Opettajat on kympin tyttöja ja poikia eli sinun tulee auttaa omia lapsiasi elleivät he ole lahjakkaita. He eivät tajua ihmisiä , jotka mieluummin tekee muuta kuin lukee läksyjä eli vanhempien olisi hyvä opastaa lapsiaan parhaansa mukaan tai muuttaa koulutus täysin jos haluavat , että juuri heidän lapsensa mukaan opiskeltaisiin
Tämähän on uutta tietoa minulle! Kyllä ne kympin tytöt ja pojat hakeutuvat aivan joillekin muille aloille kun opetusalalle. Jo pelkästään palkkauksen takia. Kärjistettynä kympin tytöt hakeutuvat lääkikseen/oikikseen ja pojat rahakkaille teollisuuden aloille.
Vastikään opettajaksi opiskelleena voin todeta, että opiskelutoverini olivat kaukana kympin oppilaista. 7-8 oppilaita, jos niitäkään. Kasvatusala on tällä hetkellä varmaan helpoin reitti yliopisto-opiskeluun. Käytännössä heille, jotka eivät muualle pääse. Toki on joukossa muutama "kympin tyttökin", jolle opetusala on jonkin sortin kutsumusammatti. Niin kuin sen ajatellaan olevan kaikille opettajille. Voin kertoa, ettei se suurimmalle osalle opettajista sitä ole, vaan pelkästään työtä, kuten kaikki muutkin ammatit ihmisille ovat.
Harvoin kyse on mistään lahjakkuudesta. Yleensä toinen on vain harjoitellut enemmän kuin toinen. Vähemmän harjoitelleelle (ja heidän vanhemmilleen) on vain helpompi sanoa, että toinen on jollain mystisellä tavalla lahjakkaampi. Toiselle lapselle luetaan satuja ennen koulua ja saattaapa hän itsekin selailla kirjoja. Toiselle lyödään Ipad käteen ja annetaan pelata sillä. Sitten kouluun tullessa ihmetellään, kuinka toinen näistä on lahjakkaampi lukija ja kirjoittaja kuin toinen. Miksiköhän? Tämä ero sitten kertaantuu joka vuosi, kun toinen harjoittelee (tekee esim läksyt paremmin) kokoajan enemmän. Ja toinen jatkaa pelien pelaamista.
Siihen sitten todetaan, kuinka "koulu ei tue kaikenlaisia oppijoita", kun todellisuudessa toiselle ei ole vain painotettu koulun käynnin (harjoittelun) tärkeyttä. Ja tämä painottaminen lähtee nimenomaan vanhemmista. Opettaja ei voi tulla kotiin katsomaan, miten oppilas läksynsä tekee vai tekeekö ollenkaan.
Esimerkiksi matematiikan oppintunneilla opetustuokio kestää sen 15-20 minuuttia ja karkeasti oppilaalle jää sen jälkeen toiset n. 15 minuuttia laskea ja sisäistää uusi asia. Mitä luulet oppiiko hän asian tuon 15 minuutin laskemisen aikana? Ja millaisen eron se 15-20 minuutin lisäopiskelu kotona (läksyjen teko) tekee siihen toiseen oppilaseen, joka hutaisee ne kotitehtävät sinne päin alle 5 minuutissa. Aivan. Se ei tarkoita, etteikö koulussa olisi opetettu tiettyä asiaa ja vanhempien pitäisi se kotona opettaa lapselleen. Vanhempien tulee vaan katsoa, että lapsi tekee huolella kotiläksyksi annetut tehtävät. Ja tämän kun opettaa alusta pitäen, ei lopulta sen oman kersan läksyjä tarvitse joka päivä olla edes tarkastamassa.