Opiskelijat ovat taitaneet lukea näitä Jatkoajan juttuja, kun samoja asioita kertovat...
Heti alkuun peukkua siitä, että Sport on aiankin jollain tasolla tekemässä yhteistyötä alueen oppilaitosten kanssa. Parhaassa tapauksessa tuo tuottaa uusia faneja ja vakkareita hyvien ideoiden päälle, pahimmassa tapauksessa pari vapaalippua eivät tuo kassavirtaa. Aktiivista korkeakoulujen "hyväksikäyttöä" olen jo pidempään toivonut omalta jengiltä.
Vähän tuo tosin haiskahtaa siltä, että ainakin itse uutisessa mainittiin ne "perheystävälliset" vaihtoehdot. Onhan se joo mukava esimerkiksi erätaukoaika käyttää "yhteisöllisesti", mutta valtaosa matseista ei vain varsinaisesti sovi perheen pienimmille. Arkena nyt esimerkiksi pelit loppuvat yleensä siinä vähän ennen ysiä. Tuohon matka hallilta himaan, iltatoimet ja kello lähenee kymppiä vaikkei kaukaa tulisikaan. Myy siinä sitten tuota perheille kun peliohjelmasta riippuen se 20-24 matsia on noita arkipelejä.
Toki perhepelejä voi hyvinkin järjestää esimerkiksi viikonloppuisin. Noissa alkamisajat ovat skidien kannalta paljon parempia ja todennäköisemmin viikonloppu sopii koko perheelle paremmin kuin arki. Vähän jotain kotka-asuista hahmoa hyppimään pihalle, vähän muuta tapahtumaa ja kas kummaa, ne skidit viihtyvät kummasti hallin pihalla "alkushowssa". Tuollaisen matsin jälkeen sitten pari koulukäyntiä ja uusi sukupolvi on koukutettu. Mä nyt esimerkiksi muistan vieläkin Wade Immosen vastauksia koulukäynnin yhteydestä ja tuosta on aikaa 20 vuotta. Ja tuolloin ei kuitenkaan takana ollut pari viikkoa aiemmin koettua lätkämatsia tai nykyaikaisia markkinointikanavia.
Yksi mitä itse olen toivonut jo pidempään on ns. vieraskausari. Miksi ei esimerkiksi sille Vaasan yliopistossa opiskelevalle porilaiselle anneta helppoa mahdollisuutta ostaa suoraan "kausaria" kaikkiin Ässien matseihin Vaasassa? Miksi ei sille rantaruotsalaiselle farmarille myydä kausaria kaikkiin HIFK:n matseihin? Ei sen kaiken markkinoinnin ja myynnin tarvitse kohdistua oman jengin faneille, vaan myös ns. taviksista, sitoutumattomista ja vierasjengien faneista tulee euroja kassaan. Oikein vielä kohdistettuna ja hoidettuna tuo voisi tuoda tervettä "kilpailuhenkeä" katsomoon ja aktivoida omia faneja. Yleensä aktiivinen vierasfanien porukka saa kotikatsomonkin syttymään vaikka noin muuten kyseessä ei mikään kiinnostavin matsi olisikaan.
Noin muutenkin lippujen hinnoittelua voisi miettiä uusiksi. Jokereilla esimerkiksi lippujen hinnat ovat eläneet vahvasti kysynnän mukaan ja homma on toiminut. Kovasti väkeä vetävistä matseista on raavittu jopa törkeitä lipunhintoja ja ns. tylsiin matseihin on lippuja saanut halvalla. Tuossa kynnys lähteä ensimmäisen kerran on varsin matala kun lipun saa inhmimilliseen hintaan. Samoin kiinnostavia vastustajia vastaan se lippu on ostettava nopeasti ellei halua maksaa itseään kipeäksi. Toki Sportin kohdalla jo pelkästään hallikoko estää Jokerien systeemin "suoran kopioinnin", mutta perusperiaatteiltaan tuota voisi soveltaa rajummin. Homma tuntuu melko jäyhältä jos esimerkiksi KalPA, Kärpät ja HIFK ovat hinnoiteltu lähes samoin. Tuo ohjaa kuluttajien kysyntyää pois vähemmän kiinnostavista matseista ja "keskittää" väkeä toisiin matseihin. Joku femman halvempi lippu KalPaa vastaan houkuttelee varmasti enemmän ja esimerkiksi HIFK myynee hyvin femman kalliimmallakin.
Mutta joo, kuten tuossakin artikkelissa tuli esille, Sport pyrkii kehittämään yhteistyötä eri lafkojen kanssa. Kun halli vetää vain sen 4500 ihmistä parhaimmillaan, ei loppujen lopuksi isoa eroa tule eri markkinointitempauksista. Jos se 3000 katsojaa menee "vaivatta" rikki, jää jäljelle se 1500 lippua. Prosentuaalisesti tuo on paljon, mutta euroissa sitten vähän vähemmän. 3500 keskiarvolla kasvuvaraa jää se 30*1000 = 30 000. Kympin tuotolla per extralippu tuo tarkoittaisi 300 000e tiliä yksinkertaistetulla matematiikalla. Suuri raha tuo on, mutta kertonee mistä haarukasta puhutaan. Ja jos joku markkinointispede saa luotua täyden hallin keskiarvolla vetävän spektaakkelin, oletettavasti jo pelkästään kuluja syntyy "mukavasti". Maksimituotto täydellä hallilla on varsin maltillinen ellei lippujen hintaa saada hilattua selkeästi ylöspäin. Kipuraja taas tulee nopeasti vastaan jos lippuja kautta linjan nostetaan. Tämän takia näkisinkin paremmaksi hankkia "helppoa myyntiä" vierasfaneista ja pienellä hinta"kikkailulla" kasvattaa hieman keskimääräisen lipun tuottoa.
Sen sijaan toimivalla yritysmyynnillä ja -yhteistyöllä kasvupotentiaali on suurempi ja yhtä selkeää rajaa (vrt. yhteistyön mahdollisuudet ja muodot vs hallin kapasiteetti) ei heti tule vastaan. Firmojen kannalta mulla mitään suurempaa sapluunaa ole valmiina. Vaasan yritysmaailmasta mulla on vain joitain mielikuvia ja sen verran vähän faktaa ja kokemusta, että tuossa paikalliset opiskelijat voisivat tarjota parempaa vastinetta. Tuskin nyt kuitenkaan mikään mahdoton homma olisi toteuttaa vaikka "asiakasvastuullisten" toimijoiden roolia. Miksi ei esimerkiksi Tomek Valtosta "myydä" jollekin firmalle ns. omaksi mieheksi? Vastineeksi sitten Tomek pariin mainokseen, firman tapahtumaan ja vaikka vetämään "firman virkkarien" jatkoille jotain ohjelmaa. Oikein aikataulutettuna tuo ei veisi valmentajien, pelaajien tai muiden edustajien aikaa kohtuuttomasti, mutta yhteistyölle saataisiin selkeät kasvot ja hyötyjä eri muodoissa. Firmakin saisi näkyvyyttä vähän eri muodossa jos yleisön silmissä henkilö X on yhtä kuin kyseinen yritys; ero esimerkiksi muiden paitamainosten joukkoon katoavaan patchiin on suuri. Toki tuossa sitten pitäisi pitää "asiakasvastuullisten" määrä ja "taso" (ts. vain myyvät henkilöt) sellaisena, että tuossa on jotain preemiumia mukana.