SM-liigan yleisömäärät 2010 - 2011

  • 137 782
  • 408

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Niin tappioita ei yleensä ole niin mukava lähteä kattoon kun voittoja.

It's funny, because it's true. Jos maalipaikkoja tulee kotijoukkueelle 1 ottelun aikana, voi opiskelijana joutua valitsemaan tarjonnasta jonkun pelin, joka ei mene yhtä selkeästi vierasjoukkueelle. Sanon tämän JYP:n tehokkuutta arvostaen, ei siellä mielestäni montaakaan kahvaustilannetta tai kiekottoman estämistä tuomareilta läpi mennyt...

Lisäksi pystyn avoimesti myöntämään, että siihen Hytönen & Vatanen -kaksikon tuomareille mussutteluun palaa hermo täydellisesti. Hytönen hoitaa päätuomarit, Vatanen linjamiehet. Näin on palavereissa taidettu sopia.

EDIT

Seuraavaan viestiin viitaten en kuitenkaan näe orastavaa yleisökatoa kokonaisuudessaan JYP:n syynä, lähinnä vaan kerroin, miksi en itse käy JYP-peleissä. Omalla kohdalla myös omat treeniajat haittaavat peleissä käyntiä.
 
Viimeksi muokattu:

chubster

Jäsen
Pitihän se arvata, että syy tähänkin asiaan (ja tämän keskustelun pääaihe) on JYP tai RD. Näin kannattajana alkaa tämä jo saamaan koomisia piirteitä.

Samaa mitä nosebleed ihmetteli, olen ihmetellyt itsekkin. En minä valitse pelejä joita katson sen mukaan, että kuka siellä on vastassa. Ei minua kiinnosta, koska olen menossa katsomaan kun JYP pelaa. Menen siis kannattamaan omaa joukkuettani, enkä ihmettelemään sitä mikä vastustaja siellä pyörii. Vittu miten Lappeenrannassa ja muuallakin Suomessa löytyy hienoja faneja! Hattu pois teille!

Naurattaa.

Ei sillä. Jatkakaa.
 

Sean #19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pitihän se arvata, että syy tähänkin asiaan (ja tämän keskustelun pääaihe) on JYP tai RD. Näin kannattajana alkaa tämä jo saamaan koomisia piirteitä.

Samaa mitä nosebleed ihmetteli, olen ihmetellyt itsekkin. En minä valitse pelejä joita katson sen mukaan, että kuka siellä on vastassa. Ei minua kiinnosta, koska olen menossa katsomaan kun JYP pelaa. Menen siis kannattamaan omaa joukkuettani, enkä ihmettelemään sitä mikä vastustaja siellä pyörii. Vittu miten Lappeenrannassa ja muuallakin Suomessa löytyy hienoja faneja! Hattu pois teille!

Naurattaa.

Ei sillä. Jatkakaa.

Helpottiko?

Itse menen lähes aina IFK, Jokerit, Ässät ja Ilves peliin kun vain on mahdollista, vaikka Tapparaa menenkin kyseisiin peleihin joka kerta kannustamaan. Kyllä se vaan meihin joihinkin einiin HC-faneihin vaikuttaa viikonpäivän ja menetyksen lisäksi myös se, kuka on vastassa.

Tosin ei Jypissä mitään vikaa ole, päinvastoin. Mutta jos olisi kolme kotipeliä samalla viikolla, ti on vastassa Ilves, to Jyp ja la Jokerit, menen peliin ti ja la.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Helpottiko?

Itse menen lähes aina IFK, Jokerit, Ässät ja Ilves peliin kun vain on mahdollista, vaikka Tapparaa menenkin kyseisiin peleihin joka kerta kannustamaan. Kyllä se vaan meihin joihinkin einiin HC-faneihin vaikuttaa viikonpäivän ja menetyksen lisäksi myös se, kuka on vastassa.

Tosin ei Jypissä mitään vikaa ole, päinvastoin. Mutta jos olisi kolme kotipeliä samalla viikolla, ti on vastassa Ilves, to Jyp ja la Jokerit, menen peliin ti ja la.

Niin, lauantaina saattaisit mennä joka tapauksessa koska silloin on mukavinta riipaista kännit. No joo vitsi ,mutta yhtä paljon kuin vastustaja niin katsojamääriin vaikuttaa pelipäivä. Tiistai se huonoin, lauantai ehkä paras ja on tuurissaan tietenkin mihin halleihin mikäkin vastustaja saadaan lauantaiksi. Kaikki seurat eivät saa sitä haluamaansa välttämättä.

Ja saattaa olla että paras strategia on ottaa lauantaipeleiksi "vähemmän" väkeä vetävät ja arkipäiviksi "kassamagneetit" kokonaisuuden kannalta.
 

Kaberle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Maple Leafs, Chelsea
Tuskin näissäkään pelissä pois jäävissä on kyse näistä "oikeista" faneista, jotka kuitenkin sen kausikortinkin ostavat, vaan ihan peruskatsojista, jotka sen 5-10 peliä kaudessa käyvät katsomassa. Ei sille vaan voi mitään että näitä katsojia kiinnostavat nämä "suuret ja mahtavat" Jokerit, HIFK ja Kärpät paljon enemmän kuin nämä saipat, pelicansit yms.

Itse en kyllä JYPpiä enään näihin liigan pieniin, enkä edes keskisuuriin laske, mutta suuren yleisön silmissä joukkue on kuitenkin vielä paljon tuntemattomampi kuin muu kärkikasti. Ja ei siitäkään pääse mihinkiään, että ihan helvetin tylsiä pelajä nämä JYPin vieraspelit ainakin on. Juuri tuolla tavalla vieraissa pitääkin pelata, mutta on siitä viihdyttävyys kaukana.

Väitettä tukee kyllä varsin hyvin myös tulokset 3 viime kauden Pelicans-JYP peleistä, tulokset: 07-08 2-1 ja 1-4, 08-09 2-1 ja 2-4 (vika tyhjiin), 09-10 2-0, 2-1 ja 1-3 (vika tyhjiin). Eli viimeisen kolmen kauden aikana ei ole JYP Lahdessa päästänyt yli 2 maalia omiin. Epäilen ettei tuohon ole kukaan muu pystynyt...
 

pekoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ja saattaa olla että paras strategia on ottaa lauantaipeleiksi "vähemmän" väkeä vetävät ja arkipäiviksi "kassamagneetit" kokonaisuuden kannalta.

Meinaatko että on jotenkin sattumaa kun Lukko, HiFK ja Jokerit saapuvat Isomäkeen "aina" lauantaisin...?
 

Iskender

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP,LA Kings, Türkiye Buz Hokeyi Federation
Ja täällä taas kateelliset itkevät siitä, että JYP on vain tällä hetkellä yksinkertaisesti kova. "ne pelaa tylsää kahvakiekkoo yhyyy" , Mites Lappeenrannan Saipa? Sehän on ollut varsinainen taitokiekon mallioppilas (jos).
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ja täällä taas kateelliset itkevät siitä, että JYP on vain tällä hetkellä yksinkertaisesti kova. "ne pelaa tylsää kahvakiekkoo yhyyy" , Mites Lappeenrannan Saipa? Sehän on ollut varsinainen taitokiekon mallioppilas (jos).
Saipasta en tiedä mutta SaiPa on ottanut yhden kakkosen vähemmän kuin JYP. Jos nämä jäähytilastot kertoisivat siitä, kuinka paljon joukkueet käyttävät mailaa (kuten joku Jyväskylän leiristä väitti), olisi SaiPa luettavissa täysin taitojoukkueeksi. Vai mitä?
 

Iskender

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP,LA Kings, Türkiye Buz Hokeyi Federation
Vetää myös kivasti hallit täyteen joka paikkakunnalla.

Sarkasmia. Sen kun näkisi, että Saipa saa vierashallin täyteen.

Ja oli muuten neljäs Saipan kotiottelu tällä kaudella , jossa oli alle 3000 katsojaa. Edelliset oli Tappara,ässät ja hpk ottelut.
Eli eikös nämä edellämainitutkin lasketa sitten "umpitylsiksi" joukkueiksi.
 

chubster

Jäsen
Eiköhän tosiaan olis aika puolin ja toisin lopettaa tämä nillitys?

Toivotaan, että kaikkialla saadaan lisää väkeä katsomoihin ja erityisesti Lappeenrannassa. Eikös sielä ole aikaisemminki ollut samoja ongelmia, että kiekkoyleisöä ei ole? Tai ei ainakaan hallille löydä?

Nyt Saipa fanitki vaan rahaa ne kaverinsa vaikka puoli väkisin sinne halliin!

Jääkiekkoa perkele!
 

Iskender

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP,LA Kings, Türkiye Buz Hokeyi Federation
Eiköhän tosiaan olis aika puolin ja toisin lopettaa tämä nillitys?

Toivotaan, että kaikkialla saadaan lisää väkeä katsomoihin ja erityisesti Lappeenrannassa. Eikös sielä ole aikaisemminki ollut samoja ongelmia, että kiekkoyleisöä ei ole? Tai ei ainakaan hallille löydä?

Nyt Saipa fanitki vaan rahaa ne kaverinsa vaikka puoli väkisin sinne halliin!

Jääkiekkoa perkele!

Minun puolesta voidaan lopettaa. Ja itse ainakin toivon ainakun näitä yleisömääriä tsekkailen, että olisi mahdollisimman paljon väkeä katsomossa oli kenen peli tahansa.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja oli muuten neljäs Saipan kotiottelu tällä kaudella , jossa oli alle 3000 katsojaa. Edelliset oli Tappara,ässät ja hpk ottelut.
Eli eikös nämä edellämainitutkin lasketa sitten "umpitylsiksi" joukkueiksi.

Tätä hieman hainkin, mutta halusin nyt sohaista tätä muurahaispesää ihan vaan kiusallani. Meni juuri kuten odottaa saattoi...hirveä mouhotus ja teemat ovat tutut.

Joka tapauksessa...ei liigassa voi/saa mennä alle 3000 katsojan. Turha tuossa on vain vastustajia ja tappioita syyttää!

Ihmettelen myös miten nuo tappiot sitten saavat aikaan tuollaiset luvut, kun muualla kuitenkin 3000 saadaan rikki.

Toivotaan SaiPalle runsaampia katsojalukuja, ihan vaan siksi ettei tule kauheasti tappiota. Kumminkin rahaa on palanut hieman normaalia enemmän.
 

Läskisalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HauSi
Se on mielestäni jotenkin jännä juttu, että tällä keskustelupalstalla ihmisiltä unohtuu se, ettei kaikki ole hc-faneja. Ei kaikki venttaa pelipäivää kun kuuta nousevaa, tai järkkää elämäänsä matsien mukaan, kuten moni meistä täällä. Ja semmonenkin asia, että kaikkia ei oikeesti kiekko kiinosta pätkääkään. Jos Lappeenrannassa, tai meillä Hämppälinnassa, on ihmisillä muuta tekemistä kun kiekkopeli, niin mitä sitten? Ei se asia itkemällä mihinkään muutu. Jos ihmisiä kiinnostaa teatteri, ooppera tai vaikka pilkkimisen piirikunnalliset, niin niitä kiinnostaa. Jokainen tehköön elämällään mitä huvittaa. Mun mielestä on idioottimaista vittuilla niille, jotka niitä matseja käy kattomassa 80-100% kotipeleistä, siitä, että muut paikalliset eivät ole samanlaisia. Kaikki, ei nyt ehkä joka ikinen mutta suurin osa kuitenkin, täällä toivoo joka peliin isoja yleisömääriä. Ei se ole siitä kiinni. Joku varmaan väittää vain ihmettelevänsä, mutta se on kaukana ihmettelystä jos joka jumalan kierroksen jälkeen tullaan avautumaan: "Ihme mulkkuja tuo kaupunki täynnä, kyl mää, mie, mä tai meitsi ja mun kaveri ja meijän kaupunki katsotaan kaikki pelit, joukkueista ei väliä.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Ihmettelen myös miten nuo tappiot sitten saavat aikaan tuollaiset luvut, kun muualla kuitenkin 3000 saadaan rikki.
Tämä kuulostaa tarkoitushakuiselta vittuilulta, vaikka uskonkin, että oikeasti vain olet niin tyhmä, ettet tajua. (Tässä sitten oli vähän samankaltainen sanaleikki kuin tässä omassa ihmettelyssäsi, joten en oikeasti sinua tyhmäksi haukkunut.)

Onhan se nyt vain päivänselvää, että täällä on prosentuaalisesti enemmän gloryhuntereita kuin muualla Suomessa. Kun joukkue sitten on pelannut päin helvettiä viime vuodet ja tämäkin kausi alkanut surkeasti niin siinä se selitys on. Siihen kun vielä lisätään se, että tietyt joukkueet (JYP etunenässä) eivät vastustajana houkuttele kansaa jäähalliin, on yleisömääräfiasko valmis.

Jotenkin tuntuu vaan siltä, että tuo on niin helvetin itsestäänselvä asia, ettei kukaan voi kysyä tuollaista pyyteettömästi. Vai oliko vain tarkoitus houkutella joku näiltä kulmilta kertomaan, että joo-o, täällä ollaan gloryhuntereita?
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Joka tapauksessa...ei liigassa voi/saa mennä alle 3000 katsojan. Turha tuossa on vain vastustajia ja tappioita syyttää!
Älkää unohtako alueellisen väestöpohjan merkitystä, "liigaseutukuntien" populamäärät vaihtelee erittäin paljon!

Lappeenrannassa kotimatsien keskiarvo on 3400 katsojaa/ottelu, siispä samalla kaavalla Jyväskylästä pitäisi löytyä hallista keskimäärin 6500 innokasta keskisuomalaista katsojaa.
Ja jos Jyväskylässä olisi yhtä suuri lätkäinnostus kuin liigan innokkaimmalla lätkäpaikkakunnalla eli Raumalla, olisi tällä kaudella Hippoksen otteluissa käynyt keskimäärin 10500 katsojaa..
 
Suosikkijoukkue
JYP, NY Rangers
siispä samalla kaavalla Jyväskylästä pitäisi löytyä hallista keskimäärin 6500 innokasta keskisuomalaista katsojaa.
Ja varmasti löytyisikin, mikäli hallissa olisi istumapaikkoja esim. se 5000. Seisomapaikoille täällä päin on suurin ongelma ollut saada ns. taviskatsojia, kun nuo seisomakatsomot ja järkkärit ovat mitä ovat.
 

kalevi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ja varmasti löytyisikin, mikäli hallissa olisi istumapaikkoja esim. se 5000. Seisomapaikoille täällä päin on suurin ongelma ollut saada ns. taviskatsojia, kun nuo seisomakatsomot ja järkkärit ovat mitä ovat.
Mitä minä olen tällä kaudella käynyt muutaman ottelun katsomassa Jyväskylässä, niin kyllähän siellä aina on ollut reilusti tyhjiä paikkoja istumakatsomossa. Syytä en tähän tiedä jos kerran innostusta on.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mitä minä olen tällä kaudella käynyt muutaman ottelun katsomassa Jyväskylässä, niin kyllähän siellä aina on ollut reilusti tyhjiä paikkoja istumakatsomossa. Syytä en tähän tiedä jos kerran innostusta on.

Jyväskylässä on takuuvarmasti sama ongelma kuin Oulussa. Istumapaikkoja on liian vähän ja ne varataan täyteen/lähes täyteen jo hyvissä ajoin ennen ottelua. Paikkoja jää kuitenkin lunastamatta, mutta kun nämä lunastamattomat palautetaan myyntiin 1-2 päivää ennen ottelua (en tiedä tarkasti milloin), ei moni osaa enää näitä kysellä. Moni on yrittänyt saada lippuja esim. 5 päivää sitten jolloin tilaa ei ollut ja luulee sitten että halli on täynnä.

Lisäksi täytyy muistaa, että tänä päivänä suuri osa katsojista haluaa nimenomaan istumapaikalle, etenkin ns. satunnaiskatsojat. On aivan sama kuinka paljon seisomakatsomossa on tilaa, nämä kun eivät suurta asiakasryhmää kiinnosta lainkaan. Sama koskee varmasti myös lapsiperheitä, koska seisomakatsomossa et koskaan tiedä kuinka ahtaasti siellä ollaan ja näkeekö pienet lapset peliä ollenkaan.

Itse uskon, että vaikka tällä hetkellä esim. Oulussa yleisöä on otteluissa se 5100-5800, niin JOS halli olisi isompi (esim. 8000-9000 paikkaa, joista max. 1000-1500 seisomapaikkoja) niin yleisökeskiarvokin olisi tälläkin pelillä vähintään se 6000-6500, koska istumapaikkoja olisi paremmin tarjolla ja saatavana. Uskon, että Jyväskylässä tämä ongelma on vielä suurempi, koska talousalue on iso ja joukkue pärjännyt viime vuosina todella hyvin.
 

SjV

Jäsen
Mitä minä olen tällä kaudella käynyt muutaman ottelun katsomassa Jyväskylässä, niin kyllähän siellä aina on ollut reilusti tyhjiä paikkoja istumakatsomossa. Syytä en tähän tiedä jos kerran innostusta on.
Jyväskylän jakkara tilanteen voi helposti käydä tarkistamassa Piletin lippumyymälästä ja kyllähän tuolla nyt ennen Joulua oleviin peleihin on enää kahden alimmaisen rivin paikkoja jäljellä. Nuo paikat ovat sen verran näkörajoitteisia, että ainakin yhden kulman tilanteet joutuu katsomaan jo mediakuutiosta. Joten jos ylempänä on tyhjää, paikka kuuluu todennäköisesti jollekkin kausikortin omistajalle. Tähän kausaripaikkojen käyttämättömyyteen on JYP käynnistänyt/käynnistämässä kokeilun, jossa kausarin omistaja voi ilmoittaa etukäteen jos ei peliin pääse. Näin JYP voi myydä paikan uudelleen ja kausarin omistajan korttiin ladataan makkara/kahvirahaa käytettäväksi hallin nakkikioskilla.
Ps. todennäköisesti "Tammikuun tasauksen" katsomokartta näyttä aikas lailla sitä miten istumapaikat on myyty kausareilla ja miten jakkaroita on vapailla markkinoilla. Tähän peliin tuskin on kovin montaa ennakkolippua ostettu, kun vastustajaa (KalPa :) ei vielä tiedetä.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylässäkin katsojaluvut ovat kokoajan kohomaan päin sen jälkeen kun Perriin joukkueseen tuli. Tosin yleensäkin ihan ekat pelit ovat vetäneet huonosti ja aika samoissa luvuissa oltiin jo paria edellistä peliä ennenkin edellisiin kausiin nähden. Eilen kalpaa vastaan täysitupa ja yleisökeskiarvo nousi yli 4000 eli 4009 katsojaa. Viimekauden vastaavia lukuja ollaan siis noin 100 katsojan verran nousussa. Ei toki ihan mikään älytön määrä jos vertailaan viimekauden ja tämänkauden kauden sijoituksia tässävaiheessa kautta, mutta jokatapauksessa ihan mukavasti porukkaa näin alkukaudesta jo käynyt, tiedä sitten kyllästyykö porukka jossain välissä jos voittoputki jatkuu tämmöisenä. Jokatapauksessa Perriin toi jonkinsortin buumin jyväskylään vaikkakin varmaan ilman Perriinin tuloakin näissä matseissa porukkaa olisi ihan kivasti käynyt..
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihan pieni detalji, jolla tuskin on mitään käytännön merkitystä, mutta itse koen asian ainakin periaatteellisesti aika erikoiseksi.

Asia koskee Kärppiä.

Kärppien matsithan selostetaan tunnetusti suorana radio Megassa, missä sinänsä ei ole mitään ihmeellistä, näin on tehty suurin piirtein niin kauan kuin muistan. Erikoista on kuitenkin, että kotiotteluiden aikana Videofirma Makuuni mainostaa Jari Viuhkolan äänellä jotain tyyliin:"Kärppien kotimatsi on leffakatsojan onnenpäivä, hae siis alennuksella leffa makuunista blaa blaa blaa" en muista sana tarkkaan miten se meni.

Kuitenkin. Lätkämatsihan on viihdettä, siinä missä elokuvatkin. Ne siis kilpailevat ihmisten vapaa-ajasta keskenään. Minkä hemmetin takia Kärpät antaa Jari Viuhkolan mainostaa Makuunin leffoja tuohon tyyliin? Kun mainoksessa vielä painotetaan sitä että alennus on voimassa VAIN kotimatsipäivinä?

Minä ainakin näin sivusta seuraajana näen asian niin että Kärpät sahaa tuossa pelkästään omaa oksaansa. Kun pentti peruskatsoja meinaa lähteä matsiin, se saattaakin muistaa että ainiin, tänäänhän sai makuunista leffoja alella ja käykin hakemassa vuokraleffan ja katsoo sen kotona. Illalla sitten tulosruudusta tsekkaa miten Kärppämatsissa kävi.

Onko kenelläkään muulla herännyt tuosta mainoksesta samoja ajatuksia?

Korostan vielä että tuskin kovin monesta katsojasta on kyse, mutta mielestäni asia on periaattellinen siinä mielessä että näin ei Kärppien pitäisi kyllä toimia.

Vertauskuvana otettakoon vaikka se kun Tappara poisti aikoinaan fanituotemyynnistä Tappara-kondomit, koska sillä olisi saattanut olla ehkä negatiivinen vaikutus tulevien fanien määrään.
 

Seventeen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyvä että tavalliset katsojat ovat kumminkin kiinnostuneet JYPin antijääkiekosta ja täydellisestä kahvauksesta ja keskialueen sumpusta enemmän kuin täällä avautuvat asiantuntijat. Sm-liigan tilastojen mukaan JYP vetää kuitenkin eniten porukkaa vieraskatsomoihin. Milläs tämä on selitettävissä? Tätä voisi kysyä varsinkin Ilves asiantuntijoilta.
 
Suosikkijoukkue
Timo Rajalan Kultainen Takki
Sm-liigan tilastojen mukaan JYP vetää kuitenkin eniten porukkaa vieraskatsomoihin. Milläs tämä on selitettävissä?
Sillä varauksella, että nuo S/M-liiga.fi:n tilastot pitäisivät kerrankin paikkaansa, niin tuo on ainakin selitettävissä sillä, että kaikki joukkueet eivät ole pelanneet kaikissa vieraskaukaloissa, ts. tuo tilasto ei ole tässä vaiheessa tasapuolinen. Veikkaan että ensimmäinen Jokerit-HIFK -ottelu 23.11. nostaa IFK:n tuon tilaston kärkeen.
 

Seventeen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sillä varauksella, että nuo S/M-liiga.fi:n tilastot pitäisivät kerrankin paikkaansa, niin tuo on ainakin selitettävissä sillä, että kaikki joukkueet eivät ole pelanneet kaikissa vieraskaukaloissa, ts. tuo tilasto ei ole tässä vaiheessa tasapuolinen. Veikkaan että ensimmäinen Jokerit-HIFK -ottelu 23.11. nostaa IFK:n tuon tilaston kärkeen.

Tuo on ihan totta, enkä usko itsekkään että JYP kiinnostavin joukkue olisi ja tuossa tilastossa kärjessä. 6-7 sija on aika lähellä totuutta, mutta hupaisaa vaan kun on niin monen mielestä antijääkiekkoa että vaikuttaa muka poisjäänteihin ja että mieluiten jää juuri niistä peleistä pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös