tuuski kirjoitti:
Kummasti tuo ulkomaalaisstatus nostaa pelaajan arvoa joidenkin silmissä.
Liigan pistepörssin ykkönen ja kakkonen olivat ulkomaalaisia ja itse asiassa, kuten aiemmin jo mainittiin, jätettin liigan tähdistökentällisestä kokonaan pois pistepörssin top 5. Itse näkisin kyllä huomattavasti mieluummin tähdistökentällisen muodostettavan runkosarjan perusteella. Eikös NHL:ssä tähdistökentällinen muodosteta juuri runkosarjan suoritusten perusteella?
Toki turnausmuotoisissa kilpailuissa, kuten MM- ja olympiakilpailuissa, tähdistö valitaan koko turnauksen otteluiden perusteella. Pitkän runkosarjan jälkeen tähdistökentällinen on mielestäni luonnollisempaa valita runkosarjan pohjalta. Play-offien osalta valitaan sitten vain paras pelaaja.
Itse asiassa nyt tähdistökentän valinnassa runkosarjan otteet painoivat vahvasti puolustajien kohdalla, mutta hyökkääjillä play-offit vaikuttivat hieman enemmän. Kyllähän esimerkiksi Ross Lupaschuk oli pudotuspeleissä muutamaa kertaluokkaa parempi kuin Mikko Mäenpää tai Cory Murphy. Toki Murphy ja Mäenpää olivat oikeat valinnat tähdistökentälliseen, mutta vähintään yhtä oikeana olisin pitänyt Pesosen korvaamista Kariyalla, sen verran hyvin Kariya pelasi runkosarjassa.
Strakan, Guollan ja Viuhkolan kohdalla vertailu on vaikeampaa, koska Viuhkola oli varsin pitkään poissa. Runkosarjankaan pohjalta Viuhkolan valinta ei olisi ollut vääryys, sen verran hyvät tehot hän teki 37 pelissä (7+38=45).
Eli oikeastaan en olisi muuttanut kuin laitahyökkääjän paikkaa, jolloin olisin ottanut Pesosen pois ja laittanut Kariyan tilalle. Kariyan kuitenkin pelasi runkosarjassa viisi peliä vähemmän ja teki kuusi pistettä enemmän. Nyt Pesonen nousi hyvin pelattujen finaalien (ja suomalaisuuden) ansiosta tähdistöön. Ridan kohdalla Haatajan valinta ei olisi ollut suuri vääryys, mutta maalipörssin voitto neljän maalin kaulalla on aina suht hyvä meriitti.