Ässien kotipeleihin on ilmeisesti tehty joku periaatepäätös, että läpsyttimiä niihin ei tule, koska halutaan sitä perus "porilaista hulluutta" katsomoon, eikä siinä läpsyttimillä ole sijaa.
Tällaista siis huhuiltiin eilen Hakametsässä.
Itse en ole koneellisen kannatuksen suuri ystävä, mutta en tosin ole sitä täysin tuomitsemassakaan, jos se saa aktivoitua ihmisiä. Eilen Hakametsässä tämä jumputus ja pauke mediakuution kautta meni kuitenkin kiistatta liian pitkälle, sillä osa ihan hyvästä peruskannustuksestakin peittyi välillä varsin turhan jytkeen alle.
Huomioita itse pelin aikana tapahtuneesta kannattajaryhmien toiminnasta: mielestäni Ässien porukka aloitti hyvin ja ennen peliä meni kyllä kylmät väreet, kun katseli A3:sta käsin sitä punaista merta siellä toisella puolella.
Tapparan päästyä paremmin peliin kiinni ja etenkin Niemisen maalin jälkeen, pääsivät tamperelaiset koko ajan äänekkäämmin kiinni pelin tiimellykseen ja Ässien fanit jäivät odottavalle kannalla. Mielestäni varsin ymmärrettäviä asioita. Plussaa tamperelaisille hyvästä "kuka voittaa"- vuoropuhelusta!
Ymmärrettävää oli samaten se, että Padan tasoituksen jälkeen oli punamustilla kannattajilla kova hurmos päällä ja tamperelaiset hiljentyivät, ottaen luonnollisesti hallin haltuun 5,1 sekuntia ennen loppua.
Noin yleisesti ottaen en kuitenkaan kokenut, että Tappara olisi kunnolla saanut taakseen mitään kuudetta kenttäpelaajaa. Tämän huomasi parhaiten siitä, että itse sai varsin rauhassa istua ja katsella sitä kummankin osapuolen keskialueen sumputusta, ei tullut sitä ikävän tuntuista "kuumotusta" takaraivoon, kuten vaikkapa joskus Hifkin kotipeleissä yleisön syttyessä..tai parissa edellisessä JYP-ottelussa.
Ennakoin - varsin yllätyksettömästi - että huomenna hurmos on toista laatua. Valitettavasti tätä nykyä Porissakin on ajauduttu siihen pisteeseen, että parhaan hurmoksen sytyttämiseen tarvitaan se kotijoukkueen ensimmäinen maali.
Ei ole silti kovin vaikeaa todeta, että Ässien "kotietu" tulee olemaan huomattavasti kovempaa luokkaa, kuin Tapparan. Tämä paine voi toki kääntyä myös itseään vastaan ja näkyä kentällä liikana tunteena ja ylilyönteinä, mutta se ei ole tämän ketjun asia.