Sportin lipuista ja niiden markkinoinnista mulla oli kirjoitettavaa.
Sport teki oikeastaan jo ennen kauden alkua taloudellisesti suurimman virheen, kun hinnoitteli jokaisen ottelun samaan hintaan. Olisin kiinnostunut miksi tälläiseen ratkaisuun päädyttiin vai johtuiko siitä ettei erilaisiin hinnotteluihin totuttu Mestiksessä? Mestiksessäkin olisi pitänyt hinnoitella liput vastustajan (ja pelipäivän) mukaan. Lipun hintoja ei voi enää pahemmin korjailla tämän kauden aikana. Mikäli toimistolla ollaan fiksumpia kauden jälkeen, niin ehdottaisin lippujen hinnoiksi seuraavaa:
- Nykyiset lippujen hinnat pysyttelisivät muuten samana. Jos vastustajana on HIFK, Kärpät, Tappara, JYP(?) tai Ässät (tai KooKoo!) tulisi lippuihin 2-2,5€ korotus. Mikäli pelipäiväksi osuisi lauantai, tulisi vastustajasta riippumatta lippuihin 1-2,5€ korotus. Ehkä tiputtaisin seisomalipun opiskelijoiden osalta 13€urosta yhdellä eurolla tai jopa kolmella eurolla. Tai sitten en, jos otettaisiin kausikorttimyynti huomioon. Lue alempana.
- Jokaiselle runkosarjan kuukaudelle Sport valitsisi jollekin arkipäivälle (ma-pe) pelin, johon voi ostaa opiskelijahaalareiden kera 5€ seisomalipun. Tänään oli ensimmäinen kokeilu. Jos minä päättäisin loput tämän kauden runkosarjan pelit, niin sekä VAMK:n, että Vaasan Yliopiston opiskelijahaalareilla pääsisi 5€urolla seisomaan peleihin: Pe 31.10. Sport/TPS, to 27.11. Sport/Pelicans, to 11.12. Sport/KalPa, to-su 22-25.1. tammikuun tasauspelin kotiottelu, ti 17.2. Sport/HPK ja opiskelijoiden kruununa ti 3.3. Sport/HIFK. Ennenkaikkea ollaan myös ajoissa liikenteessä markkinoinnin suhteen.
- Ensi kaudelle Sportin kannattaisi viritellä neljän hengen perhe- ja kaveriporukka-lippupaketteja tyyliin 50€urolla koko porukka istumaan. Mikäli Sportilla olisi kahden tai kolmen kotiottelun viikko, kannattaisi tarjota myös erikoislippupaketteja erikoishintoihin.
- Vaasa Arenan suurin ongelma lipunmyynnin kannalta on kaksi erillistä seisomakatsomoa molemmissa päädyissä, johon Sportin kannattaa kiinnittää huomioita varsinkin kausikorttihinnoittelun suhteen. Mulla on jonkunlainen muistikuva, että Sportilla on kalleimmat seisomakausikortit. Jos minä olisin Sportin diktaattori, niin hinnoittelisin seisomakausikortin hintaan 99€ (375€), opiskelijoille ja eläkeläisille hintaan 89€ (Eläkeläisille -50€), kannattajayhdistyksen jäsenille hintaan 79€ (310€). Suluissa tämän kauden hinnoittelut. Näillä seisomakausikorteilla lähtisin vahvasti rummuttamaan ja markkinoimaan jo ensi keväästä lähtien aina pitkälle syksylle asti. Sportin markkinointi ennen kauden alkua oli tuntemattomasta syystä erittäin heikkoa. Toki ennen liiga-avausta markkinointi heräsi, mutta suurimmat virheet oli jo tehty. Näillä minun ehdotuksillani Sport tulisi vahvasti erottumaan muista liigaseuroista tai ylipäätään urheiluseuroista, joihin saattaisivat jopa muut seurat seurata perästä. Ei tehdä urheilun seuraamista paikanpäällä liian kallista.
Tiedostan, että minun viestejäni tarkkaillaan kovasti Sportin johdon ja toimiston toimesta (*hymiö*), joten tässä olisi minun alustavani ehdotukseni heille. Unohdinkohan jonkun ajatuksen vielä? Ehkä, kirjoittelen myöhemmin. EDIT: Kysymys minulla olikin: Onko taloudellisesti fiksua pistää kaikki runkosarjan kotiottelut myyntiin kerralla?
Muilla ajatuksia?