SM-liigan televisiointi kaudesta 2013-2014 eteenpäin

  • 127 713
  • 226
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Mitäköhän käy Urholle, jos menettävät SM-liigan oikeudet kokonaan?

Loppu tulisi, ei taida Arpajaisliiga pitää pystyssä firmaa, SM-liiga on niiden ykköstuote. Siitä sitten vain purkamaan määräaikaisia soppareita, jos Nelonen alkaisi jo näyttämään heti tulevasta syksystä lähtien SM-liigan matseja.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaatuu aivan varmasti. Kotimainen potkupallo yhdessä koriksen kanssa ei vaan riitä.

Näin luulen minäkin. URHOhan taisteli Veikkausliigan kanssa reilun vuoden ajan, koska URHO ei halunnut maksaa sovittua summaa Veikkausliigaseuroille. Sen lisäksi vähensivät käsittääkseni kesken viime kauden rajusti televisioitavien matsien määrää. Vaikea nähdä Veikkausliigaa URHOn tai minkään muunkaan kanavan ykkösmyyntituotteena, lentopallo- ja korissarjasta puhumattakaan. SM-liiga, jos viedään URHOlta, niin hyvin harvalle tilaajalle jää mitään syytä jatkaa tilausta.
 

jyppimies-82

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nelonen pro on kaiketi myös kaatumassa jos sopimukset menee uusiksi, en usko että Golfilla on niin paljon ystäviä että kannattaa pitää neljää katselukanavaa vain yhden asian takia. MTV3 on haukannut niin monta kertaa sitä itseään, että uskon heidän taistelevan kynsin ja hampain joko kaikista peleistä tai edes osittaisista oikeuksista Canalin tai Maikkarin maksukanaville.
 

shaminy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mestarit'13, Honkey Donkey Honkanen, Ape ja Pena
Käsittääkseni Soneralla on oma sopimus SM-Liigan kanssa Totalista vuoteen 2015 saakka, joten vaikka TV-oikeudet siirtyisivät Neloselle, niin Totalin saa jatkossakin vain Soneran KotiTV:n.
 
Viimeksi muokattu:

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sopimus on Soneran ja UrhoTV:n välinen, eli SM-liiga ei ole siinä osapuolena.

Aivan varmasti on vai luuletko että urho tv saa myydä mitä tahansa oikeuksia oman halunsa mukaisesti sm liigan lähetykseen. Todennäköisempää on että urho on mynyt omat oikeutensa eteenpäin koska itsellä ei ole myynti aikana ollut mahdollisuutta tehdä mitä on luvannut.
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taaksepäin on menty, jos Nelonen ei tule tarjoamaan samanlaista TOTAL-palvelua kuin Urho.
Toden totta! Kuka idiootti se nyt olikaan joka väitti Urheilulehdessä/Veikkaajassa että Urhon konsepti oli väärä kun panostivat laadun sijasta määrään. Ei vois äijä enempää olla väärässä. Itse en ole valmis panostamaan senttiäkään SM-liiga nimiseen tuotteeseen, vaikka pelit kuvattaisiin kymmenellä kameralla ja HD laatuisina, jos pelit eivät ole niitä jotka kiinostavat minua eli JYPin pelejä. Ne kaikki muut pelit ovat vain ihan kiva juttu mutta eivät minkään arvoisia minulle ilman pääasiaa eli oman joukkueen kaikkia pelejä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Toden totta! Kuka idiootti se nyt olikaan joka väitti Urheilulehdessä/Veikkaajassa että Urhon konsepti oli väärä kun panostivat laadun sijasta määrään. Ei vois äijä enempää olla väärässä. Itse en ole valmis panostamaan senttiäkään SM-liiga nimiseen tuotteeseen, vaikka pelit kuvattaisiin kymmenellä kameralla ja HD laatuisina, jos pelit eivät ole niitä jotka kiinostavat minua eli JYPin pelejä. Ne kaikki muut pelit ovat vain ihan kiva juttu mutta eivät minkään arvoisia minulle ilman pääasiaa eli oman joukkueen kaikkia pelejä.

Itse olen taas täysin eri mieltä. Vähimmäisvaatimuksena vuonna 2012 on mahdollisuus HD-laatuun (edes 720p:hen) ja kunnolliset nettilähetykset jokaisesta pelistä. Urho pystyi lähettämään nettilähetyksiä siedettävällä tasolla, mutta jostain Katsomon F1-skabojen tasoisesta palvelusta voi vain uneksia.

Jos laatu olisi riittävä, voisin hyvinkin katsella ajoittain muidenkin jengien kiinnostavia pelejä. Nykyisentasoisista lähetyksistä maksan oman joukkueen kohdallakin vain valikoivasti.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Aivan varmasti on .

No ei sitten aivan varmasti ole. Urho on sopimuksen puitteissa hakenut jakelijoita otteluille. Ei se ole mitään oikeuksien myymistä. Jos joku toinen ostaa oikeudet, niin se näyttää pelit silloin oman brändinsä alla. Urho totalissa on kyse vain tiettyjen pelien jakelusta yksinoikeudella suorana.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toden totta! Kuka idiootti se nyt olikaan joka väitti Urheilulehdessä/Veikkaajassa että Urhon konsepti oli väärä kun panostivat laadun sijasta määrään. Ei vois äijä enempää olla väärässä. Itse en ole valmis panostamaan senttiäkään SM-liiga nimiseen tuotteeseen, vaikka pelit kuvattaisiin kymmenellä kameralla ja HD laatuisina, jos pelit eivät ole niitä jotka kiinostavat minua eli JYPin pelejä. Ne kaikki muut pelit ovat vain ihan kiva juttu mutta eivät minkään arvoisia minulle ilman pääasiaa eli oman joukkueen kaikkia pelejä.
Nimenomaan näin. Kaiken maailman HD-laadut ja miljoonat kuvakulmat studioineen on pelkkää hifistelyä ja kermaa kakun päälle. Katson vaikka vanhaa kunnon lumisateista kuvaa mieluummin kunhan vain näen itseäni kiinnostavan matsin. Tiistai-illan SaiPa-Ilves ei takuulla saa minua ruudun ääreen vaikka tulisi minkälaisena 3D:nä HD-laadulla ulos. Sen sijaan Jokerit-Kärpät analogisena lumisadekuvana naulaisi minut kyllä katselijaksi.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Pakko kompata edellisiä: en ole ikinä voinut ymmärtää näitä HD-laadun puutteesta tai muusta epäolennaisesta sälästä ulisijoita. Urhon nettilähetystenkin laatu on kuitenkin ihan siedettävä, kun olen niitä 42 tuuman näytöltä katsellut. Vaihtakaa sitten suosikkijoukkueeksi vaikka 720p jos se kuvan laatu on kerran tärkeämpi kuin itse peli.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pakko kompata edellisiä: en ole ikinä voinut ymmärtää näitä HD-laadun puutteesta tai muusta epäolennaisesta sälästä ulisijoita. Urhon nettilähetystenkin laatu on kuitenkin ihan siedettävä, kun olen niitä 42 tuuman näytöltä katsellut. Vaihtakaa sitten suosikkijoukkueeksi vaikka 720p jos se kuvan laatu on kerran tärkeämpi kuin itse peli.

Kuluttajien vaatimukset, tottumukset ja katseluun käytettävä tekniikka väistämättä tulee vaatimaan lähetyksiltä enemmän. Jollekkin riittää vaatimattomampi kuvanlaatu, mutta yhä kasvava joukko kuluttajia haluaa yli 60" HD vastaanottimiinsa arvoistaan laatua. Tämä on lisäksi juuri se kuluttaja ryhmä jonka kotivastaanottimille myös mainostajat haluavat näkyville.

Omasta puolestakin voin sanoa että kyllä HD:n puute jo nykyisin on melko suuri karsiva peruste valitessani penkkiurheilu harrastukseni kohteita. Onneksi jo voi sanoa että kaikki urheilun suurtapahtumat on saatavilla HD laadulla, toivottavasti myös kotoinen liigamme mahdollisimman pian.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuvanlaatua enemmän ainakin minua on URHOn Total-lähetyksissä häirinnyt heikkolaatuinen kameratyöskentely ja ohjaus. Vaikka lähetys tulisi kristallinkirkkaalla HD-laadulla, niin ottelusta on vaikea nauttia, jos kuva heiluu sekavasti siellä täällä, yht'äkkiä kamera zoomaa liikkeessä olevaan kiekolliseen pelaajaan tai kamerakulma vaihtuu huonompaan kesken maalipaikan jne jne.

En tiedä tuleeko tähän muutosta, vaikka URHO vaihtuisikin Neloseen. Tosin ei pitäisi olla kovin iso juttu ohjeistaa kameramiehiä jättämään zoom-napin rauhaan ja kuvaamaan pelitilanteita rauhallisin liikkein niin, että koko pelitilanne on hahmotettavissa kuvasta.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
On se kumma jos 12-15 euron nettistriimiltä ei saa vaatia kuvanlaatua, joka näyttäisi edes hieman youtuubbia paremmalta. Saati sitten vaikka pelikelloa, grafiikoita, ohjausta, äänten tasojen hallintaa (hallin äänet suhteessa selostukseen) . Aikamoista kitinää, kun ei kaikki halua maksaa tuollaisia summia bufferoivasta my first sony -kameralla kuvatusta ottelusta.
 
Suosikkijoukkue
Ilves, Edmonton
Itse en ole valmis panostamaan senttiäkään SM-liiga nimiseen tuotteeseen, vaikka pelit kuvattaisiin kymmenellä kameralla ja HD laatuisina, jos pelit eivät ole niitä jotka kiinostavat minua eli JYPin pelejä. Ne kaikki muut pelit ovat vain ihan kiva juttu mutta eivät minkään arvoisia minulle ilman pääasiaa eli oman joukkueen kaikkia pelejä.

Juuri näin. Aivan sama, kuinka kiiltävään pakettiin koko liiga on kääritty, jos kaukalossa ei Ilves pelaa. Joku lauantai illan hegemoniaottelu Kärpät-Jokerit ei kiinnosta pätkääkään, vaikka tulisi itse Juha Junnon selostamana :)
 

bultsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos Urho vaihtuu Neloseen, toivon että seuraavat asiat korjattaisiin:

- Kuvanlaatu HD:na, heti!

Tuo nykyinen kuvanlaatu lähetyksissä on todella huono (pl. päälähetykset). Ei edes siedettävä. Aivan sama katsotko netin kautta tai UrhoTotalilta. Kyllähän nykyaikana pitää saada lähetykset HD:na kun HD-televisiot löytyvät varmasti lähes joka kodista.

- Lähetysten taso ja tuontanto on surkeaa

Eikö ole olemassa parempia selostajia? Sanotaan nyt heti kärkeen että ainakin SaiPan ja Lukon pääasialliset selostajat ovat miellyttäneet itseäni. Ei mitään yltiöpäistä kotijoukkueen hehkutusta ja maalien juhlimista. Enkä nyt tarkoita sitä kun vierasjoukkue tekee maalin, pitää hypätä hallin katosta läpi. Vaihtoon mielestäni nyt ainakin Tampereen (ehkä huonoin selostaja vähään aikaan) ja Oulun selostaja. Valtakunnallisen otteluselostajan pitää olla edes jollain tasolla puolueeton ja objektiivinen! Ainakin lähetyksessä. Lisäksi moni Urhon muu selostaja ei osaa selostaa edes kohtalaisesti ja ääni on todella väsyttävä. Myös se ärsyttää, että jotkut selostajat eivät viitsi perehtyä hommaansa kunnolla ja tarkistaa vierasjoukkueen kokoonpanoa ja pelaajien numeroita. Erityismaininnan saa tämä Tampereen selostaja, joka ei muistaakseni osannut yhtään Jokereiden pelaajaa lunttaamatta. Pikkujuttu, mutta luulisi että työn laatuun voisi panostaa.

Itse ottelut kuvataan ihan kohtalaisesti, ainakin IFK:n kotiotteluissa käytetään "kutoskameraa" eli sitä jääntasolla kulmassa olevaa kameraa. Onko ohjaajalla jonkinlainen pakkomielle että aina kun kiekko edes lähestyy sitä yhtä kulmaa, jossa kamera on, pitää aina leikata sinne! Vaihdot tehdään todella hitaasti ja häiritsevästi. Kun peli poistuu kamerakulmasta, kestää aina muutaman sekunnin liian myöhään että kamera palaa normaaliin lähetystilaan. Häiritsevää.

- Kaikki SM-liigamatsit telkkariin, kaikille

Tuskin on liikaa vaadittu että koodinimellä "UrpoTotal" pitää saada kaikkien saataville sitten kun firma vaihtuu. Hinnaksi ~ 25e/kk. Kyllä minä tuon kuussa maksaisin jos lähetykset toteutetaan laadulla.
 

Runkosarja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat KooKoo
Väittääkö joku jääkiekkoa seuraava, että lähetyksen laatu on ykkösasia ja toisena tulee se, pelaako suosikkijoukkue??
Pakko sanoa, että aika outoa.
Sen ymmärrän, että joku HDTV-firmassa töissä oleva kirjoittaa tänne, että HD on tärkein ja on sitten valmis katsomaan vaikka SaiPa-SaiPa-ottelua. Sehän on vain myynninedistämistä.

Totta kai tulee vaatia laatua. Ei mtn teräväpiirtoa vastaan.
Mutta jos valittavana on vaikkapa kolme satunnaista TV-ottelua viikossa teräväpiirrolla, ottelustudiolla ja grafiikoilla tai paketti, jossa parilla kameralla kuvattu ottelu seuraa Oman joukkueen peliä, ei ole vaikea valinta. Ainakaan kenelläkään sellaisella, joka jotain joukketta kannattaa.
Selostajien laatu kieltämättä kismittää. Kun yleensä seuraa oman joukkueen otteluista vierasmatsit tv:stä, on aika surkuhupaisaa, että kiekko on joko kotijoukkueen pelaajalla, joka kyllä tiedetään nimeltä, tai sitten "Pelicansin pelaajalla". Hieman taustatyötä, sopii toivoa.
 
Viimeksi muokattu:

Advertius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Itsemoderointi
Minulla on ainakin näkynyt Urhon Total palvelussa kaikki lähetykset hyvällä kuvanlaadulla. Toki ei ole HD:tä, mutta aivan sama, kunhan näkee Jokereiden ottelut ja kuvasta saa hyvin selvää. Ainut paikka, missä tuon zoomauksen kanssa on ollut ongelmia oli Wanha jäähalli.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Väittääkö joku jääkiekkoa seuraava, että lähetyksen laatu on ykkösasia ja toisena tulee se, pelaako suosikkijoukkue??
Pakko sanoa, että aika outoa.

Tuskinpa tuollaista kukaan on väittänytkään. Minusta vain noin suolaisella hinnalla kuin jopa 15 euroa/streami on oikeus vaatia myös jonkinlaista laatuakin. Se olisi eri asia jos pelejä näytettäisiin ilmaiseksi tai todella halvalla.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Väittääkö joku jääkiekkoa seuraava, että lähetyksen laatu on ykkösasia ja toisena tulee se, pelaako suosikkijoukkue??
Pakko sanoa, että aika outoa.
Sen ymmärrän, että joku HDTV-firmassa töissä oleva kirjoittaa tänne, että HD on tärkein ja on sitten valmis katsomaan vaikka SaiPa-SaiPa-ottelua. Sehän on vain myynninedistämistä.

Ei se lähetyksen laatu ole kaikki kaikessa, mutta jos lähetyksestä pitää maksaa 12e/15e ala UrhoTV olisi toki toivottavissa, että se lähetyksen laatu olisi myös parempi kuin niissä 9e hinnoissa, etenkin, kun hintatason nostoa perusteltiin paremmalla laadulla.
Ja samalla tapaa sitä toivoo, että Nelonen oikeasti panostaisi tuotteeseen, kun/jos nuo oikeudet saavat. Henrikssonin ja Grönmanin urpoilua on nähty jo ihan tarpeeksi pitkään. Ja kun kerta firmalla on HD-kanava niin olisihan se ihan hienoa katsoa oman joukkueen pelejä myös HD:na ja hyvällä äänenlaadulla.
Tunnelman kannalta on kuitenkin hieman eri asia seurata oikeasti laadulla tuotettua lähetystä kuin lähetystä jossa kameramies hädintuskin pysyy kiekon perässä ja, jossa ohjaajan virkaa toimittaa huonosti koulutettu apina, joka leikkaa lähes joka helvetin kerta noin 5-10s myöhässä jäähyaitiosta kuvan takaisin peliin.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Väittääkö joku jääkiekkoa seuraava, että lähetyksen laatu on ykkösasia ja toisena tulee se, pelaako suosikkijoukkue??
Pakko sanoa, että aika outoa.
...

Ihmiset yksinkertaisesti vaativat vuonna 2012 sekä laatua, että valinnanvaraa. URHOlla kuvanlaatu ja tuotannon taso on ollut heikkoa - netin puolella varsinkin suhteessa hintoihin.

Ihmiset pystyvät tänä päivänä seuraamaan helposti muita urheilusarjoja ja hakemaan niistä vertailukohtia. Enää ei olla tyytyväisiä tai kiitollisia vähään vaan maksavat asiakkaat vaativat laatua.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja eikös pelit joka tapauksessa kuvata HD:na? Niin eikö se olisi jo sama myös lähettää sitä peliä HD:na? Mistäänhän en mitään tiedä, mutta joku joskus väitti noin.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ongelma kuvan laadun suhteen taitaa olla siinä, että katsojia on paljon, muttei kuitenkaan tarpeeksi paljon, jotta kustannukset saataisiin pidettyä kuluttajille järkevinä. Markkinat ovat kuitenkin Suomessa oikeasti pienet ja kaista maksaa. Pitää muistaa, että Urho on vetänyt todella pienellä tiimillä omaa touhuaan. Siihen nähden, miten isot resurssit esim. Nelosella on käytössään, touhu on ollut kaiken muun paitsi kuvan laadun suhteen todella heikkoa.

Eiköhän tässä lähiviikkoina selviä, mitä tuleman pitää. Jos Sanoma/Nelonen oikeudet itselleen saa, kysymyksessä on todella iso taloudellinen satsaus. Odotan mielenkiinnolla, millaisen setin he saavat tuubista ulos. Se on mielestäni selvää, että pelkillä Rauman törpöillä ei voida mennä jatkossa. Ja toivon todella, että saavat edes sen ruudussa näkyvän sarjataulukon sellaiseen kuntoon, että sitä täysijärkinen ihminen pystyy tulkitsemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös