Tuo kaikki maksaa myös julkisella ihan saman suuntaisia summia: (verorahoilla) subventoituja hintoja ei vain näytetä kansalaisille, vaikka käyntien todelliset kustannukset ovat euron tarkkuudella tiedossa.
Muistan joskus aikanaan kun jossain organisaatiossa asiakaslaskuun kirjoitettiin käynnin todelliset kustannukset ja loppuun summa jonka asiakas maksaa. Lopputulos oli hirveä haloo ja skandaali kuinka asiakasta syytetään verorahojen väärinkäytöstä kun todellinen tarkoitus oli osoittaa, että viiden minuutin toimenpiteestä voi aiheutua satojen eurojen kustannukset. Vastoin yleistä luuloa, ruohojuuritason toimenpiteet ovat erittäin tarkkaan laskettuja kokonaisuuksia ja sote-alueiden tuottavuus ja tehokkuus ovat erittäin hyvin vertailtavissa. Voin sanoa yleisesti että hammaslääkärikäynnin todelliset kustannukset (julkisen puolen näkymätön osuus laskusta) vaihtelee eri alueilla 110€ - 200€ per käynti. Tässä 110€ alue on tehokas ja 200€ alue on joko yliresurssoitu tai tehoton jos hoitoon pääsy on muuten samaa tasoa. Toki alueilla on eroja väestöpohjan, laajuuden, vuokralääkärien käytön ja hoitolaverkostojen osalta, mutta ilmaisia lounaita ei ole.
En kuitenkaan kannata julkisten organisaatioiden todellisten kustannuksien julkistamista, kun tämä johtaa viime kädessä tilanteeseen missä pörriäiset tulevat tarjoamaan ostopalveluina vastaavia toimenpiteitä -5% hinnalla, jolloin julkinen tekee päätöksen ostopalveluista, ajaa oman toiminnan alas, jonka jälkeen yksityinen nostaa hintojaan 25% per vuosi tästä iäisyyteen. Ja tästä syystä julkisten organisaatioiden talouskontrollerit ja muut pomot ovat erittäin haluttua tavaraa yksityisten head hunttereiden listoilla.
Huonostihan tämä tulee päätymään kun jatkuvasti haetaan pikavoittoja joita ei ole olemassakaan.
Muistan joskus aikanaan kun jossain organisaatiossa asiakaslaskuun kirjoitettiin käynnin todelliset kustannukset ja loppuun summa jonka asiakas maksaa. Lopputulos oli hirveä haloo ja skandaali kuinka asiakasta syytetään verorahojen väärinkäytöstä kun todellinen tarkoitus oli osoittaa, että viiden minuutin toimenpiteestä voi aiheutua satojen eurojen kustannukset. Vastoin yleistä luuloa, ruohojuuritason toimenpiteet ovat erittäin tarkkaan laskettuja kokonaisuuksia ja sote-alueiden tuottavuus ja tehokkuus ovat erittäin hyvin vertailtavissa. Voin sanoa yleisesti että hammaslääkärikäynnin todelliset kustannukset (julkisen puolen näkymätön osuus laskusta) vaihtelee eri alueilla 110€ - 200€ per käynti. Tässä 110€ alue on tehokas ja 200€ alue on joko yliresurssoitu tai tehoton jos hoitoon pääsy on muuten samaa tasoa. Toki alueilla on eroja väestöpohjan, laajuuden, vuokralääkärien käytön ja hoitolaverkostojen osalta, mutta ilmaisia lounaita ei ole.
En kuitenkaan kannata julkisten organisaatioiden todellisten kustannuksien julkistamista, kun tämä johtaa viime kädessä tilanteeseen missä pörriäiset tulevat tarjoamaan ostopalveluina vastaavia toimenpiteitä -5% hinnalla, jolloin julkinen tekee päätöksen ostopalveluista, ajaa oman toiminnan alas, jonka jälkeen yksityinen nostaa hintojaan 25% per vuosi tästä iäisyyteen. Ja tästä syystä julkisten organisaatioiden talouskontrollerit ja muut pomot ovat erittäin haluttua tavaraa yksityisten head hunttereiden listoilla.
Huonostihan tämä tulee päätymään kun jatkuvasti haetaan pikavoittoja joita ei ole olemassakaan.