Julle51 kirjoitti:
Kaverit (dude mukaanlukien), eikö olisi paljon mukavampi vääntää taas siitä, mikä jengi on PELILLILISESTI/URHEILULLISESTI parempi, kuin siitä, kellä on fyrkkaa ja kellä ei.
Kyllä pelillisestäkin puolesta väitellään. Valitettavasti sen väittelyn taso tämän kokoisella palstalla hukkuu auttamattomasti kaikkeen muuhun ja kaikenlaisiin uskomattomiin provosointihenkilökohtaisuuksiin, mitä tässäkin ketjussa eräät ovat yrittäneet viljellä. Aikuiset ihmiset...
Jääkiekko on maailman hienoin peli, ihan aikuisten oikeasti. Jalkapallo, koripallo, lentopallo ja kaikki muut "isommat" tai "kauniimmat" lajit ovat ihan bs:a jääkiekkoon verrattuna. NHL on viimeisten 10 vuoden aikana yrittänyt markkinoida liigaansa ties millä sanoilla tahansa, mutta paras on edelleen se "coolest game on earth". Ei siihen ole mitään lisäämistä.
Mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun televisiosta ja kaljasta tuli olennainen osa suomalaistakin sarjajääkiekkoa, bisneksestä ja rahasta (tai sen puutteesta) tuli hyvinkin olennainen osa suomalaista kiekkoskeneä.
Rehellsesti sanottuna: Suomalainen jääkiekkobisnes on pohjalla. Johtajat ovat fakkiintuneita ex-pelaajia/valmentajia, joilla ei ole mitään todellista käsitystä siitä miten tästä voitaisiin tehdä bisnes. Jääkiekon SM-liigan johtoryhmässä oli hetken aikaa pari heppua, jotka pystyivät puhumaan bisneskieltä ja puhumaan markkinoinnista, samaan aikaan kun nämä takatukkaiset ja kultakäätyiset ex-pelaajat katselivat h.moilasina vierestä.
Avainkysymys on: Miten elämystä nimeltä jääkiekko-ottelu voitaisiin kehittää? Mobiili, pay per view, you name it. Nyt sen elämyksen kehittäminen on ollut sitä, että suurennetaan kanaverkkoa kaljanmyyntialueella tai vaihdetaan vip-vieraille pahvilautaset posliinisiin. Ja nostetaan tietysti hintoja.
Suomalaista jääkiekkoa on vuosikymmenet johdettu katsomalla taaksepäin. Itseäni on jo pitkän aikaa vituttanut tässä hommassa se, että jokaiselle uudistukselle ja uudelle idealle sanotaan: "Näin asiat on aina tehty." Ei se ole syy tehdä niitä asioita edelleen väärin.
Täällä puhutaan brändeistä, vaikka yksikään suomalainen jääkiekkoseura ei hyödynnä brändiään täysillä. HIFK voisi taistella minkä tahansa eurooppalaisen suurseuran (pl. venäläiset) kanssa mistä tahansa pelaajasta tasapäisesti, jos se hyödyntäisi brändinsä edes jollain tavalla oikein. Sama koskee Jokereita ja muutamia muita suurseuroja.
Bisneksestä puhuminen on vain olennainen osa suomalaista jääkiekkoa, halusimme sitä tai emme. Pelaajien palkkojen vertailu, seurojen tilinpäätökset, ovat olennainen osa suomalaista jääkiekkoilua, niin kauan kun SM-liiga työllistää reilut 400 ihmistä. Peli on muuttunut, ja asiat sen ympärillä. Eikä se siitä takaisin enää muutu, mutta en suostu lisäämään sanaa valitettavasti. Sillä kuten jo aiemmin sanoin, there's no business like hockey business.
Julle51 kirjoitti:
Totuus kuitenkin on ja on ollut, että Vaasasta löytyy Suomen parhaat fanit. Ne, jotka osaavat vielä nautti omankylän menestyksestä, oli se välillä mitä tahansa ja missä sarjassa tahansa. Sitä OSAAMISTA arvon Dude/Ventos teillä EI OLE!!!! [sori, mutta oli pakko].
Juuh, pitää paikkaansa. Olen taputtanut viimeksi jääkiekko-ottelussa vuoden 2001 MM-finaalissa Suomen maalien jälkeen. Enkä häpeä sitä yhtään.
Ei minun kiekkonautintoani vähennä pätkääkään se, että en viitsi remuta ja riehua maaleja, jäähyjä tms. enkä välitä sellaisesta remuamisesta ja riehumisesta lähelläni. Osaan edelleen nauttia hienosta lätystä, hienosta harhautuksesta, hienosta laukauksesta, hienosta av-pelaamisesta, hienosta viisikkopelistä ja kaikista niistä asioista, mitkä tekee tästä maailman hienoimman lajin.
Jokainen taaplaa tyylillään.