Stadi vs. Helsinki vs. Lande vs. Skutsi

  • 58 024
  • 437

Morgoth

Jäsen
BitterX kirjoitti:
Niin, mutta kukaan ei kuitenkaan tiedä mikä vittu on Vantaa. Mutta, jos joku Suomeen lomalle eksyy, hän lukee melko varmasti, että Helsinki on maan pääkaupunki.

Ei tuo ollut niin selvää täällä yli puolivuotta olleelle intialaisella työkaverilla. Meni espoot, vantaat ja helsingit sekaisin ja kesti aikansa ennen kuin tajusi että jokainen on oma kaupunkinsa. Ihmetteli kovasti että mitä järkeä tuossa on :)
 
Viimeksi muokattu:

mtmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Keltainen #27. Kajaanin Hokki.
Turkulaiset joi viiniä tinatuopeista linnassa kun muu kansa kykki paskakuopassa risujen alla muualla maassa. Näin opastettiin tulokas tähän kaupunkiin. Ja miksei, pöhöttynyttä meininki onkin. Ensimmäisen kerran kun kävelin kaduilla niin mietin että monenko sadan vuoden ristisiitos aiheuttaa moisia geenimutaatioita. Mutta en silti käsitä mistä ne Suomen Kauneimmat Naiset aina kesäisin Aurajoen rannoille sikiää. Ristiriitojen kaupunki. Silti hieno kaupunki.
 
E

ebs

Sattuipa eräänkin kerran eräässä helsinkiläisessä ravitsemusliikkeessä seuraavanlainen tapaus. Oltiin velipojan kanssa nautittu hyvänlaisesti monenlaista sekotusta ja jossakin vaiheessa iltaa kovaääninen miesie-jutustelumme houkutteli pöytäämme paikallisen alkuasukkaan, keski-ikäisen suomalaismiehen. Juttuseura oli humalatilastaan huolimatta (tai sen vuoksi) oikein mukavaa ja päädyimme haastelemaan ukon kanssa pitkät tovit.

Ukko vaikutti kaikin puolin ihan normaalilta tolkun mieheltä, kunnes puheenaiheeksi tuli tämä iänikuinen Stadi vs. muu Suomi. Kaikesta huomasi että nyt tultiin ukon lempiaiheeseen. Ukko kehaisi minulle olevansa paljasjalkainen Kallion kundi kolmannessa polvessa, ja lisäsi vielä päälle suurin piirtein että "mitäs siihen sanot?". No enhän minä siihen oikein mitään osannut sanoa, myöntelin vaan että justiinsa juu, niin se elämä heittelee. Kallion kundi ei tähän vastaukseeni tyytynyt, vaan rupesi pitämään yksityiskohtaista esitelmää siitä, miten toisen polven helsinkiläiset ovat vielä oikeasti landepaukkuja ja miten ne espoolaiset ja vantaalaiset törpötkin luulee olevansa vaikka mitä jne. Aikani höpinöitä kuunneltuani totesin, että minulle on ainakin paljasjalkaisena lappeenrantalaisena herttaisen yhdentekevää onko ihminen Lappeenrannasta vai Taipalsaarelta, en minä niitä lähde sen perusteella lajittelemaan. Kallion kundi tästä kommentistani otti hyvinkin vahvasti nokkiinsa, aloitti epätoivoisen "te maalaiset ette ymmärrä mistään mitään"-vinkumisensa ja poistui lopulta pöydästämme takavasemmalle.

En tiedä, kuinka yleistä moinen käyttäytyminen on pääkaupunkiseudulla, kun en sielläpäin hirveän paljon ole kuitenkaan pyörinyt. Kovin hyvää kuvaa tämä kyseinen Kallion kundi ei itsestään jättänyt, vaikka kaikesta huolimatta tarjosikin meille "maalaisille" makoisat naurut.
 

zelios

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Bayern München
ebs kirjoitti:
En tiedä, kuinka yleistä moinen käyttäytyminen on pääkaupunkiseudulla, kun en sielläpäin hirveän paljon ole kuitenkaan pyörinyt. Kovin hyvää kuvaa tämä kyseinen Kallion kundi ei itsestään jättänyt, vaikka kaikesta huolimatta tarjosikin meille "maalaisille" makoisat naurut.

Luulen, että tällasia tyyppejä on valitettavan paljon. Vielä enemmän on niitä, jotka näin ajattelevat, mutta osaa pitää onneks turpansa kiinni. Jostain syystä näitä tyyppejä on poikkeuksellisen paljon Kallion kuppiloissa.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
zelios kirjoitti:
Luulen, että tällasia tyyppejä on valitettavan paljon. Vielä enemmän on niitä, jotka näin ajattelevat, mutta osaa pitää onneks turpansa kiinni.

Yhtä lailla pääkaupunkiseudun ulkopuolella on tyyppejä, joilla on ennakkoluuloja. Mm. Tampereella ja Kotkassa olin mukava kaveri siihen saakka, kun kerroin olevani Helsingistä. Ilmeisesti olin tehnyt pahan virheen, kun keskustelu jatkui sen jälkeen nihkeämmin. Noh, Kuortaneella kaverin serkku sentään tokaisi:"Sinä et ole lainkaan helsinkiläisen tuntuinen", ja meikä mietti, ottaako tuon positiivisesti...
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Pateettinen kirjoitti:
Yhtä lailla pääkaupunkiseudun ulkopuolella on tyyppejä, joilla on ennakkoluuloja.

True dat.

Helsinkiläisyys varmasti aiheuttaa kovimmat reaktiot pienemmillä paikkakunnilla, mutta samalla lailla sitä on saanut kuulla ties missä pikkukylissä vittuilua ja paheksuntaa ihan vain siitäkin, että on Oulusta. Vaikka suhteellisen pieni kaupunki se tämäkin on. Näillä paikkakunnilla tosin katsellaan pahalla kaikkea, mikä ei tule omasta tutusta sisäsiittoisesta ympäristöstä.

Helsingissä myös on meikäläiselle naureskeltu juuristani, mutta minulle se kertoo lähinnä ko. henkilöiden ajatusmaailman ahtaudesta ja sisäisestä pahoinvoinnista. Samanlaisia juntteja löytyy niin pääkaupunkiseudulta kuin vaikkapa kotikaupungistanikin. Helsinkiläisten vittuilu vain muistetaan pitempään, koska onhan ne kaikki ylimielisiä kusipäitä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sinthasomphone kirjoitti:
Helsinkiläisten vittuilu vain muistetaan pitempään, koska onhan ne kaikki ylimielisiä kusipäitä.

Pilasit sitten muuten fiksun kirjoituksesi tuolla viimeisellä lauseella. Itse en ymmärrä miten kusipää-helsinkiläinen voi olla pahempi kuin kusipää-turkulainen. Samanlaisia me kaikki ollaan.

Itseni mielestä mitä pienempään kaupunkiin/kuntaan mennään niin sitä enemmän vihamielisiä kyseisen paikan asukkaat ovat helsinkiläisille ja muille isoissa kaupungeissa asuville. Ja tuo on siis vain oma mielipiteeni asiasta.

Itselle on ihan sama mistä päin kukin tulee, mustalaisia en oikein tahdo sietää :) Ja olen itse nykyään espoolainen (ent. helsinki tai vantaalainen )
 
Suosikkijoukkue
HIFK
macnevis kirjoitti:
Pilasit sitten muuten fiksun kirjoituksesi tuolla viimeisellä lauseella.
Uskoisin Sinthasomphonen (vittu mikä nimimerkki!) heittäneen tuon viimeisen lausahduksensa kieli poskessa. Voin toki olla väärässäkin. Näihin kotipaikkakuntajuttuihin tietenkin pätee se vanha viisaus, ettei pidä yleistää, mutta vaikeaahan se tuntuu olevan (siis olla yleistämättä).
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Simon kirjoitti:
Uskoisin Sinthasomphonen (vittu mikä nimimerkki!) heittäneen tuon viimeisen lausahduksensa kieli poskessa.

Joo, näin on. En minä avoimena maailmankansalaisena pidä yhtään ketään kusipäänä pelkästään paikkakuntien perusteella. Lähinnä totesin vain, että helsinkiläisiltä tällaiset kettuilut otetaan yleisesti pahempana herjana kuin muilta tämän maan kansalaisilta.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sinthasomphone kirjoitti:
Joo, näin on. En minä avoimena maailmankansalaisena pidä yhtään ketään kusipäänä pelkästään paikkakuntien perusteella.
En minäkään, paitsi turkulaisia. Hiukan kyllä hörähdin tuolle heitollesi, eli vika lienee tulkitsijassa, jos siitä saa herneet vedettyä nenuun.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Leon kirjoitti:
En minäkään, paitsi turkulaisia. Hiukan kyllä hörähdin tuolle heitollesi, eli vika lienee tulkitsijassa, jos siitä saa herneet vedettyä nenuun.

Ymmärrän vain mukahuumoria. Turkulaiset on kyllä omassa kastissaan.
 

Bayern

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Leijonat, Huuhkajat
Aivan samanlaisia juntteja löytyy niin Nurmeksen Essolta kuin Kallion kuppiloistakin. Useat maaseudulla elävät kammoksuvat Helsingin menoa ja käyvät ehkä kerran viidessä vuodessa sitä Linnanmäellä ihmettelemässä. Samoin useat Kehä III:n sisäpuolella elämänsä eläneet pitävät maalaisia hieman yksinkertaisina ja hitaina juntteina, vaikkeivat ole käyneet kuin Mikkelissä mummolassa lapsena tai Päijänteellä kaverin mökillä kesäisin. Tietämättömyyttä ja rajoittuneisuutta kaikki tyynni.

Kaikille tekisi hyvää asustella muutamassa eri kaupungissa (tai kunnassa) ja mielellään ulkomaillakin. Tämä kasvattaa kummasti hyväksymään kulttuurieroja ja erilaisia näkökantoja. Itse olen asunut Suomessa kuudella eri paikkakunnalla ja viimeiset kahdeksisen vuotta pääkaupunkiseudulla. Tämän lisäksi on tullut asusteltua Saksassa ja tehtyä joidenkin kuukausien työkeikkoja muuallakin Euroopassa. Uskaltaisin väittää, että olen jokaisessa paikassa tavannut mukavia niin "paljasjalkaisia" kuin rajoittuneita junttejakin. Juntteja löytyy niin Lontoosta, Hakaniemestä kuin Nivalastakin.

En henkilökohtaisesti pidä esim. rasistisista vitseistä, jotka Suomessa tuntuvat olevan kovassa suosiossa. Tämä kuvastaa mielestäni vain suomalaisten rajoittuneisuutta ja suppeasta maailmankäsityksestä johtuvaa huonoa itsetuntoa. Ehkä se myös kuvastaa samalla pelkoa tuntematonta ja vierasta kohtaan. Sama pätee pienemmässä mittakaavassa tähän Helsinki-maaseutu-vastakkainasetteluun. Matkailu avartaa, sanotaan.

Helsingin menestys ei ole maaseudulta pois - päin vastoin. Maaseudun menestys ei ole myöskään Helsingiltä pois.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Leikkimielessä nämä kaikki kotipaikkaennakkoluulot ja murteiden pilkkaamiset ynnä muut ovat mielestäni mukavia ja leppoisia juttuja. Itsekin kehun aina olevani hidas hämäläinen, myös täällä K-Euroopassa :-)

Näitä samoja kotiseutujuttuja liikkuu täälläkin. Näitä tirolilaisia ottaa nuppiin wieniläiset. Juntit ovat asian kanssa jopa tosissaan. Samalla tavalla wieniläiset pitävät itseään kaupunkilaisina ja muita maalaisina, kuten helsinkiläisetkin. Heistäkin juntit ovat julistuksensa kanssa tosissaan. Jokatapauksessa, toisen leimaaminen kotipaikkakunnan perusteella on ehkä junteinta, mihin ihminen voi sortua - teki sen sitten maalainen tai kaupunkilainen. Leikinlasku asian kanssa on sen sijaan mielestäni vain rikkaus.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Olen pohtinut tätä ns vihapitoa puhetyylien kautta. Huomasin käydessäni kotosalla pohjanmaalla, että esim kaupoissa myyjät puhuvat jotenkin tylysti ja töksäyttäen. Pienellä totuttelulla ja pohdinnalla päädyin olevani vieraantunut ko alueen puhetyylistä asuessani Oulussa jo about 10 vuotta. Tuo puhetyyliero sai aikaan negatiivisia fiiliksiä, vaikka jamppa varmaan puhui ihan normaalisti ja murre oli vanhastaan tuttua. Samoin kun olen kuunnellut setäni, joka asuu Espoossa, puhetta olen mielessäni ärsyyntynyt ylimielisen ja mahtailevan kuuloisesta tyylistä kunnes olen siihen tottunut ja se tuntuu ihan luontevalta, eikä hän oikeasti puhu mahtaillen tai ylimielisesti. Voimakkaita mielikuvia ja tuntemuksia näyttää syntyvän pienistä vivahde-eroista ja tietenkin osin tuntemattomien sanojen ja sanontojen käytöstä.
 

JsL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks
Bayern kirjoitti:
Aivan samanlaisia juntteja löytyy niin Nurmeksen Essolta kuin Kallion kuppiloistakin.

Ei muuten löydy, sillä Nurmeksessahan ei ole Esso-merkkistä bensistä. Sieltä löytyy Teboil, ABC ja SEO:n kylmäasema, mutta ei Essoa. Shellinkin menivät purkamaan perkele.

Juntteihin siellä kyllä törmää muualla enemmän kuin Kallion kuppiloissa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Hileet valtasivat Stadin tällä viikolla ja hämyt seuraavat perässä tuskineen, Voi niitä aikoja, kun kummatkin väistivät kadulla. Se aika ei koskaan palaa, mutta tämä Stray Catsien video on niiltä viimeisiltä hämy/hippi/hile-vapailta vuosilta:http://www.youtube.com/watch?v=MPy2eTPUHAU&feature=related
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmisten tyhmyys lisääntyy mitä böndemmälle mennään. Toki poikkeuksiakin löytyy, jopa ystäväpiirissäni, mutta ihan oikeasti suurin osa maajusseista on aika pönttöjä. Ei millään pahalla...
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Ihmisten tyhmyys lisääntyy mitä böndemmälle mennään. Toki poikkeuksiakin löytyy, jopa ystäväpiirissäni, mutta ihan oikeasti suurin osa maajusseista on aika pönttöjä. Ei millään pahalla...


Pitää 110 % paikkansa. Raksalla ja tehtaissa on fiksut miehet töissä, myös taksikuskit on yllättävän järkeviä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ihmisten tyhmyys lisääntyy mitä böndemmälle mennään. Toki poikkeuksiakin löytyy, jopa ystäväpiirissäni, mutta ihan oikeasti suurin osa maajusseista on aika pönttöjä. Ei millään pahalla...

Täähän on selkeästi vedätys, provo ja klassinen miina, mutta en tyhmänä maalaisena ymmärrä väistää sitä.

Itse viestin sisällöstä täytyy nöyrästi todeta, että nyt kyllä ko. lainauksen kirjoittaja on keksinyt jotain sellaista, mistä me muut maanmatoset vain voimme unelmoida...
Viestistä ei tosin käy ilmi, muuttuvatko kaikki böndet heti viisaammiksi, kun muuttavat pääkaupunkiseudulle ja päinvastoin - sellaisistakin ihmiskohtaloista olen kuullut. Ihmettelen myös, miten on mitattu esim. Kallion lähiökuppiloiden kanta-asiakkaiden älykkyysosamäärä ja mihin sitä sitten verrataan - ja kuka???
Edelleen, jos/kun tutkimuksen otos käsittää suurinpiirtein ko. totuuden lausujan ystäväpiirin, kertooko se enemmänkin ko. totuuden lausujan älykkyydestä jotakin kuin tyhmien maalaisten?

No, en minäkään millään pahalla...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täähän on selkeästi vedätys, provo ja klassinen miina, mutta en tyhmänä maalaisena ymmärrä väistää sitä.

Itse viestin sisällöstä täytyy nöyrästi todeta, että nyt kyllä ko. lainauksen kirjoittaja on keksinyt jotain sellaista, mistä me muut maanmatoset vain voimme unelmoida...
Viestistä ei tosin käy ilmi, muuttuvatko kaikki böndet heti viisaammiksi, kun muuttavat pääkaupunkiseudulle ja päinvastoin - sellaisistakin ihmiskohtaloista olen kuullut. Ihmettelen myös, miten on mitattu esim. Kallion lähiökuppiloiden kanta-asiakkaiden älykkyysosamäärä ja mihin sitä sitten verrataan - ja kuka???
Edelleen, jos/kun tutkimuksen otos käsittää suurinpiirtein ko. totuuden lausujan ystäväpiirin, kertooko se enemmänkin ko. totuuden lausujan älykkyydestä jotakin kuin tyhmien maalaisten?

No, en minäkään millään pahalla...

Poikkeuksia löytyy tietenkin, mutta yleisesti ottaen asia on kyllä kuten edellä kirjoitettiin.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Poikkeuksia löytyy tietenkin, mutta yleisesti ottaen asia on kyllä kuten edellä kirjoitettiin.

OK - tämän YO-opiskelijan(???) elämänkokemusta ja viisautta huokuvan lausuman, suorastaan langettavan todisteen painamana täytynee sitten minunkin uskoa tuo alkuperäinen väittämä todeksi.

Btw - kertokaa nyt sitten samalla vaikka, millaista elämää muilla planeetoilla on olemassa.

tv: tyhmä, mutta onnellinen (ehkä juuri siksi)
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Poikkeuksia löytyy tietenkin, mutta yleisesti ottaen asia on kyllä kuten edellä kirjoitettiin.
Pakko astua miinaan ja kysyä ihan mielenkiinnosta perusteluita tälle varsin usein kuulemalleni väitteelle. Määrittelevätkö kaupungissa asuvat ihmiset mikä on tyhmyyttä ja mikä on viisautta? Tämä tarkentava kysymys vain siksi, koska useimmat tuntemani kaupunkilaiset ovat aika yksinkertaisia.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Poikkeuksia löytyy tietenkin, mutta yleisesti ottaen asia on kyllä kuten edellä kirjoitettiin.

Tästä voi olla kyllä erittäin helposti täysin eri mieltä. Ei tarvitse kuin kymmenen sekuntia seurata vaikkapa Jokereiden fanikatsomoa, niin noin yleisesti ottaen voidaan päätellä helsinkiläisten (ainakin Jokereita kannattavien) olevan suunnilleen simpanssin tasolla. Poikkeuksia löytyy, mutta noin yleisesti ottaen asia on juuri näin kun nyt sanoin. Tämä ei ole sitten mutua vaan ihan silkkaa faktaa. ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös