Stadin herruus

  • 17 260
  • 127
Tila
Viestiketju on suljettu.

Paananen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Rakkaat Töölön Vesa ja JHag,

Pientä tarkennusta ex-Eiralaisena teidän asumishistoriaanne. Neitsytpolku on selkeästi Ullanlinnaa, sen ja Eiran välillä menee vielä Kapteeninkatu, Huvilakatu ja Laivurinkatu ennen Eiran alkamista. Pietarinkatukin loppuu käytännössä Eiran ja Ullanlinnan rajalle, joten väittäisin teidän molempien olleen tuolloin 80-luvulla Ullanlinnalaisia. Eira rajautuu Merikadun, Laivurinkadun ja Tehtaankadun muodostamaan "kolmioon".

Se on totta että noihin aikoihin (asuin itse Eirassa koko 80-luvun) 90% Norssilaisista "kannatti" IFK:ta. Lainausmerkit siksi, että matseissahan juuri kukaan noista ei käynyt, mutta aina IFK:n voiton jälkeen muistivat kuittailla. Eli me (todellakin kaikki koulun about 13 kpl) jotka tunnustimme julkisesti kannattavamme Jokereita seurasimme lajia aika lailla tiiviimmin kuin suurin osa näistä naapurin kannattajista.

Ehkäpä Töölön Vesan kanssa on pelailtu lätkää Joharissa Hagan ja kumppanien kanssa, vai?
 
Suosikkijoukkue
Ykkönen on Jokerit HCja FC Liverpool, hyvänä kak
Paanasen kaupunkituntemus

Viestin lähetti Paananen
Rakkaat Töölön Vesa ja JHag,

Pientä tarkennusta ex-Eiralaisena teidän asumishistoriaanne. Neitsytpolku on selkeästi Ullanlinnaa, sen ja Eiran välillä menee vielä Kapteeninkatu, Huvilakatu ja Laivurinkatu ennen Eiran alkamista. Pietarinkatukin loppuu käytännössä Eiran ja Ullanlinnan rajalle, joten väittäisin teidän molempien olleen tuolloin 80-luvulla Ullanlinnalaisia. Eira rajautuu Merikadun, Laivurinkadun ja Tehtaankadun muodostamaan "kolmioon".

Se on totta että noihin aikoihin (asuin itse Eirassa koko 80-luvun) 90% Norssilaisista "kannatti" IFK:ta. Lainausmerkit siksi, että matseissahan juuri kukaan noista ei käynyt, mutta aina IFK:n voiton jälkeen muistivat kuittailla. Eli me (todellakin kaikki koulun about 13 kpl) jotka tunnustimme julkisesti kannattavamme Jokereita seurasimme lajia aika lailla tiiviimmin kuin suurin osa näistä naapurin kannattajista.

Ehkäpä Töölön Vesan kanssa on pelailtu lätkää Joharissa Hagan ja kumppanien kanssa, vai?

Joo, olet selkeästi oikeassa tuossa Ullanlinna vs. Eira raja-asiassa. Jotenkin vaan Eira tulee ensimmäisenä mieleen, no yhtä kaikki. Joharissa tuli pelailtua, Haga tulee nimenä mieleen ja tietty myös Frisco. Ring any bells? Onko Haga muuten yhä hallissa myymässä paukkumaissia?

Seppäristä Joharin kautta Väiskille.
 

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Turkulainen äänestää.

Stadin herruus kuuluu aina ja on aina kuulunut Helsingin IFK:lle.

Helsingin herruus kuuluu tällä hetkellä Jokereille, kunnes toisin todistetaan.

Valtakunnan herruus on jo pitkän aikaa kuulunut Turun Palloseuralle.
 

Paananen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tokihan Friscon muistan. Hagan bisneksistä en tiedä, en ole vuosiin nähnyt. Joskus 90-luvun alkupuolella taisi kauppa käydä hyvin, koska myyntikojujen määrä taisi moninkertaistua (1 -> 3).

Muistatko IFK:ta kannattaneet veljekset (velipuolet?), vanhemmalla aina keltainen pelipaita (lempinimi Ananas) ja nuorempi nykyisin Veikkaajan lätkätoimittaja?
 
Suosikkijoukkue
Ykkönen on Jokerit HCja FC Liverpool, hyvänä kak
Ananakset ja muut

Ei kyllä Ananas tuo ketään ihmistä mieleeni, ei vaikka kuinka muistelen. Sen sijaan muistatkos sinä Karvista?
Kaveri oli taitava ja laukoi lujaa, todella lujaa. Jollen väärin muista niin ainakin mun stagoja se hajotti muutaman tai ainakin pari. Eikä se vielä mitäään, mutta ohi ajavien autojen ikkunat ja pellit olivat todella suuressa vaarassa kun Karvinen paukutti menemään "hirmu" lämäreitään. Olipa kaverilla sellainen kiva tapa, että kun oli ensin hajottanut jonkun mailan lämäämällä kiekon jonkun ohi ajavan auton sivulasiin, niin antoi tietty mailan nopeasti takaisin omistajalleen. Tämä tietty siten sai kiroilevan autoilijan vihat niskaansa. Nuoremmat ja pienemmät eivät tietty uskaltaneet sanoa että Karvinen se oli. Voi niitä aikoja...

PP:stä PUPA:an.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Voi vitsi, ihan tulee melkeen tippa linssiin.... Seppäri.... Johari....

Ite Rööperistä, nyt pitkänsillan toisella puolella vanhempieni kotikonnuilla, kun ei enää oo varaa asua siellä :mad:
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Joo, myönnetään tuo Ullanlinna ilman muuta, vaikka taksisuharien mielestä Pietarinkatu oli Eiraa. Sitten myöhemmin asuin Laivanvarustajankadulla, jota kyllä pidetään yleisesti Eirana, matkaa sinne oli 30 metriä...

Yhden teorian mukaan se osa Pietarinkatua, joka alkaa Laivurinkadun risteyksestä kohti Eiran sairaalaa ja itse Eiraa, on Eiraa, loppu Pietarinkadusta eli kohti Kaivaria, on Ullanlinnaa. Tämä kelpaa minulle ja koska asuin nro 4:ssä, olin selkeästi Ullanlinnan puolella.

Joo...Hei Mane tai Johannes, laittakaa minun mielikseni vielä se HIFKin maaginen maaliero kevään -98 finaaleista...siis se kaikkien aikojen YLIVOIMAISIN Suomen mestaruus, Jokerit ja Turku, huomio;)
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Pietarinkatu

JHag: Muistan Pullakuskien joskus todenneen, että Pietarinkatu on Suomen turhin katu. Siitä kai myös tuon lätkäjenginsä nimi.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Siitä DDR:stä...

Joukkueet olivat Dynamo Wesswasser ja Dynamo Berlin.

Joukkueet kohtasivat kauden aikana n. 20 kertaa, ja voittaneen joukkueen pelaajista koottiin pääasiassa maajoukkue. Joka muuten Tukholmassa -70 voitti Suomen 5-4. Suomella olisi voittaessaan ollut mitali tulollaan, mutta ei. Joukkueen paras pelaaja ihan kansainvälisestikin taisi olla puolustaja Dietmar Peters, tai jotain..
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Suomi-DDR

58: Tukholman kisoista vielä sellainen pieni korjaus, että Suomi hävisi matsin 4-3. Muistan tämä siitä, kun faijani oli ns. duunimatkalla sattumoisin juuri kisojen alla ja näki kaksi matsia, Suomi-Ruotsi ja Suomi-DDR. Hän oli molemmissa matseissa lyönyt vetoa, että Suomi häviää maalein 4-3 ja voit sitten arvata miten tuo Ruotsi matsi päättyi. Hän jaksoi jauhaa ko. asiaa niin pitkään sen jälkeen, että se jäi jopa meikäläisen pieneen mieleen. On varmaan tosin ainoa kerta kun faijani sai urheilukisoissa arvattua tuloksen oikein.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti JHag
Joo, myönnetään tuo Ullanlinna ilman muuta, vaikka taksisuharien mielestä Pietarinkatu oli Eiraa. Sitten myöhemmin asuin Laivanvarustajankadulla, jota kyllä pidetään yleisesti Eirana, matkaa sinne oli 30 metriä...

Yhden teorian mukaan se osa Pietarinkatua, joka alkaa Laivurinkadun risteyksestä kohti Eiran sairaalaa ja itse Eiraa, on Eiraa, loppu Pietarinkadusta eli kohti Kaivaria, on Ullanlinnaa. Tämä kelpaa minulle ja koska asuin nro 4:ssä, olin selkeästi Ullanlinnan puolella.

Joo...Hei Mane tai Johannes, laittakaa minun mielikseni vielä se HIFKin maaginen maaliero kevään -98 finaaleista...siis se kaikkien aikojen YLIVOIMAISIN Suomen mestaruus, Jokerit ja Turku, huomio;)
Tässähän joutuu töihin, vaikka on jo töissä muutenkin.
7.4. HIFK-Ilves 2-0
9.4. Ilves-HIFK 1-7
11.4. HIFK-Ilves 2-1 ja. (Olli Jokinen 71.17) ilves.com

Espoo ja ässät lyötiin matkalla finaaliin. 5-4 oli 1. ässä-peli. Muita en muista tähän hätään. Muistaako joku tuloksia. Se 1.ässä-peli jäi siitä mieleen, että ifk johti 5-0, ässät vaihtoi Kuivalaisen maalista. Tilalle tuli Mika Lehto, joka torjuikin loput vedot. Tami taisi 3. pelissä heitellä fläppitaulunsa jäälle ja eikö Tami käynyt kävelyllä kaukalossakin ottelusarjan aikana.
 
Viimeksi muokattu:

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Olet, Timo, oikeassa.

Meinasinkin laittaa tuohon perään että nämä ovat pienen miehen muistikuvia yli kolmenkymmenen vuoden takaa, eikä juuri nyt ollut aikaa tarkistaa asioita. Mutta muistaakseni juuri tuossa ottelussa mr.D.Peters oli myös ratkaisevassa roolissa.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
58: En itsekään voi tällaisella 30-vuoden takaisella muistilla muuten tosiaan kehuskella, kun ei ikää ollut tuossa 1970 edes ihan koulunkäyntiä varten riittävästi. Ko. korjaus ei ollut muutenkaan millään lailla merkittävää/tärkeää, enkä sitä muuten edes olisi lähtenyt tekemään, tämä muistikuva vain sattui olemaan niin vahva, mainitsemastani syystä, että päätin mainita. DDRn pelaajien nimiä ei kyllä mieleeni juolahda siltä tai myöhäisemmältäkään kaudelta lainkaan.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
1998 mestaruus

Löytyihän niihin loppuihinkin linkki. Varmaan nämä tulokset on oikein: http://www.hockeynut.com/9798/finleag9798.html

46-14 on maaliero, 9-0 pelit.

ifk-ässät 5-4, 8-2, 6-3 = 19-9
ifk-k-espoo 3-0,7-3, 6-0 = 16-3
ifk-ilves 2-0, 7-1, 2-1 = 11-2

Erikoisuutena vielä se, että 4 viimeistä kotiottelua päättyivät 3-0,6-0, 2-0,2-1 eli vastustajat teki yhteensä yhden maalin. Taas oli tietolähteenä www.google.com hakukone.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Re: Paljasjalkaiset

Viestin lähetti Zardoz



IFK on perustettu alkujaan 1895 Tukholmassa ja HIFK 1897 Helsingissä. Jos juuret on muualla kuin Stadissa niin mitä ihmeen Stadilaisia te ootte....:p

No mutta, eikös Jokerit tolla logiikalla ole perustettu Vantaalla? Tikkurilan maalitehtaan jengi. ;)

Antiikin kreikkalaiselle sen verran, että oletko käynyt tarkistamassa kaikkien tiedot, jotka kummassakin hallissa istuvat?

Töölön Vesa on hyvinkin oikeassa, näinhän se menee, kultaa ja kunniaa hakevat vaihtavat varmaan pleijareissakin jengiä sen mukaan, kumpi on sillä hetkellä johdossa. Itselläni ei pää kestäisi tollaista vaihtelua, eikä musta kyllä Jokerien kannattajaksi olisi, ei sitten mitenkään.
 
Viimeksi muokattu:

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heh, entisiä norsseja täällä vai?:)
Minä nimittäin käyn tällä hetkellä tuota kyseistä koulua, ja asun ihan siinä lähellä.
Jos silloin 95% on kannattanu Norssissa Hifkiä, on luvut nyt melkein toisinpäin. Kyllä sieltä muutama HIFK-fanikin löytyy, mutta koko koulu taisi olla aika murtunutta porukkaa 30.0.2001...:(

Mä en itseasiassa tähän Stadi-asiaan ota enää kantaa.
Mä olen Stadista, ja olen stadilainen, jos kerran kannattamani joukkue Jokerit on "hesalainen", siis olkoon niin. Pirun rakas joukkue minulle siitä huolimatta.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Re: 1998 mestaruus

Viestin lähetti Johannes
Löytyihän niihin loppuihinkin linkki. Varmaan nämä tulokset on oikein: http://www.hockeynut.com/9798/finleag9798.html

46-14 on maaliero, 9-0 pelit.

ifk-ässät 5-4, 8-2, 6-3 = 19-9
ifk-k-espoo 3-0,7-3, 6-0 = 16-3
ifk-ilves 2-0, 7-1, 2-1 = 11-2

Erikoisuutena vielä se, että 4 viimeistä kotiottelua päättyivät 3-0,6-0, 2-0,2-1 eli vastustajat teki yhteensä yhden maalin. Taas oli tietolähteenä www.google.com hakukone.

-Kiitos, Johannes! Tämä 9-0 ja 46-14 on kaikkien aikojen ylivoimaisin SM-liigan voitto. Kumman hiljaa ovat tästä aspektista Turku ja Ilmala:D
 

Tumba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Re: Re: 1998 mestaruus

Viestin lähetti JHag


-Kiitos, Johannes! Tämä 9-0 ja 46-14 on kaikkien aikojen ylivoimaisin SM-liigan voitto. Kumman hiljaa ovat tästä aspektista Turku ja Ilmala:D
Helposti tuli mestaruus 1998 Hifkille. Hieno saavutus. Huono ei ollut Jokereiden 1997, kun tuli mestaruus 9-0, runkosarjan voitto ja Euroopan Cupin voitto. Tuohon saavutukseen eivät ole muut pystyneet. Kumman hiljaa ovat ovat tästä aspektista Turku ja Nordenanderssonpetterssonskiöldinkatu:D
 

Janecky #91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Re: 1998 mestaruus

Viestin lähetti Tumba

Helposti tuli mestaruus 1998 Hifkille. Hieno saavutus. Huono ei ollut Jokereiden 1997, kun tuli mestaruus 9-0, runkosarjan voitto ja Euroopan Cupin voitto. Tuohon saavutukseen eivät ole muut pystyneet. Kumman hiljaa ovat ovat tästä aspektista Turku ja Nordenanderssonpetterssonskiöldinkatu:D

Olisikohan tuo runkosarjan voittokin tullut peräti SM-liigan silloisella piste-ennätyksellä.
Eipä silti. Ei minulla mitään sitä vastaan ole, että toisaalla voivat laskeskella maalieroja, meillä laskeskeltiin niihin aikoihin pelkkiä pyttyjä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
No joo, mutta mitäs siitä runkosarjasta ja Euroopan äärimmäisen arvostetusta cupista, joka on jääkiekkomaailmassa samanlainen käsite kuin Mestarien liiga futiksessa...?

Runkosarjan voitto + ilman mestaruutta jääminen on kuin siskonsa kanssa tanssiminen.

Runkosarjan voitto + mestaruus on yhdistelmä, josta vain jälkimmäinen jää mieleen.

Mestaruus = kaikki, koko homman idea. Ihan niinkuin Stanley cupkin. Minun puolestani tilastoista voitaisiin unohtaa muut sijat kuin 1. - ja pronssiottelu on vertaansa vailla olevaa pelleilyä. Hopea myöskin. Stanley Cupin hopeajoukkue..? Ei sellaista olekaan.

Runkosarja on olemassa vain pleijariparien muodostamista varten.

Runkosarjan voitto = kova juttu 70-luvulla ja aiemmin, jolloin ei muuta tarvittukaan.

...mutta mutta. Tässä taas jotain:

HIFKin mestaruus -98 + se runkosarjamenestyskin oli kaikkien aikojen ylivoimaisin suhteessa joukkueen saamiin jäähyminuutteihin:D Koskaan ennen ei ole joukkue saanut niin paljon pisteitä pelattuaan niin paljon vajaalla.

Tilastot - tuo jännittävä maailma, aina sieltä jotain keksii.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tappara voitti vuonna 1977 pudotuspelit 6-0 ja maalierolla 48-9, yhdessäkään ottelussa ei joukkue joutunut myöskään jatkoajalta hakemaan voittoa. Lisäksi Tappara voitti runkosarjan.

Itse pidän tuota pudotuspelihistorian ylivoimaisimpana Suomen mestaruutena.

Ilves voitti vuonna 1957 runkosarjan kaikki kahdeksan ottelua ja lisäksi molemmat loppuottelut, maalieroksi muodostui 64-26.

Tämäkin mielestäni menee IFK:n kevään 1998 saavutuksen edelle pudotuspelihistoriassa.


Vuonna 1949 Tarmo voitti kaikki runkosarjan kahdeksan peliä maalierolla 80-15, Ilves vuonna 1946 maalierolla 98-22.

Tuolloinkin mestaruus ratkaistiin suunnilleen yhtä monessa ottelussa kuin vuodesta 1976 alkaenkin. Nykyään harjoitusotteluita on iso liuta enemmän.




JHag:n viimeisimmän viestin kanssa olenkin täysin eri mieltä. Hopea ja pronssi kuuluvat ehdottomasti suomalaiseen kiekkoiluun. Pronssiottelu myöskin. Ja saatana, se pitäisi näyttää televisiosta, karsisivat mielummin pois sieltä puolivälieristä sen yhden TV-pelin.



NHL:stä vastaavasti minä totean halveksuvasti, että "puolivälierien voitto-mestaruusviiri ja finaaliin pääsyn mestaruuspokaali..? Ei sellaisia olekaan. Ja All-starottelu?? Vertaansa vailla olevaa pelleilyä."

Kulttuuri nyt vain on erilaista, siinä missä NHL:ssä palkitaan suunnilleen pudotuspeliottelun voitosta pokaalilla ja mestaruusviirillä (saavatkos ne muuten vielä sormuksetkin näistä välieräpaikoistaan?), palkitaan Suomessa pitkän kauden päätteeksi mitaleilla myös toiseksi ja kolmanneksi parhaat joukkueet, mutta mitään viirejä tai pokaaleja on turha odottaa.



Näin on hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Olen yleensä Manen kanssa kaikesta samaa mieltä, paitsi suosikkijoukkueesta. Tällä kertaa löytyy kuitenkin erimielisyyden aihe myös tuosta pronssiottelun korostamisesta. Luusereiden matsi se on. Hävinneiden ei pitäisi enää pelata, vaan pojat pitäisi päästää hukuttamaan murheensa. Jaettakoon pronssi runkosarjasijoituksen perusteella.

Muuten Mane. En löydä nyt mistään niitä Jokereiden 97 playoff tuloksia. Paljonkos Jokerien maaliero oli siinä 9-0 sarjassa?
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
37-16, kahdesti Jokerit joutui hakemaan ratkaisun jatkoajalta.


Totta kai pronssiottelu on luusereiden matsi, mutta mielenkiintoinen ja järkevä sellainen. Toinen vaihtoehto olisi jakaa himmein mitali runkosarjan keskinäisten otteluiden perusteella, ei mielestäni runkosarjasijoituksen perusteella, sillä perusteella määritellään ihan tarpeeksi monta sijoitusta.

Yhden ottelun sarja pronssista on juuri passelin mittainen, vaivaiset 60 minuuttia ja siinä ratkeaa jääkö käteen muistoa vai ei. Katsojalle hyvä kauden lopetus-pelinä ja kyllä kai se mitali pelaajiakin jonkin verran kiinnostaa, kun ennakkosuosikki (runkosarjan perusteella) on sen viimeksi hävinnyt 1988.

Vielä 1986 pelattu paras kolmesta-sarja taas oli ehdottomasti liian pitkä pronssin ratkomiseen.
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Vakio: En muista -97 Jokerien maalieroa, mutta laskin sen tietenkin silloin tuoreeltaan -98 keväällä ja se ei ollut HIFKin luokkaa. Enhän minä muuten siitä nyt muistuttaisi;)

NHL:ää ei tietenkään siinäkään mielessä voi verrata 13 joukkueen SM-liigaan, että siellä tahkoaa vajaat 30 joukkuetta ja pelkät länsi- ja itälohkot ovat yksinään koko SM-liigaa suuremmat. Pärjääminen sellaisessa joukossa, eli vaikkapa läntisen/itäisen divisioonan voitto pitääkin palkita jotenkin. Ja pudotuspelisysteemin kautta pääsy kahden parhaan finaaliin on huomattavasti meitä mutkaisempi ja kivisempi tie.

Ja siltikin, kun voittaja lopulta löytyy tästä 28 joukosta, on NHL:llä munaa jättää kylmästi jakamatta hopea, pronssista puhumattakaan.

Kyllä minä hopean jotenkin sulatan SM-liigassakin, mutta pronssiottelu on täyttä nysväämistä ja pelleilyä. Pronssijoukkue? Se on SM-liigassa jättänyt taakseen peräti 10 joukkuetta. Valtavaa.

EDIT: Dänks Mane, sieltähän se -97 tilastokin tuli
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Lopullinen ratkaisu

Kyllä Jokerit omaa HIFK:n merkittäviä saavutuksiakin arvokkaamman saavutuksen yhden kauden aikana. Jokerit on nimittäin saavuttanut kaiken sen, mitä suomalaisseura voi yhden kauden aikana saavuttaa. Kilpailuthan ovat:

1. Runkosarjan voittaminen
2. Suomen mestaruuden voittaminen
3. Euroopan mestaruuden voittaminen
4. SM-liigan jonkin ennätyksen rikkominen


Ja mehän otettiin ne kaikki vuonna 1996, viimeistä eli neloskohtaa peräti kolmen ennätyksen toimesta. Repikää siitä :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös