Mainos

SM-liigan hallituksen päätöksiä kaudelle 2010-11

  • 41 182
  • 154
SM-liiga kirjoitti:
Jääkiekon SM-liigan hallitus on päättänyt seuraavista asioista kaudelle 2010-11:

- SM-liigan kurinpitäjänä toimii kaudella 2010-11 varatuomari Sampo Liusjärvi Hämeenlinnasta. Kurinpitoryhmään liigahallitus nimesi kolme juristia - Ari Väntsin, Juha Rantasilan ja Jarmo Muukkosen. Kurinpitoryhmän puheenjohtajana toimii Väntsi.

- Kauden 2010-11 uutuutena on toinen mainoskatko per erä. Ensimmäinen mainoskatko pidetään ensimmäisellä pelikatkolla, kun peliaikaa on kulunut 6.30. Toinen mainoskatko on 12.30:n jälkeen.

Toinen mainoskatko on koettu tarpeelliseksi otteluiden lisääntyvän tv-tarjonnan takia. Mainoskatkolla yleisöä voidaan palvella lisähidastuksilla, lisäksi katko mahdollistaa seurojen markkinoinnin lisäresursoinnin.

- Liigahallitus päätti pitää pöytäkirjaan merkittävien pelaajien määrän ennallaan. Pöytäkirjaan saa merkitä 18 kenttäpelaajaa ja kaksi maalivahtia.

JÄÄKIEKON SM-LIIGA
 

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
Lisäkatkot erissä

Kaikki ylimääräiset katkot ovat aivan syvältä, enkä millään muotoa kaipaa sinne yhtäkään pelirytmin rikkojaa lisää.

Mitä pääinkvisiittoriin tulee, niin tuskin mitään muutoksia mihinkään suuntaan tulee tapahtumaan liigassa. Ei sitä yksi ylituomari muuta mihinkään.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Elitserienissä televisioitu joka-ikinen runkosarjaottelu jo useamman kauden putkeen, eikä heillä ole ollut tarvetta lisätä ainoatakaan mainoskatkoa.

Päätöksen perusteluissa mainittiin, että yleisöä voidaan nyt palvella entistä paremmin hidastuksien ja muun vastaavan kanssa. Siis TV-katsojia voidaan palvella paremmin? Paikan päällä tämä tarkoittaa vain sitä, että kuulemme samat Veikkaajan ja Koti Pizzan ylämummomainokset vielä kolme kertaa uudelleen. Lievästi alkoi jo siinä viime kauden alussa kyllästyttämään.

Ei tämä päätös nyt elämääni kaada, mutta jälleen täysin ihmeellinen ja turha lisäys. Eihän siinä muuten mitään, mutta tosiaan melko tehokkaita intensiteetin ja tunnelman tappajia nämä turhat katkot.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Pakko myöntää, että olen samaa mieltä edellisten kanssa. Hallissa ylimääräiset mainostauot tuovat todellakin vain tylsää odottelua. NHL on jäänyt näkemättä, mutta Suomessa pelattujen MM-kisojen otteluita olen nähnyt, ja niissä 3-4 ylimääräistä taukoa kyrsi jo pahasti.

Kaiketi lisäraha on kaikille tarpeen, mutta omalta kohdaltani lisäkatkot antavat yhden lisäperusteen jäädä kotiin.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa olla liigaseuroilla rahat todella loppu. Taman kesan muutokset; 1) lisaa peleja 2) lisaa mainoskatkoja. Ennen viime kautta haettiin saastoja pienentamalla kokoonpanoja ja toissa kaudesta lahtien mainoksia on laitettu jopa maaliverkkoihin.
 
Viimeksi muokattu:

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eipä tuo toinen tauko juuri hetkauta. Tuskin olisin lisännyt, jos olisin itse saanut päättää, mutta eipä tuo haittaakaan. Jos siitä on seuroille apua, niin siitä vaan.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Hevonpaskapäätökset vain jatkuvat. Lienee ajan kysymys milloin tässä Euroopan NHL:ssä katkotaan erät jo neljään osaan. Joidenkin mielestä typerä uudistus, omasta mielestäni aivan vitun typerä uudistus. Kiitos mun SM-liiga, latistetaan tunnelmaa ja intensiteettiä vähän entisestään, ja "palvellaan" tv-katsojia.

Siis hetkinen, SM-liigan hallitusko tästä päätti? Esimerkiksi Pelicansilta Ilkka Viljanen, joka on poliitikko, ammatiltaan fysioterapeutti ja päivät kuluvat ties missä lautakunnissa. Saako kysyä miksi nämä vanhat käävät päättävät ottelutapahtuman sisällöstä, varsinkaan sen sijaan että asian ratkaisisivat seurojen toimitusjohtajat/markkinointipuoli? MITÄ HELVETTIÄ?!





Se sentään miellyttää, että Jatkoajan johtoportaasta Sasha Huttunen otti heti kantaa asiaan: http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?sivu=kolumnit&id=10290

Toivottavasti kantaaottava linja jatkuu vastakin.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sitä minä jo ehdin itekseni ihmettelemään että miksei saman tien pistetty sitä neljää mainoskatkoa per erä, kun siihen kerran väistämättä pyritään. Kenties jo kaudella 2011-12? Tyhmä päätöshän tämä on, mutta ei mielestäni siltikään niin tyhmä kuin lauantaipelien aloittaminen vasta kello 18.30.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Siis hetkinen, SM-liigan hallitusko tästä päätti?
Kyllä, liigahallitus, joka liigan sivujen mukaan on seuraavanlainen:

Puheenjohtaja:

Timo Rajala

Jäsenet:
Jussi Salonoja (Blues)
Timo Everi (HIFK)
Harri Lintumäki (HPK)
Jouni Jääskeläinen (Ilves)
Harry Harkimo (Jokerit)
Jukka Seppänen (JYP)
Kari Penttilä (KalPa)
Heikki Kontsas (Kärpät)
Rauno Mokka (Lukko)
Ilkka Viljanen (Pelicans)
Tuomo Räsänen (SaiPa)
Sirkka Hagman (Tappara)
Timo Laukkanen (TPS)
Mikko Laine (Ässät)
Heikki Hietanen (Suomen Jääkiekkoliitto)

Voi kyllä olla, että tämä lista on vanha. Esim. SaiPan ja HPK:n puheenjohtajat ovat vaihtuneet mutta en sitten tiedä onko pj automaattisesti liigahallituksessa ja koska uusi hallitus aina valitaan.

--------------------------

En pidä mainoskatkojen lisäämisestä pätkääkään. Kuten aiemmat ovat jo maininneet, tunnelmaa saadaan vedettyä hieman lisää alaspäin, kun ihmiset pyörittelevät peukaloita samojen mainosten raikuessa yhä enemmän.

Olisi mielenkiintoista kuulla liigan johtoryhmän mielipide tähän päätökseen.

Kokoonpanoratkaisu on päivänselvä. Liiga toivoo keksineensä tavan päästä tappeluista eroon mutta ainakaan viime kaudella tappelut eivät vähentyneet laisinkaan. En pidä tästäkään.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Päätöksistä eniten tunteita herätti tämä mainoskatkojen lisääminen, joten kommentoin vain sitä.

Aivan älytön ratkaisu! Kuten tuossa aiemmin jo kommentoitiinkin, tässä siis yritetään palvella tv-katsojia, paikan päällä olevien kustannuksella. Mutta hetkonen..

Toinen mainoskatko on koettu tarpeelliseksi otteluiden lisääntyvän tv-tarjonnan takia. Mainoskatkolla yleisöä voidaan palvella lisähidastuksilla

Nimitys mainoskatko lienee siltä ajalta, jolloin tv-liigapeleissä näytettiin mainoksia, sillä tv-mainoksistahan tässä on pakko puhua kun tulostaululla näytettäviä mainoksia katsoo tasan kaksi ihmistä per tauko, hekin tosin vain sen takia, kun eivät pysty kohdistamaan katsettaan muualle.

Mutta kun tv-pelit ovat nykyään lähes kokonaan maksukanavilla, he eivät näytä mainoksia "mainoskatkoksilla". Lisähidastuksilla perustelu on täyttä paskanjauhantaa. Hidastuksia on aiemminkin ehtinyt näyttämään ihan tarpeeksi, ilman yhtäkään "mainoskatkoa".

Kenen takia tähän tilanteeseen on siis tultu? Pelaajien? Heidän pitää saada ylimääräinen happitauko kaksi kertaa erässä? Tuskinpa, veikkaisin kaikkien pelaajien pitävän katkoja täysin turhina. MaksuTV-katsojat ja halliyleisö on jo laskettu ulos joten mitä jää jäljelle? Nelosen kuukauden pelin katsojat? Hehän näyttävät mainoksia "mainoskatkoilla", eli onko Nelosella oikeasti NÄIN iso rooli SM-liigan toiminnassa? Siltä vaikuttaisi.

Huomioitavaa on myös se, miten selostajien puheet eroavat Nelosella ja URHOtv:llä "mainoskatkon" alkaessa. JP Jalo tuntui olevan hyvin kyllästynyt näihin katkoihin lähes joka kerta, kun taas Jani Alkio ilmoitti innoissaan tulevista mainoksista...
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Naurattaa (vai itkettää?), miten lähes jokainen Sm-liigan uudistus vie tuotetta huonompaan suuntaan ainakin minun toiveisiini verrattuna. Yksikin hölmö mainoskatko on liikaa ottelutapahtumaa latistavana katkoksena. Aikoinaan mainoskatkoa perusteltiin tähtipelaajien lepuuttamisella, ilmeisesti tähtien rasitus on kasvanut muutaman vuoden aikana merkittävästi.

Hidastuksiin uskon sitten kun näen. Eiköhän siellä taululla näy vain Kotipizzaa ja muuta mainostamisen arvoista.
 

Liukumessias

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Päätöksistä...

Alkaa olla vallitseva konsensus että SM-liiga tuotteena kaipaisi piristysruisketta. Mitä tekee päättävät elimet? Laativat kasan uudistuksia, jotka vievät tuotetta huonompaan suuntaan... Suunta se on sekin, ja hattua nostettava että jääräpäiset pukumiehet eivät poikkea kurssistaan vaikka pariin pikku karikkoon on jo törmätty ja edessä siintää jäävuori. Uudet päätökset eivät suoraan sanottuna maistu ollenkaan. Ylimääräiset mainostauot rahastusmielessä eivät ainakaan paranna tuotetta, pikemminkin latistavat tunnelmaa halleissa. Toki tuovat lisää rahaa kassaan ja sehän on pääasia. Parempihan olisi ettei halleissa kävisi enää ketään, ikäviä moiset jääkiekon seuraajat, pommittavat päättäjiä vain v-maisilla sähköposteilla. 10 vuoden päästä luultavasti koko ottelu on korvattu valtavalla mainosspektaakkelilla joka televisioidaan maksukanavalle, joka striimaa settiä myös netissä niin että epileptikot saa kohtauksia kun kuva pätkii niin tiuhaan.

Samoin pöytäkirjaan merkittävien pelaajien määrä kismittää. Se a) sulkee ovia lupaavilta OMILTA nuorilta, jotka lisäävät mielenkiintoa otteluissa ja b) vähentää välillisesti myös hanskaamista, joka ainakin osaltaan saattaa vähentää kiimaa halleissa. Uuden kurinpitäjän puolestaan toivotan tervetulleeksi ja toivotaan että lieka ei miehen kaulan ympärillä ole turhan kireällä ja mies pääsee itse aloittamaan tuoreelta pöydältä. Hutkitaan sitten jos/kun miehen tuomiot siihen aihetta antavat.

Ja vielä SM-liigan sulkemisesta. Vasta kun saatiin mielenkiintoa liigan peräpään joukkueiden edesottamuksiin niin eikös sekin vähä olla viemässä pois. Ainakin omalta osaltani välillä on tuntunut siltä, että liigakarsinnat ovat mielenkiinnoltaan jopa nousseet playoff-otteluita kiinnostavammaksi, ei vähiten kiitos ylipitkäksi venytetyn runkosarjan. Liigakarsinta; siinä vasta otteluita joissa panokset ovat kovia! Ja se on mielestäni virkistävä lisä sarjaan, jossa jo nyt tahkotaan 60+ ottelua, joista vain murto-osalla on käytännössä mitään merkitystä.

Omalta osaltani päätän avautumisen tähän. Jatkakaa.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Alkaa olla vallitseva konsensus että SM-liiga tuotteena kaipaisi piristysruisketta.

Tässä ketjussa ainakin vallitsee Jatkoajan palstalle poikkeuksellinen konsensus näistä uudistuksista, enkä itsekään linjasta poikkea ja tämän takia en rupea enempää kirjoittelemaan, koska samat jutut on jo monien toimesta puitu.

Mutta osaako joku muuten arvioida yhtään sinne päinkään, jotta minkä verran seuroille tipahtaa kauden aikana euroja näistä ylimääräisistä mainoskatkoista?
 
Päätöksen perusteluissa mainittiin, että yleisöä voidaan nyt palvella entistä paremmin hidastuksien ja muun vastaavan kanssa. Siis TV-katsojia voidaan palvella paremmin? Paikan päällä tämä tarkoittaa vain sitä, että kuulemme samat Veikkaajan ja Koti Pizzan ylämummomainokset vielä kolme kertaa uudelleen.

Niin, siis onhan noita videoita nykyään mahdollista näyttää katsojille monessa hallissakin. Esim. Tampereen aataminaikaisessa hallissa on sellainen taulu, josta voi näyttää noita hidastuksia pelitilanteista paikan päällä oleville katsojillekin, ja myös Kotipizzan mainokset on mahdollista esittää audiovisuaalisessa muodossa, jos niin halutaan.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hölmö päätös. Jo ensimmäinen mainoskatko oli turha, ja nyt löydään vielä toinen perään. Aika turha minusta perustella alunperinkään millään viihteellisyyden tai intensiteetin kasvulla, kun parhaat saavat huiliaikaa. Eipä ole sitäkään näkynyt. Päinvastoin, taidolla sitä tuloksia saisi aikaan kun vastustajan roikun-vaikka-nilkasta -joukkue ei jaksakaan ihan yhtä hyvin hiillostaa nykyliigan "tähtiä".

Seuraavaksi mukaan junnukiekosta tutut minuutin vaihdot, peli poikki ja kotipizzaa uuniin?
 

Draco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
SM-liigan timeout-mainoskatkoa perusteltiin alun perin sillä, että tähtipelaajat saisivat hengähdystauon ja pystyisivät näin ollen pelaamaan enemmän

Nyt oikeastaan olisi paras menettely tilanteessa, kun SM-liigan hallituksessa otettaisiin timeout tämän asian suhteen.
 

Haamu

Jäsen
Ei taida hirveästi sm-liigaa enää tavallinen katsoja kiinnostaa? Liiga menee kausi kaudelta enemmän ja enemmän hmv-suuntaan ("tähdet" lähtee muualle, kokoonpanoon ainoastaan 18 pelaajaa jne.) ja mitä tekee sm-liiga? No lisää tietysti mainoskatkoja. Tuote sen kun paranee.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta osaako joku muuten arvioida yhtään sinne päinkään, jotta minkä verran seuroille tipahtaa kauden aikana euroja näistä ylimääräisistä mainoskatkoista?

En osaa sanoa, mutta tämän argumentin perusteella voin hyväksyä toisen mainoskatkon. Ainakin kokeiluna.

Sen sijaan pöytäkirjaan merkittävien pelaajien määrä tulisi nostaa takaisin 20:een. Aika lailla IceS:n perusteluin.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Ei taida hirveästi sm-liigaa enää tavallinen katsoja kiinnostaa?
Muistetaan tosiaan tässä asiassa, että koko homman päätti liigahallitus, joka koostu ihmisistä jotka ovat hyvin todennäköisesti lähes kaikki vieraantuneet täysin siitä arjesta jota tuolla liigahalleista illasta toiseen koetaan, tai eivät koskaan ole sitä arkea kokeneetkaan sieltä aition päivällispöydästä käsin. Tähän skenaarioon meinasin jo tuudittautuakin, kunnes erään nimeltämainitsemattoman liigaseuran toimistoltakin, eli ihan ns. hands on-tasoltakin, tuli seuraavanlaista kommenttia:

"Toinen liigan mainoksille ja toinen joukkueiden... mainostajille ok, muuten merkityksetön."

Siinähän tuo tiivistyy: jos jotain "hyvää" haetaan niin lisää mainoksia, muuten muka merkityksetöntä eli ei tunnisteta mitä nuo katkot aiheuttavat pelin ja yleisön intensiteetille.

Mutta ainahan voi tuudittautua siihen, että ei tämäkään ole taas kuin yksi öljypisara meressä nimeltä SM-liiga.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Vaikka vuvuzelat muuten ovatkin perseestä niin ei varmaan olisi huono juttu ottaa noita halliin ja soittaa jokaisen mainoskatkon ajan niin ettei mainoksia kuulu yhtään. Voi olla että ne kiellettäisiin varsin nopeasti, mutta olisi ainakin selkeä kannanotto tuohon idiotismiin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Eikös pelin viivyttäminen "kiekkokatsomoon" sääntöä perusteltu pelin nopeuttamisella? Näin vältetään turhia katkoja, sanottiin. Muutenkin nyt voitaisiin kaikki, pelin viivyttämis jäähyt kumota. Vittu mitä pelleilyä. Loppuu ihan oikeasti kiinnostus lajiin.
 

RV16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chilinakit ja muu paskansyönti
Eikös pelin viivyttäminen "kiekkokatsomoon" sääntöä perusteltu pelin nopeuttamisella? Näin vältetään turhia katkoja, sanottiin. Muutenkin nyt voitaisiin kaikki, pelin viivyttämis jäähyt kumota. Vittu mitä pelleilyä.
Myös aloitusten 5 sekunnin sääntöä perusteltiin samoin, että pelitapahtumaa saadaan lyhennettyä.

Loppuu ihan oikeasti kiinnostus lajiin.
Kyllä tässä näköjään halutaan sitä kipurajaa aika tiukasti kokeilla liigan toimesta.
 

toimittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mainoskatkot kesken pelin on ihan persihistä. Ei toimi NHL:ssä paikan päällä eikä toimi meillä senkään vertaa. NHL:ssä on edes kunnon showmeininkiä ja muuta oheis-ohjelmaa mutta meillä tosiaan katsellaan pizza mainoksia. Tosin ei toi NHL meininkään miellytä kun itse pääasiasta, pelistä, häviää tunnelma.

On kyllä omituinen päätös lisätä mainoskatkoja kun aikaisempi katko per erä oli sekin liikaa. Lisäksi vielä ylipitkät erätauot (15min olisi riittävä) ja teennäinen sarjajärjestelmä niin kynnys paikan päälle menemiseen kasvoi nyt roimasti.
Harmittaa oman joukkueen puolesta mutta joku raja rahastuksellekin.
 

J.Petke

Jäsen
Eikös pelin viivyttäminen "kiekkokatsomoon" sääntöä perusteltu pelin nopeuttamisella? Näin vältetään turhia katkoja, sanottiin. Muutenkin nyt voitaisiin kaikki, pelin viivyttämis jäähyt kumota. Vittu mitä pelleilyä. Loppuu ihan oikeasti kiinnostus lajiin.

Tämä on kyllä ollut paras sääntömuutos ikinä. Tarkkaan mietitty ja näin pois päin. Kauden alussa tosin tajuttiin, että eihän tuo ihan putkeen mennyt kun läpiajossa olevan kaverin laukaus meni laidasta yli ja jäähyllehän siitä joutui.. Pelin viivyttämistähän se. Tuntuu, että näitä muutoksia tehdään muutoksen tekemisen tähden. Siten voidaan perustella, että tuotetta halutaan koko ajan viedä eteenpäin ja hirveä aivoriihin on aina päällansä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös