Tsekin liiton sivut teki tepposet Tomas Knotekin kohdalla. Ainakin minulla hän tuolla Extraliigan pistepörssin kärjessä, vaikka ilmeisesti tehnyt pinnansa junnuissa.
Minä en ainakkaan itse näe esimerkkinä Ross Lupaschukia minään jäähdyttelevänä pelaajana, kuten en myöskään Janne Laakkosta. Samoin minusta viimeksi sinne lähteneet Jarno Kultanen 34 v ja Mika Niskanen ei ole mitään tulevaisuuden lupauksia. Nuoret laupukset suunistaa noin yleensä Suomesta NHL/AHL yhdistelmään, mutta sieltä myös palaa sellasia pelaajia esimerkkinä viime kaudelle Ilkka Pikkarainen.
Kopoidaampa tuo lista Rutsiin lähtijöistä vielä tähän alle ja mietitään, kuka noista nuori lupaus?
Jani Keinänen, HPK
Jari Viuhkola, Kärpät
Toni Dahlman, Lukko
Tomek Valtonen, Jokerit
Martti Järventie, Jokerit
Jussi Pesonen, Ilves
Marko Kiprusoff, TPS
Markus Kankaanperä, Jokerit
Petri Pakaslahti, Jokerit
Kimmo Koskenkorva, SaiPa
Jani Hurme, TPS
Aki Berg, TPS
Kukaan pelaajista ei ole esimerkkinä Ross Lupashukkia nuorempi. Siinä ei ole yhtään liigan pistepörssin tai puolustajien pistepörssin voittanutta pelaajaa. Epäilen esimerkkinä listassa olevista Jari Viuhkolan ja MIka Pyörälän pelaavan NHL:ään enemmin ensikaudella kuin Elitsereiniä. Edelleen kysymykseen voi tulla Sveitsi. Ylläoleva on plekköä toivotaan toivotaan huhu lista.
Otetaampa ne faktat esille, ketä pelaajia on todellisuudessa lähtenyt Ruotsiin? Laittaakaapa listalle viime kaudelta esimerkkinä Tuukka Mänylän ikäinen maajoukkue puolustaja. Ross Lupashukin ikäinen puolustajien pistepörssin voittanut pelaaja.
Mielestäni näissä ollan melkoisen tasapainossa. Esimerkkinä Ruotsiin minä Joakim Eriksson, mutta paluu postissa tuli Mikko Peltola. Edelleen katsellessa "parhaasa iässä" Ruotsiin siirtyneitä esimerkkinä Brett Harkins, Vladimir Machulda niin tulee mieleen, että mitenhän siinä oikeasti on käynyt. Eiköhän ne esimerkkinä Tomi Kallio ja Timo Pärssinen, kuten myös liigaan Ruotsista siirtynyt Hannes Hyvönen menneet aikoinaan Ruotsiin kierto tietä ei suoraan liigasta.
Mielestäni liigan tasoa tuskin huonontaa se, että tänne palaa kovia pelaajia jäähdyttelmään. Esimerkkinä Vesa Viitakoski ja Mikko Peltola on pystyneet täsmälleen samoihin pisteisiin kuin esimerkkinä Koivisto ja Jussi Pesonen.
Kuten mainitsit Malmön tilanteesta Fedor Fedorovin niin liigassa yhtälailla menetysten tilalle on tullut uusia pelaajia. Esimerkkeinä menetettiin Ruotsiin pistepörssin voittaja Steve Kariya, mutta tilalle tuli Martin Kariya. Nykyisessa markkina taloudessa pelaajat vain kiertää. Luettelen tässä nyt mahdollisia paluu muutajia Ruotsista:
Tomi Kallio
Steve Kariya
Timo Pärssinen
Lasse Pirjetä
Jussi Tarvainen
Ei tuo lista mielestäni häviä tuolle toiselle. Voi sinne lisätä Kalle Kermania ja muita kilpailemaan. Mielestäni ratkaisevaa on useassa tapauksessa seuran menestys. Suomessa huonosti menestyviä seuroja on enemmän johtuen joukkue määrästä. Kaikilla kuitenkin löytyy oma staransa. Pistän tässä esimerkki vertailun. Kumpi on suurempi stara, Juha-Pekka Haataja vai Kimmo Koskenkorva? Lukko kaappasi Haatajan Kärpistä ja siellä on ja pysyy. Haataja on kaiken lisäksi nuorempi. Yhtälailla Jokerit kaappasi Kim Hirsovitsin HIFK:sta.