Tuntematon Sotilas - näyttelijäanalysointia
Koskela Kosti Klemelä vs. Risto Tuorila
Klemelä ei ole huono missään nimessä. Tuorila tekee vaan kaiken mielestäni huomattavasti paremmin. Riston esittämä Koskela on juuri sellainen, kuin Vilho Koskela on minun mielikuvissani Tuntematonta Sotilasta lukiessani. Toisaalta Klemelän Koskela on lähempänä sitä Vilhoa, mikä minulla pyöri mielessä Täällä Pohjantähden Alla-trilogiaa päntätessäni.
Vanha-Uusi: 0-1
Hietanen Heikki Savolainen vs. Pirkka-Pekka Petelius
Hietanen on yksi nistä harvoista hahmoista, mikä vanhassa menee mielestäni edelle. PPP ei ole mikään huono Hietasen roolissa. Savolainen kuitenkin vetää roolinsa sellaisella tavalla, että Pirkka-Pekka ei mahda mitään. Joitain häiritsee koomikko-Petelius vakavassa roolissa, mutta ei minua. Hyvin sopii.
Vanha-Uusi: 1-1
Lahtinen Veikko Sinisalo vs. Pertti Koivula
Sinisalo vie Koivulaa komeasti tässä. Vaikka Sinisalon Lahtinen meneekin hieman korostetummaksi kuin kirjan versio, ei Koivula pääse lähellekään, vaan on tylsä ja kuiva roolissaan. Mollbergilta mielestäni heikko valinta Yrjö Lahtisen rooliin.
Vanha-Uusi: 2-1
Rahikainen Kaarlo Halttunen vs. Mika Mäkelä
Pystymetsästä nykäisty Mäkelä vetää Rahikaisen roolin huomattavasti paremmin, kuin ammattinäyttelijä Halttunen. Minua suoraan sanottuna puistattaa Halttunen roolissaan. 40-50-vuotias läskimaha muka rykmentin kovin naistenmies??? Haloo! Mäkelän Rahikais-hahmo on myös huomattavasti paremmin esillä elokuvassa jermuiluineen kuin Halttusen.
Vanha-Uusi: 2-2
Määttä Pentti Siimes vs. Ossi-Ensio Korvuo
Siimes on hyvä näyttelijä, mutta jotenkin hänen roolihahmonsa ei vastaa sitä mielikuvaa, mikä minulla oli Määtästä kirjan perusteella. Toisaalta Laineen Määttä jää melkoisen pieneen rooliin. Korvuon esittämä Määttä on mielestäni lähempänä sitä Määttää, mikä kirjastakin tulee mieleen; hiljainen - olikos hän Kainuusta? - kaveri, joka ei valittanut tai purnannut mistään.
Vanha-Uusi: 2-3
Lehto Åke Lindman vs. Pauli Poranen
Lindman on legenda roolissaan, mutta jotenkin Poranen menee silti edelle. Toisaalta Lindmanin rooli jää muutenkin melkoisen pieneksi verrattuna Poraseen, joten hän ehtii näyttää kyntensä paremmin. Joka tapauksessa kallistun Porasen puolelle.
Vanha-Uusi: 2-4
Riitaoja Olavi Ahonen vs. Hannu Kivioja
Olavi Ahonen Riitaojana oli mielestäni todella surkea valinta. Ahonen on hyvin kaukana 'nuoresta' pojasta, jollainen Riitaoja oli. Kivioja on ainakin siedettävämpi tässä mielessä. Muutenkin hän vetää roolinsa paremmin ainakin minun silmissäni. Toisaalta Ahosen yli-ikäisyys syö hänen uskottavuutensa hetkessä.
Vanha-Uusi: 2-5
Vanhala Leo Riuttu vs. Tero Niva
Vanhemmassa Tuntemattomassa Vanhala ei missään nimessä ole hiljainen kihittäjä, jollaisena kirja hänet kertoo, vaan pikemminkin melkoinen rääväsuu. Niva ei ole hahmona yhtä hauska, mutta on enemmän Linnan Vanhalan kaltainen. Pisteet Nivalle.
Vanha-Uusi: 2-6
Lammio Jussi Jurkka vs. Kari Väänänen
Molemmat ovat melko tasavahvoja. Paremman sanominen on todella hankalaa. Jotenkin Väänäsessä on kuitenkin enemmän upseeriutta kuin Jurkassa, joten siksi ehkä kallistun hänen kannalleen.
Vanha-Uusi: 2-7
Kariluoto Matti Ranin vs. Pekka Ketonen
Ranin ei ole sellainen, millaisena romaanissa Kariluoto esitetään. Ketonen on huomattavasti enemmän poikamainen ja yli-kansallisromanttinen. Huomattavasti parempi suoritus siis.
Vanha-Uusi: 2-8
Rokka Reino Tolvanen vs. Paavo Liski
Molemmat loistavia. Tolvasen suoritus oli yksi vanhan Tuntemattoman parhaita. Liski vetää myös roolinsa hyvin. Tolvasen Rokka ampuu mielestäni hieman yli röykeydessään siitä, mitä Kirjan Rokka, mutta Liskin Rokka taas jää sen alle. Paremman sanominen on vaikeata. Ehkä kuitenkin Tolvanen.
Vanha-Uusi: 3-8
Honkajoki Tarmo Manni vs. Timo Virkki
Mannin esittämä Honkajoki on hauska ja koominen, mutta hän ampuu paikkapaikoin jo siihen malliin yli tästä hahmosta, että ainakin itselläni herää kysymys: "Oltiinko tuossa vaiheessa jo niin lopussa, että tuollainen mielipuoli piti päästää rintamalle?". Virkki heittää roolinsa hyvin, mutta jää ehkä hieman värittömäksi. Tässä kallistun ehkä hieman Mannin puoleen.
Vanha-Uusi: 4-8
Muita roolihahmoja en ala arvioimaan. Tämä antaa jo kuitenkin jonkin verran suuntaa siitä, mitä mieltä olen elokuvasta.