Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 528
  • 13 197

JPL

Jäsen
FreezingHell kirjoitti:
En ole autoinsinööri, mutta tähän asti olen elänyt käsityksessä, että jos kytkin on pohjassa, niin se ei kulu. Ainoastaan jos sitä pitää puolivälissä, niin se kuluu. Joku varmaan valistaa meitä.

No jos vaijeria ei lasketa, niin ei se kulu juu... ;)

Luistattaminen sitten asia erikseen.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Jermu kirjoitti:
Poliisi ei varmasti anna sakkoja, mutta tieliikennelakia/asetusta ei ole muutettu mihinkään mitä tulee kaistanvaihtoon.

Voi anteeksi tosiaan, että sain sinut nyt noin tolaltasi pois. Korjataan sitten, kuten joku tuossa kirjoitti, tulkintaa on muutettu.

Että silleen...
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
FreezingHell kirjoitti:
Niin edelleen itse pidän sitä edelleen ystävällisenä huomautuksena, etenkin jos töötti ikäänkuin näpäytetään pohjaan eikä huudateta.

En ole autoinsinööri, mutta tähän asti olen elänyt käsityksessä, että jos kytkin on pohjassa, niin se ei kulu. Ainoastaan jos sitä pitää puolivälissä, niin se kuluu. Joku varmaan valistaa meitä.

Melko myöhään on ollut teillä ristiretket tai sitten liikennevalot ja töötit on ollut jo vankkureiden aikaan.

Väläyttämisellä meinasin pitkien väläyttämistä, pahoittelen epätarkkaa ilmaisua. Ainakin täällä on aina huomattu ja välillä heilaitettu takaisin.

Maakuntien liikennekäyttäytymisestä ei ole kokemusta kuin satunnaisena vierailijana, joten sen takia laitoin että puhuin täkäläisistä oloista.

Niinpä tuollainen pieni tönäisy tööttiin voi olla silloin tällöin paikallaan. Tuossa esimerkissä se muistutti lähinnä nojaamista.

Kuluu, ei kulu. Entäs, jos se ei vain pidä.

Aika on suhteellinen käsite.

Yhäkin, jos ei näe edessään olevaa valoa, niin ei helpolla kyllä näe takanakaan olevaa valoa.

Kuitenkin koko asian pointti oli se, että ei se ylimääräisen minuutin odottaminen valoissa ketään tapa. Yleensäkin rauhallisuus liikenteessä säästää henkiä. Eli minun puolestani kaikenlaiset turhaan tööttäilijät voivat painua vittuun.

Että silleen...
 

Rocco

Jäsen
wilco kirjoitti:
Voi anteeksi tosiaan, että sain sinut nyt noin tolaltasi pois. Korjataan sitten, kuten joku tuossa kirjoitti, tulkintaa on muutettu.

Että silleen...

Ei itse asiassa ole. Tämän viikon Vaasan Ikkuna kertoo yksiselitteisesti että rampilta tulevan väistäminen on sakon arvoinen temppu.

Kirjoitan koko jutun tähän kun ehdin, tai netistä sen onnistun löytämään.

EDIT: Löytyy jopa näköislehti. Mene www.vaasanikkuna.com -> Etusivulla lehden kansi keskipalstassa -> Sivu 4.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Laki määrää, ei vaasan ikkuna tai jonkin poliisin tulkinta/mielipide/käytäntö. Mikäli rikesakon kanssa menee oikeuteen, niin varmasti voittaa. Edellyttäen, että et ole kaistanvaihdolla aiheuttanut vaaratilannetta tai haitannut vasemmanpuoleista liikennettä.

En saanut auki tota Vaasan ikkunan näköispainosta, joten en tiedä mitä siellä lukee. Arvatenkin joltain koppalakilta on kysytty mielipidettä asiasta ja hän on sanonut oman mielipiteensä.
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jermu kirjoitti:
moottoritiellä jo ajava tekee oman osuutensa liiikenteen sujumisen kannalta, mikäli pitää välin edelläajavaan riittävänä. Näin kiihdytyskaistalta on helppo tulla sekaan, mutta kaikennäköinen poukkoilu ja ylimääräinen kaistanvaihto on täysin tarpeetonta.
Tuo ei vaan ole tosielämästä.
Kyllä liikenteen sujuvuutta edistää paremmin se, että antaa tilaa epävarmalle / hitaalle liittyjälle kuin tilanteesta riippumatta jurottaa oikeaa eteenpäin. Kaistaa voi, saa ja kannattaa vaihtaa tilan antamista varten, kun sen voi vaaratta (lue: ajoissa peiliin katsomalla) tehdä. Jos ei kuskilla pelisilmä riitä tai keli sitä salli, niin silloin onkin syytä pysytellä oikealla kaistalla.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Hyppään Jermun leiriin. Motarilla väistäminen kaistaa vaihtamalla on paitsi kiellettyä, myös oikeasti vaarallista. Aina saa pelätä vasemmalla kaistalla ohittaessa, kun näkee liittymästä olevan tulossa jonkun, että "ei kai toi vaan väistä". Ei riitä 1 tai 2 kertaa, kun joku on "sujuvasti väistänyt" suoraan eteen. Kunnon turvaväli (>100m satasen alueella) ja nopeuden sovittaminen tilanteen mukaan on se oikea tapa.
 

Rocco

Jäsen
tombraider kirjoitti:
Laki määrää, ei vaasan ikkuna tai jonkin poliisin tulkinta/mielipide/käytäntö. Mikäli rikesakon kanssa menee oikeuteen, niin varmasti voittaa. Edellyttäen, että et ole kaistanvaihdolla aiheuttanut vaaratilannetta tai haitannut vasemmanpuoleista liikennettä.

En saanut auki tota Vaasan ikkunan näköispainosta, joten en tiedä mitä siellä lukee. Arvatenkin joltain koppalakilta on kysytty mielipidettä asiasta ja hän on sanonut oman mielipiteensä.

Kyseessä on päiväsakko, ei rikesakko, ja sen sanoo poliisi jutussa.

"Rampilla ajavat ovat alkaneet pitää itsestään selvänä sitä, että häntä väistetään. Oletus on kuitenkin väärä, ja liikennesääntö sitäkin selvempi. Rampilla ajavalla on kolmio ja hän on siis väistämisvelvollinen.

- Totuus on, että moottoritietä ajavan pitäisi voida ajaa jarruttamatta ja väistämättä riippumatta siitä mitä rampilla tapahtuu.

- Fiksua ja joustavaa käyttäytymistä on kyllä keventää kaasua ennakoivasti, mikäli näkee toisen auton kiihdyttävän liittymiskaistalla. Mutta tämän väistäminen toiselle kaistalle sitä vastoin on liikenneturvallisuuden vaarantamista ja siitä seuraa päiväsakkoa.

- Jos jonkun täytyy ruuhkan vuoksi jarruttaa tai jopa pysähtyä, niin sen tekee ramppia ajava."

Tuossa avainkohtia jutusta jollei pääse näköislehteä lukemaan.

EDIT: Rampilla on kolmio, miksi niitä pitää väistää? Eihän muuallakaan liikenteessä päästetä kolmion takaa tulevia eteen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Dante kirjoitti:
Tuo ei vaan ole tosielämästä.
Kyllä liikenteen sujuvuutta edistää paremmin se, että antaa tilaa epävarmalle / hitaalle liittyjälle kuin tilanteesta riippumatta jurottaa oikeaa eteenpäin. Kaistaa voi, saa ja kannattaa vaihtaa tilan antamista varten, kun sen voi vaaratta (lue: ajoissa peiliin katsomalla) tehdä. Jos ei kuskilla pelisilmä riitä tai keli sitä salli, niin silloin onkin syytä pysytellä oikealla kaistalla.

Mikä ei ole tosielämästä? Sekö, että pitää riittävän välin edellä ajavaan? No ei varmasti ole, eivät kaikki pidäkään, mutta eivät nämä samat takapuskurissa kiinni ajavat kusipäät tee mitään muutakaan sujuvoittaakseen liikennettä.

Mutta pointti oli, jos sinä haluat pitää huolen, että rampilta pääsee motarille, pidä riittävä väli edelläajavaan, that's it. Miksi siinä enää pitää väistää ketään, ei mene jakeluun.

Ja se on vaarallista, jos näille epävarmoille kuskeille aina annetaan tilaa kun tulevat rampilta: tottuvat, että näin PITÄÄ tapahtua, ja äkkiä unohtuu, että kummalla se kolmio olikaan.

Siinä on jo se ramppi tehty helpottamaan kolmion takaa tuloa. Onko nykykuskit niin paskoja, ettei sekään riitä? Silloin on parempi ehkä myydä auto ja käyttää bussia.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Rampilta pääsee ihan mukavasti (tai itse ainakin päässyt) kun pistää vilkun ajoissa päälle. Ainakin minulle on annettu kiltisti rakoa liittyä liikenteeseen mukaan. Ärsyttää nämä mitkä ajavat kiihdytyskaistaa ja eivät laita vilkkua päälle ja sitten ihmettelevät että miksi eivät pääse liittymään motarille helposti.

Ja tämä liikennevaloissa hidastelijat ottavat päähän ankarasti. Miksi ei voida sitä ykkösvaihdetta laittaa ajoissa päälle tai pitää sitä kytkintä pohjassa punaisten palaessa. Vasta kun vihreä syttyy niin aletaan arpomaan vaihdetta. Tästä seuraa se että vihreitten aikana pääsee valoista pari hassua autoa ja tietenkin itse jäät punaisiin odottamaan uudestaan seuraavia vihreitä. Ripeesti liikkeelle niin mahdollisimman moni pääsee samalla kertaa.
 

Rocco

Jäsen
PeZu kirjoitti:
Ja tämä liikennevaloissa hidastelijat ottavat päähän ankarasti. Miksi ei voida sitä ykkösvaihdetta laittaa ajoissa päälle tai pitää sitä kytkintä pohjassa punaisten palaessa.

Totta. Hyvä vinkki tässä on katsella edessä olevan suojatien valoja. Kun jalankulkijoille vaihtuu punainen, menee siitä aikaa noin 3-6 sekuntia niin autoilijoille tulee vihreä. Silloin kun laittaa vaihdetta päälle kun vaihtuu jalankulkijoille punainen niin hyvä tulee.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos joku on tulossa rampilta niin ei siinä kyllä aleta kaasua keventämään. Nopeus pidetään moottoritiellä vakiona, niin liikenne sujuu kaikkein parhaiten.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Olkku kirjoitti:
Tässä työviikon jälkeen ajattelin ottaa puheeksi seuraavan aiheen. Kun kaikennäköiset viisaat ovat tehneet tutkinnan ja johtopäätökset onnettomuudesta, sekä syyttäjäkin omansa, niin mitenkähän on voitu kaiken tutkimuksen keskellä, sivuuttaa seuraava seikka. Rahtarit ry lehdessä julkaistiin tutkimus, kuinka kannattavaa olisi nastoittaa perävaunun renkaat, näin minimoitaisiin lähes kokonnaan perävaunun heittelehtimään lähteminen. Olen seuraillut purkupaikoilla "kohtalotovereitteni" ajokkeja ja kasvain, aika monella on perävaunussa nastoittettuja renkaita.

Mielestäni olisi täysin järkeenkäypää, jos yhdistelmiin määrättäisiin nastarengaspakko, etuakselille ja perävaunuun vähintään yhdelle akselille, sekä eteen, että taakse. Itsellä ei moisia ylellisyyksiä ole koskaan ollut yhdistelmässä, mutta maalaisjärki sanoo, ettei olisi huono idea. Tosin saahan tuonkin hyödyn ulosmitatuksi, jos ajattelee, että "annanpalaa onhan mulla nastat", mutta valtaosalla kuljettajista olisivat selkeä liikenneturvallisuuden parannus. Vaikka omaa uraa on takana jo neljännesvuosisataa, niin välillä tulee funtsittua, että tietyillä keleillä ei edes varovaisuus riitä, vaan fysiikan lait vievät voiton. Mielestäni nastat olisi hyvä uudistus. Muistaakseni öljyautoissa on nastapakko etuakselilla, en ole ihan varma.

Eli miksi tämmöisiin asioihin ei ota lautakunnat ja ministerit kantaa, kun kaikkea täysin toisarvoista vatvovat ja pistävät raporttiinsa.

No eihän tuo nyt mitenkään voi olla mahdollista Suomessa. Täällä kun ainoa oikea ratkaisu onnettomuuksissa kuolleiden määrän laskuun on nopeusrajoitusten laskeminen. Se auttaa! Ainakin jos kysytään liikenneministeriöstä asiaa? Ajattelin tässä seuraavaksi kirjoittaa mitä Moottorilehti on kirjoittanut (omasta mielestä aika olennaista asiaa)

Jotain hätää Tanskanmaalla Nopeudet ylös, liikennekuolemat alas - miten tässä näin kävi? Näin otsikoi Mootori -lehti 1/2005

Tanska teki viime keväänä todella valtavirrasta poikkeavan liikennepoliittisen ratkaisun: nopeusrajoitus nostettiin osalla maan moottoriteitä 110km/h:sta 130km/h:iin. Taustalla oli nykyisen hallituskoalition muutama vuosi sitten vaalien alla antama lupaus, joka lunastettiin huhti-toukokuun vaihteessa. Tuolloin nopeusrajoitusta nostettiin noin puolella Tanskan moottoritiekilometreistä, eli n: 500km matkalla.

Liikenneturvallisuudesta vastaavat tahot olivat syvästi huolestuneita rajoitusten nostosta, ja sen pelättiin lisäävän liikennekuolemien määrää.

- Pelkäsimme, että suuremmat nopeudet näkyvät selvästi onnettomuusluvuissa kertoo projektipäällikkö Kirsten Tode.
- Pohdimme myös, aiheuttaako nopeuksien nosto eräillä tieosuuksilla "tartuntaa" laajemmallekkin: ryhtyvätkö autoilijat nyt ajamaan kaikkialla entistä lujempaa?

Vastoin odotuksia liikennekuolemat eivät kuitenkaan ole ponnahtaneet nousuun nopeusrajoituksen noston jälkeen. Kuolemantapausten määrä on päinvastoin pudonnut niin, että tämänhetkisellä tahdilla liikenneonnettomuuksissa menehtyneiden vuotuinen määrä jää alle 400:n, eli alhaisemmaksi sitten 1940 -luvun! Myös moottoriteiden keskinopeudet laskivat parin ensimmäisen kuukauden aikana nopeudesta 115,1km/h, nopeuteen 111,0km/h. Uuden korkeamman rajoituksen piirissä olevilla teilläkin ajettiin keskimäärin selvästi alle sallitun eli 120,4km/h.

- Tilanne näyttää kieltämättä erikoiselta sanoo Tode.

- On kuitenkin otettava huomioon, että nopeuksien noston yhteydessä moottoriteiden liikenteeseen puututtiin monella muullakin tavalla. Teitä parannettiin ja kunnostettiin, lisäksi liikennevalvontaa lisättiin ja puuttumisrajaa tiukennettiin.

Tienparannuksiin käytettiin noin 17 miljoonaa euroa vastaava summa. Projektissa muunmuassa parannettin viitoitusta ja rakennettiin lissä kaiteita sekä törmäysesteitä. Parannuksen kohdennettiin tieosuuksien onnettomuusriskin mukaan: Tämä selvitettiin tilastoja tutkimalla. Liikennevalvonta on nyt näkyvämpää ja sitä on aiempaa enemmän. -Ennen kiinnijäämisriski moottoriteillä oli lähes olematon, nyt sen sijaan poliisit ovat näkyvästi esillä tien päällä, Tode pohtii.

Poliisin läsnäolo ja kiinni jäämisen pelko ovatkin loogisia syitä kaasujalan kevenemiseen, varsinkin kun ragaistuksia on samalla kovennettu.

- Esimerkiksi ylinopeudesta annettavat sakot olivat Tanskassa aiemmin melko pieniä sanoo Rene la Cour Sell.

- Nyt niiden taso on noin puolitoistakertainen aiempaan verrattuna, mutta vieläkään summat eivät ole kansainvälisesti kovin korkeita.

Tehokas tapa rajoittaa nopeuksia on myös ajokortin nappaaminen kuivumaan, Tanskassa otetaan ensi kesänä käyttöön pistejärjestelmä, jossa jokaisella autoilijalla on lähtökohtaisesti kolme pistettä. Liikennerikkeet vähentävät oistesaljoa ja kolmen pisteen menetys kolmessa vuodessa merkitsee kortin menetystä. Tällä hetkellä vastaava systeemi on käytössä vain ajokortin äskettäin hankkineilla joille kolme ensimmäistä vuotta ovat "koeaikaa". Jos tänä aikana jää kolmesti kiinni vakavasta rikkeestä, kortti otetaan poliisin haltuun.

- Ajokortin menettämisen pelko on painavampi syy ajamisen rauhoittamiseen kuin tietoisuus riksistä vahingoittaa tosita tai tiseään toteaa Tode lakonisesti.
Tanskan malli on mielenkiintoinen osoitus siitä että nopeusrajoitusten kiristäminen ei ole ainoa vaihtoehto liikenneturvallisuuden edistämiseksi. Riskialtteimppiin kuljettajiin puree tehokkaasti nimenomaan valvonnan lisäys ja kiinnijäämisriskin kohoaminen. Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen ei kuitenkaan ole vielä valmis nopeusrajoitusten korotuksiin Tanskan tapaan.

- Nopeuksien ja onnettomuusmäärän kehitystä on syytä seurata pitempään ennen johtopäätösten tekemistä. Vielä on vähän liian aikaista sanoa, miten rajoitusten muutos ja liikennekuolemien kehitys nivoutuvat toisiinsa. Lisäksi pitää muistaa, että valvonnan lisäämisellä on kiistatta oma osuutensa ajotapojen siisttiytymisessä, Järvinen toteaa


Mutta se mikä tuntuisi toimivan jossain muualla kuin Suomessa, ei meillä voi missään tapauksessa toimia. Käsittämöttämältä tuntuu että nopeuksia nostamalla päästään tulokseen, johon meillä yritään päästä päinvastaisella toiminnalla, eli nopeusrajoituksia laskemalla
Tanska panosti myös tieden parantamiseen. Meillä vedotaan että ei ole rahaa.
Silti Valtio kerää meiltä autoilijoilta vuodessa suunnattoman summan rahaa...


talousarvio 2005 per auto

Autovero 1 249 000 000 € 516 €
Ajoneuvovero 536 100 000 € 214 €
Polttoainevero tieliikenteessä
kulutetun polttoaineen osalta 2 044 900 000 € 816 €
ALV autoverosta ja
polttoaineverosta 734 558 000 € 293 €

Yhteensä 4 609 558 000 € 1839 €

Noilla summilla ei kannattaisi puhua, että ei löydy rahaa teiden kunnossapitoon?
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Skeletor kirjoitti:
Nyt on taas pakko avautua, kun alkaneen talven aikana nähty kaikenlaisia suorituksia:

1. Ohituskaistat esimerkiksi kolmostiellä. Pienikin lumisade tuntuu saavaan monen autoilijan ylivarovaiseksi. Ylivarovaisuudella tarkoitetaan tässä tapauksessa nopeutta noin 60 km/h 80km/h alueella. Tämä asia on vielä jotenkin ymmärrettävää. Mutta kun saavutaan ohituskaistalle, mitkä vielä useimmissa paikoissa ovat ylämäkeen, kohoaa edellä ajavan vauhti ihmeellisesti välillä jopa yli sallitun nopeusrajoituksen. Jopa se pieni Micrakin rekkajonon edellä tuntuu saavan ihmeellisesti boostia. Kun ohituskaista loppuu, vauhti alenee taas tasaisesti.
I feel you brotha. Ensin ajetaan ihan rauhassa sen rekan takana 10 kilometriä vaikka ohi pääsisi, sitten ohituskaistan alkaessa (ylämäessä) heti vasemmalle kaistalle sillä vitun 0.9 litran Micralla vitonen silmässä, vauhtia 70 km/h ja ihmetellään kun ehditään juuri ja juuri ohi 1,5 kilomertin ohituskaistalla. Jos korvaa rekan toisella 0.9 litran Micralla niin tämä oikealla kaistalla oleva painaa myös kaasun pohjaan heti ohituskaistan alettua. Vittu.

Nim. 1-tietä noin 7000 kilometriä syyskuun puolestavälistä tähän päivään.

Edit: saako tässä ketjussa myös haukkua jalankulkijoita? Minkä vitun takia lenkkeilijät luulevat että heidän takia pitää jarruttaa jos he ovat lähestymässä suojatietä? Tänäänkin yksi Matti Hautamäkeä muistuttava urpo meinasiväkisin juosta auton alle.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nikke kirjoitti:
Edit: saako tässä ketjussa myös haukkua jalankulkijoita? Minkä vitun takia lenkkeilijät luulevat että heidän takia pitää jarruttaa jos he ovat lähestymässä suojatietä? Tänäänkin yksi Matti Hautamäkeä muistuttava urpo meinasiväkisin juosta auton alle.

Taitaa tuo suojatie olla sellainen paikka, että autoilija on aina syypää onnettomuuden sattuessa. Niin ja taitavat ne jalankulkijat olla vielä ns. etuajo-oikeutettuja suojatiellä. Tai sille astuessaan.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
En tiedä onko tästä ollut puhetta, mutta minua ärsyttää suunnattomasti suomalaisten liikennevalojen viive. Eli toisesta suunnasta tuleville syttyy keltainen ja heti perään punainen, mutta tämän jälkeen menee useita sekunteja(riippuen risteyksestä), että näille valoissa aiemmin seisoneille syttyy se vihreä valo. Mielestäni tämä oikein kannustaa ajamaan punaisia päin ja sitä näkee täällä harrastettavan valitettavan usein.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Nikke kirjoitti:
Minkä vitun takia lenkkeilijät luulevat että heidän takia pitää jarruttaa jos he ovat lähestymässä suojatietä?

Taitavat olla lukeneet tieliikennelakia?
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
vision kirjoitti:
Taitaa tuo suojatie olla sellainen paikka, että autoilija on aina syypää onnettomuuden sattuessa. Niin ja taitavat ne jalankulkijat olla vielä ns. etuajo-oikeutettuja suojatiellä. Tai sille astuessaan.

Pari ystävääni on asunut vuosikausia Svea-mamman hellässä huolenpidossa, Ruotsissa. Siellä tästä asiasta oli joku aivan toisensuuntainen käytäntö, en kyllä nyt todellakaan pysty muistamaan, miten se meni. Mutta kuitenkin niin, että siinä jää kyllä vastuuta suojatietä käyttävällekin.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Jermu kirjoitti:
Mutta pointti oli, jos sinä haluat pitää huolen, että rampilta pääsee motarille, pidä riittävä väli edelläajavaan,

.

Täyttä scifiä. Millä sitä riittävää väliä pitää edelläajavaan kun siihen "riittävään" väliin tunkee jatkuvasti autoja tehden sen välin riittämättömäksi.

Olinpa tässä taannoin tulossa liittymästä motarille ja näin peileistäni jo hyvissä ajoin että siellä pääväylällä tulee KOLME perävaunullista rekkaa peräkkäin - ja ajoivat jostakin syystä melkein kiinni toisissaan, tuosta muodostui siis melkoisen pitkä yhtenäinen letka. Noh, mitäs siitä, painoin kaasua koska ajattelin että pitkällä kiihdytyskaistalla ehdin kuitenkin hyvin noiden kolmen hirviön eteen. Vaan en ollut siinä kaistalla jonon kärjessä, olin toisena. Edelläni ajoi jokin uudehko japsihenkilöauto - taisi olla Avensis. Kiihdytin tämän japsin takana sitten reippaasti nopeuteen 100 km/t ... ja sitten ilmeisesti sen Avensiksen kuski huomasi myös peileistään sen kolmen perävaunullisen rekan jonon - niinpä yllättäen siinä minun naamani edessä tämä sankari päätti lyödä "liinat kiinni" reilun satasen vauhdista, ilmeisesti hän päätteli ettei hän ehdi siihen rekkojen eteen. Noh, tulihan siinä minunkin testattua lukkiutumaton jarrujärjestelmä. Kovaa polkemisvoimaa se vaati ja katselin paniikissa taustapeilistäni miten takana tuleva satasen vauhtiin kiihdyttävä pitkä jono lähestyi ilkeän vikkelästi oman autoni perähutlaria.
Siihen sitten pysähtyi sen Avensiksen ja minun taakse kiihdytyskaistan kärkeen koko motarille pyrkivä liikenne. Onneksi ei ollut liukasta sillä kertaa, mutta olihan melko vaikeeta päästä sen jälkeen yli 100 km/t kulkevan liikennevirran mukaan pysähdyksistä. Varsinkin kun oma kroppa vapisi ja tuntui joltakin omituiselta hyytelöltä tuon paniikkijarrutuksen jälkeen.

edit: poistettu KUUSI sitten-sanaa. Minulla on päällä jonkinlainen sitten-mania, näköjään sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Kuuluisi myös vitutusketjuun mutta..

Mikä vittu siinä on, että näitä ryssiä päästetään tänne tappamaan ihmisiä. Eilen Joutsenossa valtatie 6:lla tapahtui kuolonkolari. Kolarin syy oli pakettiautolla vastaantulevien kaistalle ajautunut rakkaan itänaapurimme kansalainen. Pakettiautossa oli kesärenkaat. Tie oli erittäin liukas ja satoi lunta.

Ja näitä liikkuu Lappeenrannassa vitusti. Yksikin on liikaa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Murmeli kirjoitti:
Ja näitä liikkuu Lappeenrannassa vitusti. Yksikin on liikaa.

Ei ne ryssät ole ainoita ulkosuomalaisia koheltajia täällä Suomen maanteillä.
Hyvä ystäväni ja hänen vaimonsa kuolivat (jäi kolme alaikäistä lasta) kun sattuivat olemaan liikenteessä samaan aikaan erään Hollannnista saapuneen, hollantilaisen diplomaatin ohjastaman Mecedeksen kanssa. Takavetoinen Mersu oli kesäkumeilla kaameassa räntäsateessa... ja rysäytti sitten vastaantulleen ystäväni auton keulaan...
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Paitselo kirjoitti:
Ei ne ryssät ole ainoita ulkosuomalaisia koheltajia täällä Suomen maanteillä.
Eivät toki mutta prosentuaalisesti taitaa noiden sankarien autot olla kuolemanpartioita verrattuna suomalaisten autoihin.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Paitselo kirjoitti:
Täyttä scifiä. Millä sitä riittävää väliä pitää edelläajavaan kun siihen "riittävään" väliin tunkee jatkuvasti autoja tehden sen välin riittämättömäksi.


"Minun eteeni et ainakaan tule"?
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
msg kirjoitti:
Taitavat olla lukeneet tieliikennelakia?
Niinpä. Mutta kun on niinkin liukasta kuin eilen niin kannattaako oikeasti juosta ns laput silmillä ja luottaa siihen että autoilija huomaa kun kulman takaa tulee suoraan suojatielle minnekään katsomatta? Kun mä väittäisin että törmäyksessä Niken auto vs lenkkeilijä jälkimmäinen on se joka kärsii enemmän, riippumatta siitä mitä tieliikennelaissa lukee.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Nikke kirjoitti:
Kun mä väittäisin että törmäyksessä Niken auto vs lenkkeilijä jälkimmäinen on se joka kärsii enemmän, riippumatta siitä mitä tieliikennelaissa lukee.
Niken ei siis tarvitse olla tarkkana suojateiden läheisyydessä, koska Nikke on turvassa autossaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös