Tottakai se äänenkäytön monipuolistaminen pitäisi olla tavoitteena joka paikkakunnalla, ainakin omasta mielestäni. Itse olen siis ehdottomasti keski-eurooppalaisen katsomokulttuurin asialla. Ketään ei vaan voi pakottaa laulamaan tai osallistumaan huutoihin ja taputuksiin, sen homman pitää lähteä positiivisuuden kautta. RB:n toimintaan en ole perehtynyt juuri ollenkaan, mutta uskoisin tuon älyttömän nopean kasvun johtuvan juuri siitä, että vetäjinä on asiallista ja hyvähenkistä porukkaa, johon porukka tuntee itsensä tervetulleiksi mukaan. Jos tuo energia olisi käytetty esimerkiksi ympärillä olevien katsojien arvosteluun oman toiminnan kehittämisen sijaan, Raumalla tuskin olisi yhtä hyvää faniryhmää. RB siis ihan vaan esimerkkinä kun on niin nopeasti kasvanut, yhtä lailla sama pätee Eteläpäätyyn tai vaikka Stadin Kingeihin.Entäs sitten kun sitä väriä ollaan saatu? Se on tunnetusti taas se helpoin keino ja äänenkäytöllisesti junnataan varmaan seuraavanakin vuosikymmenenä vielä paikallaan. Ajatusmallilla: "Pukeudun ensi kerralla sinivalkoiseksi piisamiksi kun ei tuota Suomi tap tap tappiakaan jakseta huutaa enää entiseen malliin". Ja kun kerran chänttien viljeleminen on teatraalista ja oikea kannattaminen pitää ansaita ja kummuta kenttätapahtumista, niin jatketaan me pukuleikkiä ja annetaan sveitsiläisien pitää halli hallussa taas tänäkin keväänä.
Pointtina siis se, että tämä ihmisten vaatetuksen yms. analysointi ei tosiaan mielestäni vie suomalaista kannatuskulttuuria mitenkään parempaan suuntaan. Kaikki lähtee ydinporukasta, jolla on hyvä meininki ja jatkuvasti virtaa porukkaa jotka haluavat siihen osallistua. Muu halli lähtee mukaan jos lähtee, jos eivät lähde niin sitten lauletaan kovempaa. Nämä modernin kannatuskulttuurin "vastustajat" ovat lähes poikkeuksetta vanhempaa osastoa, joten ihan pelkästään aika jo tulee tekemään tehtävänsä kunhan myös joukkueiden faniryhmät tuovat riittävästi uusia tuulia matseihin mm. chanttien ja tifojen muodossa. Joka vuosi halleilla on uusia, nuoria kannattajia, joissa se tulevaisuus tulee olemaan. Toivottavasti itse sitten vanhana ja väsyneenä voin siirtyä istumakatsomoon ja laulaa sielläkin, ilman että ympärillä porukka katsoo että mitä vittua.