Viestin lähetti Gags
En tiedä miksi cobol heittäytyy täysin tietämättömäksi tässä ketjussa, tosiasiahan on että Summasella on ja on aina ollut erittäin omaperäinen tapa kasvattaa pelaajiaan.
Itse ihmettelen enempi sitä, miksi sinäkin Gags heittäydyt kovin tietäväiseksi ja oletat paljon - mutta et sitten kerro yhtään mitään. Ei ole kuulunut tapoihisi tuommoinen...
Summasella on omaperäinen tapa kasvattaa pelaajiaan. Siihen kuuluu huutoa ja muuta mekastusta. Mutta samoin tekevät - kenties tosin pienemmässä määrin - muutkin liigavalmentajat jotain Apea lukuunottamatta. Osa Summaseen liitetyistä tosiasioista tyyliin "näin Summanen toimii, minä tiedän asian varmasti" on silkkaa kusetusta.
Otan yhden esimerkin. Saman, johon tämä IS:ssa suuria "totuuksia" laukonut nimetön kaksikko viittaa. Noin vuosi sitten jouduin erään asian vuoksi palaamaan Summasen uran erääseen pahimmaksi aikanaan mainostetuista ylilyönneistä. Tapaus oli lyhyesti sellainen, että Summanen oli käskyttänyt JRuudun liigafinaaleissa HIFK-TPS ajamaan TPS:n maalivahdin ns. kylmäksi. Tämä tapaushan muuten elää sitkeästi juoruämmien eli epäonnistueiden rivipelaajien, muutamien ammattitoimittajien ja harrastekynälijöiden mielissä edelleenkin. Viimeeksi siis IS:n nimettömän kaksikon esittämänä. Hehän puhuivat maalivahdin päällejosta ja tämä tapaus on ainoa, joka on nostettu säännöllisesti julkisuudessa esille.
Asiasta tietää totuuden kaksi henkilöä. Summanen ja JRuutu. Selvitin asian ja sen perusteella voin sanoa, että Summanen ei antanut käskyä TPS:n maalivahdin päälleajosta. Ei sitä muuten antanut Erkkakaan. Tähän asiaan liittyy muita syitä, sellaisia, jotka eivät ole julkisuudessa edes olleet.
Eli paljon on porua Summasen sikaimaisesta käytöksestä, mutta kun asiaa lähtee selvittämään, hyvin vähän jää villoja käteen. Jos jää yhtään. Silti olen sitä mieltä, että Summanen tekee samoin kuin vaikkapa Suhonen, Jortikka, Ika tai Rautakorpi eli tulee sanoneeksi jotain sellaista, mitä sylki ensimmäisenä mieleen tuo. Varsinkin Raaton osalta tuollainen spontaanisuus kuuluu miehen tyyliin, josta hän koskaan tuskin kokonaan eroon pääsee, valmensi sitten maajoukkueessa tai seurassa.
Viestin lähetti Gags
Se mikä minua ihmetyttää on, että raavaat miehet kyllä jälkikäteen soittelevat suutaan tyyliin "jos tulet pimeällä kadulla vastaan, sinun käy huonosti" mutta kauden aikana sieltä on poistunut miehiä kyyneleet silmissä mm. HIFK:hon. Miksi nämä jätkät viitsivät kuunnella Summasta, eikä yksinkertaisesti vedä sitä lättyyn ?
Ja Gagsille: väität, että Jokereista on poistunut Summasen vastuukaudella kesken kautta pelaajia kyyneleet silmissä mm. HIFK:hon. Voisitko alkuun vaikka nimetä nämä pelaajat?
Vinkkinä jatkoa varten, Gags, sen verran, että olisi paljon uskottavampaa, jos tuntisit edes perusfaktat asioista, joista koitat kovasti kirjoittaa. Samoin uskottavuuttasi voisi lisätä sekin, jos jättäisit pois tällaiset "tosiasiahan on" ja pistäisit ihan tilalle sen, mikä on tosiasia, mitä se tosiasia koskee ja kuka sen tietää.
Edit: Gagsille kysymys