Silmiinpistävintä on ollut ehdottomasti toistaiseksi se että pakki tulee jalalla maalin takaa b-pistettä kohden, avaa kiekon b-pisteen ja siniviivan välissä seisovalle, seisovin jaloin olevalle laiturille joka hyvin harvoin saa kiekon omille enää järkevästi. Tämän lisäksi omaan silmääni yleisimpiä ovat olleet nämä toivotaan-toivotaan-rääpäisyt ja niiden ohella tietysti pakkien jalalla tuomiset siniviivalle asti jonka jälkeen menetetään itse tai vastustaja peittää jokaisen syöttösuunnan ja joudutaan heittämään propelli vain ns. omista helvettiin.
Vaikka mä olen nähnyt todella vähän - hävettävän vähän - TPS:n matseja tällä kaudella, niin samoja matseja ollaan katseltu.
Aivan samanlaisia havaintoja TPS:n avauspelistä on itsellänikin. Mutta... mun järkeeni ei mahdu se, että onko Suikkanen oikeasti käskenyt pelaajiensa toimia tuolla tavalla? Siis pakki avaa seisovalle, seisovin jaloin olevalle laiturille, joka hyvin harvoin saa kiekon omille enää järkevästi. Miksi helvetissä se laituri sitten seisoo seisovin jaloin siinä b-pisteen ja siniviivan välissä? Suikkasen käskystä, vai? Mä en nimittäin jaksa uskoa siihen hetkeäkään, että Suikkanen on käskenyt laituriensa tehdä tällä tavalla. Ilmeisesti tässä Vittasmäen syötössä kohteena oli Smolenak, ja paikka oli vähän ylempänä punaviivan paikkeilla, mutta lopputulos oli kuitenkin sama. Tai itse asiassa laituri ei saanut edes kiekkoa kontrolloidusti haltuunsa.
Toisaalta niissä peleissä, jotka mä olen tällä kaudella nähnyt, niin toiselta puolelta tullaan heittämällä läpi. Miksi Ryan Lasch sitten pääsee lähes joka kerta halutessaan kiekon kanssa alueelle ja useimmiten vielä heitettyä sen syötön omilleen? Mun nähdäkseni hän hakee jatkuvasti sitä paikkaa, että hänelle voidaan syöttää - ja nimenomaan täyteen vauhtiin. Mä olen lähes satavarma siitä, että Suikkanen haluaa kaikkien laitahyökkääjiensä - Radek Smolenakista Otto Karviseen - hakevan paikkaa ja pelaavan kuten Lasch. Mutta kyllähän se on pelaajat, jotka eivät sitä pelisuunnitelmaa silloin toteuta.
Palatessani takaisin kauteen 2009-10 eikö silloinkin joka kentässä kiekko tuotu itse alueelle? Ykkösessä Tomas Plihal, kakkosessa Michal Birner, kolmosessa Ilari Filppula sekä Ville Vahalahti ja nelosessa Antti Erkinjuntti polkivat sen kiekon kanssa sinne alueelle. Nyt musta tuntuu, että tuolla laitahyökkääjät lähinnä seisoskelevat - Laschia lukuunottamatta. Steven Seigolta mä olen nähnyt nyt muutaman hyvän ylösnousun kiekon kanssa, jossa laitahyökkääjä on kriittisillä hetkillä - esim. siniviivan ylityksessä - tehnyt sopivasti tilaa.
Mä en edelleenkään jaksa uskoa, että Suikkanen on käskenyt pelaajiaan olemaan kentällä kuin löysät paskat. Bolzano-matsin 9-0 -läpsyttelyn jälkeen mä olin todella ihmeissäni. Muutamaan vuoteen mä en ole nähnyt sellaista TPS:a - pitkät syötöt osuivat ja vastaanotettiin lähes sataprosenttisesti. Todennäköisesti tämä johtui enemmän vastustajan huonoudesta kuin TPS:n hyvyydestä. Kovempia vastustajia vastaan tämä ei enää onnistu. Miksi siis ei tulla enemmän jalalla - ja vastaavasti hyökkääjät eivät hae paremmin niitä paikkoja, että heille voisi syöttää? Jursin tärkeimpiä metodejahan oli: "
jalat, jalat, uhkaa ensin itse, aina parempi kun itse, jalat, jalat" - ja pojathan toteuttivat sitä.
Viisikon koontia, organisoidun hyökkäyspelin käynnistämistä omista kasatulla pelaajarintamalla yms. en ole nähnyt kuin aivan muutaman tälläkin kaudella vaikka välillä on mieli tehnytkin nähdä sellaisia siellä täällä. Viimeisin ja alleviivatuin pointti ollen taas ehdottomasti se, että isossa kuvassa ei tuossa touhussa ole yhtään mitään järkeä.
Ässät-matsin (18.10.2014) kahdessa viimeisessä erässähän ylös tultiin polkemalla. Keskialueella pakilta helppoa (lyhyt-) syöttöä hyökkääjälle, jalalla alueelle tai sitten päädyn/ristikulman kautta, jonne toinen laitahyökkääjä oli ihan oikeasti menossa. Vastaavasti ensimmäisessä erässä oli miljoona näitä pitkiä pystysyöttöjä ja/tai keskialueen ylittäviä ristikkäissyöttöjä, joita Ässät sitten hyvällä prosentilla katkoi. Itse asiassa olisi helvetin mielenkiintoinen tilasto nähdä, kuinka monta kiekonriistoa ja/tai syötönkatkoa vastustajat pääsevät tekemään TPS:n yrittäessä ylittää keskialuetta pitkillä (poikittais-) syötöillä. Todennäköisesti pers'tuntumalla arvoiden näitä on aivan järjetön kasa.
Eli mun mielestäni tuo kertoo jotain pelaajien itseluottamuksesta, kun he eivät uskalla tulla - Laschia ja osittain Seigoa lukuunottamatta - itse jalalla kiekon kanssa ylös. Mun mielestäni sillä ei ole mitään tekemistä Suikkasen "pelikirjan" kanssa. Mä epäilen, että siinä "pelikirjassa" ei takuuvarmasti lue mitään "oman maalin takaa 30 metrin toivotaan-toivotaan syöttö pystyyn keskialueelle seisovin jaloin seisovalle laitahyökkääjälle". Suikkasen ensimmäisellä tulemisella ensimmäinen kuntoon laitettava asia oli se legendaarinen "kahden metrin syötöt kolme metriä ohi". Nyt musta tuntuu, että niitä kahden metrin syöttöjä ei enää edes anneta. Mutta eihän sellaista kahden metrin syöttöä voi edes antaa, jos sitä kiekkoa roiskitaan sieltä oman maalin kulmilta edes yrittämättä tulla itse ylös/lähemmäs syötön vastaanottajia.