SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 058 803
  • 3 930

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tähän ketjuun tänään kirjoittaneista hyvin monet kertovat hyväksyvänsä molemmat kannatustyylit ja vieläpä pitävänsä molemmista. Osa kuitenkin edelleen tuomitsee perinteisen tyylin aika rumastikin. Sitten sanotaan, että ei saa yleistää. Kyllä siinä väkisinkin yleistyksiä koko porukasta alkaa tekemään, kun useampi saman joukkueen kannattaja kritisoi muiden tyyliä.
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Tähän ketjuun tänään kirjoittaneista hyvin monet kertovat hyväksyvänsä molemmat kannatustyylit ja vieläpä pitävänsä molemmista. Osa kuitenkin edelleen tuomitsee perinteisen tyylin aika rumastikin. Sitten sanotaan, että ei saa yleistää. Kyllä siinä väkisinkin yleistyksiä koko porukasta alkaa tekemään, kun useampi saman joukkueen kannattaja kritisoi muiden tyyliä.

Yleistäminen on heikkoutta, ei osata muodostaa selkeää mielikuvaa, älä sorru sille tielle. Kyllähän lähes jokaisen liigajengin kannattaja on kritisoinut moderniakin tyyliä. Tähänkin riitaan tarvitaan kaksi osapuolta.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Samalla kun Ässät pelasi maanantaina Jyväskylässä elämästä ja kuolemasta hirveää selviytymistaistelua käyden, eräs Ässien varsin näkyvästi tällä palstalla kirjoitteleva fani/kannattaja (kumpi nyt sitten on kumpi?) kirjoitteli pitkiä sepustuksia tähän ketjuun.. siis pelin ollessa käynnissä ja lopputunnelmointien aikana.

Melkosta. :D Mietein kyllä kirjoitusta kirjoittaessani, että mahtaako joku tähän tarttua, mutten uskonut sen muuttuvan konkretiaksi. Olin väärässä. Onneksi et tiedä sitä, että runkkasinko viimeisen minuutin jännityshetkillä sohvatyynyjen väliin. Ja lohdutukseksi voin kertoa, että televisio löytyy tietokoneen vierestä, joten kirjoituksen luominen onnistui siinä matsin lomassa kun näpyttelyä saattoi harrastaa seesteisemmillä hetkillä.

Joo o, mielenkiintoisesti on tullut taas settiä sivukaupalla tänne sylttytehtaaseen. Kevät on jännittävää aikaa. Eniten tuossa peruukki- ja kasvomaalaussäätämisessä ottaa pannuun nimenomaan se hetkellisyys, miksei jengi vedä samalla lookilla ympäri vuoden? Oli oikein tai väärin -meininkiä, mutta ihmettelempä vain. Onhan se toki hienoa kun pleijareihin päästään ja sitä halutaan juhlistaa, mutta kyllä itse olin ainakin yhtä ylpeä Ässistä tämän kauden heikoimmilla hetkillä kuin nyt meidän pelatessa finaaleita. He ansaitsivat silloinkin minun kannatukseni. Toisaalta itselle hiipii taas tuttu apea tunne, joka tuli viimeisen jääkiekon maailmanmestaruuden aikoihin. Ja se tulee siitä kun nämä tietyt piirit alkavat suunnittelemaan mestaruusjuhlia, joiden ei tiedä jääkiekosta tyyliin edes välittävän. Siinä sitä tuntee takkinsa niin tyhjenevän kun on painanut useita vuosia laikka punasella asiansa parissa ja sitte kaverit tulee seuraavalla vaihteella takaa ohitte.

Edellisessäkään ei varmaan sinällään mitään väärää, jos ihmiset saavat asioista iloista mieltä. Kannatustoiminnan kannalta lähinnä vituttaa kun nämä tietyt piirit sitten laittavat taas yhdessätuumin kaiken rekvisiitan naftaliiniin ja todetaan että aletaan odottelemaan taas seuraavaa kevättä. Ja on ihan ok, että tää runkosarja on taas sitä tavallista harmaata skeidaa eikä silloin kuulu olla edes tunnelmaa, ei edes niitä lärpyttimiä kun se on kerran kevään juttu. Tällä tyylillä väistämättä tehdään tästä geehoilumaisesta olemisesta enemmän sääntö kuin poikkeus.

Se on mielestäni kuitenkin hyvä, että mielipiteitä esitetään joka suuntaan ja on tärkeää, että näistä asioista keskustellaan. Niin kuin aiemmin todettua, että muuten ei sitä kehitystäkään tapahdu. Tässäkin keskustelussa nähty, että porukkaa on sekä puolesta, että vastaan tuon sirkusrekvisiitan suhteen. Ei ole varmaan oikeaa tai väärää, mutta jokaisella voi silti olla oma mielipide, että onko tuo tyylikästä vai ei.

Ja vielä tästä mielensäpahoittamisesta, että tässä olisi tosiaan saanut mennä jo moneen kertaan junan alle, jos sitä olisi raskaammanlaisesti ruvennut asioita kokemaan. Rapatessa roiskuu ja on sitä tullut sopimattomuutta välillä varmasti täältäkin suunnasta, mutta näkisin kuitenkin että selkeesti suurimmilla prosenttiluvuilla on asiapitoinen sisältö, tai niin asiapitoista kun sitä nyt näillä mitättömillä lahjoilla voi saada aikaiseksi.

Lehmäpukujen ja chänttäämisen ei välttämättä tarvitse olla toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja, mutta helposti tästä jää aina vähän vaikutelma, että se keskittyminen kannattamisessa menee siihen rekvisiittaan ja sitten ihmetellään täydessä Hartwallissa kun 100 sveitsiläistä ottaa FIN-SUI-ottelussa hallin haltuun. Eli hassutellaan edes puvuilla sitten kun hommasta ei muuten tahdo tulla oikein mitään.

Jälleen menen vielä kiellettyjen esimerkkien pariin ja eiliseen Mestareiden liigan otteluun. Luulisi sielläkin olevan ratkaisupelien täpinää ilmassa. Kuitenkaan yhtään eläinpukua ei näkynyt. Ihmiset pukeutuivat värikkäästi ja tyylikkäästi seuransa väreihin, niin kuin normaalistikin. Tai sitten oli pukeutumatta. Eikä maailmani olisi kaatunut, jos siellä jotain pelleperuukkeja olisi ollut, mutta mielestäni eilinen visuaalisuus näytti tyylikkäältä. Siitä huolimatta tunnelma oli siellä lähes kiitettävän puolella. Tuon pauhun rinnalla kun aletaan hehkuttamaan lärpytintaputtamista ylivoimalla, niin tulee voimaton olo. Eikä se homma hiipunut, vaikka vastustaja paukautti 0-1 taululle. On tietysti väärin taas verrata Saksalaista jalkapalloa Suomalaiseen jääkiekkoon, mutta kyllä sitä helvettivie jäi vain hieno fiilis eilisen ottelun jäljiltä ja kun muisti miten tärkeässä osassa kokonaispaletin kannalta on ottelun tunnelma, puhumattakaan millaisen lopun itse ottelu sai. Täydellistä. Ei sinällään liity itse otsikon aiheeseen, mutta varmasti moni muukin jakoi tämän hienon elämyksen eiliseltä.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yleistäminen on heikkoutta, ei osata muodostaa selkeää mielikuvaa, älä sorru sille tielle. Kyllähän lähes jokaisen liigajengin kannattaja on kritisoinut moderniakin tyyliä. Tähänkin riitaan tarvitaan kaksi osapuolta.
Näinpä. Ihan yhtä paljon sieltä toisesta leiristä vähätellään modernia tyyliä kuin toisinkin päin. Omasta mielestäni enemmänkin, mutta pysytään nyt vaikka siinä tasapelissä ettei tarvitse siitäkin alkaa inttämään.

"Sieniä sateella", voi hellanlettas.
 
Viimeksi muokattu:

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kannatetaan miten kannatetaan kuhan kannatetaan.

Nimimerkille RTK RB:n touhu näyttää hyvältä, enkä todellakaan tiedä kuuluuko nämä muutamat muiden joukkueiden faneja arvostelevat nimimerkit RB:hen, mutta seura on aina sama.

Mulle on loppujen lopuksi ihan se ja sama mitä mieltä joku nimimerkki on täällä jonkun fanin pukeutumisesta. Mutta kyllä se rupeaa myös täällä vituttamaan kun ruvetaan junteiksi haukkumaan niitä faneja, jotka istuvat hallissa yli 80% kotipeleistä fanipostia päällä ja kannustavat kotijoukkuetta. Sitten kun kevään kunniaksi lisätään asusteeseen osia, niin se on junttia.
Samalla tavalla näitä sirkusasuja näkyy jalkapallo katsomoissa, esimerkkinä Hollannin kannattajat.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Eikö se nyt ole kuitenkin pääasia, että siellä pohjimmiltaan varsin keskinkertaisissa liigapeleissä jengi yleensä käy? Vähän teennäisen tuntuista tämä vastakkainasettelu "oikein" ja "väärin" itseään toteuttaviin, koska omasta puolestani ne hassuhatut sekä vakavasti otettavat sämpyläpojat ovat yhtä naurettavaa porukkaa. En tiedä sitä, että onko jossain Ruotsissa tai Venäjällä jotain vastaavaa jakoa, mutta ainakin meininki on hyvä.

Italiassa, tuossa oikeinkannatuksen suuressa mallimaassahan on tilanne se, että stadionit ovat isoilta osin tyhjiä ja jossain nurkassa on pieni porukka näitä alan oikeaoppisia. Hieno meininki, Veikkausliiga potenssiin jotain. Kyllä lätkäpelissäkin on enemmän tunnelmaa, vaikka ilman pomppupoikia, kunhan väkeä on täysi tupa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Melkosta. :D Mietein kyllä kirjoitusta kirjoittaessani, että mahtaako joku tähän tarttua, mutten uskonut sen muuttuvan konkretiaksi. Olin väärässä..

Kirjoitin tämän viestini jälkeen jo uudelleen tähän ketjuun, pahoittelin turhan kärkästä viestiäni ja totesin tuotokseni scheisseksi.

Jatkakaa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä keskustelu leimahti taas liekkiin kun modernin kannatuksen airut lähti haukkumaan Tapparafaneja junteiksi.

Väärin. Tämä keskustelu leimahti liekkiin kun yksi henkilö kertoi mielipiteensä yksittäisestä asiasta. Voi olla että sanavalinnat eivät olleet onnistuneita, mutta eivät ne ole läheskään aina kaikilla muillakaan Jatkoajassa. Silti saatiin kauhea paskamyrsky aikaiseksi ja leimakirves alkoi viuhua. Eikä ollut ensimmäinen kerta. Jatkuvaa yksittäisten sanojen ja nyt jopa kellonaikojen kyttäämistä. En tajua miksi ihmiset joita moderni kannatuskulttuuri ei kiinnosta yleensäkään pyörivät täällä melkein yhtä ahkerina kirjoittajina kuin ne joita se kiinnostaa. Minkä takia? Tuo on sama kun itse Ässien fanina pyörisin Lukon osiossa päivittäin kertomassa kuinka Lukko ei kiinnosta, kuinka perseestä niiden joukkue on ja kuinka kamalasti siellä taas haukutaan Ässiä.

Ymmärtäisin kaiken paremmin jos tässä olisi jostakin konkreettisesta uhkasta kyse, jos vaikka perinteisen tyylin kannattajilla olisi oikeasti vaikea olo hallissa. Mutta kun ei, kannatusporukat ovat pääosin omissa pilttuissaan ja touhuavat siellä mitä touhuavat. Yksittäisiä häiriöitä toki esiintyy mutta niitä on ollut halleissa aina. Keskustelu taas on keskustelua ja mielipiteet mielipiteitä. Joidenkin halun puuttua jatkuvasti keskusteluun negatiivisessa mielessä minä tulkitsen haluksi vaientaa keskustelun ja sitä kautta kannattajaryhmät. Tämä pyrkimys on toki Porissa näkynyt ihan livenäkin joten ei ole sikäli mikään yllätys. Helvetin hienoa vaan olisi että näistä asioita saisi keskustella aiheelle pyhitetyssä ketjussa rauhassa ilman että pitää varoa joka toista sanaa. Onko liikaa pyydetty?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Väärin. Tämä keskustelu leimahti liekkiin kun yksi henkilö kertoi mielipiteensä yksittäisestä asiasta. Voi olla että sanavalinnat eivät olleet onnistuneita, mutta eivät ne ole läheskään aina kaikilla muillakaan Jatkoajassa. Silti saatiin kauhea paskamyrsky aikaiseksi ja leimakirves alkoi viuhua...

Väärin, ei mitään paskamyrskyä ollut, muutamat henkilöt vaan kertoivat mielipiteensä yksittäisestä asiasta. Voi olla että sanavalinnat eivät olleet onnistuneita, mutta eivät ne ole läheskään aina kaikilla muillakaan Jatkoajassa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Väärin, ei mitään paskamyrskyä ollut, muutamat henkilöt vaan kertoivat mielipiteensä yksittäisestä asiasta. Voi olla että sanavalinnat eivät olleet onnistuneita, mutta eivät ne ole läheskään aina kaikilla muillakaan Jatkoajassa.

Yrität näennäisellä nokkeluudellasi väistää avainkysymyksen: mikä sinua tähän ketjuun oikein vetää.

Ei niin, ettei sana olisi vapaa, mutta jotenkin pistää silmään se kuinka nopeasti opponentit olivat tälläkin kertaa paikalla.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Sitten ihmetellään kun joku joskus kritisoi pomppujengiä.

Miten liittyy asiaan jotkut pomppujengit?

Alkuun joku jaksoi sanoa, että ei saa kärjistää yhden nimimerkin takia, mutta nyt näitä pomppii esiin kuin sieniä sateella.
Mikä siinä on, että pitää väkisin haukkua ns. perinteistä tyyliä ja tuoda esiin modernin tyylin hienouksia.

Perinteistä tyyliä? Modernia tyyliä? Kyse on pukeutumisesta eikä mistään kannatustavoista, hassujen hattujen ja aurinkolasien kanssa ollaan nimenomaan junttiuden syvimmässä olemuksessa.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Jos otetaan peruukit ja hassut hatut ja ylisuuret värilasit ja muu sirkusrekvisiitta ihan sellaisenaan mietintämyssyn alle, niin onhan niiden käyttö muutoin, kuin vappuna, tai lastenjuhlilla kaikkea muuta, kuin tyylikästä. Vois jopa junttimaiseksi haukkua.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Miten liittyy asiaan jotkut pomppujengit?



Perinteistä tyyliä? Modernia tyyliä? Kyse on pukeutumisesta eikä mistään kannatustavoista, hassujen hattujen ja aurinkolasien kanssa ollaan nimenomaan junttiuden syvimmässä olemuksessa.

Huoh. Tilanne on jo kutakuinkin rauhoittunut, niin sinä jaksat vielä. Edelleen myös sinulle. Jos tuo on sinusta junttia, niin sitten se on. Silloin minä olen juntti ja aika moni muukin jääkiekkofani. Juntteja löytyy myös Hollanin fudismatseissakin.
Minun puolesta ihmiset saa pukeutua miten haluaa, mutta turha siitä on lähteä ketään moittimaan.
Minä en edelleenkään ole millään tavalla pomppujengiä haukkunut, vaan pidän siitä. Molemmat tavat sopivat katsomoon ja ovat tervetulleita.
Olen tässä ketjussa jopa toivonut Tapparan junttien siirtoa samalle suunnalle Tapparan "pomppujengin" kanssa.

Edit. Kummasti vaan saman jengin kannattajat tarttuvat samoihin asioihin edelleen.... Tämä sinulle nm.kourujärven...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yrität näennäisellä nokkeluudellasi väistää avainkysymyksen: mikä sinua tähän ketjuun oikein vetää.

Ei niin, ettei sana olisi vapaa, mutta jotenkin pistää silmään se kuinka nopeasti opponentit olivat tälläkin kertaa paikalla.

Keskusteluun osallistuminen. Selailen eri ketjuja ja kommentoin kun asia kiinnostaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos otetaan peruukit ja hassut hatut ja ylisuuret värilasit ja muu sirkusrekvisiitta ihan sellaisenaan mietintämyssyn alle, niin onhan niiden käyttö muutoin, kuin vappuna, tai lastenjuhlilla kaikkea muuta, kuin tyylikästä. Vois jopa junttimaiseksi haukkua.

Erilaiset asiat jääkiekkokatsomossa voidaan luokitella junttimaiseksi toiminnaksi Jääkiekkofaniutta pidetään monissa piireissä junttitouhuna, kaljaa juovien junttien räyhäämistä. Miksi täällä on kova tarve tuomita toiset junteiksi?
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Huoh. Tilanne on jo kutakuinkin rauhoittunut, niin sinä jaksat vielä.

Tämä on toinen viestini aiheesta, ja sinä minua viestissäsi lainasit. Joten huoh sinne vaan.

Edelleen myös sinulle. Jos tuo on sinusta junttia, niin sitten se on. Silloin minä olen juntti ja aika moni muukin jääkiekkofani. Juntteja löytyy myös Hollanin fudismatseissakin.

Eihän tässä mistään muusta ole kyse ollutkaan. Lätkäyleisössä on paljon juntteja, varmasti myös Hollanin fudismatseissakin. En epäile yhtään.

puolesta ihmiset saa pukeutua miten haluaa, mutta turha siitä on lähteä ketään moittimaan.

Moittia on väärä sana, mutta kyllä minä hymähtelen hölmölle pukeutumiselle jatkossakin.

Edit. Kummasti vaan saman jengin kannattajat tarttuvat samoihin asioihin edelleen.... Tämä sinulle nm.kourujärven..

On kyllä melko kummallista tuo, varsinkin kun kyseinen sinioransseihin tamineihin pukeutunut sirkusposse kokoontui Raumalla.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin kokoontuikin Raumalla. Siinähän se syy sitten tulikin.

Minun puolesta tämä saa jäädä nyt. Ollaan rehellisesti sitten juntteja.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lueppas niitä omiesi viestejä alusta, niin ymmärrät varmsti, minkä takia täällä peistä väännetään.
Vielä tämä.
Luin viestejäni. Olen yrittänyt puolustaa tuota pukeutumista ja sitä miten se on junttia.
Olen monessa viestissä kehunut RB:n touhua katsomoissa, en ole haukkunut.

Kukin tyylillään, edelleen. Kaikki mahtuu halliin ja asioita voisi yhdistää.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onpa miellyttävää lukemista tämäkin ketju. Katsoin, että 3 uutta sivua tullut päivässä ja ajattelin naiivisti että jotain eteenpäinmenoa olisi ollut jossakin, mutta paskan marjat. Ihan ihme vänkäämistä taas sivukaupalla jostain Tappara-fanien pukeutumisesta. Menkööt vaikka munasilteen katsomaan matseja, mitä se ketään liikuttaa? Päinvastoin, värin tunnustaminenhan nimenomaan tuo sitä näyttävyyttä katsomoihin. Kyllä mä MM-kisoissakin mieluummin katson niitä sinivalkoiseksi maalattuja kaljamahoja, vappunaamareita, viikinkihattuja yms. kuin arkivaatetuksessa istuvia perheenisiä joka rivillä. Tunnetta pitää olla mukana. Tuli se sitten visuaalisin tai auditiivisin keinoin on jokaisen oma asia, mutta pääasia että virkamiesmeininki katoaa lätkäkatsomoista. Tunnelma lähtee tunteesta.
 

eCiuj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onpa miellyttävää lukemista tämäkin ketju. Katsoin, että 3 uutta sivua tullut päivässä ja ajattelin naiivisti että jotain eteenpäinmenoa olisi ollut jossakin, mutta paskan marjat. Ihan ihme vänkäämistä taas sivukaupalla jostain Tappara-fanien pukeutumisesta.

Sama täällä. Jotenkin mielestäni vaikuttaa siltä, ettei tässä ketjussa ole mitään positiivista todelliseen fanitoimintaan liittyen. Kaikki on paskaa, mikään ei kelpaa, skenepisteet -100 ym.

Ja kun jotain hienoa tapahtuu joku löytää siitä jonkin pienenkin valituksen aiheen, ja sitten intetään siitä seuraavat kolme sivua.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä mä MM-kisoissakin mieluummin katson niitä sinivalkoiseksi maalattuja kaljamahoja, vappunaamareita, viikinkihattuja yms. kuin arkivaatetuksessa istuvia perheenisiä joka rivillä. Tunnetta pitää olla mukana. Tuli se sitten visuaalisin tai auditiivisin keinoin on jokaisen oma asia, mutta pääasia että virkamiesmeininki katoaa lätkäkatsomoista. Tunnelma lähtee tunteesta.

Entäs sitten kun sitä väriä ollaan saatu? Se on tunnetusti taas se helpoin keino ja äänenkäytöllisesti junnataan varmaan seuraavanakin vuosikymmenenä vielä paikallaan. Ajatusmallilla: "Pukeudun ensi kerralla sinivalkoiseksi piisamiksi kun ei tuota Suomi tap tap tappiakaan jakseta huutaa enää entiseen malliin". Ja kun kerran chänttien viljeleminen on teatraalista ja oikea kannattaminen pitää ansaita ja kummuta kenttätapahtumista, niin jatketaan me pukuleikkiä ja annetaan sveitsiläisien pitää halli hallussa taas tänäkin keväänä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös