Ihan mielenkiintoista ja tasokasta keskustelua. Itse olen suunnilleen samoilla linjoilla Teslan ja BitterX:n kanssa, mitä nyt vähän selailemalla aikaisempia viestejä lueskelin. Laitetaanpa nyt nopeahkosti vähän omaa näkemystä.
Siis, jos mennään tähän varsinaiseen otsikon aiheeseen, niin en voi minäkään millään käsittää sitä, että tuommoisia joukkoja perustettaisiin. Mikä Suomea tällä hetkellä uhkaa? Kuullostaa kyllä hemmetin koomiselta tuo, että joukkojen tehtävänä olisi turvata huoltoasemien, siltojen ja radiomastojen toiminta. Hehhee, tuo kuullostaa jo siltä, että Suomi voisi joutua lähitulevaisuudessa sotaan. Tällä hetkellä Suomella ei ole valtiona minkäänlaista uhkaa. OK, Venäjä ei ole vieläkään täysin demokraattinen maa, kuten viimeaikaiset tapahtumat osoittavat. Mutta senkin intressit ovat ihan muualla kuin alueen laajentamisessa. Varsinkin, kun puhutaan Venäjän ja Suomen suhteesta, voidaan päätyä siihen lopputulokseen, että sotilaallisen jännitteen syntyminen on erittäin epätodennäköistä. Paljon ennemmin uhka olisi Valko-Venäjällä tai Virossa, kuin täällä hyvinkin länsimaalaiseksi kehittyneessä yhteiskunnassa. Lännestä päin kukaan täysjärkinen ei voi lähitulevaisuuden uhkaa nähdäkään. EU on tällä hetkellä melko yhtenäinen alue, jonka sisällä syntyviin sotiin ei usko kukaan. Nykypäivänä valtioiden väliset kilpailut keskittyvät ihan toisiin asioihin kuin sotilaalliseen. Euroopan johtavat maat pyrkivät taloudellisesti olemaan muita parempia.
Niin, sitten kun tullaan taas tähän naurettavaan ehdotukseen maakuntajoukkojen perustamisesta, niin minulle nyt olisi periaatteessa sama, jos tuosta ei aiheutuisi harmia ulkopuolisille ihmisille. Näin ei kuitenkaan ole. Kuvitelkaa nyt suuri määrä rynnäkkökivääreitä ympäri maakuntaa...Välttämättä ongelmaa eivät muodostaisikaan ne, joille kiväärit armeijan taholta annettaisiin, vaan se kelle ne kiväärit voisivat varastamisen jälkeen joutua.