Jäähallilta kuuluu, muttei näy
Tuli vietettyä reipashenkinen viikonloppu Nordiksen sisätiloissa. Todellinen sissikeikka siis.
Perjantai: Klo 20-23, Harjoitushallissa. Paikalla murteesta päätellen Johan Backman ja hänen veljensä. Saibu. Saibu. Nuo sanat soivat edelleen päässäni. EEIII....
Lauantai: Klo 09.00, Nordiksen aikaa. Saavuin paikalle naamioituneena, ajoneuvonani kiinalaisomisteinen, mutta ruotsalaisin tekstein varusteltu telakiituri. Käytin lähinnä stop-stop-toimintoa, jotta toimiston Mersujen äänien takaa ei saapumistani kuultaisi. Olin saanut koulutukseni lopuksi, jo alkusyksystä tiedon, että juuri tänä viikonloppuna tuliasemani sijaitsisi pyhimmän alkulähteillä, Nordiksen pukukopissa nro 3. Kopista on rajoittamaton näköala suoraan pahamaineisen rosvolauman logolla varustetulle ovelle, joka oli koodilukittu. Koodin nuo belsebuubit olivat ovelasti sijoittaneet omaan logoonsa, mutta minulla ei ollut rohkeutta...ei vaan valtuuksia lähteä tuhoamaan pitkään valmisteltua ristiretkeä kokeilemalla tuota koodia lukkoon.
Niinpä siirryin itse hornankattilan puolelle, jossa pahin pelkoni toteutui. Jäällä liukui vihollisen pukuun pukeutuneita nuoria sotureita, varsinaisia kolleja. Heitä johti armoton soturipäällikkö, koodinimi "Länki". Olen kuullut tuon nimen vain viimeisiä henkäyksiään vetävien elinkautisvankien suista, mutten uskonut tuota legendaarista hahmoa ikinä kohtaavani. Saati hänen olemassaolonsa todistamista.
Kuulin korvissani jo tutun jylinän, vihollisen ZamBondakset saapuivat sahaamaan taistelukenttää ja Zambodaksen jättämän märän jäljen perusteella myös myrkyttämään maan lopullisesti Zyklonillaan. Samalla myös "Länki" siirtyi lähemmäs päämajaa ja luulin jääväni vangiksi. Onneksi paikalla ollut viholliseksi pukeutunut aseupseerini alkoi juuri oikealla hetkellä paikallisella kielellä jututtamaan "Länkeä" ja pääsin livahtamaan jalkojen välistä. Kuulin vain lauseen "Det blir så länge sen" eli käännettynä "Se on jo myöhäistä". Näinköhän se on, tiedotetta ei tulla näkemään...muuta selvää en saanut, sillä koko viikonlopun ajan Jäähallin käytäviä hallitsevat samaa mantraa hokevat mummot: "Se ois kuusi euroa". Vai olikohan se sopimustarjous?