja lyhyempi vasemmalle Pitäjänmäen suuntaan. Kun tuossa pitemmässä jonossa tuli vuosien mittaan useampikin tunti vietettyä, jäi mieleen sangen monta samaa tyyppiä (mulla on hyvä rekisterinumeromuisti), jotka aamusta toiseen tekivät tuon Troyn mainitseman kiilaustempun ajaen Pitäjänmäen kaistaa loppuun asti ja sitten seis ja vilkku oikealle. Ja toden totta, jos numero oli muistissa, en ainakaan minä tilaa antanut. Ns. rehellisille kaistanvaihtajille tilaa löytyy, mutta ei etuileville pujottelijoille.

Samassa jonossa on oltu. Toinen vastaava paikka on muuten Mannerheimintien ylitys Ilmalaan päin mentäessä, siinäkin pujotellaan.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Itseäni pistää aina silloin tällöin säälittämään nämä siviilipoliisit, jotka kuvittelevat siis olevansa muita parempia ajelemaan sitä autoa. Nämä henkilöt sitten kitisevät jokaisesta kanssa-autoilijan tekemästä pienimmästäkin virheestä tiukemmin kuin Frank Williams ja sitten näyttelevät keskisormeaan useammin kuin Roman Vopat, vilkuttelevat valojaan ja muutenkin käyttäytyvät ylimielisesti. Jos nyt joku joskus lähtövalojen vaihtuessa vihreälle ei heti löydä vaihdetta, niin ei kai se muutaman sekunnin viive pitäisi kenenkään päivää pilata. Tms.

Liikenteessäkin kannattaisin keskittyä enemmän omaan tekemiseen ja jättää poliisin tehtävät poliiseille.

En muuten ole ikinä kenenkään kuullut tunnustavan ajavansa liian lähellä edellä ajavaa autoa. Kuka siellä sitten ajaa, kun kaikki siitäkin valittavat?
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Rontti kirjoitti:
Itseäni pistää aina silloin tällöin säälittämään nämä siviilipoliisit, jotka kuvittelevat siis olevansa muita parempia ajelemaan sitä autoa.

Jos nyt joku joskus lähtövalojen vaihtuessa vihreälle ei heti löydä vaihdetta, niin ei kai se muutaman sekunnin viive pitäisi kenenkään päivää pilata.

Ihmettelen itsekin tuollaisia ihmisiä, joista kirjoitat ensimmäisessä kappaleessa. Ja voin vain iloiten todeta, että en kuulu sellaisiin ihmisiin. Sillä minä en ole koskaan kuvitellut olevani parempi ajamaan autoa kuin muut, vaan TIEDÄN olevani parempi kuin kukaan...

Tuosta toisesta kappaleesta taas löytyy jopa eräänlainen esimerkki. Oltiinpa tuon, sanotaanko nyt vaikka tällä hetkellä nimimerkki "poronpurijan" kanssa, kanssa suorittamassa erästä maalinsiirtotehtävää eräässä hallissa Hämeenlinnassa. Liikeellä oltiin "poronpurijan" Corollalla, josta kytkin ei ehkä ollut elämänsä kunnossa, joten vaihteiden vaihto oli silloin tällöin vaikeata. Valoissa seisottiin, vihreä vaihtui ja ykkönen ei mennyt silmään. No tööttihän sieltä iloisesti rupesi rallattamaan takana. Minulta välitön, hyvin vihaisen näköinen, mulkaisu taaksepäin. Voin jopa näyttää kiukkuiselta remppavehkeet päällä. Noh, sieltähän sitten välittömästi hyvässä hengessä vilkutettiin takaisin, jotta ei alettaisi kiukuttelemaan. Ja sitten maalarimestarikin sai ykkösen silmään.

Joten hieman rauhallisuutta liikenteessä kiitos, ei se sekunti tai kaksi kenenkään elämää lopeta. Ja yksi juttu vielä, sitten meikäläisen edessä ei hidastella tai tulee ottaan...

Että silleen...
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Välillä kyllä harmittaa ihmiset, jotka ajavat huomattavasti hiljempaa kuin rajoitus antaisi myöten. Jos ei uskalla/pysty ajamaan niin kovaa kuin muut(lain puitteissa) olisi ainakin minusta kohteliasta ja ajattelevaista päästää muut ohi vaikka bussipysäkillä. Luulisi helpottavan omaakin ajoa kun takaa ei olisi pitkiä jonoja ja jatkuvia hulluja ohituksia.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
wilco kirjoitti:
Tuosta toisesta kappaleesta taas löytyy jopa eräänlainen esimerkki. Oltiinpa tuon, sanotaanko nyt vaikka tällä hetkellä nimimerkki "poronpurijan" kanssa, kanssa suorittamassa erästä maalinsiirtotehtävää eräässä hallissa Hämeenlinnassa. Liikeellä oltiin "poronpurijan" Corollalla, josta kytkin ei ehkä ollut elämänsä kunnossa, joten vaihteiden vaihto oli silloin tällöin vaikeata. Valoissa seisottiin, vihreä vaihtui ja ykkönen ei mennyt silmään. No tööttihän sieltä iloisesti rupesi rallattamaan takana. Minulta välitön, hyvin vihaisen näköinen, mulkaisu taaksepäin. Voin jopa näyttää kiukkuiselta remppavehkeet päällä. Noh, sieltähän sitten välittömästi hyvässä hengessä vilkutettiin takaisin, jotta ei alettaisi kiukuttelemaan. Ja sitten maalarimestarikin sai ykkösen silmään.

Olitteko ensimmäisinä valoissa? Eikö vaihdetta voinut pitää silmässä, kytkimen kunnon takia? Useimmat autoilijat ainakin Helsingissä seuraa jalankulkijoiden valoja ja laittaa ykkösen silmään ennen valojen vaihtumista, kun lähdön hetki lähestyy. Itse väläytän yleensä valoja, jos näyttää että joku missasi valojen vaihtumisen. Ja jos minulle joku tööttää olen tyytyväinen, koska olen "nukahtanut" ja tööttääminen lyhentää tätä nukkumista. Ikinä ei ole töötätty jos olen huomannut valojen vaihtumisen.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
FreezingHell kirjoitti:
Olitteko ensimmäisinä valoissa? Eikö vaihdetta voinut pitää silmässä, kytkimen kunnon takia? Useimmat autoilijat ainakin Helsingissä seuraa jalankulkijoiden valoja ja laittaa ykkösen silmään ennen valojen vaihtumista, kun lähdön hetki lähestyy. Itse väläytän yleensä valoja, jos näyttää että joku missasi valojen vaihtumisen. Ja jos minulle joku tööttää olen tyytyväinen, koska olen "nukahtanut" ja tööttääminen lyhentää tätä nukkumista. Ikinä ei ole töötätty jos olen huomannut valojen vaihtumisen.

Minihamekaudella tulee monesti "nukahdettua" valoihin. Mutta kesällä on muutenkin leppoisampaa.
Ja ei muuta, kuin hyvät joulut itse kullekkin. Pääasia on kuitenkin ehjänä perille pääsy, ei nopeus.
 

JPL

Jäsen
kettu666 kirjoitti:
Liikenteeseen liittyjän tulee ihan itse sovittaa vauhtinsa muun liikenteen mukaan. Mitään tietä ei tosiaankaan kuulu antaa muuta kuin ehkä rekoille/busseille.

Voisitko tämmöiselle typerykselle kertoa että miksi ei?
Jos ohituskaistalla on tilaa, niin miksi sinne ei voi vaihtaa? Onneksi ainakin täällä Oulussa on poliisinkin taholta kerrottu mm. radiossa, moottoritiekäyttäytymisestä ja mainittu esimerkiksi tämä tilanne ja kerrottu että vaikka laki periaatteessa kieltää tämmöisen, on se hyvän liikennekäyttäytymisen mukainen tapa toimia.

Muutenkin huomiona. Liikenteessä on monennäköistä ja -taitoista kuskia eikä kaikilla rohkeus tai auton teho riitä sujuvaan moottoritielle liittymiseen. Vaikka olenkin usein sitä mieltä, että tämmöisten ei kannattaisi edes ajaa paikkoihin, missä eivät uskalla/osaa/pysty ajamaan järkevästi, pitää ymmärtää että paljon tällaisia siellä liikkuu. Ennakointi ja järkevä ajaminen, missä ajattelee enemmän muuta liikennettä kuin omaa etuaan, on yleensä omakin etu.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
JPL kirjoitti:
Jos ohituskaistalla on tilaa, niin miksi sinne ei voi vaihtaa? Onneksi ainakin täällä Oulussa on poliisinkin taholta kerrottu mm. radiossa, moottoritiekäyttäytymisestä ja mainittu esimerkiksi tämä tilanne ja kerrottu että vaikka laki periaatteessa kieltää tämmöisen, on se hyvän liikennekäyttäytymisen mukainen tapa toimia.

Koska se on kiellettyä ja aiheuttaa (erityisesti moottoritiellä) myös turhia vaaratilanteita. Lisäksi ainakin Tampeella olen kuullut poliisin jakaneen jopa sakkoja "tarpeettomasta kaistanvaihdosta".

Itse olen kyllä periaatteessa samaa mieltä, että liikenteen sujuvuuden kannalta liittymästä tulevia voi (ja tietyissä tilanteissa tulee) väistää, mutta tärkeää on pitää huoli siitä, että ei samalla kiilaa hitaampana jonkun eteen vasemmalle kaistalle.

Keski-Eurooppaa on kehuttu tässäkin ketjussa liikenteen joustavuudesta, mikä pitää ainakin Etelä-Saksan osalta kaistanvaihdoissa pääosin paikaansa, eli kaupungissa vilkun päällelaiton jälkeen kaistaa voi vaihtaa lähes katsomatta, tilaa kyllä syntyy. Tosin tämä edellyttää sitä, että kaistanvaihdon uskaltaa myös tehdä melko räväkästi, epäröivä kaistanvaihtaja sitten sekoittaakin koko systeemin melko tehokkaasti.

Toisaalta täällä torvi soi herkästi. Valoja kuitenkin vilkutellaan täällä enemmänkin merkityksessä "ole hyvä, mene ensin" kuin "vitun idiootti". Erityisesti moottoritiellä täälläkin riittää kuskeja joka lähtöön, kahtajapuoltasataa kelistä riippumatta ajavista kahdeksaakymppiä vasemmalla kaistalla körötteleviin asuntoautoihin.

Kevennykseksi saksalainen vitsi liikenteeseen liittyen:
-Mitä tapahtuu, jos reputtaa inssin viisi kertaa?
-Saa keltaiset rekisterikilvet.

-tt
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
FreezingHell kirjoitti:
Olitteko ensimmäisinä valoissa? Eikö vaihdetta voinut pitää silmässä, kytkimen kunnon takia? Useimmat autoilijat ainakin Helsingissä seuraa jalankulkijoiden valoja ja laittaa ykkösen silmään ennen valojen vaihtumista, kun lähdön hetki lähestyy. Itse väläytän yleensä valoja, jos näyttää että joku missasi valojen vaihtumisen. Ja jos minulle joku tööttää olen tyytyväinen, koska olen "nukahtanut" ja tööttääminen lyhentää tätä nukkumista. Ikinä ei ole töötätty jos olen huomannut valojen vaihtumisen.

Jep, aloitanpa kirjoituksen sanalla: idiootti. Tai no en aloittanut, mutta tarkoitus kuitenkin oli.

Kyllä, olimme ensimmäisinä valoissa ja tööttääjä jopa toisena. Muita ei ollut, joten muiden henkistä elämää emme päässeet musertamaan.

Kyllä, mekin täällä maakunnissa seuraamme valojen vaihtumista ja ennakoimme ajoa. Se on varmaan tuossa hieman jälkeen ristiretkien siirtynyt sieltä suurhelsingistä tänne torpparipitäjiin. Tarkkaa vuotta ei tiedetä, sillä aikakausien kirjat hävisivät suuressa peltokulotuksessa, joka pääsi hieman leviämään pontikkapannusta tuolta korpikuusen kannon juuresta.

Kyllä, kuski, elikkäs tuo "poropurija", yritti hyvinkin monta kertaa laittaa tuo vaihteen päälle. Mitäs muuten auttaa valojen väläyttäminen takana, jos kuski ei huomaa edessä olevaa helvetin isoa pylvästä, jossa valot vaihtuvat.

Kyllä, vaihdettahan kannattaa pitää silmässä kytkimen kunnon takia. Huomaatko mitään vikaa tuossa lauseessa?

Kyllä, kun lähtö kannattaa pitää ykkönen silmässä. Tosin, kun minulla lähtö lähenee, ajattelin vetää suurimman vaihteen silmään ja ajella tyylikkäästi vauhdilla loppuun.

Että silleen...
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
tt kirjoitti:
Koska se on kiellettyä ja aiheuttaa (erityisesti moottoritiellä) myös turhia vaaratilanteita. Lisäksi ainakin Tampeella olen kuullut poliisin jakaneen jopa sakkoja "tarpeettomasta kaistanvaihdosta".

Vaan eipä ole enään kiellettyä. Tuo laki muutettiin tuossa pari vuotta sitten sellaiseksi, että tilan antaminen kaistan vaihdolla ei ole rangaistavaa.

Että silleen...
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
wilco kirjoitti:
Vaan eipä ole enään kiellettyä. Tuo laki muutettiin tuossa pari vuotta sitten sellaiseksi, että tilan antaminen kaistan vaihdolla ei ole rangaistavaa.
Aiempi käsitykseni oli siis väärä, hyvä tietää. Edelleen peräänkuulutan kuitenkin sitä huolellisuutta, ettei joustavuuden nimissä aiheuteta suurempaa vaaratilannetta kuten valitettavan usein käy.

-tt
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
wilco kirjoitti:
Vaan eipä ole enään kiellettyä. Tuo laki muutettiin tuossa pari vuotta sitten sellaiseksi, että tilan antaminen kaistan vaihdolla ei ole rangaistavaa.

Ja paskat sitä on mitään muutettu.

"Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa."

"Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."

En ymmärrä miten tämä sama asia herättää aina keskustelua: moottoritiellä jo ajava tekee oman osuutensa liiikenteen sujumisen kannalta, mikäli pitää välin edelläajavaan riittävänä. Näin kiihdytyskaistalta on helppo tulla sekaan, mutta kaikennäköinen poukkoilu ja ylimääräinen kaistanvaihto on täysin tarpeetonta.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Jermu kirjoitti:
En ymmärrä miten tämä sama asia herättää aina keskustelua: moottoritiellä jo ajava tekee oman osuutensa liiikenteen sujumisen kannalta, mikäli pitää välin edelläajavaan riittävänä. Näin kiihdytyskaistalta on helppo tulla sekaan, mutta kaikennäköinen poukkoilu ja ylimääräinen kaistanvaihto on täysin tarpeetonta.

Onko koskaan käynyt niin, että useampi auto ajaa peräkkäin niin lähellä toisiaan ja kuitenkin niin lujaa, että väliinkään ei mahdu? Ja vasen kaista on aivan vapaa. Joissakin tapauksissa se repii kyllä hermot irti aika tehokkaasti. No okei, moottoritiellä ei niin usein ole ollut näitä ongelmia, sinne kyllä luontaisesti jollain lailla pääsee, kun uskaltaa tuon mainitun varomisen lisäksi myös tilanteen niin vaatiessa käyttää räväkästi kaasupoljinta. Mutta mikäli vasemman kaistan liikenteen määrä sen sallii, pyrin väistämään ja sitten myöhemmin kenties palaamaan omalle kaistalle.

Mutta pienemmän tien (esim. Kekkosentie Tampereella) rampissa mainitsemani asia aiheuttaa aivan ylimääräisiäkin pysähdyksiä kiihdytyskaistan päähän. Ja vain sentähden, että joku immeinen on koko ikänsä tottunut ajamaan oikealla kaistalla, eikä todellakaan ole menossa vasemmalle, ei varmasti.

Pysähdyksistä kiihdytyskaistan päästä lähdettäessä ei muuten tarvitse olla edes ruuhkaa, kun vaaratilanteita saattaa syntyä nopeuserosta johtuen (esim. lähestyvän ajoneuvon vauhdin väärin arviointi tms.).
 

JPL

Jäsen
tt kirjoitti:
Koska se on kiellettyä ja aiheuttaa (erityisesti moottoritiellä) myös turhia vaaratilanteita. Lisäksi ainakin Tampeella olen kuullut poliisin jakaneen jopa sakkoja "tarpeettomasta kaistanvaihdosta".
-tt

Nykyään tästä ei anneta sakkoja (tai ainakaan tästä ei saisi antaa sakkoja). Jos tästä joku on sakon saanut, kannattaa asiasta valittaa. Sen verran olen poliisin kyydissä istunut, että olen asiasta 100% varma (viisastelijoille tiedoksi, etten ole ollut asiakkaan ominaisuudessa). Kuten sanoin, se kannattaa tehdä ainoastaan silloin kun on tilaa. Ei tietenkään kaistaa saa vaihtaa silloin, kun takaa on joku tulossa ja se voi aiheuttaa vaaratilanteen. Siinä mennään vain toiseen ääripäähän ja nämä ääripäät aiheuttavat niitä vaaratilanteita.
Laki sanoo asiasta seuraavaa: "Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."
Painottaisin tässä sanaa tarpeettomasti. Jos kaistaa vaihtamalla liikenne etenee jouhevammin ja sillä vältetään mahdollinen vaaratilanne, kaistanvaihto ei ole tarpeetonta. On turha tulla väittämään, että tätä ei SAA tehdä, koska sen saa.

Itse yritän ennakoida tilanteen ja jos näen liittymästä jonkun olevan tulossa hitaalla vauhdilla, tarkistan ajoissa että ohituskaista on vapaa ja vaihdan ajoissa sille kaistalle, jotta myös liittymästä tuleva ehtii reagoida tilanteeseen. Kertaakaan ei ole sattunut minkäänlaista vaaratilannetta. Ainoat vaaratilanteet, mitä on sattunut ovat tulleet tilanteissa, joissa olen tullut liittymästä ja edessä liittymästä myös tulossa oleva auto ei ole saanut tilaa moottoritieltä (vaikka ohituskaista on ollut vapaa) ja on hätäpäissään polkenut jarrua. Nuo on kaikkein suurimpia riskipaikkoja ja tokihan näissä se jarruttaja on se suurin syyllinen. Jos tämän kuitenkin voi välttää sillä, että antaa tilaa moottoritiellä liittymästä tulevalle, teen sen.

Oulussa tähän vaikuttaa toki myös se, että moottoritiellä ei ole liikennettä aivan samaan tapaan kuin Kehä I:llä neljän ruuhkan aikaan, vaikka paljon sitä täälläkin on. Ja myös liittymien kiihdytyskaistat ovat joissain kohti liian lyhyet liikenteen nopeuteen kiihdyttämistä varten. Näistä syistä täällä tätä suositellaan voimakkaasti poliisin toimesta. Olen useita kertoja nähnyt myös poliisien tätä tekevän virka-autoillaan. Ilmeisesti he sitten eivät noudata lakia.

Lakia ei ole muutettu tämän osalta, mutta tämän soveltamista on. Eli tämä ei ole enää rangaistavaa, vaikka laki periaatteessa edelleen antaa mahdollisuuden sakottamiseen.


Täälläkin on huomannut saman ongelman, mikä on nähtävissä aivan yleisestikkin liikenteessä. Ihmiset eivät ajattele mitään muuta kuin itseään. "Minä ainakin ehdin kiihdyttää autoni tuosta liittymästä, kaikki muutkin ehtivät sen tehdä". Uskokaa pois. Joku 75v mummeli, joka ajaa 1.1 Micralla, ei saa nopeuttaan 100km/h kovin nopeasti, jos koskaan. Se ei yksinkertaisesti ole heille mahdollista. He eivät myöskään ymmärrä aina pysyä pois moottoritieltä. Tämä ei kuitenkaan ole rangaistavaa sen enempää kuin se kaistan vaihtaminenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Nyt on taas pakko avautua, kun alkaneen talven aikana nähty kaikenlaisia suorituksia:

1. Ohituskaistat esimerkiksi kolmostiellä. Pienikin lumisade tuntuu saavaan monen autoilijan ylivarovaiseksi. Ylivarovaisuudella tarkoitetaan tässä tapauksessa nopeutta noin 60 km/h 80km/h alueella. Tämä asia on vielä jotenkin ymmärrettävää. Mutta kun saavutaan ohituskaistalle, mitkä vielä useimmissa paikoissa ovat ylämäkeen, kohoaa edellä ajavan vauhti ihmeellisesti välillä jopa yli sallitun nopeusrajoituksen. Jopa se pieni Micrakin rekkajonon edellä tuntuu saavan ihmeellisesti boostia. Kun ohituskaista loppuu, vauhti alenee taas tasaisesti. Mukava lähteä varsinkin sohjoisella ohituskaistalla sompailemaan, kun oikealla puolella olevan vauhti nousee koko ajan. Jotkut tekevät tätä tahallaan, mutta osalla kyseessä taitaa olla jännitystilan aiheuttama reaktio.

2. Kiihdytyskaista. Letka autoja saapuu kiihdytyskaistalle. Ensimmäinen pysäyttää kaistan alkuun ja lyö vilkun päälle. Päätiellä ei tarvitse olla edes kunnolla liikennettä, silti näin tapahtuu. Siinä sitten odotellaan, madellaan hiljalleen eteenpäin, kunnes takana olevat pääsevät tekemään kaistalta kaistalle itsemurhaohituksia välittämättä jo muista tielläolevista. Kaikelta vältyttäisiin, jos näitä jostain syystä pysähtyviä ei olisi.

3. Tampereella muutamassa risteyksessä kääntyjän valo oikealle. Suoraan menevät ja oikealle kääntyvät ovat samalla kaistalla. Oikealle kääntyville palaa välillä oma vihreä kääntyjänvalo suoraan menevien valon ollessa punainen. Autojonon ensimmäinen on menossa suoraan, takana tulevat kääntymässä oikealle. Tässä tapauksessa jotkut ovat saaneet kuningasidean käyttää jalkakäytävää oikealle kääntymiseen. Mitäs helvettiä olet menossa suoraan, väisty, tai meillä on oikeus oikaista mistä huvittaa. Palaahan meille vihreä valo. Ainakin vuoden turhakkeelle, eli citymaasturille löytyy käyttöä....
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Jermu kirjoitti:
Ja paskat sitä on mitään muutettu.

"Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa."

"Kiihdytyskaistalta moottoritielle aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta ja muita tarpeettomasti estämättä."

Mikäs kohta noista lainauksista tekee kaistanvaihdosta rangaistavaa?

Että silleen...
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
peruspata kirjoitti:
Onko koskaan käynyt niin, että useampi auto ajaa peräkkäin niin lähellä toisiaan ja kuitenkin niin lujaa, että väliinkään ei mahdu? Ja vasen kaista on aivan vapaa.

Tottakai on käynyt, ja se on todella rasittavaa, kuten kaikissa olosuhteissa takapuskurissa roikkuminen. Mutta ratkaisu tähän on riittävän välin pitäminen, ei siihen kaistanvaihtoa tarvita jotta kiihdytyskaistalta pääsee päätielle. Tosin nämä teiden ritarit eivät tee kumpaakaan, ja eiköhän samat kuskit ole niitä, joilla vilkku ei toimi autossa. Mitä nyt väliä liikenteen sujuvuudella, kunhan itse pääsee mahd. nopeasti etenemään.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
JPL kirjoitti:
Täälläkin on huomannut saman ongelman, mikä on nähtävissä aivan yleisestikkin liikenteessä. Ihmiset eivät ajattele mitään muuta kuin itseään. "Minä ainakin ehdin kiihdyttää autoni tuosta liittymästä, kaikki muutkin ehtivät sen tehdä". Uskokaa pois. Joku 75v mummeli, joka ajaa 1.1 Micralla, ei saa nopeuttaan 100km/h kovin nopeasti, jos koskaan. Se ei yksinkertaisesti ole heille mahdollista. He eivät myöskään ymmärrä aina pysyä pois moottoritieltä. Tämä ei kuitenkaan ole rangaistavaa sen enempää kuin se kaistan vaihtaminenkaan.

Olen tuon asian kanssa samoilla linjoilla. Ei tarvitse olla edes mikään mummo, että hahmottamiskyky, reaktiot, ajoneuvonhallinta, sosiaaliset taidot ja muut vastaavat ominaisuudet estävät sujuvan toiminnan liikenteessä. Suurin yksittäinen ongelma on varmasti asenne omaa toimintaa ja muita tielläliikkujia kohtaan. Jos tämä on kunnossa niin pienet virheet omasta tai muiden toimesta eivät pääse päivää pilaamaan. Huonoja kuskeja ei liikenteestä pois saa vaikka kuinka itkisi ja vaikka saisikin jopa siellä sitten olisi tilaa vähän huonommallakin kuskilla kurvailla.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
wilco kirjoitti:
Mikäs kohta noista lainauksista tekee kaistanvaihdosta rangaistavaa?

Että silleen...

"Tuo laki muutettiin tuossa pari vuotta sitten sellaiseksi, että tilan antaminen kaistan vaihdolla ei ole rangaistavaa."

Kerro ensin:
- mikä laki muutettiin
- miten muutettiin
- milloin muutettiin

Voin sanoa jo etukäteen, että vastausta et tule keksimään. Joten lopeta nyt se paskanjauhaminen.

Poliisi ei varmasti anna sakkoja, mutta tieliikennelakia/asetusta ei ole muutettu mihinkään mitä tulee kaistanvaihtoon.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
wilco kirjoitti:
Jep, aloitanpa kirjoituksen sanalla: idiootti. Tai no en aloittanut, mutta tarkoitus kuitenkin oli.

Kyllä, olimme ensimmäisinä valoissa ja tööttääjä jopa toisena. Muita ei ollut, joten muiden henkistä elämää emme päässeet musertamaan.

Kyllä, mekin täällä maakunnissa seuraamme valojen vaihtumista ja ennakoimme ajoa. Se on varmaan tuossa hieman jälkeen ristiretkien siirtynyt sieltä suurhelsingistä tänne torpparipitäjiin. Tarkkaa vuotta ei tiedetä, sillä aikakausien kirjat hävisivät suuressa peltokulotuksessa, joka pääsi hieman leviämään pontikkapannusta tuolta korpikuusen kannon juuresta.

Kyllä, kuski, elikkäs tuo "poropurija", yritti hyvinkin monta kertaa laittaa tuo vaihteen päälle. Mitäs muuten auttaa valojen väläyttäminen takana, jos kuski ei huomaa edessä olevaa helvetin isoa pylvästä, jossa valot vaihtuvat.

Kyllä, vaihdettahan kannattaa pitää silmässä kytkimen kunnon takia. Huomaatko mitään vikaa tuossa lauseessa?

Kyllä, kun lähtö kannattaa pitää ykkönen silmässä. Tosin, kun minulla lähtö lähenee, ajattelin vetää suurimman vaihteen silmään ja ajella tyylikkäästi vauhdilla loppuun.

Että silleen...

Niin edelleen itse pidän sitä edelleen ystävällisenä huomautuksena, etenkin jos töötti ikäänkuin näpäytetään pohjaan eikä huudateta.

En ole autoinsinööri, mutta tähän asti olen elänyt käsityksessä, että jos kytkin on pohjassa, niin se ei kulu. Ainoastaan jos sitä pitää puolivälissä, niin se kuluu. Joku varmaan valistaa meitä.

Melko myöhään on ollut teillä ristiretket tai sitten liikennevalot ja töötit on ollut jo vankkureiden aikaan.

Väläyttämisellä meinasin pitkien väläyttämistä, pahoittelen epätarkkaa ilmaisua. Ainakin täällä on aina huomattu ja välillä heilaitettu takaisin.

Maakuntien liikennekäyttäytymisestä ei ole kokemusta kuin satunnaisena vierailijana, joten sen takia laitoin että puhuin täkäläisistä oloista.

En aloittanut sanalla idiootti, eikä ollut tarkoitus aloittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös