SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 057 881
  • 3 930

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varsin rauhoittunut olen. Jossei tässä la-iltana kotosalla rauhoittunut olisi, niin enemmän olisin huolissani itsestäni, kuin jatkoajan palstakuonasta. *hymiö*

Kaikella kunnioituksella, arvon Maskuliini, kerron toki mielipiteeni, mutta varsinaiseen ongelmaan en linkittämästäsi lainauspuurosta päässyt käsiksi. Kiteytäppä se palstaveljelle, mutta jätä tulkintaan pari promillen holkkuma. *h*

Okei, kirjoitetaan uudestaan. Lehdistössä on suoraan syytetty Jokerifaneja yhden HIFK:n mainoksen töhrimisestä (paimenkirje) ja jonkun mersun kolhimisesta, mutta samalla on jätetty kertomatta miten n.2km säteellä Areenalta rikottiin useampia Jokereiden mainoksia tuon 1.9. jälkeen, Jokereiden fanibaarin ikkuna on särjetty ja HIFK-fanien riehuminen turussa. Onko mielestäsi molempia seuroja käsitelty samalla tavalla mediassa? Tähän kun on yhdistetty tuo varsinkin aluksi hyvin yksipuolinen uutisointi case Ben Amorista, niin ei ihme, jos fanit ovat hieman herkkiä. Minulla on pari jääkiekkoa vähän seuraavaa tuttua, jotka omien sanojensa mukaan yllättyivät täysin kun pelikiellot tulivat, sillä he olivat seuranneet tilannetta täysin pelkästään median kautta ja näin ollen HIFK:n saamat isot rangaistukset tulivat heille yllätyksenä.

Jokereiden ja HIFK:n välit ovat tällä hetkellä niin huonot, että median ei tarvitsisi tätä lietsoa enää yhtään lisää. Toki tiedän tämän olevan vain kaunista fantasiaa, sillä mediallehan nykyinen tilanne on mitä parhain kun on koko ajan jotain kirjoitettavaa. Ja jos sieltä voidaan tilannetta jollain tavalla entisestään kärjistää, niin aivan varmasti näin myös tullaan tekemään.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tällä palstalla vallitsee yksi helvetin iso epäkohta ja se on, ettei kirjoittajien viesteihin suhtauduta yksittäisen kirjoittajan mielipiteinä, vaan joukkueen x kannattajan mielipiteinä.
Olet itse asiassa tässä täysin oikeassa. Nimimerkki X sanoo, että Sakari Salmisen pelityyli on on dominoiva, eli pitää kiekkoa ja yrittää ratkaisuja -> porilaisten mielestä Sakari Salminen on SM-liigan dominoiva pelaaja. Olen itse nostanut ennenkin tällä palstalla esille, että otan vastuun vain omista kirjoituksistani, en muiden.

Olen kuitenkin päättänyt yrittää sopeutua joukkoon ja hypännyt stereotypisoinnin kelkkaan. If you can't beat them, join them. Porilaiset on juntteja, lappeenrantalaiset ryssiä, turkulaiset tosikkoja, narrit huligaaneja ja raumalaiset... raumalaisia.

Hyvä kirjoitus Filip#51. Kolikon toinen puoli on myös nähtävä.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Mitä nyt olen pari sivua lukenut tätäkin ketjua, niin oikeastaan tuntuu vain siltä, että osaa tuntuu ärsyttävän tämä "perinteisyyden" jankkaaminen. Kuinka moni HIFK-fani heiluttaisi tifoja vaikka pohjamudissa rypevän JYPin, HPK:n tai vaikkapa KalPan puolesta? Niin, meiltä ja noilta ei noita perinteitä taida löytyä sadan vuoden takaa tai no, ole ainakaan niin pitkää SM-liiga/SM-sarja -taustaa - vaikka moni näistäkin seuroista on nimeltään perustettu jo ennen jääkiekkoseura Ilvestä.

Minulle se ja sama kuka tifottaa kenen puolesta, itse en välitä perinteistä sen kummempaa yleisemminkään yhteiskunnassa, joten samapa tuo jos se jotakuta kiinnostaa. Itse olen vain tyytyväinen, että se ei ole tällä hetkellä JYP, joka on tuollaisessa kriisissä - tosin ihan hyvinhän tuo Ilveksen joukkue on lopulta pelannut tänä syksynä ennakko-odotuksiin nähden. (Välihuomautuksena: eipä minulla ole muistikuvaakaan sellaisesta ajasta, jolloin JYP tai JyP HT ei ole pelannut SM-liigaa - minulle se on pelannut aina ylimmässä sarjassa.) Antaa HIFK:n joidenkin fanien kannustaa Ilvestä omalla pienellä tavallaan, itse mielenkiinnolla vain seurailen, kuka urheilullisesti pärjää tässä sarjassa. Eipä se vuoden 2009 mestaruuskaan enää niin suuresti lämmitä, vaikka ihan kiva juttu, että se Wikipediasta löytyy mestaruuksien kohdalta.

Jep, tämäkin on mielipide.

Ja silti vielä sanotaan, että täällä tuijotetaan vain omaa napaansa.

Muitten navoissa ei ole niin jänniä nöyhtäpalleroita.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
jos pari-kolme kirjoittajaa on asiasta jotain mieltä, en voi heitä tuomita. Heillä on siitä oma käsitys ja mielipide, joka pitää ottaa vastaan.
Sen voi ottaa vastaan mutta sen voi - ja pitää - tuomita. On olemassa asioita, joissa ei ole oikeasti mitään epäselvää. Jos nuorukainen juoksee muita tönien bussissa ainoalle istumapaikalle, jottei 87-vuotias vanhus ehdi sille ainoalle paikalle istumaan, niin kyllä semmoisen nuorukaisen käytös kuuluu tuomita. Jos kunnioittaa tifolla poikkeuksellisessa tilanteessa perinteistä vastustajajoukkuetta, kun koko joukkueen olemassaolo on uhattuna, niin se vaan on hyvää käytöstä ja nuo "bussissa tönijät" ovat väärässä ja heidät kuuluu tuomita typeristä mielipiteistään.

Monissa asioissa ei ole näin selkeää faktaa (vaan on kyse mielipiteistä). Ei varsinkaan politiikassa mutta toisten kunnioittamisessa on kyse hyvästä käytöksestä eikä niille tifojentuomitsijamoukille voi antaa minkäänlaista ymmärrystä edes siitä, että tuota mieltä saa olla. No, saa olla jos haluaa olla typerä moukka.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd

Nykymedia valitsee puolensa surutta. Se valitsee missit, euroviisuehdokkaat ja hallituspuolueet (karrikoidusti). Se irtisanoo ihmisiä (Audi-mies, Ylen Johto -> Junger, etc.) ja laskee eurokriisin valtiolliset kulut kansalaiskohtaisesti. Se tekee todella raadollista työtä. Se kirjoittaa otsikoita, jotka myyvät pääsääntöisesti niiden skandaali-arvon perusteella. On surullinen asema olla media suurennuslasin alla, ja mitä enemmän asiaan pyrkii vaikuttamaan, sen enemmän se yleensä kääntyy itseään vastaan. Media (varsinkin keltainen sellainen) on riippumaton ja ainoastaan omaa etuaan tavoitteleva instanssi. Mediasta ei niinkään ole kärsineet IFK:n fanit, mutta itse joukkue vuosien saatossa, varsinkin niinä kadotetun myytin fyysisinä aikoina, tuntuvasti. Median ikeestä ei pääse irti, sillä eropyrkimykset ovat usein uutinen itsessään. Ainoa keino parantua mediasyövästä on olla väritön tai korkeintaan harmaa. Uutinen joka ei ole uutinen, ei myy. Teillä Suomen jääkiekkokannatuksen lippulaivana (oikeasti suurin, kauneus hakee vielä muotoaan) on etuoikeutettu asema olla median ykköskohde. Koko ei sitä pelkästään määritä, vaan lähinnä menneet meriitit ja potentiaali, että jotain aina(!) isossa joukossa tulee tapahtumaan. Leikkisä vertaus persuihin (puolue), kun on persoonaa ja puoliksi hallitsematon organisaatiorakenne (älä ymmärrä väärin), on varmaa, että otsikoiden jatkumo on taattu. Kun aiheesta revitään uutinen tai kaksi, jo kolmas myy, koska kansan kieliin ja mieliin on taottu ajatus "taas ne samat".

Miten sitä pääsee karkuun? En tiedä? Kysy Tukiaiselta, Soinilta tai Harri Ollilta? Kenties ajan kanssa, kenties olemalla harmaa? Kenties olemalla niin kuin muut? Mutta kukapa siihen pyrkii, varsinkin kun teillä on potentiaali kokonne ja fasiliteettienne puolesta olla paljon enemmän. Ehkä teidän pitää hylätä ajatus median silmätikkun olemisesta ja keskittyä vain ja ainoastaan siihen missä koette olevanne hyviä. Mitä sitten mitä media kirjoittaa? Mitä sitten, että teidät on leimattu? Tehkää omaa hommaanne niin hyvin kuin osaatte. Samoista asioista ei mediakaan jaksa jauhaa, kun uutiset lakkaavat myymättä.

En kadehti asemaanne, päin vastoin. Se on vastenmielistä, tungettelevaa, välillä jopa loukkaavaa. Mutta ylilyönteihin ei silti ole varaa. Jokainen perseitä bongaava paparazzi, joka joutuu esimerkiksi D.Maradonan ilmakiväärin piipun suuta tuijottamaan on taas uutinen itsessän.

Media on syöpä. Ainoa instanssi joka pystyy loukkaamaan ihmisten, yritysten tai tässä tapauksessa kiekkofanien yksityisyyttä saamatta syytettä tai edes paheksuntaa. Jos minä raapisin aina ihannoimani Janina Fryn (ent. Frostell) ikkunaa ilman pressikorttia, viettäisin yöni valtion hotellissa, koska olen vain yksilö. Media ei ole yksilö. Sillä ei ole velvollisuuksia, eikä varsinkaan häpyä. Paheksun mediaa henkilökohtaisesti, se lienee käynyt selväksi.

Summa summarum: F**k media! Antaa paskoja raapia otsikoita. Ne eivät kuitenkaan ole minkäänlaisena jarruna teidän toiminnalle, vaikka välillä paimenkirje postilaatikkoon kolahtaakin. Eipä sitä kirjeillä maailmaa muuteta, eikä toimintaa. Vai oletko huomannut muutosta kirjeen jälkeen?
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ymmärrä miksi muutamat jokerifanit ovat teilanneet IFK:n teon täysin. Johtuuko kenties siitä että IFK:n faneja arvostetaan yleisesti enemmän Suomessa? Vai johtuuko siitä että Jokerit eivät saa osittain ansaitsemaansa huomioita fanikulttuurin eteen tehdyistä teoista kun IFK on Suomen mediaseksikkäin seura?
En sotkisi tähän itse seurojen vetovoimaa. Jokereillahan pyyhkii sinänsä mainiosti: joukkueesta kirjoitellaan paljon (kaiken negatiivisen lisäksi myös paljon peliin liittyviä asioita) ja kotimatseissa yleisökeskiarvo on ennätyksellisen korkea. Vieraissa matsit HIFK:ta, Kärppiä ja Tapparaa vastaan olivat (lähes tai) loppuunmyytyjä ja vain Ilvestä ja KalPaa vastaan oli tyhjempää, mutta näidenkin osalla syy on lähinnä kotijoukkueessa. On helppo sanoa, että Jokerit on todella kiinnostava tuote tällä hetkellä, eikä häviä mediaseksikkyydessä naapurille pätkääkään.

Toki European Trophy-matsin tapahtumilla ja etenkin sen jälkipyykillä on osansa siinä, miksi HIFK:n saama arvostus kuumentaa Jokerien leirissä. Pääasiallisesti näkisin pahan olon ja sen eri purkautumismuotojen tulevan kuitenkin kannattajien kohtelusta. Sekä HIFK- että Jokerifaneilla maine istuu tiukassa, mutta maineet ovat varsin erilaiset. Naapurin fanit ovat pähkinänkuoressa asiallisia, omiaan kannustavia ja tyylikkäitä, usein kokonaiskuvassa "parhaita". Jokerien kannattajat puolestaan koetaan huonosti käyttäytyvinä häirikköinä, jotka kohdistavat ison osan voimavaroistaan muille vittuiluun. Pitkään istunut maine Hartwall Areenasta kirkkona alkaa sentään askel askeleelta kadota, kun Eteläpäätyä pidetään äänenkäytöllisesti parhaana faniryhmänä.

Jos kertaa alkukauden tapahtumia, Jokerien kannattajat ovat järjestäneet hemmetin suuren omia kannustavan tifon, pitäneet yllä joka kotimatsissa erinomaista tunnelmaa ja olleet äänekkäästi mukana paikallisessa myös Nordiksella. Kolikoidenheitto-ongelmaan ollaan puututtu sekä tiedotteella fanien nettisivuilla että ihan konkreettisesti viime matsissa narauttamalla ja poistamalla tavaraa viskonut henkilö katsomosta. HIFK:n puolella kotihallin vaisua tunnelmaa ollaan ihmetelty (tämä Jatkoajan perusteella), eikä Areenan paikallisenkaan esityksessä ollut kehumista. Fanimatkalla Turkuun osa porukasta aiheutti ilmeisesti jotakin häiriötä ja Tampereella puolestaan tsemppasivat sitten Ilvestä erittäin mallikkaasti. Molempien katumainoksia ollaan pistetty paskaksi, Jokerien fanibaarin ikkunat potkittu sisään ja jonkun IFK-fanin mersu turmeltu. Sen lisäksi joku pieni porukka on laulanut Ben-Amorin nimeä.

Yllä olevat havainnot ovat sekä omia, että muualta kuultuja, joten joku voi halutessaan niitä korjata. Pointti on kuitenkin se, että molempien puolelta voi kaivaa sekä positiivisia että negativiisia asioita. Silti kannattajien saamalla arvostuksella on eroa kuin yöllä ja päivällä. HIFK-fanien on helppo suhtautua tilanteeseen maltillisesti, kun kukaan ei ole lynkkaamassa, eikä mediakaan revi suuria otsikoita. Jokerien puolella sen sijaan turhaudutaan jatkuvaan kritiikkiin joka puolelta (SM-liiga, media, muiden joukkueiden fanit) ja se purkautuu valitettavasti osalla porukasta väärällä tavalla. Toinen heittää kolikon, toinen provoaa Jatkoaikaan, joku menee kuoreensa ja sanoo, että vitut muista. Me loput yritämme vakuuttaa selväpäisyyttämme ja korjata käsitystä, jonka mukaan kaikki seuran fanit ovat ihan vitun idiootteja.

N.Vidic: hyvä kirjoitus!
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Kiitos vastineestasi! Se oli äärimmäisen hyvin kirjoitettu ja sisälsi paljon asiaa. Syy sille miksi tämän tahdoin kuulla oli se, että Jokerifaneja syytetään kovin usein marttyyreiksi, eikä kukaan suostu myöntämään lehdistön ihan oikeasti olevan puolueellinen tässä asiassa. Sinä olet ensimmäinen joka on tuohuon kysymykseen vastannut ja vaikka olen tiennyt syyn olevan juuri se, että ei tahdota myöntää asian olevan totta, niin silti olen tahtonut kuulla sen jonkun HIFK-fanin suusta. Kiitos vielä vastaustauksestasi ja varsinkin siitä, että se oli äärimmäisen hyvin kirjoitettu!
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos mediasta puhutaan, niin HIFK ja Jokerit saavat mediahuomioita paisutellusti sekä hyvien ja huonojen uutisten kohdalla. Onko lasi sitten puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä, mutta ainakin sitä huomiota tulee ihan eri malliin kuin maalaisporukoille.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta kun keski-ikä on siinä max. mopokortti-iässä niin rapatessa roiskuu. En ole ikinä hyväksynyt enkä tule hyväksymään kolikon heittäjiä. Lisäksi itse en ymmärrä miksi siellä ei voida keskittyä omien kannustamiseen vaan huudetaan "HATA IFK!":ta. Kauden avauksessa itse en kuullut, mutta mikäli jokerifanit ovat tosiaan huutaneet Ben-Amorin nimeä niin voi hyvä helvetti. Todella mautonta.

"Jos sä vihaat vitun narrej taputa". "Hjalliksen huorat". "Kaasua Tomek".

Ja miksei omia pelaajia saisi tukea?

Ja jos tuollaisia kuuluu niin so what? Sen kun huudatte kovempaa takaisin. Ei sen kummempaa. Mutta The Turtlesin biisiä voitte laulaa keskenänne vaikka porilaisten kanssa.

Hienoa jos on ihQn puhtaan lutuinen olo, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
Stadin Kingit - YouTube
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Mielenkiintoinen tämä muutamiin kirjoittajiin iskostunut marttyyriasenne. Koko triljoonan sivun mittainen settihän lähti liikkeelle siitä, kun muutama sorsituksi itsensä tunteva kaveri päätti ruveta vittuilemaan (huomiohuoraus, united smile yms) HIFK-fanien tsemppauksesta Ilveksen suuntaan. Siihen kun HIFK:n miehet höystettynä muiden joukkueiden kannattajilla (pl yksi turkulainen vihatkaa meitä -pelle) vastasivat, alkoi taas tämä "kaikki vastaan me" -jargoni. Sitten omien tekemiä äpäröintejä vähätellään sloganilla "pari mätää pilaa koko porukan maineen". Tuomitseminen on hyvin ymmärtäväistä "kun ne muutkin niin meneehän ne hermot tjsp". Sitten vielä pitäisi antaa jotain tunnustusta siitä, että yksi kolikonheittelijä oli vihdoin otettu kiinni? No vittu onneks olkoon. Pitäisikö panostaa siihen ettei niitä heittelijöitä olisi alun alkaen? No mutta hata hata united smile. Vittu mitä idareita.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Varauksettomasti samaa mieltä Jokeriarskan ja Variksen kanssa. Vähän tuli sellainen fiilis, että tässä nyt haetaan oman kilven kiillotusta. "Oi, ovatpas nuo IFK-kannattajat mahtavia faneja, kun tuolla tavalla huomioivat toisiakin joukkueita.

Vitut! Tässä mitään kiillottamisia haeta. Kaikki kolme olette ihan pihalla tästä asiasta. Homma lähti yhden miehen ideasta antaa tsemppaus perinteikkäälle seuralle (HUOM! Perinteet ja historia), josta moni oli samaa mieltä. Jos Hjallikselta joskus fygy loppuu, niin samanlaista ei ole odotettavissa (Huom! Perinteet ja historia). Tällä ei ole mitään tekemistä minkään median kanssa tai huomion haun kanssa. Mut ettehän te sitä pysty ymmärtämään.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Varauksettomasti samaa mieltä Jokeriarskan ja Variksen kanssa. Vähän tuli sellainen fiilis, että tässä nyt haetaan oman kilven kiillotusta. "Oi, ovatpas nuo IFK-kannattajat mahtavia faneja, kun tuolla tavalla huomioivat toisiakin joukkueita. On ne paljon parempia faneja kuin nuo huligaaninarrit!".


Siksihän tähän on Eteläpäädyn aktiiviset Jokerikannattajat kommentoineet koska pitkälti vain heillä (ehkä turkulaiset myös esim. viime viikonlopulta) on kokemusta tästä hifk-fanien skitsofrenisesta tilanteesta. Toisaalta kiillottavat kilpeään koko kansan silmissä näillä "united smile" -toimilla ja seuraavaksi käyvät taas potkimassa Jokerifanien baarin ikkunat sisälle. Jälkimmäinen toiminta on sitä mikä nykypäivänä hifk-faneista monille aktiiveille Jokerifaneille ensimmäisenä mieleen tulee. En siis ihmettele että monia yököttää eikä halua julleille peukutella.

Ei tästä skitsofrenia tule mieleen, vaan esimerkiksi lainattujen kirjoittajien narsistinen käyttäytyminen. Kaiken ajatellaan liittyvän vain itseen, vaikkei oikeasti liittyisi millään tavalla, ja kaikkea pitäisi saada kontrolloida, myös sitä miten kahden muun seuran fanit käyttäytyvät keskenään.

Saahan tuosta Tampereen tempauksesta olla mitä mieltä tahansa, itselläni aavistuksen sokeriarvot heittelevät tappiin, muttei se tempaus väärin ole. Ja nyt teiltä kyllä tulee tämmöisiä täysin "väärin kannatettu" -kommentteja. Peilin eteen aufmarsch jne. En kiellä teitä kommentoimasta tai olemasta jotain mieltä, mutta käytän oman oikeuteni pitää sitä hyvin hassuna.

T: Turengin kärppäpääty™
 

Takkuturkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalervo Kummola
No itse kyllä liikutuin ihan kyyneliin asti tuosta HIFK-kannattajien kylttitempauksesta. Sen jälkeen pelin häviäminenkään ei tuntunut ihan niin pahalta.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
No itse kyllä liikutuin ihan kyyneliin asti tuosta HIFK-kannattajien kylttitempauksesta. Sen jälkeen pelin häviäminenkään ei tuntunut ihan niin pahalta.

+ yli 5000 muuta fania hallissa antoi raikuvat aplodit.

Hieno ele jota muutama pässi ei pysty viemään pois.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kylttitempausta on kehuttu jo ihan kylliksi, joten ei siitä sen enempää. Itse nostan hattua myös Ilvekselle, sillä todella hyvää reagointia oli tuo kiitos- kuulutus HIFK- faneille. Samoin Raipen soitto HIFK:n fanibussiin. Kyllä se on varmaan ollut huikea juttu faneille, kun puhelimesta kuuluu: "Raipe tässä, terve".

Ei pidä jokerifaneja syyllistää yleistävästi, mutta kertoohan se jotain kirjoittajista, jos tästäkin kaikin puolin hienosta jutusta löydetään pelkkää negatiivista sanottavaa.
 

torpeedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lunkan väärintorjutut voitot
Hieno veto tämä Ilves-tifo. Iso käsi kaikille asianomaisille, molemmissa leireissä.

Ja sitten tämä joukahaisepisodi aiheen ympärillä. Hyvin te vedätte. Tungitte itsenne asiaan joka ei koskenut teitä millään tavalla.
Ei välttämättä hirveän fiksu veto. Jos olisitte pysyneet erossa eilisestä tifosta niin historiaan olisi jäänyt vain HIFK-fanien hieno ele ja Ilves-leirin tyylikäs vastaus.

Nyt joukahaiset ovat kaivaneet kuoppaansa entistä syvemmäksi. Ensin pari vatipäätä käy huutelemassa ja sitten tämä "fiksumpi" osasto selittelee aivopieruja asioita parhain päin. Ei ehkä se paras tapa hankkia kunnioitusta.
 
Aiemmin tällä viikolla Masculine ihmetteli:

Tämä on kyllä oikeasti jo aika huvittavaa. Laskujeni mukaan JYP-fanit ovat nyt maininneet jollain tasolla Vatasen Karlssonia koskevissa keskusteluissa 7 kertaa, ilman että kukaan muu on Samia esiin nostanut tai edes maininnut. En tiedä mistä tämä kertoo, mutta äärimmäisen hämmentävää se on silti.

Ja nyt on 10 sivua käyty keskustelua Jokeri-kannattajista Ilves-HIFK ottelun tiimoilta.
 
Kylttitempausta on kehuttu jo ihan kylliksi, joten ei siitä sen enempää. Itse nostan hattua myös Ilvekselle, sillä todella hyvää reagointia oli tuo kiitos- kuulutus HIFK- faneille. Samoin Raipen soitto HIFK:n fanibussiin. Kyllä se on varmaan ollut huikea juttu faneille, kun puhelimesta kuuluu: "Raipe tässä, terve".

Ei pidä jokerifaneja syyllistää yleistävästi, mutta kertoohan se jotain kirjoittajista, jos tästäkin kaikin puolin hienosta jutusta löydetään pelkkää negatiivista sanottavaa.

Aivan loistavasti sanottu! Eikä tuo vastaanharaajien löytyminen ole mikään yllätys, kuvastaa vain nyky-yhteiskuntaa. Kyynisyys valtaa koko ajan enemmän ja enemmän kansan mieltä ja monella tutulla/kaverilla/perheenjäsenelläkin on selkeästi tullut esiin ajatusmalli, jonka mukaan ihminen ei voi osoittaa edes myötätuntoaan vailla taka-ajatuksia. Kuten täälläkin on sanottu, monelle HIFK-fanille Ilves on rakkaimpia vihollisia ja itse en ainakaan nauti Ilveksen rämpimisestä. Kuitenkin vain lähimenneisyyttä ajatellen Ilveksen kanssa ollaan koettu paljon. Kukaan ei voi olla unohtamatta -98 -finaaleja. Tuohon kun lisätään huikea pudotuspelisarja keväällä 2004 ja otteluvoitoissa 3-1 -takaa-ajoasemasta nousu Lundellin johdolla välieriin. Puhumattakaan legendaarisesta pudotuspelisarjasta 2001: Ensimmäinen ottelu 124 minuuttia 41 sekuntia, kun Jani Nikko täräytti nimenomaan Raipe Helmisen esityöstä kiekon ohi Ari Ahosen. Sarja eteni aina viidenteen otteluun, joka niin ikään ratkesi jatkoajalla vasta toisessa jatkoerässä Kölli Kortelaisen kilautettua tolppaankin jo ensimmäisellä jatkoajalla.

Meni ehkä jo vähän aiheen ohikin, mutta tarkoitus oli tuoda näiden kyynikoiden (ei nimimerkki) muistiin lähihistoriasta tapauksia, joiden ansiosta uskon Ilveksellä olevan monelle HIFK-fanille erityinen asema legendaarisena joukkueena. Oma hattu nousee päästä niin tifolle, Ilveksen HIFK-fanien huomioimiselle ja myös ehdottomasti Raipelle.
 

R Hood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Oivaltava ja arvostettava ele.

Keskinäinen arvostus on puhtaasti Ifk:n ja Ilveksen välinen, eikä se tarvitse muiden hyväksyntää. Jo siksikin, että ulkopuolelta asiaa ei välttämättä tunnisteta, mistä kaikki kumpuaa. Siellä taustalla on mm. finaali- ja playoff-sarjaa pitkine jatkoaikaratkaisuneen parin edellisen vuosikymmenen ajalta, eikä silloinkaan mitään irtopisteitä tai happyfamilyja kyselty kentällä tai katsomossa.
 

Savon Detroit

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Sabres
Oivaltava ja arvostettava ele.

Keskinäinen arvostus on puhtaasti Ifk:n ja Ilveksen välinen, eikä se tarvitse muiden hyväksyntää. Jo siksikin, että ulkopuolelta asiaa ei välttämättä tunnisteta, mistä kaikki kumpuaa. Siellä taustalla on mm. finaali- ja playoff-sarjaa pitkine jatkoaikaratkaisuneen parin edellisen vuosikymmenen ajalta, eikä silloinkaan mitään irtopisteitä tai happyfamilyja kyselty kentällä tai katsomossa.
Lyhyesti: Katsomokulttuuria.
 
Suosikkijoukkue
Hartford Whalers 92-93
Sinä ihan oikeasti kehtaat arvostella Jokerifaneja kirjoittamalla itse tuommoisen viestin? Alusta loppuun pelkkää provoa, mutta koitat silti nostaa itseäsi jotenkin paremmaksi kun nuo 3 (heitä oli kolme, ei muutamaa) Jokerifania, jotka tämän kaiken aloittivat. Hjalliksen huoria vaan sinullekkin.

Sait sitten pahan mielen tuostakin viestistä? Siinä ei ensinnäkään ollut mitään provoa. Voit luetella kohdat, jotka eivät pitäneet siinä paikkaansa. Määrittele sitten samalla muutama. Muutama (3) provoilijaa ja kymmenkertainen määrä heidän symppaajia ja ymmärtäjiä. Menikö nyt oikein? Sori, en harrasta huoria.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos minun pitäisi äänestää kylttitifon tai eteläpäädyn selkätifon välillä, en äänestäisi ainakaan kirkkovenettä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin vaikeaa kuvitella asialla olevan samat ihmiset. Tämän iltaista tempausta voi arvostaa arvostamatta samalla jotain ikkunan paskomisia.

Nimenomaan! Aika jännässä maailmassa elävät henkilöt, jotka kuvittelevat kyseisten HIFK-fanien ensin hajottavan ikkunoita ja muuta vastaavaa toimintaa, ja sitten menevät "kiillottamaan kilpeään" tällaisella tempauksella. Valoja päälle sanoisi joku.

Hieno ele, tunsin liikutusta ja ylpeyttä omista kannattajista. Nämä aina välillä muistuttavat kuinka hienoa porukkaa lätkän ympärillä pyörii. Jos oli huomionhakuisuutta niin haettiin ainakin huomiota hyville asioille. Hyvä vaan jos lätkästä kirjoitettaisiin pitkästä aikaa jotain positiivista.

Ja kuten moni nimimerkki todennutkin niin tempauksessa oli vain voittajia. Ilveksen pelaajat, valmennus ja fanit ovat olleet ilmeisen kiitollisia tempauksesta ja kyltintekijöille tämä varmasti merkitsee paljon. Jos HIFK-fanit saavat positiivista julkisuutta tempauksesta, on se täysin ansaittua.

Nämä asiat huomioon ottaen kertoo mielestäni hyvin paljon niistä kirjoittajista, jotka ovat heti ottaneet asiakseen tulla kertomaan etteivät arvosta tempausta ja kuinka koko juttu oli huomiohuorausta. Joskus kannattaisi miettiä vähän sen oman tulitikkuaskin kokoisen boksin ulkopuolelta ennen kuin todistaa tasonsa. En tiedä ymmärtääkö moni nimimerkki mitä tuollainen voi merkitä kannattajille, kun oman jengin suuruuden päivät on nähtynä ja niistä on jäljellä lähestulkoon enää rauniot. Mielestäni tempussa nimenomaan tsempattiin faneja, ja faneillehan on tärkeää kokea olevansa merkityksellisiä. Joku tempausta kritisoinut jokerinimimerkki ehtikin toteamaan, että yksi tapa siihen on oman jengin arvostus. Tässä on toinen ja ainakin minulla tuo olisi tuonut virtaa kannattamiseeni ja uskoa tulevaisuuteen jos osat olisivat olleet toisin päin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös