Yllättävän vähälle huomiolle jäänyt yli 65 vuotiaiden valinnanvapaus, missä käytännössä eläkeläiset saavat hakeutua yksityiselle Pörriäiselle hoitoon julkisen tk-maksun hinnalla.
Asiakkaalle tietysti loistouutinen, että samalla tk-maksulla voivat saada hoitoa (eli lähetteen julkiselle erikoissairaanhoitoon) yksityisen resursseista, mutta käytännössä tuo on julkisen terveydenhuollon rahoituksen ohjaamista yksityiselle, kun käynnin todelliset kustannukset maksaa valtiovalta.
Epäilen lopputuloksen olevan se, että yksityiset saavat oman tyhjäkäynnin pois, mutta lisäresurssiiin ei kannata investoida sillä julkisen puolen ”käynnin todelliset” kustannukset eivät riitä yksityisen tuottovaatimukseen, jotta investoinnin business case olisi perusteltu. Eli kirjat tukkoon ja laskutusaste ylös.
Tämä on paperilla potilaan parasta, mutta käytännössä tulonsiirtoa yksityiselle ja samalla testausta valinnanvapauden laajentamiselle tulevaisuudessa.
Me ei edes ehditty vielä yhtenäistämään hyvinvointialueiden järjestelmiä kun venettä taas keikutetaan. Esim. hyvinvointialueiden ICT-projektit valmistuvat 2025 toukokuuhun mennessä ja organisaatiouudistuksen ICT-säästöt näkyvät vasta 2026-2027 kun vanhat, kuntien moninaiset järjestelmät voidaan sulkea arkistointiprojektien jäljiltä.
Pyyntö päättäjille: pitäkää sote lainsäädäntö ja asetukset vakiona edes 2-3 vuoden ajan, niin voitaisiin edes hetki keskittyä toiminnan kehittämiseen alituisen tilannereagoinnin sijasta.