"Sotavamma on vapauden hinta"

  • 15 218
  • 92

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Niin, Daf taitaakin olla enemmän tämän sodan toisen osapuolen kannattaja. Ainakin mitä jutuista voi päätellä. Minun taloutta ei kaada pari killinkiä kerran vuodessa, mutta sehän on tietysti jokaisen oma asia laittaako sen massiivisen summan kahteen maitopurkkiin vai itsenäisyyden puolustajien hyväksi.

капитуляция русский незаконнорожденный

Kaikki TOJ:in hengenheimolaiset varmaan löytävät tästä läjän kielioppi- ja kirjoitusvirheitä, mutta eipä kiinnosta paskaakaan.

Bling, ryssäkortti käytetty.

On se kumma kun ei saa mitään kyseenalaistaa. Olisihan noista ihan oikeasti mielenkiintoista nähdä mihin ne rahat oikeasti menevät. Pienemmässä mittakaavassa kun esimerkiksi Suomen Liikennevalistus oli pelkkää kusetusta. Miksei tässäkin saattaisi osittain tapahtua samaa.

Minunkin kassani kestäisi kyllä ne muutamat eurot, haluan vain tietää mihin ne menevät.

Kiitos 1939-1945 paita päälle ja ei muuta kuin leijonakoru kaulaan ja paanalle.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Niin, Daf taitaakin olla enemmän tämän sodan toisen osapuolen kannattaja. Ainakin mitä jutuista voi päätellä. Minun taloutta ei kaada pari killinkiä kerran vuodessa, mutta sehän on tietysti jokaisen oma asia laittaako sen massiivisen summan kahteen maitopurkkiin vai itsenäisyyden puolustajien hyväksi.

Nämäkö on ne vaihtoehdot? Joko tuet veteraaneja tai olet itsekäs kusipää ja käytät itseesi ne rahat?

Olen vuosien mittaan lahjoittanut veteraaneille noin 300-400 euroa. Ei ole hirveästi, mutta on jotain. Pariin vuoteen en ole enää mitään antanut, sillä uskoisin, että rahaa on jo nyt kerätty tarpeeksi. Lahjoitan kuitenkin rahaani muihin hyviin tarkoituksiin ja yritän ottaa ainakin asioista selvää etukäteen. Jos lahjoitan esim. Afrikkaan rahaa niin en toki voi olla varma, että rahani menevät perille asti, mutta kuitenkin avoimuus kotimaassa ja selkeys rahojen käytössä jne. saisi ihmiset lahjoittamaan enemmän rahaa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Luetun ymmärtämisestä pitäisi ilmeisesti tehdä oma aineensa kouluihin.

Eihän täällä nyt ole kukaan kirjoittanut, etteikö sotainvalideja/-veteraaneja pitäisi avustaa/auttaa, vaan tässä on kyse siitä, että auttaminen/avustaminen ei mene perille saakka, tai jos menee niin suurin osa jää rahankeruusta vastaavien pussiin.

Kyllähän tuosta keräyshommasta olisi pitänyt avoimempaa jo ajat sitten ja loppua kohden homma tulee vaan hämärtymään, kun varallisuutta aletaan jakamaan.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Minä laitan mielummin avustuskohteisiin, joilla pystytään auttamaan köyhempien maiden kansalaisia.

Se on sinun henkilökohtainen valintasi jos haluat antaa rahasi mieluummin Afrikan korruptoituneiden maiden sotilashallituksille.

Bling, ryssäkortti käytetty.

Kiitos 1939-1945 paita päälle ja ei muuta kuin leijonakoru kaulaan ja paanalle.

Bling, idioottikortti käytetty. Jos se pari euroa ei kerran sinun työttömyyskorvauksissasi (tai sosiaaliviraston työntekijän palkassa) tunnu missään niin vittuako niistä sitten yleensäkään vaahtoamaan? Meni ne sitten vaikka jeesus nasaretilaisen muistorahastoon. Kumpaakaan edellämainituista lisävarusteista en omista, mutta kelpaako rautaristi vuodelta 1939?

Nämäkö on ne vaihtoehdot? Joko tuet veteraaneja tai olet itsekäs kusipää ja käytät itseesi ne rahat?

Olen vuosien mittaan lahjoittanut veteraaneille noin 300-400 euroa.

Se joka täällä sanoi pihtareiden olevan kusipäitä, nostakoon kätensä. Minä en ainakaan muista sellaista sanoneeni vaikka minua lainattiinkin. Minun puolestani kaikki voivat kollektiivisesti käyttää rahansa vaikka huoriin, ei se ole minulta pois.

Hyvä että kuitenkin muistit mainostaa lahjoittamasi summan. Veteraanit kiittävät, vi tackar och pockar.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, Daf taitaakin olla enemmän tämän sodan toisen osapuolen kannattaja. Ainakin mitä jutuista voi päätellä. Minun taloutta ei kaada pari killinkiä kerran vuodessa, mutta sehän on tietysti jokaisen oma asia laittaako sen massiivisen summan kahteen maitopurkkiin vai itsenäisyyden puolustajien hyväksi.

Heh, DAF ottanee tähän itsekin kantaa, mutta koska itse olen DAF:n kanssa täysin samoilla linjoilla tässä asiassa, kommentoinpa itsekin.

Ei kyse ole nyt ollenkaan siitä, millä puolella linjaa on sodissa ollut tai mitä siitä ajattelee. Kyse on siitä, että veteraanien tulee saada tukea ensisijaisesti niiltä tahoilta, mitkä on perustettu veteraanien tukemista varten eli veteraaniliitoilta. Ei voi olla hyväksyttävää, mikäli veteraaniliittojen varallisuus on kiinni aivan jossain muualla kuin veteraaneilla itsellään.

Kyllä itsekin yleensä hellyn muutamalla killingillä, jos ovelle tulee varusmies keräystä suorittamaan. Teen sen kuitenkin tuolloin tunnesyistä, koska arvostukseni veteraaneja kohtaan on erittäin suurta, vaikka järkisyiden perusteella minun pitäisi ensin vaatia liittoja realisoimaan omaisuuttaan veteraanien hyväksi ennen ensimmäisenkään centin luovuttamista.
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se on sinun henkilökohtainen valintasi jos haluat antaa rahasi mieluummin Afrikan korruptoituneiden maiden sotilashallituksille.

Näytätkö vielä missä vaiheessa sanoin tukevani Afrikan korruptoituneiden maiden sotilashallituksia? Veteraanit eivät vain satu olemaan ykkösprioriteetti.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Näytätkö vielä missä vaiheessa sanoin tukevani Afrikan korruptoituneiden maiden sotilashallituksia? Veteraanit eivät vain satu olemaan ykkösprioriteetti.

Taidatkin olla sitä sukupolvea joka ei ole nähnyt veteraaneja muuta kuin televisiossa.

Erinomaista työtä taholtasi mikäli olet onnistunut löytämään luotettavan rahaväylän Afrikan mantereelle. Mitä olen tästä lukenut niin tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että avustuslähetykset ko. maailmankolkkaan menevät diktatorisille hallituksille.

Jos tässä pitää elvistellä kuten tapana näyttää olevan, niin kyllä minunkin säälittävästä palkasta menee suoraveloituksella siivu ympäristönsuojeluun. Luulen että siitäkin on enemmän hyötyä kuin ostaa Robert Mugavelle uusi mersu. Tai vielä ajankohtaisemmin, uusi Audi.
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Taidatkin olla sitä sukupolvea joka ei ole nähnyt veteraaneja muuta kuin televisiossa.

En oikeastaan katsele televisiota. Sekään ei muuta tärkeysjärjestystä.

Ja ympäristönsuojelusta on enemmän hyötyä, kuin siitä että ostaa veteraaneille bb-24/7 paketin tai taulutelkkarin.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Taidatkin olla sitä sukupolvea joka ei ole nähnyt veteraaneja muuta kuin televisiossa.

En oikeastaan katsele televisiota. Sekään ei muuta tärkeysjärjestystä.

Muuta kuin puolustusvoimain lippujuhlan paraatissa?

Kuka tässä on taas määritellyt kenelle rahansa pitäisi antaa? Tuntuu että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Jokainen saa tunkea hillonsa (ja lerssinsä) vaikka huorien perseisiin. Vai onko joku sotaveteraani kussut aamumuroihisi tai vienyt parkkipaikkasi kun noin vituttaa? Edelleen ihmettelen mikä metelin nostamisen aihe se on jos veteraanit muutamaa hilua keräävät.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Edelleen ihmettelen mikä metelin nostamisen aihe se on jos veteraanit muutamaa hilua keräävät.

Edelleen se, että on syytä olettaa, että joku on kerännyt vähän enemmänkin näitä hiluja veteraanien nimissä, eikä hilut ole menneet suoraan veteraanien tukemiseen.

Luetun ymmärtämistä, kiitos.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Edelleen se, että on syytä olettaa, että joku on kerännyt vähän enemmänkin näitä hiluja veteraanien nimissä, eikä hilut ole menneet suoraan veteraanien tukemiseen.

Luetun ymmärtämistä, kiitos.

Mihin ne sitten ovat menneet? Oliko tästä jotain faktaa vai TOJ-faktaa? Oletko kuullut yleiskuluista vai elätkö sellaisessa hallusinaatiomaailmassa jossa kaikki keräyksistä saatavat rahat menevät lyhentämättöminä keräyskohteeseen? Seuraavaksi joku koiranaama rupeaa suoltamaan salaliittoteoriaa WTC:stä ja Yhdysvaltain hallituksen osallisuudesta siihen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mihin ne sitten ovat menneet? Oliko tästä jotain faktaa vai TOJ-faktaa? Oletko kuullut yleiskuluista vai elätkö sellaisessa hallusinaatiomaailmassa jossa kaikki keräyksistä saatavat rahat menevät lyhentämättöminä keräyskohteeseen? Seuraavaksi joku koiranaama rupeaa suoltamaan salaliittoteoriaa WTC:stä ja Yhdysvaltain hallituksen osallisuudesta siihen.

Kyllähän Sotainvalidien Veljesliiton toimintaa on "ihmetelty" myös veteraanipiireissä. Kiinteää omaisuutta on huomattavasti, eikä sitä olla realisoimassa mitenkään aktiivisesti, Veteraaniliitto on aika "köyhä" firma. Miksi sinä vedit herneet nenään, kun täällä joku perusteli omia arvojaan avustuksen antamisissa?
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Kyllähän Sotainvalidien Veljesliiton toimintaa on "ihmetelty" myös veteraanipiireissä....Miksi sinä vedit herneet nenään, kun täällä joku perusteli omia arvojaan avustuksen antamisissa?

Ihmetelkää keskenänne. Kysyin taannoin että mihin ne rahat sitten ovat menneet? Kiinnostaisi tietää jotain muutakin kuin jotain salaliittoteoreetikkojen paskanjauhantaa. Herne on hanurissa, ei nenässä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ihmetelkää keskenänne. Kysyin taannoin että mihin ne rahat sitten ovat menneet? Kiinnostaisi tietää jotain muutakin kuin jotain salaliittoteoreetikkojen paskanjauhantaa. Herne on hanurissa, ei nenässä.

Kenties esittämääsi kysymykseen voitaisi vastata jos Sotainvalidien Veljesliiton toiminta olisi ollut avointa, mutta kun se ei sitä ole ollut niin vastauksen antaminen kysymykseesi on vaikeaa, ja koska toiminta on ollut epäselvää, ei ole ihme, että kysymyksiä esitetään kuin myös arvauksia siitä mihin ropoja käytetään ja kuinka. Ei siis liene vaikea yhtälö päätellä, että hyvinkin moni on epäilevällä kannalla Veljesliiton toiminnan suhteen.

Minä ainakin ja siksipä en nykyään anna ropoakaan kyseiselle liitolle, vähän avustukseni suuntautuvat muihin tarkoituksiin. Sellaisiin jotka ovat minulle tärkeitä.

vlad.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Mutta olisinko itse kyennyt samaan? Lähtemään rintamalle vai katsonut piippua toisesta päästä koto-maassa?

vlad.

Vallan mainion vastauksen toveri sieltä kyllä heitti. Vastaus on toki monisäkeinen, mutta tarkoituksena oli lähinnä herätellä ajatuksia asiasta. Itselläni tuo kanta on varsin selkeä, ihan jo henkilökohtaisista syistä, sukuni on siniristilipusta maksanut kovan hinnan. Ehkäpä vastaukseesi voisi heittää jatkokysymyksen, että onko tämä meidän sukupolvemme, sekä edeltäväkin, vaalinut tätä veteraanien suomaa mahdollisuutta sille kuuluvalla kunnioituksella ? Tarkoitan lähinnä sitä, että onko sen arvo todellakin sisäistetty, vai pidetäänkö sitä vain "ihan kivanan juttuna".
Ja vielä vastaus tuohon viimeiseen kysymykseen. Kyllä minä olisin. Siitä en tiedä, että olisko musta siellä mitään iloa, mutta aina sitä pitää ainakin yrittää.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
En oikeastaan katsele televisiota. Sekään ei muuta tärkeysjärjestystä.

Ja ympäristönsuojelusta on enemmän hyötyä, kuin siitä että ostaa veteraaneille bb-24/7 paketin tai taulutelkkarin.

Viitsitkö mennä kertomaan vielä, miten kädetön isoisäni voi sitä taulutelkkaria ja bb 24/7 pakettia käyttää ? Mä kyllä imasin tämän, koukkuineen päivineen.
Tsori. Voi olla enempi vitutusketjun kamaa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Kenties esittämääsi kysymykseen voitaisi vastata jos Sotainvalidien Veljesliiton toiminta olisi ollut avointa, mutta kun se ei sitä ole ollut niin vastauksen antaminen kysymykseesi on vaikeaa, ja koska toiminta on ollut epäselvää, ei ole ihme, että kysymyksiä esitetään kuin myös arvauksia siitä mihin ropoja käytetään ja kuinka. Ei siis liene vaikea yhtälö päätellä, että hyvinkin moni on epäilevällä kannalla Veljesliiton toiminnan suhteen.

Minä ainakin ja siksipä en nykyään anna ropoakaan kyseiselle liitolle, vähän avustukseni suuntautuvat muihin tarkoituksiin. Sellaisiin jotka ovat minulle tärkeitä.

vlad.

Sotainvalidien veljesliittoa pyörittävät sotainvalidit itse. Tai siis näin ainakin Huittisissa. Siis piirtoimistoja :) En ehkä näe heidän prioriteettilistansa ykkösaiheena päivittää jotain todisteita varallisuudesta/vatattomuudesta ihan vaan tällasten paltalaisten riemuksi.
Veljesliitto remppasin 90-luvun aikana yli 10000 veteraanien asuntoa vastaamaan kasvavia hoitotarpeita, sekä ihan normielämästä selviytymistä varten. Asuntojen remontointi jatkuu ihan näihin päiviin asti, aina tarpeen mukaan. Kyllä tuolta veljesliiton sivuilta aika hyvin saa tietoa, että mihin "palveluihin" niitä e

Alkaa muuten kohta käydä vetskut vähiin tuolla Huittisissa, joten ei sielläpäin asuvien kai kauaa tarvitse kärvistellä ovisilmässä ;) Melkein joka viikonloppu on kuoppajaiset.
 
Viimeksi muokattu:

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viitsitkö mennä kertomaan vielä, miten kädetön isoisäni voi sitä taulutelkkaria ja bb 24/7 pakettia käyttää ?

Varmaan yhtä lahjakkaasti kuin Robert Mugavelle aliravittuna ja kouluttamattomana käyttää Mersuaan. Jos keskustelua siis seurasit, niin yritin etsiä yhtä typerää vertausta tukien käyttötarpeista. Ei henkilökohtaisena kuittina veteraaneja, tai heidän omaisiaan kohtaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Sotainvalidien veljesliittoa pyörittävät sotainvalidit itse. En ehkä näe heidän prioriteettilistansa ykkösaiheena päivittää jotain todisteita varallisuudesta/vatattomuudesta ihan vaan tällasten paltalaisten riemuksi.

Ihan vaan tiedoksi, että kiinnostuneisuutta on muuallakin kuin tämän palstan käyttäjäkunnan piirissä - ainakin mitä olen asiaan pintapuolisemmin tutustunut - eli avoimmuus varmaankin kannattaisi nykyistä paremmin.

vlad.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Varmaan yhtä lahjakkaasti kuin Robert Mugavelle aliravittuna ja kouluttamattomana käyttää Mersuaan. Jos keskustelua siis seurasit, niin yritin etsiä yhtä typerää vertausta tukien käyttötarpeista. Ei henkilökohtaisena kuittina veteraaneja, tai heidän omaisiaan kohtaan.

Jooh. Keitti vaan yli :) mut näitä sattuu. Kyllähän tätä on seurannut, olis varmaan pitäny sisäistää ironia tjsp.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ihan vaan tiedoksi, että kiinnostuneisuutta on muuallakin kuin tämän palstan käyttäjäkunnan piirissä - ainakin mitä olen asiaan pintapuolisemmin tutustunut - eli avoimmuus varmaankin kannattaisi nykyistä paremmin.

vlad.

Nojuu, varmasti on, en sillä sanokaan. Kait niitä tilinpäätöksiä sieltä sais, jos vaan tarpeeksi uteleen ? En tiiä, ei silleen nappaa :) Mut juu, siellä sivuilla nyt on aika hyvin infoa palveluista niille ketä kiinnostaa. Sitä meinasin.
 

Powell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps,New Jersey Devils,Arsenal
Koti, Uskonto ja Isänmaa

Kaipas se veteraanien kunnioitus itsekullakin kumpuaa siitä miten paljon itsenäisyyttä arvostaa. Esim. itselle on aivan sama olenko suomalainen, venäläinen tai vaikkapa marokkolainen. Kunhan kaikki omat ja rakkaimpien asiat ovat ainakin suht koht hyvällä tolalla. Mikään muu ei oikeastaan itseäni edes kiinnosta.

Silti arvostan valtavasti veteraaneja, mutta pidän heitä jotenkin idiootteina. Koska mielestäni Suomen puolesta taisteleminen ei ole riittävä syy uhrata omaa henkeään tai terveyttään. Se on vain yksinkertaisesti turhaa. Tuskin se elämä esim. neuvostovallan alaisena olisi paljolti erillaisempaa ja saisit sentään pitää oman henkesi ja terveytesi, mikä on mielestäni kaikkein tärkeintä.

Ja mitä erillaisiin keräyksiin tulee, niin olen samaa mieltä siitä että enemmistö rahoista päätyy joillekin muille, kuin keräyksen kohteille. Siksi en lahjoita rahaa keräyksiin. Jos silti haluaisin veteraaneja tukea, etsisin esim. jonkun veteraanin ja antaisin rahat suoraan käteen. Ainakin tietäisin kenen taskuun ne menivät.

Ymmärän kyllä keräysten kannattajiakin, joilla yleisimmin esim. isoisät ovat juurikin näitä vetskuja, joilloin esilläoleva asia on heille henkilökohtaista.
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Silti arvostan valtavasti veteraaneja, mutta pidän heitä jotenkin idiootteina. Koska mielestäni Suomen puolesta taisteleminen ei ole riittävä syy uhrata omaa henkeään tai terveyttään. Se on vain yksinkertaisesti turhaa. Tuskin se elämä esim. neuvostovallan alaisena olisi paljolti erillaisempaa ja saisit sentään pitää oman henkesi ja terveytesi, mikä on mielestäni kaikkein tärkeintä.

Tätä asiaa kannattaa ehkä kysyä kaikilta niiltä jotka ovat neuvostovallan aikana tulleet "uudelleensijoitetuksi." Ehkäpä mielipiteenvapauskin on hyvä juttu? Voit kato vaikka ilmaista tyytymättömyytesi hallitukseen sekä puolueisiin. Tietysti neuvostovallan aikana ei ollut kuin yksi puolue. Sen yhden puolueen arvostelu yleensä vei arvostelleen mm. siperiaan, Novaja zemlalle, tai muuhun yhtä virkistävään ja mieltä avartavaan paikkaan. Toisen kerran kun arvostelit, niin kuolit. Että on hiukkasen eroja yhteiskunnissa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Silti arvostan valtavasti veteraaneja, mutta pidän heitä jotenkin idiootteina. Koska mielestäni Suomen puolesta taisteleminen ei ole riittävä syy uhrata omaa henkeään tai terveyttään. Se on vain yksinkertaisesti turhaa. Tuskin se elämä esim. neuvostovallan alaisena olisi paljolti erillaisempaa ja saisit sentään pitää oman henkesi ja terveytesi, mikä on mielestäni kaikkein tärkeintä.

Niin, stalinismi, tuo hengen ja terveyden tyyssija. Olet varmaan kuullut pakko-kollektivisoinnista? Tai kansallisten eliittien ja muiden neuvostovastaisten voimien eliminoinnista? Silloinen suomalainen kansalaisyhteiskunta kannatti noin 80%:sti neuvostovastaisia voimia - aseita täynnä olevan maan stalinisointi ei olisi jättänyt kiveä kiven päälle. Vuonna 1939 Virossa oli noin 1 miljoona etnistä virolaista. Vuonna 1991 miehityksen päätyttyä Virossa oli noin 1 miljoona etnistä virolaista. Suomessa oli vuonna 1939 noin 3,5 miljoonaa asukasta - ja vielä juurtuneempi kansalaisyhteiskunta ja vielä helpompi pääsy länteen. Jos Suomi olisi stalinisoitu veikkaisin, että täällä olisi ehkä noin 3 miljoonaa vuoden 1939 asukkaiden jälkeläistä ja saman verran uusia neuvosto-siirtolaisia. Helsingissä venäjä olisi todennäköisesti melko ylivoimaisesti puhutuin kieli. Sinun suvustasi en tiedä mutta oma körttiläinen pohjalaissukuni olisi varmastikin miehiseltä osaltaan kaksi metriä mullan alla Siperiassa, enkä itse varmasti olisi tässä: vanhemmat kun kohtasivat toisensa 50-luvun alussa Karhunmäen kristillisessä kansanopistossa Lapualla (Lapuan stalinisointi olisi muuten ollutkin melkoinen näky, siinä olisivat lakeuden joet kyllä aika punaisina virranneet vuosikausia, ei vain liput). Notta oli sillä ehkä ihan "jotain" merkitystä, sillä taistelulla.
 

Teho Ton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Helsingissä venäjä olisi todennäköisesti melko ylivoimaisesti puhutuin kieli. Sinun suvustasi en tiedä mutta oma körttiläinen pohjalaissukuni olisi varmastikin miehiseltä osaltaan kaksi metriä mullan alla Siperiassa, enkä itse varmasti olisi tässä: vanhemmat kun kohtasivat toisensa 50-luvun alussa Karhunmäen kristillisessä kansanopistossa Lapualla (Lapuan stalinisointi olisi muuten ollutkin melkoinen näky, siinä olisivat lakeuden joet kyllä aika punaisina virranneet vuosikausia, ei vain liput). Notta oli sillä ehkä ihan "jotain" merkitystä, sillä taistelulla.

Sinä et ajattelisi noin, mikäli meidät olisi rykäisty mukaan Neuvostoliittoon. Muuttuvat tekijät ovat myös aina lumivyöryefektejä, tai lähinnä perhoseniskuja, joten nykyistä tilannetta ja kausaliteettia on aivan mahdoton sanoa. Sen tiedän, että jos olisin syntynyt Neuvostoliittolaisena, en kuvittelisi tilannetta niin huonoksi koska Suomessa silloin jokunen vuosikymmen eteenpäin oli tilanne huomattavasti parempi kaikilta osin. Myöskin pahimmat isänmaankiihkoilijat olisivat melko todennäköisesti pahimpia isänmaankiihkoilijoita, lippu vain olisi eri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös