Hakaskutsissahan määLol, cringee! Budjaatsä jossai skutsissa???
Hakaskutsissahan määLol, cringee! Budjaatsä jossai skutsissa???
Sen verran tähän historiaan, että seurat "yhdistyivät" 1980 sen jälkeen kun KooVee putosi divariin. Ilvekseen siirtyivät mm. Jalo, Rautiainen, Väänänen ym. KooVee:hen mm. kolmikko Järvelä, Orimus, Pehu. KooVee pääsi nousukarsintoihin ja yllättäen kolmikko lopetti pelaamisen, vedoten siihen että heidän sopimuksessaan ei ollut mainintaa nousukarsinnoista. No, KooVee ei noussut takaisin liigaan, kuten oli tarkoituskin, olisko muutenkaan. Vuonna 1983 KooVee lopetti pelaamisen divarissa ja yksi heidän pelaajistaan oli Lasse Oksanen.Tässä on juurikin tuo 83 tapahtunut KooVee ja Ilves jääkiekkojen yhdistyminen. KooVee:n parhaat siirty Liigaan Ilvekseen ja tästä seuras se kuuluisa tapahtuma KooVee:n ollessa nouskiidossa takas Liigaan, Ilves esti sen. KooVee ykköslentässä pelas esim Rono Järvelä jne, jotka sitten tekikin uransa muualla.. tästä tarkemmin "Veijareita ja Virtuuoseja" kirjassa
TPS: Kenties pahimpia gloryhuntereita. Jossain lajissa menestytään niin heti on kauhea invaasio kehitteillä ja kaikki niin Tepsin miestä ja naista.
On kyllä melkonen ajatusmali, että ijunttiuden määrittää tyypin kannattama lätkäjengi, eikä se tyyppi itse. Vaikka stereotypiat saattaa usein jostain kummutakin, niin kyllä kaikilla joukkueilla löytyy faneja joka lähtöön. Itekin oon tämmönen Helsingissä jo pitkään asunut vegaani suvakki hipsteri hintti, niin olen myös ylpeä Tappara-fani henkeen ja vereen. Painotan vielä nimenomaan, että vereen, koska ei se tapparalaisuus oo ikinä ollut mikään valinta. Tosin kyllähän se junttius myös mulla veressä on, koska olen syntynyt 1,5 kilometriä Tampereen rajojen ulkopuolella, eli pesunkestävä mouhijärveläinen.Tampereella asuminen paljasti, että Tappara-fanit ovat ehdottomasti juntimpia kuin Ilves-fanit ja kiekko-Ilveksen pelissä on keskimäärin juntimpaa porukkaa kuin jalkapallo-Ilveksen peleissä. Jos uusi tuttavuus paljastuu jonkun em. joukkueen kannattajaksi, on ainakin junttiusaste helppo arvioida.
Jyp: Rummut ja se harmaatukkainen keski-ikäinen mies suu auki pöyristyneenä, kun Finley taklasi Miklikiä.
Noista videoista saa muuten hauskan tarinan Seurasta. Tuossa videossa, joka on A-junnujen välieristä ainakin yksi NHL-pelaaja joukkuekavereidensa kanssa kannattamassa seuraa. Samassa videossa kentällä olleva juniori pelaaja josta tulee saban suurimpia tähtiä Suomessa juoksee jälkimmäisessä videossa kentälle, joka on ykkösen viimeisen kierroksen sarjapelistä.TPS: Kenties pahimpia gloryhuntereita. Jossain lajissa menestytään niin heti on kauhea invaasio kehitteillä ja kaikki niin Tepsin miestä ja naista.
Tappara: eilisen Ilves-faneja
Ilves: eilisen Tappara-faneja
Kyse on siis jostain vuosituhannen vaihteen muistosta, kun Tampereella asuva tuttavaperhe oli yhtenä kesänä innokkaita Ilves-faneja ja tyyliin seuraavana kesänä vähintään yhtä innokkaita Tappara-faneja. Onko tyypillinen ilmiö tamperelaisten keskuudessa? Ehkä, tuskin; mutta stereotypiat syntyvät omakohtaisista kokemuksista ja tämä on ainut kokemukseni tamperelaisista.
@Apheu 'ta kompaten kuulostaa kovin erikoiselta. Ei taida tamperelaisia olla. Tai Pirkanmaalta ylipäätään. Mikäli kuitenkin näin, pidän kyseistä tuttavaperhettäsi erittäin epäilyttävinä henkilöinä ja suosittelen välttämään kontaktia heidän kanssaan.Tappara: eilisen Ilves-faneja
Ilves: eilisen Tappara-faneja
Kyse on siis jostain vuosituhannen vaihteen muistosta, kun Tampereella asuva tuttavaperhe oli yhtenä kesänä innokkaita Ilves-faneja ja tyyliin seuraavana kesänä vähintään yhtä innokkaita Tappara-faneja. Onko tyypillinen ilmiö tamperelaisten keskuudessa? Ehkä, tuskin; mutta stereotypiat syntyvät omakohtaisista kokemuksista ja tämä on ainut kokemukseni tamperelaisista.
Ei ole tyypillistä. Yleensä valinta tehdään jo pienestä ja sitä ollaan loppuun asti.
Kuitenkin on myös niitä, jotka kannattavat Tampereen kiekkoa yleisesti ja tykkäävät käydä molempien peleissä.
Tuollaiseen fanituksen kohteen vaihtamiseen en ole ikinä törmännyt.
Tiedän minäkin yhden tapauksen joka lapsena teki virhevalinnan, todennäköisesti pakotettuna. Mutta nuorena vaihtoi sitten Tapparaan.Minä olen. Tapparan aktiivien mukaan hyppäsi muutamakin koulukaveri sinä vuona kun Ilves oli jumbo ja Tappara mitaleilla (vai voittiko jopa kultaa samana vuonna??)
Surullista.
Tämähän se tuntuu täällä Mansessakin olevan. Varsinkin Ilves-leirissä. Tosin vähän kärjistetymmin vielä. Paskat sillä niin väliä jos ei ite päästä pleijareihin, kunhan Tappara ei voita mestaruutta. Tähän on varmasti vaikuttanut myös se että Tappara-faneille ei kelpaa muu kuin kannu. Kaikki muu on paskaa. Ja niinhän se kyllä onkin...Lukko ja Ässäfanit. Ei väliä kuinka huonosti itsellä menee kunhan toisella menee huonommin.
Mahtaiskohan se nyt kuitenkaan olla noin...?Tämähän se tuntuu täällä Mansessakin olevan. Varsinkin Ilves-leirissä. Tosin vähän kärjistetymmin vielä. Paskat sillä niin väliä jos ei ite päästä pleijareihin, kunhan Tappara ei voita mestaruutta. Tähän on varmasti vaikuttanut myös se että Tappara-faneille ei kelpaa muu kuin kannu. Kaikki muu on paskaa. Ja niinhän se kyllä onkin...
No mitä 10 vuotta palstaa olen lukenut, niin tuollainen kuva minullekin on jäänyt.Mahtaiskohan se nyt kuitenkaan olla noin...?
Tämä palsta antaa varsin suppean kuvan siitä mitä todellisuus on. Jos vaivautuu jalkautumaan ihmisten keskelle täältä näppäintasolta, niin huomaa että kannattaminen on muutamaa ääripäätä lukuunottamatta melko veljellistä. Täällähän kirjoittaja voi halutessaan provosoida keskusteluita erilailla kuin mitä tekee sen esimerkiksi Tammelan torilla aamukahvilla. Kokeile vaikka!No mitä 10 vuotta palstaa olen lukenut, niin tuollainen kuva minullekin on jäänyt.
Tapparan kannattajat, eivät tietenkään kaikki, kykenevät jossain määrin toivomaan hyvää myös kusiviiksille. Harvemmin törmäät Ilveksen kannattajaan, joka toivoo mitään hyvää paskavasaroille.No mitä 10 vuotta palstaa olen lukenut, niin tuollainen kuva minullekin on jäänyt.
Tämähän menee juuri samalla tavalla myös toisinpäin. Tottakai kysyttäessä koitan provosoida kaffeepöydän toista osapuolta mitä pahimmilla skenaarioilla mitä nyt porkkanamaalle voi heittää. Mutta, aina perimmäisenä toivon että tamperelainen kiakko pärjää. Jos tosissaan toivoo naapurille pahaa ja pistelee iltaisin neuloja tapparanukkeen, kannattaisi tutkituttaa vihanhallintaansa ihan noin yleiselläkin tasolla. Sama viesti myös naapurille. Ja vielä kaikille muistutuksena, jos palstatotuus alkaa ohjaamaan liikaa ajattelumaailmaa, kannattaa pitää viikon tauko netistä ja käydä vaikka aamukahvilla torilla, saattaa yllättää mitä mieltä siellä asioista ollaan.Tapparan kannattajat, eivät tietenkään kaikki, kykenevät jossain määrin toivomaan hyvää myös kusiviiksille. Harvemmin törmäät Ilveksen kannattajaan, joka toivoo mitään hyvää paskavasaroille.