Terveyskeskuslääkärin suurin ongelma on mielestäni ollut se, että siellä käy paljon sellasia, jotka ovat niissä ongelmissa helposti todella syvällä. Tarvitaan paljon moniammatillista osallistumista, että nämä saadaan ohjattua parempaan suuntaan. Pidän isona arvona sitä, että lääkärit ovat ottaneet matalammalla kynnyksellä juuri moniammatillista verkkoa lähemmäs.Terveyskeskuslääkärin aika tuhraantuu koneen näpyttelyyn – laskimme, montako klikkausta vaaditaan reseptin uusimiseen
Jarno Käsnäsen uran aikana potilasmäärät ovat vähentyneet päivittäisestä 10–12 potilaasta noin kuuteen. Hänen mukaansa tietojärjestelmiä kehitettäessä ei ole mietitty potilasta.yle.fi
Ei kyllä vaikuta tuo lääkärienkään homma erityisen mukavalta, ainakaan tuon kaiken turhan byrokratian ja muun suhteen. Yksi lääkärikaveri jakoi tuon kirjoituksen Facebookissa saattaen sitä vähän sellaisella ilmaisulla että onneksi ei itse enää ole terveyskeskuslääkärinä eikä halua tehdä niitä hommia enää ikinä.
Näin ei ole ollut aina ja toiminta on ollut sanelua alaspäin. Nyt se on enempi keskustelevaa ja alemman portaan ammattitaidon huomioonottavaa.
Edit. Tässä Ylen jutussa ollaan siellä ytimessä, eli siinä, että saadaan yhtenäinen potilastietojärjestelmä. Tätä on toivottu kohta 20 vuotta, mutta nyt sen on pakko tulla. Tämä tulee säästämään yhteiskunnalle rahaa epäsuorasti, kun hoito ja sen taso paranee.
Tilastoinnin ovat tässä muutoksen keskellä välttämätön paha, koska sieltä sitä muutosta seurataan. Itsekin saa niitä näpytellä ja kyllä ne siinä sivussa menee. Osastosihteereitä ei juuri enää ole näkynyt. Saneluohjelmat eivät ihan vielä ole mintissä, mutta kun vihdoin ovat, niin osaavat purkaa ohjelmiin sanelun oikein ja lääkärin aikaa säästyy.
Viimeksi muokattu: