Summasen seuraaja

  • 17 002
  • 110

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti eagle
On suuri ero kurin ja pelaajien nöyryytyksen välillä. Samoin myös fyysisen uhkaamisen tapahtuessa ollaan heikoilla kantimilla. Kuitenkin pelaajan vastaus tähän on lähes mahdoton, kun valmentaja päättää pelaamisesta. Kuri on aivan eri asia kuin fyysinen ja henkinen nöyryytys.

Näin on. Mutta sitä en tiedä, kuinka nämä asiat liittyvät mitenkään Summaseen tai hänen seuraajaansa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
IS oli Summasen entisiä alaisia haastatellut ja siinä oli kerrottu juuri näitä yksityiskohtia, eri pelaajien suusta useita kertoja. Summanen itse jälkikäteen sitten kiisti vain sen osan, missä puhutaan maalivahtien päälle käskyttämisestä. Summanen siis kiisti ettei olisi käskenyt koskaan pelaajien ajaa vastustajien maalivahtien päälle. Valitettavasti Summanen kuitenkin teki tämän vasta jälkikäteen ja ei saanut edes pientä huomiota.

Näin siis liittyy Summaseen niin suoraan kun voi. En olisi muuten asiaa maininnut, mutta ärsyttää tuollainen asenne mitä eräät esittävät ja tuomitsevat pelaajia, jotka eivät siedä ihan tuosta vain tuollaista kohtelua. En minäkään sietäisi.

Edittinä, luulin että ainakaan cobolille asia ei tulisi uutena, vaikka vasta nyt media(IS tässä tapauksessa) asiasta uutisoi, koska kysehän on kuitenkin jo pitkään tiedossa olleesta asiasta. Julkinen salaisuus, mutta kaikilla joilla on vähänkin tietoa sisäpiiristä ovat tietäneet Summasen ns. metodit pitkäänkin.
 
Viimeksi muokattu:

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti eagle
IS oli Summasen entisiä alaisia haastatellut ja siinä oli kerrottu juuri näitä yksityiskohtia, eri pelaajien suusta useita kertoja. Summanen itse jälkikäteen sitten kiisti vain sen osan, missä puhutaan maalivahtien päälle käskyttämisestä. Summanen siis kiisti ettei olisi käskenyt koskaan pelaajien ajaa vastustajien maalivahtien päälle. Valitettavasti Summanen kuitenkin teki tämän vasta jälkikäteen ja ei saanut edes pientä huomiota.

Olen kuullut monesti huhuja siitä, kuinka Summasen metodeihin kuuluisi nimenomaan pelaajan nöyryyttäminen muun joukkueen edessä ja täten pelaajien kurissa pitäminen. Olisikin mukavaa luettavaa, jos joku voisi vielä löytää kyseisen IS:n ja laittaa hieman muutamia kommentteja siitä tänne, sillä minusta pelaajien nöyryyttämisellä ei saavuteta mitään, vaan joukkuekurin voi säilyttää muillakin keinoilla.

Niin ja sitten vielä tarkennuksena se, että en todellakaan väitä Summasen harjoittavan tällaista nöyryyttämistä, mutta huhuja siitä olen kuullut - en tosin mitenkään "luotettavista lähteistä", joten jos jollain olisi mahdollisuutta laittaa katkelmia noista pelaajien kommenteista niin olisi mukavaa lukea niitä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
IS:n eräs toimittaja oli kysellyt asiasta kahdelta pelaajalta. Että se näistä useista kerroista eri pelaajien suulla, Eagle. Mistä tiedän, että kahdelta? No, jutun kyhännyt toimittaja nimittäin kirjoittaa itse eräässä kappaleessa "toinen pelaajista." Kumpikin pelaajista halusi pysyä nimettömänä - mutta heittää silti kovaa shittiä maajoukkueen tulevan päävalmentajan niskaan. Olipas rohkeeta - voi herranterttulis sentään.. Itse en viitsi muuten kommentoida tuon tason juttuja. Menee samaan piikkiin kuin talon polttamiset, noutajan puheet, sä olisit kuollut jos olist NHL:ssä jne jauhamiset.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Mutta et vastannut kysymykseeni. Etkö itse tiedä tästä Summasen käytöksestä? Minä tiedän, mutta väitätkö ettet itse tiedä? Niin IS ei välttämättä ole montaa lähdettä käyttänyt, vaan ihan itse. Jos joku kysyy ketä, niin jätetään se ihan lähdesuojan sisälle.

Väitätkö siis cobol ettet itse tiennyt tapauksista? Tai tiedä. Totuushan tuo vain on. Kuinka todennäköistä että montaa pelaajaa löytyisi joka uskaltaisi kertoa asioista? Kuinka moni pelaaja on ehtinyt olla pelkästään Summasen alaisuudessa(ei siis sekä Summasen että Erkan), joka uskaltaisi asiasta kertoa, tuskinpa kovin moni. Muuten menee jatkossa mahdollisuudet nopeasti pelata maajoukkueessa.

Ja minulla henkilökohtaisesti ei ole mitään Summasta vastaan, mutta metodit ovat vähän arveluttavat ja itse olen aina kannattanut toisenlaista tyyliä valmentaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti eagle
Mutta et vastannut kysymykseeni. Minä tiedän, mutta väitätkö ettet itse tiedä?

Et ole esittänyt mulle kysymystä johon voisi vastata. Pistä faktat tiskiin, älä vaan heittele pelkkää lokaa. Niin sanottu kysymyksesi minulle sisältää oletuksen tyyliin joko olet cobol lopettanut vaimosi pieksämisen.

Etkö itse tiedä tästä Summasen käytöksestä? Väitätkö siis cobol ettet itse tiennyt tapauksista? Tai tiedä. Totuushan tuo vain on

Väitän etten tiedä tapauksista, joissa Summanen on vastuuvalmentajana polkenut pelaajien ihmisarvoa. Huutamisia olen kuullut häneltä itsekin, jopa kiroilua myös. Tuhmaa! Mutta silti en koe ihmisarvoani loukatun. Kun nyt olen noin kovasti varma asiastasi, niin missä ovat sinun tietosi? Faktaa tiskiin, kiitos. Muussa tapauksessa väitteiltäsi menee kokonaan pohja ja samoin käy arvostukseni sinusta kirjoittajana.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Kyseessähän ei ole ollenkaan vastaava tilanne, kuin että väittäisin sinun pieksevän vaimoasi. Useilla valmentajilla on erilaisia hyvin arveluttavia tapoja. Eräs esimerkki on Jortikan ns. "sormet sieraimiin"-tempaus. Tämä kai monille tuttu? Eräs juniorivalmentaja Turussa käytti myös "kiekko junioreita päin, jos ollaan kuriton"-temppua ja sitten tietenkin monet erilaiset kurinpitomenetelmät. Faktaa on, niin paljon kun voi olla, mutta en voi mitään nimiä sanoa, koska se olisi hiukan ikävää pelaajille itselleen jatkossa. Kuinka todennäköisestä että saisin jatkossa kuulla yhtään mitään pelaajilta, joilta menisi 110% varmuudella pelipaikka ehkä niin Jokereissa(jos vielä sielä pelaavat) kuin jatkossa maajoukkueessa, jos nyt taidot sinne muutenkaan edellyttäisivät.

Tieto on varmempi kuin että Jokereiden ja Jortikan välillä on suullinen sopimus, mistä muuten et ole kertonut kuin vain että "kyllä minä tiedän". Niinpä, joistain asioista ei voi paljoa enempää puhua.

Taas mitä tulee arvooni kirjoittajana, noh tuskinpa kovin moni aiemminkaan on minua arvostanut, sille en voi mitään jos vielä vähemmän jatkossa.

Kysymykseni tahdoin esittää vain sen takia, että tiedän sinun cobol tietävän aika paljonkin Jokereiden asioista ja niinpä olin hämmästynyt, jos et tämänkaltaisesta käytöksestä ollut kuullut.

Mielestäni on naiivi olettaa että valmentajat olisivat parempia ihmisiä, kuin monet muut. Näinpä vallan ollessa tietyssä mielessä rajaton, on sitä helppo käyttää myös rajattomasti. Tälläkin hetkellä liigassa vaikuttaa muutamava valmentaja joka käyttää Summasen kaltaisia metodeja, mutta ehkä jatkossa kehitys on terveempi. Itse ainakin uskon, että Summanen ei ole vielä tarpeeksi kypsä vain valmentamaan 100% aikaa oikein metodein. Miehellä on lyhyt pinna, joka tuli kentällä jo huomattua, mutta todennäköisesti iän karttuessa Raato kypsyy ja pahimmat epäkohdat poistuvat. Näin toivon ja uskon.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti eagle
Kysymykseni tahdoin esittää vain sen takia, että tiedän sinun cobol tietävän aika paljonkin Jokereiden asioista ja niinpä olin hämmästynyt, jos et tämänkaltaisesta käytöksestä ollut kuullut.

No kuullut olen kyllä. Niin Summasesta kuin monesta muustakin. Ja kaikenlaista. Mutta aina kun olen asiaa tarkemmin selvittänyt, yleensä on kovin vähän jäänyt käteen.

Itse ainakin uskon, että Summanen ei ole vielä tarpeeksi kypsä vain valmentamaan 100% aikaa oikein metodein. Miehellä on lyhyt pinna, joka tuli kentällä jo huomattua, mutta todennäköisesti iän karttuessa Raato kypsyy ja pahimmat epäkohdat poistuvat. Näin toivon ja uskon.

Samanlaiset ovat mietteet täälläkin, vaikka en kentällä ole Summasen valmennettavana ollut. Summasen ura valmentajana on vielä sen verran lyhyt, että opittavaa on varmastí ja paljon. Pinnan lyhyydenkin olen havainnut ja uskon kuten näköjään sinäkin, että aika, ikä ja kokemus on paras pinnan pidentäjä. Särmättömäksi Raato ei halua tullakaan ja sitä en osaa pitää mitenkään huonona asiana.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti cobol
Samanlaiset ovat mietteet täälläkin, vaikka en kentällä ole Summasen valmennettavana ollut. Summasen ura valmentajana on vielä sen verran lyhyt, että opittavaa on varmastí ja paljon. Pinnan lyhyydenkin olen havainnut ja uskon kuten näköjään sinäkin, että aika, ikä ja kokemus on paras pinnan pidentäjä. Särmättömäksi Raato ei halua tullakaan ja sitä en osaa pitää mitenkään huonona asiana.

Suoraan sanottuna en pidä Summasesta Jokerien valmentajana. Pelityyli on ollut mielestäni melkoisen hirveätä ja sen lisäksi tämä keväällä-alkavat-todelliset-pelit ovat syöneet minua, mutta joka tapauksessa Jatkoajassa paljon keskustelua herättänyt Kerho-ottelun jälkeinen lehdistötilaisuus yms. tempaukset ovat pistäneet miettimään. Todella usein saa nimittäin lukea siitä, kuinka SM-liiga on hajuton, väritön ja mauton, mutta sitten kun kieltämättä löytyy tietynlaisia persoonallisuuksia, kuten Summanen niin heti ollaan itkemässä, kuinka mies on lapsellinen ja epäkypsä. Fanina olen sitä mieltä, että liigaa tuollaiset persoonallisuukset rikastuttavat.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
En tiedä miksi cobol heittäytyy täysin tietämättömäksi tässä ketjussa, tosiasiahan on että Summasella on ja on aina ollut erittäin omaperäinen tapa kasvattaa pelaajiaan. Näin olemme jo aiemmin kuullut HIFK leiristä ja vaikuttaa sama tapakasvatus jatkuneen Jokereissa. Minä olen asiassa hyvin pitkälti samalla linjalla eaglen kanssa, jätkille saa ja tulee vittuilla, mutta jokin raja siinäkin pitää olla. Itse juttelin asiasta Summasen kanssa mm. viime kevään mestaruusjuhlissa, mutta mies vältteli aihetta.

Se mikä minua ihmetyttää on, että raavaat miehet kyllä jälkikäteen soittelevat suutaan tyyliin "jos tulet pimeällä kadulla vastaan, sinun käy huonosti" mutta kauden aikana sieltä on poistunut miehiä kyyneleet silmissä mm. HIFK:hon. Miksi nämä jätkät viitsivät kuunnella Summasta, eikä yksinkertaisesti vedä sitä lättyyn ? Ika Lehkosen kohdalla ymmärrän asian hyvin, sillä yhdestäkään hänen valmentamastaan joukkueesta ei ole ikinä löytynyt pelaajaa joka päihittäisi Ikan fyysisesti, mutta Raimo-setä on sentään vanha mies, joka hakee jo eläkevirkaa liitosta.

Ma kusun vaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Gags
En tiedä miksi cobol heittäytyy täysin tietämättömäksi tässä ketjussa, tosiasiahan on että Summasella on ja on aina ollut erittäin omaperäinen tapa kasvattaa pelaajiaan.

Itse ihmettelen enempi sitä, miksi sinäkin Gags heittäydyt kovin tietäväiseksi ja oletat paljon - mutta et sitten kerro yhtään mitään. Ei ole kuulunut tapoihisi tuommoinen...

Summasella on omaperäinen tapa kasvattaa pelaajiaan. Siihen kuuluu huutoa ja muuta mekastusta. Mutta samoin tekevät - kenties tosin pienemmässä määrin - muutkin liigavalmentajat jotain Apea lukuunottamatta. Osa Summaseen liitetyistä tosiasioista tyyliin "näin Summanen toimii, minä tiedän asian varmasti" on silkkaa kusetusta.

Otan yhden esimerkin. Saman, johon tämä IS:ssa suuria "totuuksia" laukonut nimetön kaksikko viittaa. Noin vuosi sitten jouduin erään asian vuoksi palaamaan Summasen uran erääseen pahimmaksi aikanaan mainostetuista ylilyönneistä. Tapaus oli lyhyesti sellainen, että Summanen oli käskyttänyt JRuudun liigafinaaleissa HIFK-TPS ajamaan TPS:n maalivahdin ns. kylmäksi. Tämä tapaushan muuten elää sitkeästi juoruämmien eli epäonnistueiden rivipelaajien, muutamien ammattitoimittajien ja harrastekynälijöiden mielissä edelleenkin. Viimeeksi siis IS:n nimettömän kaksikon esittämänä. Hehän puhuivat maalivahdin päällejosta ja tämä tapaus on ainoa, joka on nostettu säännöllisesti julkisuudessa esille.

Asiasta tietää totuuden kaksi henkilöä. Summanen ja JRuutu. Selvitin asian ja sen perusteella voin sanoa, että Summanen ei antanut käskyä TPS:n maalivahdin päälleajosta. Ei sitä muuten antanut Erkkakaan. Tähän asiaan liittyy muita syitä, sellaisia, jotka eivät ole julkisuudessa edes olleet.

Eli paljon on porua Summasen sikaimaisesta käytöksestä, mutta kun asiaa lähtee selvittämään, hyvin vähän jää villoja käteen. Jos jää yhtään. Silti olen sitä mieltä, että Summanen tekee samoin kuin vaikkapa Suhonen, Jortikka, Ika tai Rautakorpi eli tulee sanoneeksi jotain sellaista, mitä sylki ensimmäisenä mieleen tuo. Varsinkin Raaton osalta tuollainen spontaanisuus kuuluu miehen tyyliin, josta hän koskaan tuskin kokonaan eroon pääsee, valmensi sitten maajoukkueessa tai seurassa.

Viestin lähetti Gags
Se mikä minua ihmetyttää on, että raavaat miehet kyllä jälkikäteen soittelevat suutaan tyyliin "jos tulet pimeällä kadulla vastaan, sinun käy huonosti" mutta kauden aikana sieltä on poistunut miehiä kyyneleet silmissä mm. HIFK:hon. Miksi nämä jätkät viitsivät kuunnella Summasta, eikä yksinkertaisesti vedä sitä lättyyn ?

Ja Gagsille: väität, että Jokereista on poistunut Summasen vastuukaudella kesken kautta pelaajia kyyneleet silmissä mm. HIFK:hon. Voisitko alkuun vaikka nimetä nämä pelaajat?

Vinkkinä jatkoa varten, Gags, sen verran, että olisi paljon uskottavampaa, jos tuntisit edes perusfaktat asioista, joista koitat kovasti kirjoittaa. Samoin uskottavuuttasi voisi lisätä sekin, jos jättäisit pois tällaiset "tosiasiahan on" ja pistäisit ihan tilalle sen, mikä on tosiasia, mitä se tosiasia koskee ja kuka sen tietää.

Edit: Gagsille kysymys
 
Viimeksi muokattu:

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Rami

Kyllä, Ramilla on vieläkin se tietty hulluus kytemässä siellä pinnan alla, mutta hän on jo joutunut päävalmentaja-aikanaan rauhoittamaan käytöstään myös vaihtoaitiossa. En yhtään epäile sitä, etteikö Rami olisi joskus antanut pelaajilleen lähestulkoon tappouhkauksia pelissä, Rami on itsekin todennut, ettei hän pysty kontroloimaan itseänsä silloin kun peli on kiihkeimmillään ja ettei ihmisestä ikinä tiedä, mitä hän tekee kun on tietynlaisessa mielentilassa.
Nuo HN:n esimerkit ovat kuitenkin kaikki 2-3 vuotta vanhoja tapauksia ja se taas osoittaa sen että Rami on näinä päävalmentajavuosinaan kypsynyt valmentajana huomattavasti.

Ja mitä tulee tuohon pelaajien kasvatukseen, niin kyllä Ramilla on omaperäinen tyyli kasvattaa pelaajiaan. Esimerkiksi nuoret pelaajat saivat Ramilta kaikista eniten lokaa selkäänsä kauden aikana, mm. Teemu Laine. Summasen kasvatusmenetelmiin kuuluu ennenkaikkea kova työ ja kova vaatimustaso.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti cobol
Asiasta tietää totuuden kaksi henkilöä. Summanen ja JRuutu. Selvitin asian ja sen perusteella voin sanoa, että Summanen ei antanut käskyä TPS:n maalivahdin päälleajosta. Ei sitä muuten antanut Erkkakaan. Tähän asiaan liittyy muita syitä, sellaisia, jotka eivät ole julkisuudessa edes olleet.

Ja Gagsille: väität, että Jokereista on poistunut Summasen vastuukaudella kesken kautta pelaajia kyyneleet silmissä mm. HIFK:hon. Voisitko alkuun vaikka nimetä nämä pelaajat?

En tahdo provota tai mitään muuta, mutta molemmat syyllistytte tässä ketjussa täysin samaan eli tiedätte paljon, mutta ette itseasiassa paljasta mitään. Esimerkiksi tämä JRuutun episodi. Et sinäkään cobol kerro mitä taustalla on tai mitä todellisuudessa on tapahtunut. Sanot vain, että sinä tiedät totuuden, mutta et kerro kenellekään, mikä tämä totuus itseasiassa on. Mitä silloin sitten tapahtui?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
HN ja Timi, en aio mitenkään puolustella Summasta. Olen vain todennut sen, että korjaan täällä pahimmat häneen liittyvät asiattomat vittuilut. Ihan samoin olen tehnyt mm. HIFK:n Ape Suhosen kohdalla, jota viime keväänä kovin syyllistettiin - mutta osin vääristä asioista.

Ja HN. Tuo kirjoittamasi asia pitää paikkansa. Juuri tuollaista kuulee kun Ike, Suhonen, Jortikka, Rautakorpi tai Summanen tai moni muu hyvä liigavalmentaja huutaa pelissä tai heti sen jälkeen. Milloin noutajaa, milloin palavaa taloa, milloin sitä, että onneksi tämä ei ollut NHL... Mikä näissä on niin ihmeellistä?

Ja Timi. Mä en ole syyllistänyt ketään tuosta väitetystä maalivahdin päälleajosta. Enkä syyllistä nytkään. Ne asiat, jotka silloin tapahtuivat, tapahtuivat muista syistä kuin Summaseen liittyvistä syistä. Koska ne eivät tähän Summanen-asiaan kuulu, en niitä myöskään kerro. Piste.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti cobol
Ja Gagsille: väität, että Jokereista on poistunut Summasen vastuukaudella kesken kautta pelaajia kyyneleet silmissä mm. HIFK:hon. Voisitko alkuun vaikka nimetä nämä pelaajat?

Vinkkinä jatkoa varten, Gags, sen verran, että olisi paljon uskottavampaa, jos tuntisit edes perusfaktat asioista, joista koitat kovasti kirjoittaa.

Älä nyt kuitenkaan viitsi sanoja suuhuni pistää, en ole väittänyt näin tapahtuneen Summasen vastuukaudella, enkä muistaakseni ole näistä asioista kovin kovasti koittanut kirjoittaa, taitaapi olla eka kerta.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Summasen ei pidä olla ystävä duunissa kenenkään kanssa eikä välittää mitään fanien puheista. Jätkät seinää vasten ja tetsarit päällä vetämään Kirkkojärven marssia. Kuka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee ja puhukoon tulokset puolestaan. Kaikki muu on pelkkää huulien heiluttelua ja paskan jauhamista. Ugh.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti PeteX
Summasen ei pidä olla ystävä duunissa kenenkään kanssa eikä välittää mitään fanien puheista. Jätkät seinää vasten ja tetsarit päällä vetämään Kirkkojärven marssia. Kuka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee ja puhukoon tulokset puolestaan. Kaikki muu on pelkkää huulien heiluttelua ja paskan jauhamista. Ugh.

Totta on se, että valmentajan ei tule olla kaveria pelaajien kanssa, tietynlainen kunnioitus riittää tai on tarpeellista, mutta kuinka paljon esim. pelaajia voi kyykyttää tai nolata muiden pelaajien edessä (tästä kait on pääasiallisesti ollut kyse), jotta pelaajista saataisiin se optimaalinen suoritus. Sehän se loppujen lopuksi on tärkeää. Itse en näe mitenkään tarpeellisena sitä, että pelaajia nolataan yms. Vaikea kuvitella kuinka suunnaton meuhkaaminenkaan loppujen lopuksi saa yrittämään parastaan, mutta tämä on vain minun näkemykseni aiheesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Timi
Itse en näe mitenkään tarpeellisena sitä, että pelaajia nolataan yms. Vaikea kuvitella kuinka suunnaton meuhkaaminenkaan loppujen lopuksi saa yrittämään parastaan, mutta tämä on vain minun näkemykseni aiheesta.

Näkemyksesi on mielestäni täysin oikea. Pelaajien nolaaminen ei voi olla osa hyvää valmennuskonseptiota ns. sivistyneessä maailmassa. Silti pelaajia nolataan jääkiekossa, jolle on edelleen ominaista tietty kanadalais-neuvostoliittolainen johtamistapa: rähjääminen, kiristäminen ja lahjonta. Hyvä esimerkki näistä kaikista on vaikkapa Mike Keenan, Florida Panthersin valmentaja. Toisille pelaajille Keenan on itse piru, toisille taas - kuten vaikka Jokisen Ollille - Keenan on isä aurinkoinen... Tosin tämä tauti taitaa vaivata huippu-urheilua laajemminkin, kyse ei ole pelkästään jääkiekosta.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti cobol
Näkemyksesi on mielestäni täysin oikea. Pelaajien nolaaminen ei voi olla osa hyvää valmennuskonseptiota ns. sivistyneessä maailmassa. Silti pelaajia nolataan jääkiekossa, jolle on edelleen ominaista tietty kanadalais-neuvostoliittolainen johtamistapa: rähjääminen, kiristäminen ja lahjonta. Hyvä esimerkki näistä kaikista on vaikkapa Mike Keenan, Florida Panthersin valmentaja. Toisille pelaajille Keenan on itse piru, toisille taas - kuten vaikka Jokisen Ollille - Keenan on isä aurinkoinen... Tosin tämä tauti taitaa vaivata huippu-urheilua laajemminkin, kyse ei ole pelkästään jääkiekosta.

Valmennusfilosofioissa olen mielestäni havainnut kahta eri koulukuntaa. Toiset valmentajat pyrkivät tavoitteisiinsa äärimmäisen kurin, huutamisen, jopa pelaajien "nolaamisen" kautta. Toiset taas varmastikin pitävät kurin joukkueessa, mutta pyrkivät rakentamaan joukkuetta pehmeämmällä otteella.

Ainakin jalkapallon puolella, jos tällainen rinnastus on soveliasta, tuollainen tihonovilainen kuri on erinomainen lyhyellä tähtäimellä. Eli putoamisuhassa oleva joukkue saadaan kuosiin, mutta uskoisin, että pidemmällä tähtäimellä pelaajat poltetaan loppuun herkästi ja he alkavat jopa kapinoida valmentajaa vastaan, jos he kokevat itsensä epäoikeudenmukaisesti kohdelluiksi.

Uskoisin myös, että kun maailma muuttuu, niin tulisi myös valmennuksen muuttua. Vanhemmat valmentajat kasvoivat erilaisessa yhteiskunnassa. Heidän aikanaan ei ollut samanlaisia vapauksia kuin nykyaikana, joten heidän tiukempi kurinsa ei välttämättä uppoa nuoriin pelaajiin enää samalla tavalla. Tämä tietysti äärimmäisenä esimerkkinä tulee esille Venäjällä, jolloin Neuvostoliiton aikaan valmentajan sana oli laki - etenkin ZSKA:n ja maajoukkueen touhuissa.

Ehkä eksyn hieman aiheesta, mutta erilaiset valmennustyylit ovat mielestäni äärimmäisen mielenkiintoisia, joskin tarkkailen tätä aika ulkopuolisin silmin, sillä minulla ei ole minkäänlaisia yhteyksiä esim. liigavalmentajiin jne.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Timi
Valmennusfilosofioissa olen mielestäni havainnut kahta eri koulukuntaa.
*****
Eli putoamisuhassa oleva joukkue saadaan kuosiin, mutta uskoisin, että pidemmällä tähtäimellä pelaajat poltetaan loppuun herkästi ja he alkavat jopa kapinoida valmentajaa vastaan, jos he kokevat itsensä epäoikeudenmukaisesti kohdelluiksi.
*****
Vanhemmat valmentajat kasvoivat erilaisessa yhteiskunnassa. Heidän aikanaan ei ollut samanlaisia vapauksia kuin nykyaikana, joten heidän tiukempi kurinsa ei välttämättä uppoa nuoriin pelaajiin enää samalla tavalla.


Kyllä kai niitä koulukontia on paljon enemmän.

Huippu-urheilijoiden valmentamisessa on paljon psykologiaa ja henkistä valmennusta, joita valmentajakoulutuksissa käsitelläänkin paljon. Kysymys on huippuunsatreenaavien kavereiden käyttöasteen ja suorituskyvyn kaivamisesta ja joukkueen yksilöiden nivouttamisesta yhteen siten, että he muodostavat suuremman kokonaisuuden, kuin yksilöiden yhteenlasketun kapasiteetin. Sitä on hyvin johdettu tiimi. Enemmän kuin yksilöiden summa.

Ei hyvä valmentaja tee joukkueestaan itsensä näköistä. IFKissä toimii muut jutut, kuin SaiPassa. Valmentaja, tullessaan joukkueeseen, tekee laajan pohjatyön analysoidessaan joukkueelle ominaista ja tavoiteltua tapaa pelata ja käyttää nimenomaan joukkueen omia vahvuuksia hyväkseen. Eri joukkueilla on erilaiset tavoitteet ja tavat liittyen peliin.

Valmentajien auktoriteetti kertyy erilaisista asioista, kuten näytöt pelaajana, valmentajana, ikä tms tekijät. Hyvät valmentajat tietävät ja tunnustavat vahvuutensa ja heikkoutensa. Kaksi hyvää, asiansa osaavaa valmentajaa tiiminä on enemmän, kuin kahden hengen työpanos laskettuna yhteen. Hyvä esimerkki toimivasta parivaljakosta on juuri Summanen-Westerlund, jossa henkilö- ja työominaisuudet täydentävät toisiaan. Se, mitä toisella on, toiselta puuttuu ja sen mukaan vahvuuksia käytetään.

Puheiden pitämisessä sanotaan suuren viisauden olevan siinä, että se tulee pitää vastaanottajan ehdoin. Erilaisille persoonille puhutaan eri tavalla. Sama pätee myös kuulijoiden ikään ja kokemukseen. Tulee puhua vastaanottajan tavalla ja ehdoilla. Silloin sanoma menee perille uskottavimmin ja tehokkaimmin. Myös kerrottava asia vaikuttaa sanomistapaan. Edessä oleva käsinkosketeltava putoamisuhka lausutaan eri tavalla, kun kiitokset kuluneesta kuuden ottelun voittoputkesta.

Pelaajien arvostus valmentajaa kohtaa on tietty elintärkeää. Jos koet valmentajan vittumaiseksi eikä Sinulla ole luottamusta kaveria kohtaan, et pidä sanomista juuri minään, vaikka siinä olisi asiaakin. Jos arvostus on kohdallaan, inhottavakin asia tuntuu uskottavammalta. Silloin vain asiat riitelee, ei henkilöt.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Pelaajan nolaaminen ja muu ns. simputus saa pelaajasta jatkossa vain vähemmän irti. Nämä PeteX't ja kumppanit kun eivät tiedä oikeasti valmentamisesta, psykologiasta tai pelaajiin vaikuttamisesta mitään. Kuri on aivan eri asia kuin nöyryytys ja halventaminen. Nämä kaksi viimeistä vain heikentävät valmentajan tehoa ja valmentamisen laatua. Ennemmin tai myöhemmin.
 

pomo12

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk,ManU
Hjallis

Uskon vakaasti että Hjallis palkkaa itsensä seuraavaksi päävalmentajaksi ,ei voi ainakaan antaa potkuja itselleen ,tai eihän sitä tiedä!!
Kova paikka saada kunnon valmentaja kaudeksi, kuka ei pelkää saavansa potkuja heti kättelyssä.Ilmala on tuulinen paikka ollut jo vuodesta -92. ...muistakseni
 
Suosikkijoukkue
jokerit
Re: Paras mahdollinen

Viestin lähetti Oiva
Paras mahdollinen valmentaja Jokereille olisi mielestäni Erkka Westerlund. Ilmeisen selvää kuitenkin on, että ruoriin asettuu kapteeni Jortikka. Hyvä mies hänkin.

Hyvä mies toki sitä en kiellä, mutta eikös Erkalle nyt viimein annettaisi täysi keskittymisrauha sinne pikkuleijonniin johon allekirjoittanut vahvasti uskoo miehen jäävän. Kuten joku jo sanoi Aravirran kommentissa, jossa hän sanoi menevänsä kakskybäsiin oli vähän tekaistun oloinen.
Miksi hyvä mies lähtisi pikkuleijonista?

Mielipiteeni Jortikkaan on se että joku muu voisi sopia tehtävään ehkä paremmin.Ei Jortikan sielusta löydy mitään Jokereihin viittaavaa ja ei se Jortsu kieltämättä Jokereihin kuulukkaan.
Paras mahdollinen vaihtoehto olisi Aravirta joka voisi tuoda Jokereiden peliin hyökkäyksen kautta lisää näyttävyyttä.
 

TheChef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Useita hyviä löytyy...
Re: Hjallis

Viestin lähetti pomo12
Kova paikka saada kunnon valmentaja kaudeksi, kuka ei pelkää saavansa potkuja heti kättelyssä.Ilmala on tuulinen paikka ollut jo vuodesta -92. ...muistakseni
Heikosti on viimeaikoina tuulet puhallellu kun palli on ollut jo pitkään vakaa.
Teilleppäin on tainnut tuulet kääntyä...
 

Tökö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ensi kautta ajatellen mielenkiintoinen kysymys on pelityyli. Kuten monet ovat ilmaisseet, puolustusvoittoinen tapa ei ole kannattajien mieleen - ei minunkaan. Jokereiden ensi kauden valmentaja on todennäköisesti Hannu Jortikka. Minkälainen pelijärjestelmä hänellä on ollut TPS:n aikoina? Jos puolustusvoittoinen, ei ainakaan niin raju kuin meillä nyt Jokereissa? Joku TPS-ihminen voisi valoittaa asiaa hieman tarkemmin.

Entä onko tämänhetkinen pelijärjestelmä pelkkä valmennusjohdon oma juttu Harkimon + muiden antaessa heille täydet vapaudet vai onko seuran johtajatkin mukana juonessa ja tahtovat mahdollisesti kilpikonnapuolustukselle jatkoa?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös