Suomalainen koulu

  • 46 264
  • 384

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Näin se maailma makaa koulumaailmassa ihan samoin kuin sosiaali-ja terveyspalveluissa. Rahaa on entistä vähemmän käytössä niin turvaudutaan kaikkiin ”uudistuksiin” ja muuhun joutavaan jotta saadaan kansaa harhautettua. Alalla toimivat tietävät totuuden molemmilla aloilla.
Oli laskettu uuden termin "yleinen tukiopetus" oppilaskohtainen kerroin, mikä oli joku 0,2 ja risat. Se kuulemma johtaa siihen, että jokaisella oppilaalla voi olla 2-3 jakotuntia viikossa. Pienille varmaan kuitenkin tulee enemmän ja isoille vähemmän. Yläkoulun puolella koko potti valuu varmaan jo muutaman oppiaineen koko luokkaa pienempiin ryhmiin. Varsinaisia jakotunteja ei ole minun aineissani eikä sen puoleen muissakaan näkynyt ainakaan kymmeneen vuoteen.

Muu tuki on sitten vanhanaikaista tukiopetusta ja samanaikaisopetusta, mikä voi olla kaikki samassa tilassa tai eri tiloissa (meillä ei onnistu, ei ole tilaa...) ja sitä voi antaa luokanopettaja, aineenopettaja tai laaja-alainen erityisopettaja. Koulun aloittaville ei jatkossa voi tehdä pienryhmiä, vaan kaikki aloittavat isossa ryhmässä.

Ja sitten on tulossa vielä opetuskielen tukiopetusta niille, ketkä eivät riittämättömän kielitason takia pääse edes alimpaan hyväksyttyyn arvosanaan. Tästä ei tuntunut oikein kukaan vielä tietävän, miten tämä toteutetaan ja kenelle. Oppilaat voivat kuulemma olla myös suomenkielisiä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ja sitten on tulossa vielä opetuskielen tukiopetusta niille, ketkä eivät riittämättömän kielitason takia pääse edes alimpaan hyväksyttyyn arvosanaan. Tästä ei tuntunut oikein kukaan vielä tietävän, miten tämä toteutetaan ja kenelle. Oppilaat voivat kuulemma olla myös suomenkielisiä.

Tähän uskon kaikesta kaikkein vähiten kun peilaa miten ukrainalaisia on kohdeltu esim.Jyväskylässä. Isoihin ryhmiin ilman mitään tukea hoomoilasina tuijottamaan kaikki päivät ilme kuin lehmällä joka näkee uuden veräjän. Niin poislukien ne toki jotka häiriköivät kun eivät kestä kun eivät mistään mitään ymmärrä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tähän uskon kaikesta kaikkein vähiten kun peilaa miten ukrainalaisia on kohdeltu esim.Jyväskylässä. Isoihin ryhmiin ilman mitään tukea hoomoilasina tuijottamaan kaikki päivät ilme kuin lehmällä joka näkee uuden veräjän. Niin poislukien ne toki jotka häiriköivät kun eivät kestä kun eivät mistään mitään ymmärrä.
Sama se on meillä Vantaalla. Nyt keskustellaan vihdoin edes siitä, että miten saadaan ukrainalaiset ysiluokkalaiset päättöarvioitua reaaliaineissa, kun arviointikriteereissä on kuitenkin paljon oppiaineen sanaston hallintaan liittyviä kohtia. Suomen kieli ei ole tarttunut, parille kaverille ei oikeastaan yhtään. Käyttävät google kääntäjää ihan koko ajan. Kun kysyvät, pääseekö vessaan, niin en meinaa millään ymmärtää.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Tähän uskon kaikesta kaikkein vähiten kun peilaa miten ukrainalaisia on kohdeltu esim.Jyväskylässä. Isoihin ryhmiin ilman mitään tukea hoomoilasina tuijottamaan kaikki päivät ilme kuin lehmällä joka näkee uuden veräjän. Niin poislukien ne toki jotka häiriköivät kun eivät kestä kun eivät mistään mitään ymmärrä.
Jos oikein olen ymmärtänyt niin ukrainalaisille riittää tukea koulunkäyntiin vielä silloin kun ovat ely-keskuksen listoilla. Sitten kun oppilaan siirtyvät kaupungin hellään huomaan niin tuki ja raha loppuvat sillä sekunnilla ja sitten ollaan lirissä. Jätän kuitenkin varauksen sille että olen jossain kohtaa ymmärtänyt väärin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Sama se on meillä Vantaalla. Nyt keskustellaan vihdoin edes siitä, että miten saadaan ukrainalaiset ysiluokkalaiset päättöarvioitua reaaliaineissa, kun arviointikriteereissä on kuitenkin paljon oppiaineen sanaston hallintaan liittyviä kohtia. Suomen kieli ei ole tarttunut, parille kaverille ei oikeastaan yhtään. Käyttävät google kääntäjää ihan koko ajan. Kun kysyvät, pääseekö vessaan, niin en meinaa millään ymmärtää.

Juuri näin. Sinne päättötodistukseen asti pääsee helpolla kun heittää vaan S-merkintää. Muuhun en pystyisikään. Yhtään ei osaa arvioida mikä osaamattomuudesta johtuu kielestä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jos oikein olen ymmärtänyt niin ukrainalaisille riittää tukea koulunkäyntiin vielä silloin kun ovat ely-keskuksen listoilla. Sitten kun oppilaan siirtyvät kaupungin hellään huomaan niin tuki ja raha loppuvat sillä sekunnilla ja sitten ollaan lirissä. Jätän kuitenkin varauksen sille että olen jossain kohtaa ymmärtänyt väärin.

Heillä ei ole mitään ELY-tukea ainakaan minun tietääkseni jos ei ole todettu vakavia kehityshäiriöitä tms.Ei mitään kollektiivista Ukraina-tukea siis. Päinvastoin eivät saa kielitukea edes sen vertaa mitää muualta tulleet. Ajatuksena se ettei tiedetä koska lähtevät takaisin jos lähtevät.

No joo sen vuoden valmistavan opetuksen toki missä ovat omien tulkkiensa kanssa. Aivan yhtä tyhjän kanssa. Muiden kielien kanssa toimitaan jo valmistavassa kielikylpymäisesti.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Juuri näin. Sinne päättötodistukseen asti pääsee helpolla kun heittää vaan S-merkintää. Muuhun en pystyisikään. Yhtään ei osaa arvioida mikä osaamattomuudesta johtuu kielestä.
Siellä on joillain kovia tavoitteita jatko-opintoihin. Esimerkiksi fysiikan arviointikriteerien mukaan on oppilaita, joille pitää olemassa olevilla näytöillä antaa todella alhaisia arvosanoja, vaikka näkeekin oppilaasta, että toisissa olosuhteissa hän pystyisi antamaan paljon paremmat näytöt. Mutta kun ei saa arvioida potentiaalia vaan osaamista päättöarvioinnin hetkellä.

Monien kohdalla minusta olisi järkevää ottaa vuoden aikalisä peruskoulun päälle. Parantelemaan arvosanoja ja kielitaitoa tuva-luokalle ja sieltä vaikka lukioon. Ja tämä kuvio pitäisi ajoissa sopia oppilaan ja huoltajan kanssa, ettei tule turhia luuloja.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Heillä ei ole mitään ELY-tukea ainakaan minun tietääkseni jos ei ole todettu vakavia kehityshäiriöitä tms.Ei mitään kollektiivista Ukraina-tukea siis. Päinvastoin eivät saa kielitukea edes sen vertaa mitää muualta tulleet. Ajatuksena se ettei tiedetä koska lähtevät takaisin jos lähtevät.

No joo sen vuoden valmistavan opetuksen toki missä ovat omien tulkkiensa kanssa. Aivan yhtä tyhjän kanssa. Muiden kielien kanssa toimitaan jo valmistavassa kielikylpymäisesti.
Joo, tässä tapauksessa kyse ainakin osittain erityislapsista. Heille siis sitä tukea jonkun verran tulee sitä kautta.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sunnuntaiaamun aamiaspöydässä tuli mieleen, kuinka me aikuiset olemme heittäytyneet typeriksi kasvatuksen ja lapsiemme edessä. On paljon suuria ongelmia, joihin meillä ei ole yksinkertaisia ratkaisuja kuten lasten yksinäisyys, päihderiippuvuus, kiusaaminen jne… Sitten on paljon suuria ongelmia, joihin on yksinkertainen ratkaisu kuten puhelimien häiritsevä käyttö koulussa, mutta olemme valinneet olla ratkaisematta ongelmaa.

Työskentelen vaativan tason lastensuojeluyksikön pienryhmän erityisopettajana. Luokan oppilailla on puhelimet koulussa mukana ja he saavat niitä tauoilla käyttää. Jos puhelinta käyttää oppitunnilla, se kehotetaan laittamaan pois ja oppilas näin myös tekee. Miksi?

Oppilas tietää, että koulupäivä keskeytetään, jos hän ei ole puheella ohjattavissa, eikä hänellä ole sen jälkeen puhelin kuukauteen koulussa mukana. Oppilailla ei ole mitään ongelmaa asian suhteen. Koulu etenee, puhelin on mukana, homma selvä.

Vasta tuli luokkaan uusi oppilas ja tuttuun tapaan hänen piti testata tilanne. Aiemmissa kouluissa hän oli käyttänyt puhelinta vallanvälineenä ja häiriköinyt sen avulla niin omaa kuin muiden koulunkäyntiä. Nyt se meni kerrasta poikki: Ei suostunut laittamaan puhelinta oppitunnilla pois -> koulupäivän keskeytys -> kuukausi ilman puhelinta koulussa. Alkuhämmenyksen jälkeen tyytyväinen oppilas, eikä varmasti tarvitse enää puhelimen käytöstä oppitunneilla hänen kanssaan keskustella.

No, tällainen ei tietenkään ole mahdollista kuin lastensuojelun toimenpitein, eikä täten ole keinovalikoimassa missä luokassa tahansa ja kenen tahansa kanssa. Miksi ei ole? Kai me aikuiset kuitenkin päätämme siitä, mitä lapset tekevät kouluissa? Miksi emme päätä, etteivät lapset saa häiritä omaa koulunkäyntiään, muiden koulunkäyntiä ja opettajien työtä puhelimiensa käytöllä? Eivätkä nämä kysymykset ole kohdistettu kouluille ja opettajille, vaan meille kaikille ja erityisesti heille, joilla on asiasta valta päättää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niinpä. Johtamisesta ja (meistä) opettajista se lopulta lähtee. Valitettavasti on kouluja, joissa ei yhtäläisistä resursseista huolimatta johto osaa duuniaan, mikä helposti johtaa opettajien välinpitämättömyyteen. En väitä, etteikö oppilaaksiottoalue vaikuttaisi, mutta onpa näitä ollut esimerkkejä ihan mediassa asti siitä, miten vaikeillakin alueilla operoi kouluja, joissa henkilökunta viihtyy ja jonkinlaisia tuloksiakin nähdään. Rehtori on aika keskeisessä roolissa tässä, mutta johtajuus juontaa myös siitä ylös- ja alaspäin, kunnan hallintoon sekä opettajiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös