Viestin lähetti Puolikaspakki
Mikään ei ole niin helppoa kuin antaa kritiikkiä väärin. Voin mennä kenelle tahansa sanomaan, että ei noin, jos minun ei tarvitse kertoa, miten asia tulisi tehdä.
Eikös tuossa juuri kerrottu miten tulisi toimia? Olla haukkumatta ja penkittämättä virheistä. Kannustaa yrittämään uudestaan.
Viestin lähetti Puolikaspakki
Miten sitten pitäisi tehdä? Panna treenit poikki kesken kaiken ja ottaa joukkue puoleksi tunniksi keskustelemaan mitä pitäisi tehdä?
niin, no tämän keinon ovat ruotsissa oppinet jo ala-asteella. Mikäs tämän estää? Ai niin valmennussuunnitelma kärsii, ei päästä ajoissa kuntoon, jos tuhlataan aikaa keskusteluun?
Viestin lähetti Puolikaspakki
No mites sitten vääränlaiset johtopäätökset? Mitkä ovat sitten oikeita johtopäätöksiä? Roikottaa pelaajaa mukana, jolla ei ole fyysisiä tai teknisiä valmiuksia pelata jääkiekkoa mukana joukkueessa, viemässä huippulupausten peliaikaa? Miten tämä palvelee maailmanluokan pelaajien kehittymistä? Mistä ikäluokasta puhutaan, onko kyseessä 8- vai 15-vuotiaat.
No kyllä pitää pystyä näkemään ikäkausijoukkueissa eri kehitysvaiheet. Ongelmahan on itse järjestelmässä, jossa poijjaat jaetaan syntymävuoden mukaan joukkueisiin. tämähän on tutkitusti johtanut siihen, että loppuvuodesta syntyneet kärsivät, ja eniten peliaikaa ym. saavat alkuvuonna syntyneet.
Viestin lähetti Puolikaspakki
Pienemmät sarjat ikäluokkiin C-nuoremmat ->
Maksimissaan 14 joukkueen sarjoja, joissa jokaisessa pelaa vain ne joukkueet, jotka sinne mahtuvat. Vain ne pelaajat, jotka ovat valmiit tekemään töitä kehittymisen eteen.
Aikaisempaan viitaten... pitää nähdä ne jotka sitoutuvat itsensä kehittämiseen, VAIKKA taidot eivät olisikaan sen laiskan luonnonlahjakkuuden tasolla. Käytännössähän (kuten rivienvälistä saamme viestistäsi lukea) tiputetaan tämä sitoutunut jätkä pois, koska tulosta ei tule.
Viestin lähetti Puolikaspakki
Toinen suuri ongelma on Westerlundin "tehokiekko". ...
Joka tapauksessa, nyt niitä konkreettisia keinoja esille, miten juniorivalmennusta tulisi toteuttaa. Parhaat ehdotukset palkitaan oman kotikuntansa valmennuspäällikön puhelinnumerolla, jotta uudet huippuvalmentajat pääsevät käytännön töihin mahdollisimman nopeasti.
Kuka käskee noudattaa "westrlundin" oppeja junnukiekossa?
Junnuvalmennus on vapaaehtoistyötä. Liikaa halukkaita ei ole tarjolla. Joten niillä on tultava toimeen, joita homma kiinnostaa. Valmentajakoulutuksessa olisi kuitenkin jotakin tehtävissä, sillä ruotsalainen junnuvalmentaja, tai ylipäätään mies, ei ole jostakin syystä oppinut ainoaksi oikeaksi johtamistavaksi armeijan tapaa. Tämä johtunee kulttuurillisista ja kasvatuksellisista eroista, joita on mahdoton jossain kapeassa sektorissa yhteiskunnassa suuremmin muuttaa.
eli niin kauan kun homma on vapaaehtoistyötä oto pohjalta (eli aina), ei voida vaatia mahdottomia. Ainoastaan toivoa, että junnuvalmentajien koulutuksessa yhä enemmän korostetaan kannustamista ja vastuun antamista ja lupaa epäonnistua.
Viestin lähetti Puolikaspakki
Totta ja hienoa, muuta ne käytännön toimet jäivät tulematta esiin. Haluaisin nähdä aikataluja, ohjeita, todellisia käytännön malleja, miten monensuuntainen, tasapuoliseen kommunikointiin perustuva valmennus toteutetaan.
Sehän lähtee persoonasta. Jos haluaa opetella asioita kirjoista, niin kyllä johtamisopin teoksia löytyy joka koulukunnasta. Myös kuuntelevaa ja keskustelevaa johtamista on tutkittu ja sitä oppikirjoja löytyy.
On mahdotonta vaatia muutaman rivin palstakirjoitukseen tyhjentävää selvitystä lasten ja nuorten parissa työskentelemisen ryhmädynamiikasta. Näitä asioita opiskelevat ammattilaisetkin vuosia. Tietysti jos valmentajalta (joka siis harrastaa) löytyy viitseliäisyyttä sivistää itseään, niin se olisi toki positiivista. Ehkäpä valmentaja koulutuksen tulisi kannustaa tähän itseopiskeluun.
Aikataulut eivät liity asiaan millään tavalla, vaan se miten asioista puhuu poikkain kanssa. Esiintymistaidon kurssistakaan tuskin olisi haittaa.
Viestin lähetti Maple Leaf
T
Tähän tutustumiseen on varattava aikaa myös virallisten harjoitusaikojen ulkopuolelta.
Tai harjoitus ajasta. Mistä se nyt on pois, jos osa harjoituksesta käytetään keskusteluihin? Ei voi olla niin tiukkoja urheilullisia, fysiikkaan ja taitoihin liittyviä tavoitteita, ettei tähän olisi mahdollisuutta.
Viestin lähetti Puolikaspakki
Mutta kuinka tämä toteutetaan - siinä on se iso kysymys. Ei voida sanoa valmentajalle, että keskustele pelaajiesi kanssa - se ei toimi niin. .. . Kaipaankin niitä konkreettisia keinoja, millä tavoin tällainen keskusteleva valmennus syntyy.
Ei tietenkään, jos ao. henkilö ei ole kiinnostunut näistä kasvatuksellisista asioista, ainoastaan jääkiekosta. Sille ei voi mitään, koska valmennus on harrastus.
Viestin lähetti Puolikaspakki
Mistä aika keskustelemiseen otetaan?
Ei voida ajatella että pelaajien kanssa keskustellaan yksin ja henkilökohtaisesti. Ryhmässä on saman tyyppisiä ihmisiä, jotka muodostavat ryhmiä. Puhuttaessa koko joukkueelle tulee eri asioita osoittaa eri ryhmätyypeille, antaa palautetta kaikille, mutta ryhmädynamiikkaa tuntien. Näin jokainen yksilö kokee saaneensa henkilökohtaista kannustusta ja palautetta. Ei nämä helppoja juttuja ole, mutta niitä on mahdollista opetella.
Viestin lähetti Puolikaspakki
Tasapuolisuus?
Tasapuolisuutta ei tarvitse olla. Ainoastaan oikeudenmukaisuutta. Ne ovat kaksi eri asiaa. Oikeudenmukaista on esimerkiksi palkita tunnollisia ei parhaita. Ryhmässä ihmiselle on tärkeää tulla kohdelluksi oikeudenmukaisesti, ei välttämättä tasapuolisesti.
Viestin lähetti Puolikaspakki
Taitavuuden harjoittelu?
Pelinomainen harjoittelu pienissä ryhmissä, joissa on saman tasoisia jätkiä. Esim kaukalon poikittaissuunnassa neljä pikkumatsia. Eli pelataan paljon siten, että kaikilla on paljon vastuuta. Ja kiekko
Viestin lähetti Puolikaspakki
Miten taito suhteutetaan fyysisiin ominaisuuksiin?
Ei välttämättä mitenkään. Kunhan about samat fyysiset edellytykset omaavat ovat omissa ryhmissään.
Viestin lähetti Puolikaspakki
Entäs joukkueen/yksilön tavoitteisiin?
Joukkeen tavoiteet tulee olla B ikään asti sivuseikka. Yksilön tavoiteeton yritettävä motivoimalla ohjata omatoimiseen harjoitteluun (helppa kui heinän teko ;-)
Viestin lähetti Puolikaspakki
Miten saadaan pelaaja motivoitumaan saman asian toistamisesta illasta toiseen?
Ei mitenkään. Tämän tulee lähteä nuorella itsestä.
Viestin lähetti Puolikaspakki
Tuloksesta pelaaminen? Mitkä ovat ne palopuheet, joilla saat lahjakkaat pelaajat pysymään joukkueessasi ollessasi sarjassa toiseksi viimeinen kun naapuriseura kamppailee sarjavoitosta? Miten perustelet pelaajalle ja pelaajan vanhemmille sen, että emme halua pärjätä kun treenaamme rystylättyä?
Fiksut vanhemmat ymmärtää mihin tähdätään. Fiksu pelaaja ymmärtää. Kaikki eivät ymmärrä koskaan. Jos valmentaja on oikeudenmukainen ja yksilöinä pojat tuntevat saavansa jotakin, niin menestyksen perään ei välttämättä lähdetä kovinkaan helposti, ei jos uskotaan valmentajan tavoitteisiin kehittää heitä pelaajina. Tosiasia on aina se, että kaikkia eivoi miellyttää, eikä tähän tule koskaan pyrkiäkään.