SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 058 803
  • 3 930

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Entäs sitten kun sitä väriä ollaan saatu? Se on tunnetusti taas se helpoin keino ja äänenkäytöllisesti junnataan varmaan seuraavanakin vuosikymmenenä vielä paikallaan. Ajatusmallilla: "Pukeudun ensi kerralla sinivalkoiseksi piisamiksi kun ei tuota Suomi tap tap tappiakaan jakseta huutaa enää entiseen malliin". Ja kun kerran chänttien viljeleminen on teatraalista ja oikea kannattaminen pitää ansaita ja kummuta kenttätapahtumista, niin jatketaan me pukuleikkiä ja annetaan sveitsiläisien pitää halli hallussa taas tänäkin keväänä.
Tottakai se äänenkäytön monipuolistaminen pitäisi olla tavoitteena joka paikkakunnalla, ainakin omasta mielestäni. Itse olen siis ehdottomasti keski-eurooppalaisen katsomokulttuurin asialla. Ketään ei vaan voi pakottaa laulamaan tai osallistumaan huutoihin ja taputuksiin, sen homman pitää lähteä positiivisuuden kautta. RB:n toimintaan en ole perehtynyt juuri ollenkaan, mutta uskoisin tuon älyttömän nopean kasvun johtuvan juuri siitä, että vetäjinä on asiallista ja hyvähenkistä porukkaa, johon porukka tuntee itsensä tervetulleiksi mukaan. Jos tuo energia olisi käytetty esimerkiksi ympärillä olevien katsojien arvosteluun oman toiminnan kehittämisen sijaan, Raumalla tuskin olisi yhtä hyvää faniryhmää. RB siis ihan vaan esimerkkinä kun on niin nopeasti kasvanut, yhtä lailla sama pätee Eteläpäätyyn tai vaikka Stadin Kingeihin.

Pointtina siis se, että tämä ihmisten vaatetuksen yms. analysointi ei tosiaan mielestäni vie suomalaista kannatuskulttuuria mitenkään parempaan suuntaan. Kaikki lähtee ydinporukasta, jolla on hyvä meininki ja jatkuvasti virtaa porukkaa jotka haluavat siihen osallistua. Muu halli lähtee mukaan jos lähtee, jos eivät lähde niin sitten lauletaan kovempaa. Nämä modernin kannatuskulttuurin "vastustajat" ovat lähes poikkeuksetta vanhempaa osastoa, joten ihan pelkästään aika jo tulee tekemään tehtävänsä kunhan myös joukkueiden faniryhmät tuovat riittävästi uusia tuulia matseihin mm. chanttien ja tifojen muodossa. Joka vuosi halleilla on uusia, nuoria kannattajia, joissa se tulevaisuus tulee olemaan. Toivottavasti itse sitten vanhana ja väsyneenä voin siirtyä istumakatsomoon ja laulaa sielläkin, ilman että ympärillä porukka katsoo että mitä vittua.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En tajua miksi ihmiset joita moderni kannatuskulttuuri ei kiinnosta yleensäkään pyörivät täällä melkein yhtä ahkerina kirjoittajina kuin ne joita se kiinnostaa. Minkä takia? Tuo on sama kun itse Ässien fanina pyörisin Lukon osiossa päivittäin kertomassa kuinka Lukko ei kiinnosta, kuinka perseestä niiden joukkue on ja kuinka kamalasti siellä taas haukutaan Ässiä.

Ketjun nimessä ei ole sanaa moderni. Tästä syystä osa porukasta olettaa että kannatusta ja fanitoimintaa on myös muunlaistakin.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Jyväskylässä tänään luvassa jotain pientä kivaa...

Muttamutta, törmäsin tuolla ircissä tämmöiseen overiin

Voisko joku tulkata tuon kuvan?
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Pääsiäis-saaren patsaille ääni täältä. Toki varjostus näyttää tukalta, mutta tämä lienee virhe. Roskista päätelen voi myös olla shit hit the fan -aiheella.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko tää Jyväskylän setti kannattajien vai seuran järjestämä, kun iltasanomien vaiko iltalehden mukaan "JYP kiittää Kalle Koskista"?
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ainakin nuo läpsyttimiltä näyttävät, jos paskat kakkulani eivät valehtele.

No perhana. Ikinä en tuollaista lärpyttimenpaholaista ole livenä nähnyt joten menin ohi. Odotin tifoilua ja sain lärpyttimet.

Rumpujen pauketta Ja lärpyttimiä, oi jospa oisin saanut olla muukaana...
 

JMA

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No perhana. Ikinä en tuollaista lärpyttimenpaholaista ole livenä nähnyt joten menin ohi. Odotin tifoilua ja sain lärpyttimet.

Rumpujen pauketta Ja lärpyttimiä, oi jospa oisin saanut olla muukaana...

Hyvä kuitenkin että luit Anselmin viestit tuosta yläpuolelta...

Tässä hieman huono laatuinen kuva: Kiitos Kona
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Jep. Kevät on fanin parasta aikaa, kannattaja on oma itsensä vuoden ympäri.

Mitäs helvettiä sinä teet meidän fanien ketjussa? Perusta oma teille kannattajille. Tämähän käsittelee fanitoimintaa.

Me fanit suvaitsemme kaikenlaista kannatusta, joten kyseessä lienee sinulle väärä ketju.
 

Jeasdp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Mitäs helvettiä sinä teet meidän fanien ketjussa? Perusta oma teille kannattajille. Tämähän käsittelee fanitoimintaa.

Loistava idea. Ensi kaudelle voitaisiin tosiaan perustaa kaksi eri ketjua niin ei tarvitsisi tätä oikeinkannatus-paskaa katsella.

Toisessa nämä hassuhatut ja lärpytinjanarit ja oikeinkannattajat ja skenepisteilijät omassaan.

Eli toisessa ketjussa siis; Jyp, KalPa, Tappara, Ilves ja Ässät -fanit
Ja toisessa; Jokerit, Blues, hifk, HPK, Kärpät, Lukko, Pelicans, SaiPa ja TPS -kannattajat.
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Mitä helvettiä sinä teet faniketjussa? Sinunhan pitäisi olla pronssiottelussa kannattamassa seuraasi.

Minähän ole fani, joten olen oikeassa ketjussa, ja paikan päällä ainoastaan max välierissä ja finaaleissa. Välierissä olin. Finaaleja ei tullut.

Mutta tämä suomen kannattajien puolestapuhuja RV16 kertoi että hän ei ole fani, joten mitä hittoa hän tekee tässä ketjussa, jos tämä käsite-ero on niin suuri?
 

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Keskustelen katsomokulttuurista.

Jos irtisanoudut faneista, halveksut heitä, miksi keskustelet fanikeskustelussa? Eikö kannattaisi tällöin irtisanoutua tällaisesta väärinkannatuksesta ja perustaa kannattaja -ketju?

Jos haluat ns nussia pilkkua semantiikasta, kannattaisi varmaan ensin tarkistaa mikä on ketjun aihe. Nythän teet itsesi noloksi.
 

Kettumainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toivottavasti Raumalle ei koskaan rantaudu noi lärpättimet. Jengi konemaisesti lätkii itteään, kuin ruoskisivat. Vähän niin kuin ois pakko.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
JYP FC askarteli Kallelle tifon. Tsekkaa kuvat Facebookista.

Läpsyttimet oli joku joukkueen/seuran juttu eikä meillä ollut mitään tekemistä niiden kanssa! Tiedoksi tämä myös Raumalle, kun kyselitte... Eikä seura saati mikään sponsori ole ollut mitenkään mukana Kalle-lakanan teossa, tämäkin tiedoksi Raumalle.
 
Viimeksi muokattu:

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä on vain nyt minun mielipiteeni.

Kaikki kannattaminen on ihan yhtä oikein.

Mutta, minun mielestäni nämä helvetin läpsyttimet raiskaavat pidemmän päälle koko katsomokulttuurin, jos niitä vielä ensi kaudella paljon viljellään.

Jos ei omalla äänellä/fliittimillään alias käsillään pysty kannustamaan kannattamaansa joukkuetta, niin melkein kannattaa antaa olla.

Farssi. Minun mielestäni. En tietysti tiedä miten on muilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös