Mainos

Sote – karkki vai kepponen

  • 29 516
  • 279

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Haulla ei löytynyt - ainakaan omilla hakusanoilla - ketjua koskien pelkästään Sotea. Tuo nimi tuo mieleen monenlaista mielleyhtymää. Sote-uudistuksen idea lähti aikanaan vuosituhannen vaihteessa tehdystä Paras-hankkeesta, josta johtopäätöksenä oli koko Sotepuolen uudistustarve. Päätöksiä lykättiin aina vaan eteenpäin ja ensimmäisenä kissaa tosissaan pöydälle töniskeli Sipilän hallitus. Ongelmaksi ei suinkaan koitunut Krista Kiuru, vaan perustuslaki. Helppo kaato, koska ehdotelmassa oli niin paljon epäkohtia, jotka eivät olisi valiokunnassa menneet läpi. Mielestäni Kiuru sai ansaitsematonta kunniaa vasemmalla ja oikealla saadessaan kannuksekseen yksityisen puolen rajun "valtausyrityksen" kaatamisen. Idea oli periaatteessa hyvä, mutta kuten jo jossain kävinkin hieman läpi asiaa, niin yksityisen hauikset ovat kauttaaltaan aivan liian pienet, koska heidän olisi pitänyt rakentaa aivan järjettömät resurssit hoitaakseen suunnitellut ja toivotut avut Sotepuolelle. Tähän olisi tarvittu valtion suuren rahoituksen takeet ja sitä ei varmaan kukaan edes ynnäillyt sen suuremmin, että kuinka iso hintalappu olisi lopulta tullut lopulta viivan alle.

Marinin hallitus runnoi Soten läpi ja isot uudistukset alkoivat. Hyvinvointialueet perustettiin ja organisaatiot olivat pitkälti epäselvät isossa kuvassa. Nyt kun aikaa on vierähtänyt niin voitaneen todeta muutamia hyviä seikkoja.

Pienet yksiköt ovat osana isompaa aluetta, johto on sitä kautta parempaa ja koko pakettia pyritään tosissaan jotenkin viemään eteenpäin. Tyhjiä petejä on aina vaan vähemmän, kun kunnalliset rajat on kaadettu ja ihmisiä sijoitellaan sinne missä tilaa on. Tehokkuus siltä osin mielestäni jopa parantunut.

Yksi iso asia, jota varmaan kaikki Sotelaiset toivovat on se, että VIHDOINKIN siirryttäisiin yhteiseen tietojärjestelmään, jotta tiedonkulku ja sen haku muuttuisi sellaiseksi, mitä ollaan alalla odotettu jo ainakin 15 vuotta.

Iso tyytyväisyys on myös siihen, että kunnallispoliittinen peli on vähentynyt lähinnä sen mahdottomuuden takia.

Paikkoja tullaan karsimaan. Osa näistä tulee olemaan odotettujakin. Rakennuskanta on pitkälti maaseudulla vanhaa ja kaipaisi lisäeuroja. Kaikkia ei voida sulkea, mutta ne saadaan parempaan kuntoon. Koska on pakko. Enää se kunnallinen vastarannan kiiski ei pääse kaatamaan rakennusten peruskorjaustarpeita omien motiiviensa takia. Näitä on ihan hemmetisti viimeisen 20 vuoden aikana tullut vastaan. Jos on sisäilmaltaan heikko paikka, niin siellä ollaan innolla pistämässä paikkoja nyt kuntoon, ettei toiminta vaan loppuisi, koska hyvinvointialueella on varmasti paremmassa kunnossa olevia tiloja alueensa sisällä ja näitä käytetään varmaankin mieluummin kuin jonkun homeisen puljun tiloja.

Pitkälti asumiskeskusten mukaan päätöksiä on piirretty harpilla, että mistä suljetaan, koska jollain keinolla se rajaus on pitänyt tehdä.

Juna on kaiken kaikkiaan todella pitkä ja hidas kiihdyttää. Virheitä ollaan tehty, mutta osumiakin on tullut. Tärkeintä, että se juna nyt jumalauta vihdoinkin liikkuu, koska tämän on pakko liikkua.

Uudistus on tehnyt myös semmoisen kivan muutoksen, että epäkohdat nousevat isommalle kartalle näkyviin ja ne ylipalkatut johtajat jossain vaiheessa ovat epäkohtien kohdalla tilanteissa pakkopuuttumisen edessä. Management by perkele ei enää vanhalla tavalla onnistu ja se sopii paremmin toiminnalle.

Muutos on aina mahdollisuus ja vaikka pahoinvointialueista tällä hetkellä puhutaan paljon, niin uskallan väittää Soten olevan 10 vuoden päästä jo paljon paremmassa kuosissa. Satakunnassa alan työntekijöitä on tuhansia ja muualla varmaan yhtä paljon ja toisaalla huomattavasti enemmän.

Olkaatten hyvät, keskustelu alkakoot.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Lisään vielä yhden hyvän uudistuksen, joka on ainakin työntekijän kannalta erinomainen. Elikäs työterveyssopimukset ovat yhteneväiset ja kattavat. Niistä pienten paikkakuntien minimisopimuksista ollaan päästy eroon ja hyvinvointialueilla on mielestäni tällä hetkellä selvästi parempi tilanne työntekijän kannalta. Tältä osin.

Sitten niitä huonoja puolia. Päivystyksiä ollaan pyrkimässä vähentämään, pitkälti säästösyistä, mutta laajan tulkinna mukaan se taitaa olla sula mahdottomuus, koska nykyisetkin päivystykset alkavat olla täynnä. Ratkaisuksi on rakennus siltaosastoja, kun eteenpäin pääseminen ei ole mahdollista paikkaongelmien takia. Vaikka siis potilaspetejä ollaan saatu paremmin täytettyä, niin suuret ikäluokat tuovat mukanaan ongelman, koska paikkoja pitää olla seuraavien 20 vuoden aikana paljon enemmän.

Tässä kohtaa yksityinen puoli voi tulla mukaan isommin. Tehpapaikkoja, asumispalveluyksiköitä jne. tarvitaan paljon ja niitä on jostain vaan saatava. Pelkkien kunnallisten paikkojen yksityistäminen ei riitä, vaan lisäresurssin tarve on mittava.

Seuraava ongelma on työntekijät. Niitä suorittavia työntekijöitä tarvitaan jo nyt tuhansia. Projekteja on käynnistetty, joissa tuodaan ulkomailta työvoimaa lisää, mutta ovat tähän mennessä olleet semmoista hyttysten ulinaa. Tämä näkyy taas työhyvinvoinnin orastavina ongelmina, koska väsy ja uupuminen väistämättä painaa jo hyvinvointialueiden päättäjien unissa ratkaisemattomana ongelmana.

Kieliongelmat nousevat esiin, kun maailmalta tulleet työntekijät koettavat ihmetellen päntätä suomen kielen omituisuuksia. Tähän tarvitaan nykyhallituksen toimia. Miten? Se vasta fiksu olisi, joka sen - tosta noin vaan - ratkaisi.

Lääkäripula. Lääkäriliiton tulee myös lyödä kätensä saveen ja alkaa vääntämään maahanmuuttavien ammattilaisten työllistämistä. Ohjausta tarvitaan ja kyllä siinä varmasti onnistutaan, kun meillä jo on kieltä osaavia osaajia. Ne ratkaisut pitää vaan hakea heiltä, koska he ovat jo sitä omalla toiminnallaan ratkaisseet.


Hoitajien ynnä muiden koulutuksessa näitä pitää ottaa myös paremmin haltuun. Sen taakse ei voi mennä, että "ottakaa aapinen ja opetelkaa".

Suomi kuitenkin väistämättä kansainvälistyy, koska sen on pakko. Syntyvyys laskee kantaväestön osalta ja näille 30 vuotta maassa olleille, mutta suomea osaamattomille ei ole enää mahdollista päästä kasvamaan lukumäärällisesti.

On siinä vaan savottaa kerrakseen.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Hienoa että @masaman avasi Sote-keskustelun hienon alustuksen kera. Näin iso uudistus sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä ei mitenkään voikaan onnistua täysin kivuttomasti, joten ei ainakaan tuomita ihan vielä. Kunhan tiedonkulun rajapinnat saadaan oikeasti toimimaan niin saadaan aikaan varmasti myös merkittävää hoidon resurssien tehostumista. Vielä siellä on pullonkauloja. Esimerkiksi terveyskeskushoitaja ei pääse katsomaan sairaalan puolelta tilattujen potilaan verikokeiden tuloksia jne. Fyysiset tilat ovat todellakin kokeneet suuren harppauksen parempaan. Tästä pisteet.

Itselläni juuri ensimmäinen tuore kokemus Sotella asioinnista. Hoitoon pääsy vaikuttaa kyllä jo hieman nopeutuneen, MUTTA tämä johtuu täällä Pohjanmaalla lähinnä siitä, että Sote-alue on siirtynyt näköjään ainakin osassa hoidontarpeen arviointejaan sellaiseen Näkemättä potilasta ja silleen -toimintamalliin. Voin hyvinkin nähdä sen nopeuttavan lääkäreiden resursseja, kun näköjään ainakin osa potilaista hoidetaan pelkästään hoitajakonsultaation ja labra- ym. tutkimustulosten perusteella. Kyllä tämä nyt alustavasti jotenkin on toiminutkin. Vaatii vaan potilaalta omaa aktiivisuutta soitella ja tiedustella hoitosuunnitelman edistymisestä. Toki siinä vähän arvottomaksi kieltämättä itsensä jotenkin tuntee, kun lääkäri ei välttämättä potilasta henkilökohtaisesti tapaa, mutta tämähän ei ole lääkäreiden vika vaan järjestelmä nyt vaan toimii näin samalla, kun pyritään saamaan vajaavahvuisesta lääkärikunnasta paras teho irti.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Hyvä keskustelunavaus!

Muutos on hyvästä, tietojärjestelmien uudistus hyvästä, mutta vaikutusten arviointi on jäänyt kaikkein eniten puolitiehen. Tällä hetkellä jokainen sotealue karsii väkisin juustohöylällä paikkoja ja kustannuksia, ja siinä on vaikutusten arviointi vain tiellä. Pahasti näyttää siltä, että muun muassa päihdehoidossa ja lasten sekä nuorten kohdalla tällä voi olla pahoja vaikutuksia. Kustannuksia tuijotetaan tällä hetkellä liikaa seinien ja yksiköiden määrän osalta.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
No hieman asian sivusta, pelastustoimi myös linkitetty tähän uudistukseen. Käsittääkseni yksi syy ettei tarvitse kilpailuttaa ensihoitoa ja Helsingissä pelastuslaitos saa edelleen sen hoitaa. Alueethan on melkein kuin vanhat pelastustoimen alueet, Jokilaaksot liitettiin vain Ouluun ja luotiin Kerava-Vantaa erikseen Keski-Uudestamaasta.
Pelastustoimi teki alueellistamisen 2003-2004 ja alalla kovin moni enää kaipaa kunnalliseen aikaan. Toivon että sotenkin puolella pitkässä juoksussa tulisi edut esille isommassa organisaatiossa.

Toki pelastustoimen puolella ei silloin tarvinnut luoda aluevaltuustoa, mutta esimerkiksi omalla alueella piti pelan luottamuselimessä ensin olla edustus kaikista alueen kunnista ja lopulta vuosien kuluttua oli johtokunta 9-jäsenisenä. Luulen, että sotessakin aluevaltuustojen jäsenmääriä tiputetaan vuosien myötä pienemmäksi. Itse olisin toivonut, että soteuudistukseen liittyen olisi maakuntien liitotkin voinut yhdistyä siihen eikä olisi tarvinnut maakuntajohtajia erikseen.

Ja näin pienen paikkakunnan ihmisenä ymmärrä silti että palveluita pitää karsiakin, olisi se ollut edessä vaikka oltaisiin jatkettu samalla mallilla kuten aiemmin. Itse myös asun rajalla, että toivon että sotealuee huomioisivat tämänkin ja joitain palveluita voitaisiin käyttää rajan yli.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Monta ongelmaa ratkeaisi lääkärikoulutuksen lisäämisellä. Sekin on hidas prosessi, mutta epäterveen suuret palkat ja lääkäriliiton jarruttelu asian suhteen (korjatkaa, jos olen väärässä) ajaa useita ihmisiä opiskelemaan ulkomaille, jonne näiden rahatkin valuvat. Toki vastapainoksi saadaan tekijöitä esim virosta ja aiemmin Venäjältä.

Lisälääkärien koulutus ajaisi uskoakseni lääkäreitä myös pienempiin pitäjiin, erikoisaloille joilla ei ole niin kysyntää (mm psykiatria) mutta tarve kuitenkin todellinen. Tämä luultavasti mahdollistaisi tehokkaamman omalääkärimallin, joka tulisi täälläkin ottaa käyttöön. Lisälääkärit mahdollistaisivat myös pth-puolen tehokkaamman käytön tk-vastaanotoilla, joka taas säästää erikoissairaanhoidosta.

Digitaalisia palveluita tulee toki yhä kehittää, mutta läheskään kaikkea ei voi etänä hoitaa. Potilaan tutkimiseen kuuluu kuitenkin myös esim palpointi.

Meni toki aiheen sivusta, mutta näin lähtökohtaisesti näkisin tämän raikkaana tuulahduksena hyvinvointialueidenkin etuna, että sitä resurssia olisi saatavilla sinne, missä sitä tarvitaan. Koska toiminta muuttuu, tulisi myös toimintatapojen muuttua siellä, missä ne on puutteellisiksi tai tehottomiksi todettu. Säästäminen kumihanskoista on ihan lillukanvarsia, joka näkynee villissä skenaariossa sairaspoissaoloissa infektioiden leviämisen herkemmin.

Mitä hoitajiin tulee, niin maine lienee vuosiksi mennyt (kiitos mm Tehyn), joten alalle ei liene tunkua. Vaatinee panostuksia hyvinvointialueilta myös tähän suuntaan, jotta pitovoima. Uskon kun näen.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Koskee toki muutakin keskustelua mutta helposti eniten varsinkin Sotea. Kuinka voi olla että perustuslaki on ristiriidassa sen suhteen mihin palveluiden järjestäjällä on varaa?

Muutetaanko perustuslakia vai mikä tähän kelpaa ratkaisuksi,oikeasti kaikkeen ei nyt ole varaa minkä perustuslaki lupaa/takaa?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kipeästi ja pitkään kaivattu palvelutuotannon ja paikallishallinnon uudistus, joka hartaasti sössittiin. Pitkälti kiitos kuuluu Suomen Keskustalle. Viisi sotealuetta ja rankalla kädellä karsittu kuntaverkosto olisi se rationaalinen perusta, mutta sen sijaan meillä on edelleenkin ihmeellinen vyyhti, jonka kustannukset on tietoisesti arvioitu huomattavasti alakanttiin. Surkuhupaista.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Koskee toki muutakin keskustelua mutta helposti eniten varsinkin Sotea. Kuinka voi olla että perustuslaki on ristiriidassa sen suhteen mihin palveluiden järjestäjällä on varaa?

Muutetaanko perustuslakia vai mikä tähän kelpaa ratkaisuksi,oikeasti kaikkeen ei nyt ole varaa minkä perustuslaki lupaa/takaa?
Siis virkamies pyrkii järjestämään lain pykälien mukaan toimintaa. Rahat kun loppuu, niin sitten voi toimia, kuten pienten paikkakuntien johtajat ja olla vaan tavoittamattomissa, anoa lisämäärärahaa, tai keksiä jonkun maailmanluokan ratkaisun.

Niin kauan kuin sitä lakia ei ole muutettu, niin sen mukaan tarttis toimia. Kaikkeen ei ole missään nimessä varaa ja suurin syy siihen on kuntien entisten päättäjien peileissä. Ollaan vähän kuin unohdettu asiat ja menty vaan kohti uutta tilikautta. Ei se helppo rasti ole ollut, mutta nyt sitä satoa niitetään.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Kipeästi ja pitkään kaivattu palvelutuotannon ja paikallishallinnon uudistus, joka hartaasti sössittiin. Pitkälti kiitos kuuluu Suomen Keskustalle. Viisi sotealuetta ja rankalla kädellä karsittu kuntaverkosto olisi se rationaalinen perusta, mutta sen sijaan meillä on edelleenkin ihmeellinen vyyhti, jonka kustannukset on tietoisesti arvioitu huomattavasti alakanttiin. Surkuhupaista.
Tästä olisi muuten mielenkiintoista saada dataa, että kuinka paljon budjetti on muuttunut realitasolla aikaisemmista sote budjeteista. Meillä ainakin on toiminta selvästi tehostunut. Ja ainakin minun mielestä muutokset ovat juuri sinne päin minne niiden pitääkin mennä.

Ne alibudjetoinnit lienevät perua kunnilta itseltään.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Huutelen tähän hätään vain, että kiitos ketjusta.

Puhelimella en ehdi nyt sen tarkemmin omaa pohdintaani kirjoittaa, mutta erikoissairaanhoidon palveluiden suurkuluttajana monenlaista ajatusta herää. Asian ilmaisenkin paremmin kokemuksen kautta. Nyt vaan paha hetki tarttua, mutta saanpahan ketjun merkityksi.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Hyvä että vuokratyövoiman käyttöä hyvinvointialueilla koitetaan selvittää. Lakiin pistettäisiin myös, että
vuokratyövoiman käyttö olisi viimesijainen keino lakisääteisten palvelujen turvaamisessa. Varmasti iso ongelma terveydenhuoltoalalla.

Vuokratyövoiman käyttöä selvittäneen verkoston mukaan vuokratyön käytön nopea kasvu aiheuttaa merkittävän riskin hyvinvointialueiden toiminnalle ja rahoituksen riittävyydelle. Hyvinvointialueiden omat toimet ovat ratkaisevia vuokratyön käytön vähentämisessä.

1. Sote-järjestämislakia muutettaisiin niin, että vuokratyövoiman käyttö olisi viimesijainen keino lakisääteisten palvelujen turvaamisessa, ja silloinkin vasta siinä tilanteessa, kun perusoikeudet vaarantuvat ja kaikki muut keinot niiden turvaamiseksi on jo käytetty. Lisäksi vuokratyövoimaa voitaisiin käyttää vain yksittäisen työntekijän lyhytaikaisen työpanoksen korvaamiseksi.

2. Lakimuutoksen valmistelun yhteydessä selvitettäisiin mahdollisuudet säätää vuokratyölle asetettava hintakatto.

3. Vuokratyövoiman käyttöä koskevista rajoitteista säädettäisiin irrallaan ulkoistusten yleisestä sääntelystä.

 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kipeästi ja pitkään kaivattu palvelutuotannon ja paikallishallinnon uudistus, joka hartaasti sössittiin. Pitkälti kiitos kuuluu Suomen Keskustalle. Viisi sotealuetta ja rankalla kädellä karsittu kuntaverkosto olisi se rationaalinen perusta, mutta sen sijaan meillä on edelleenkin ihmeellinen vyyhti, jonka kustannukset on tietoisesti arvioitu huomattavasti alakanttiin. Surkuhupaista.
Toisaalta, maakuntamalli voi olla ihan hyvä, jos vaan maakunnille siirrettäisiin kaikki se järjestysvastuu, joka nyt on kunnilla, ja samalla annetaan maakunnille verotusoikeus (ja otetaan se kunnilta pois). Kuntaliitoksia ei tullut kepillä tai porkkanalla, mutta maakuntien luulisi pystyvän olemaan elinkelpoisia omin avuinkin (ehkä varauksin Kainuu).
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Toisaalta, maakuntamalli voi olla ihan hyvä, jos vaan maakunnille siirrettäisiin kaikki se järjestysvastuu, joka nyt on kunnilla, ja samalla annetaan maakunnille verotusoikeus (ja otetaan se kunnilta pois). Kuntaliitoksia ei tullut kepillä tai porkkanalla, mutta maakuntien luulisi pystyvän olemaan elinkelpoisia omin avuinkin (ehkä varauksin Kainuu).
Siis minun mielestäni ei kaivattaisi kuntia sinänsä, ja silloin maakuntia voisi olla ihan kosoltikin. Mutta tästä huolimatta 5 sotealuetta olisi se perusta. Sotealueet sitten jakautuisivat maakuntiin.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Edellisessä hallituksessa oli toki vikaakin ja esim. Kiuru oli lopulta raskas kaikessa koronapaatoksessaan, mutta nykyinen ministeri ei vakuuta kyllä senkään vertaa. Kaisa Juusosta en löydä samanlaista vahvuutta, että pystyisi puolustamaan hallituksen päätöksiä Kiurun tavoin. Tältä kaksikolta olisi mielenkiintoista nähdä debattia A-studiossa.

Kipeästi ja pitkään kaivattu palvelutuotannon ja paikallishallinnon uudistus, joka hartaasti sössittiin. Pitkälti kiitos kuuluu Suomen Keskustalle. Viisi sotealuetta ja rankalla kädellä karsittu kuntaverkosto olisi se rationaalinen perusta, mutta sen sijaan meillä on edelleenkin ihmeellinen vyyhti, jonka kustannukset on tietoisesti arvioitu huomattavasti alakanttiin. Surkuhupaista.

Tätä linjaa itsekin kannatan. Yliopistollisten alle olisi hyvä koota alueet, vaikka Tampere-Turku-Helsinki -kolmio onkin turhan tiivis. Mutta nuo tekevät nyt jo erva-yhteistyötä maakuntiin, eli ei lähtisi aivan tyhjästä kuitenkaan.

Kuuntelin maanantaina juuri erään erikoislääkärin pohdintaa tästäkin aiheesta ja tuota tarvittaisiin monella tavoin enemmän keskusteluun. Sairaaloiden ja hyvinvointialueiden johtohahmot sokaistuu jo hieman paperiasemassaan, kun nämä käytännön toimijat osaa puhua kenttätasolta. Tuokin herra kuvaili, kuinka tässä hetkessä jollain alueilla jäädään aluesairaala-tasolla osaamisessa jalkoihin, vaikka heillä olisikin käytettävissä erikoislääkäreitä.

Perustasosta osataan puhua kyllä, sehän on selvää, koska kenellä tahansa voi tulla äkillinen tarve yleislääkärille. Tässä pääsee toki ehkä vähän valtakunnan päätännän kanssa samoihin asioihin, kun puhutaan vaikkapa kansan hyvinvoinnista. Miten monilta sairauksilta voisi välttyä ihan arkea painottamalla. Erikoissairaanhoidosta ei pitäisi joutua karsimaan liiaksi, koska kaikkea ei kuitenkaan ehkäistä elintavoilla ja silloin ollaan usein erikoislääkäreiden hoidossa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tätä linjaa itsekin kannatan. Yliopistollisten alle olisi hyvä koota alueet, vaikka Tampere-Turku-Helsinki -kolmio onkin turhan tiivis. Mutta nuo tekevät nyt jo erva-yhteistyötä maakuntiin, eli ei lähtisi aivan tyhjästä kuitenkaan.
Tiivis mutta äärimmäisen väkirikas. Tietysti pohjoisen Suomen tilanne varmasti vaatisi jotain poikkeusjärjestelyjä, kun siellä on niin tyhjää ja Oulu aika yksinäinen keskuskaupunki.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
En ole oikein ikinä sisäistänyt, että mikä siinä aikaisemmassa sotessa oli niin rikki, että se oli aivan pakko mennä uudistamaan, ihan vain sen vuoksi että se nyt uudistetaan. Kustannukset olivat kansainvälisessä vertailussa ihan maltillisia, ja Suomen julkisen terveydenhuollon tasokaan nyt ei mikään kansainvälisen nolouden aihe ole ollut. Suomen elinajanodote on linjassa muiden länsimaiden kanssa. Mikä siis siinä aikaisemmassa sotessa oli niin rikki, että sen uudistamiseen piti laittaa miljardikaupalla rahaa, ja vielä etenkin kun ei ole edes näyttöä, että saataisiin tilalle mitään parempaa?
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tiivis mutta äärimmäisen väkirikas. Tietysti pohjoisen Suomen tilanne varmasti vaatisi jotain poikkeusjärjestelyjä, kun siellä on niin tyhjää ja Oulu aika yksinäinen keskuskaupunki.

Totta, ja esimerkiksi Jyväskylä keskemmällä jakautuu jo jossain määrin Kuopion suuntaan mitä tulee erikoissairaanhoitoon. Meillä Turussa sitten taas on saaristo ja Ahvenanmaa plus laivaliikenne tuossa lähistöllä.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Kauhean hiljaa on ollut Ikonen hallituskautensa alku kuukausina. Hyvinvointialueiden rahoitusmalli säilytetään ennallaan Ikosen mukaan vuoteen 2025 saakka, koska alueet ovat toivoneet itselleen työrauhaa. Ikonen näköjään kuuntelee hyvinvointialueita ja heidän toivetaan. Ylipäätään Ikonen puhuu kyllä fiksusti.

Rahoitusmallin uudistaminen on aloitettu, kertoo vastuuministeri Anna-Kaisa Ikonen (kok.) MTV Uutisille. Mallista pyritään tekemään mahdollisimman osuva ja eri alueet huomioiva.

– Rahoitusmallin kehittämisen valmistelu on jo aloitettu, ja tavoitteena on rakentaa rahoituksen määräytymiskriteerit mahdollisimman osuviksi. Uudistukset astuvat voimaan vuonna 2026. Hyvinvointialueiden rahoitusmalli säilytetään ennallaan vuoteen 2025, koska alueet ovat toivoneet itselleen työrauhaa, toteaa Ikonen.

– Haluamme myös, että muutos on hyvinvointialueiden kannalta ennakoitava ja hallittu, jotta niiden taloussuunnittelun näkymät ovat mahdollisimman vakaat, ministeri jatkaa.

– On selvää, että työssä otetaan ja pitää ottaa huomioon tarkasti eri näkökulmat ja alueiden tilanteet. Tämän vuoksi asetimme valmisteluryhmälle tammikuussa hyvinvointialueiden edustajista koostuvan neuvonantajaryhmän, joka keskustelee valmistelijoiden kanssa säännöllisesti.

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kauhean hiljaa on ollut Ikonen hallituskautensa alku kuukausina. Hyvinvointialueiden rahoitusmalli säilytetään ennallaan Ikosen mukaan vuoteen 2025 saakka, koska alueet ovat toivoneet itselleen työrauhaa. Ikonen näköjään kuuntelee hyvinvointialueita ja heidän toivetaan. Ylipäätään Ikonen puhuu kyllä fiksusti.

Rahoitusmallin uudistaminen on aloitettu, kertoo vastuuministeri Anna-Kaisa Ikonen (kok.) MTV Uutisille. Mallista pyritään tekemään mahdollisimman osuva ja eri alueet huomioiva.

– Rahoitusmallin kehittämisen valmistelu on jo aloitettu, ja tavoitteena on rakentaa rahoituksen määräytymiskriteerit mahdollisimman osuviksi. Uudistukset astuvat voimaan vuonna 2026. Hyvinvointialueiden rahoitusmalli säilytetään ennallaan vuoteen 2025, koska alueet ovat toivoneet itselleen työrauhaa, toteaa Ikonen.

– Haluamme myös, että muutos on hyvinvointialueiden kannalta ennakoitava ja hallittu, jotta niiden taloussuunnittelun näkymät ovat mahdollisimman vakaat, ministeri jatkaa.

– On selvää, että työssä otetaan ja pitää ottaa huomioon tarkasti eri näkökulmat ja alueiden tilanteet. Tämän vuoksi asetimme valmisteluryhmälle tammikuussa hyvinvointialueiden edustajista koostuvan neuvonantajaryhmän, joka keskustelee valmistelijoiden kanssa säännöllisesti.

Eiköhän sieltä maakuntavero tule. Kannattaisi myös samalla yhdistää niitä sotealueita, muuten syrjäisimmillä sote-alueilla maakuntavero saattaa olla aika korkea...

Tai sitten jatketaan pitämällä valtion piikki auki. En luota tämänkään hallitukseen kykyyn laatia yhtään paremmin näitä sote-asioita. Tosin nyt ei ole onneksi kepu kepuloimassa...
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Eiköhän sieltä maakuntavero tule. Kannattaisi myös samalla yhdistää niitä sotealueita, muuten syrjäisimmillä sote-alueilla maakuntavero saattaa olla aika korkea...

Tai sitten jatketaan pitämällä valtion piikki auki. En luota tämänkään hallitukseen kykyyn laatia yhtään paremmin näitä sote-asioita. Tosin nyt ei ole onneksi kepu kepuloimassa...
Saa nähdä. Fiksusti Ikonen kuitenkin puhuu ja muutenkin järkeviä ehdotuksia. Ihmeellisen hiljaa muuten ollut ministerinä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Ei kyllä vaikuta tuo lääkärienkään homma erityisen mukavalta, ainakaan tuon kaiken turhan byrokratian ja muun suhteen. Yksi lääkärikaveri jakoi tuon kirjoituksen Facebookissa saattaen sitä vähän sellaisella ilmaisulla että onneksi ei itse enää ole terveyskeskuslääkärinä eikä halua tehdä niitä hommia enää ikinä.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Sote uudistus on suunnittelijoidensa kannalta onnistunut: sosialismiin kuuluu jonottaminen.
Toistan itseäni. Ei sote ole laisinkaan vielä uudistunut. Nyt vasta otetaan askelia oikeaan suuntaan. Itse katson sisältä muutosta, koska työskentelen alalla ja sitä mitä pidän hyvänä asiana on se, että johtajuus on parantunut. Kentän silmin katsottuna. Muutamassa vuodessa vielä osan väliportaan eläköityminen ajaa vanhan liiton poteroissa seisoskelijoiden määrän alemmas ja tätä kautta muutosvastarinta vähenee.

Muutoksen tiellä ollaan ja muutos on aina mahdollisuus. Annetaan nyt aikaa rauhassa. Tämän vuoden lopussa ollaan jo paljon viisaampia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös