Moottoriteiden rakentaminen maksaa kuulemma viitisen miljoonaa euroa kilometri. Vuosittain liikenteessä kuolee kolmisensataa ihmistä ja maamme on harvaanasuttu. Aika hemmetin kallis keino sekin. Väitän että edullisempiakin tapoja on edistää hyvinvointia.
Mutta paljonko maksaa yhteiskunnalle se, että vaikkapa 20-30-vuotias ihminen kuolee liikenteessä? Siinä jäävät saamatta työpanos, verotulot yms. Jos kymmenet ihmiset, jopa toistasataa ihmistä selviävät elossa joka ainut vuosi, niin se tarkoittaa paitsi paljon vähäisempää inhimillistä tragediaa, myös isoja kustannussäästöjä. Miesten ja naisten eliniän eroa se ei tietysti kuro, mutta eipä siihen nytkään vaikuta liikenteessä kuoleminen kovin paljoa.
Moottoritiekilometrin saa kolmellakin miljoonalla, viisi on kutakuinkin maksimihinta.
Ei tietystikään joka kärrypolkua pidä moottoritieksi vetää, mutta pidän erittäin outona, että esimerkiksi Turusta Tampereelle ja siitä Jyväskylään ei pääse moottoritietä, eikä myöskään Turusta Rauman kautta Poriin ja Vaasaan. Isojen kaupunkien välille tulisi vetää moottoritiet, niillä on eniten liikennettä ja niissä suurin osa kuolonuhreista tapahtuu. Pieni hinta tuo olisi, jos liikennekuolemat vähenisivät vuodessa vaikkapa sadalla. Se tarkoittaisi tuhatta elävää ihmistä enemmän vuosikymmenessä.
Tässä hyvä esimerkki siitä, miten moottoritien pätkä vaikuttaa onnettomuuksiin, eli
Turun Sanomien juttu parin vuoden takaa Lohjan ja Muurlan osuudelta:
Liikenteen siirtyminen 110-tieltä Muurlan ja Lohjan väliselle moottoritieosuudelle on vähentänyt liikenneonnettomuuksia merkittävästi. Moottoritieosuuden valmistumisen jälkeen henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet keskimäärin puolella ja kuolemaan johtaneet onnettomuudet yli 60 prosenttia.
Liikenneviraston selvitys vuoden 2011 liikenneonnettomuuksista on kattava, ja siitä selviää mm. seuraavat seikat:
-Vuonna 2011 liikenteessä kuoli 222 ihmistä
-55% kuolemista tapahtui valta- ja kantateillä, 123 ihmistä
-moottoriteillä kuoli 12 ihmistä
-Maanteiden henkilövahinkoon johtaneiden onnettomuuksien aiheuttamat kustannukset vuonna 2011 olivat arviolta 1,6 mrd. €, josta kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien osuus oli 0,5 mrd. €.
Moottoriteillä kuoli siis 12 ihmistä, valtateillä tms. 123 ihmistä, ja kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kustannukset olivat puoli miljardia. Jos moottoriteiden rakentamisella säästäisi vaikkapa puolet valtateiden kuolemista, niin siinä säästyisi jo toistasataa miljoonaa ellei enemmänkin per vuosi. Sillä jo rakentaisi taas jonkinmoisen pätkän lisää moottoritietä.
Tämä meni nyt osin offtopiciksi demarien tien pää -aiheesta, mutta valitettavasti paska tieverkosto ja riittämätön määrä moottoriteitä aiheuttaa monen kansalaisen tien pään ihan lopullisesti. Moni joutuu työkseen ajamaan näitä teitä, joten tätäkin työväkeä olisi jonkun puolueen edustettava.