SM-liigan fanitoiminta; Missä mennään kaudella 2012-2013 SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 1 058 460
  • 3 930

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Täysin turha juttu. Sieltä käytiin kysymässä kiinnostaako ottelun jälkeiset painit. Lähdimme ennemmin järjestämäämme kannattajailtaan ja homma oli siinä.

Lisään vielä, että pelin jälkeen TPS-katsomon osaan oli jäänyt tietty määrä henkilöitä hoilamaan yhteen ääneen raumam boikia tulemaan heidän katsomoonsa sekä yksi "korpisotri" kävi uhittelemassa vaihtoaitoiden luona, että boja tulisivat tappelemaan. En tiedä tarkoitatko nyt tätä samaa "kutsua" kun kävivät kysyelemässä.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
En tarkoittanut tuota. Ei niissä loppuhuuteluissa saanut siinä metelissä selvää mitä toiselta puolelta huudeltiin.

Ihan siis kasvotusten kyseltiin olisiko kiinnostusta myllyttämiseen pelin jälkeen.

En kuullut mitään hv-chanttiakaan, mutta se on tuon sijoittumisen ongelma kun kannattajaryhmät eivät kuule toisiaan. Ehkä sitten ensi kaudella.
 

Silencie

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En kuullut mitään hv-chanttiakaan, mutta se on tuon sijoittumisen ongelma kun kannattajaryhmät eivät kuule toisiaan.

Et varmaan kuullut, koska sellaista chanttiä ei ollut. Tästä olen satavarma. Tosiaan tuo sijoittuminen oli tuossa ongelma, teidän huutoja ei kuullut meidän päätyyn ja varmaan vastaava juttu siellä myös. Itse ainakin olen pirun ylpeä, että porukka jaksoi vetää täysillä loppuun asti vaikka käkeen tulikin.
 

Theofilus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Varmaan joo fiksumpaa esittää ihan reilu myllykutsu, mutta on se joka tapauksessa aika junttia toimintaa TPS-faneilta. Ei kuulu kannattajakulttuuriin moinen.

HPK:n kannattajilta hyvää mökää eilen Lappeenrannassa läpi ottelun. Huutokilpailun voittajaan en ota kantaa, mutta hallissa oli mielestäni erittäin hyvä tunnelma koko matsin ajan ja tästä kyllä iso kiitos Willimiehille ja saapuneille hämeenlinnalaisille.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Et varmaan kuullut, koska sellaista chanttiä ei ollut. Tästä olen satavarma. Tosiaan tuo sijoittuminen oli tuossa ongelma, teidän huutoja ei kuullut meidän päätyyn ja varmaan vastaava juttu siellä myös. Itse ainakin olen pirun ylpeä, että porukka jaksoi vetää täysillä loppuun asti vaikka käkeen tulikin.

Jees. Urholta kannattaa katsoa uusintana sieltä välittyi kummankin ryhmän chantit hyvin, ehkä RB:n vähän vahvemmin, mutta ennenkaikkea tunnelma koko pelin ajan. Olisipa kotipelejä vain kerran viikossa lauantaisin.

Varmaan tämä jankutus riittää Lukko-TPS ottelusta. 99 % hyvää.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна

Onko tämä nyt sitten juuri se tilanne, joka sattui toisella erätauolla siellä jalkapallokentän puolella ihan tupakkapaikan kohdalla?

Sellainen kommentti vaan tuohon tilanteeseen liittyen on pakko heittää, että ainakin yhden silminnäkijähavainnon mukaan tuo lyönti oli täysi vahinko ja tapahtui kaverin kompastuessa järkkäreiden retuuttaessa häntä pois paikalta. Itse en tilannetta nähnyt, mutta hienovaraisesti mainitsin järkkäreille, että aika rajuja otteita käyttävät tuossa raudoituksessa, kunnei kaveri näytä enempiä edes vastaan panevan. Toinen TPS-kannattaja käyttäytyi koko tuon episodin ajan erittäin rauhallisesti ja yritti saada tätä raudoitettua kaveria mukaansa, jottei tarvitsisi putkaan laittaa. Mikä myös pisti silmään (tai pikemminkin korvaan), oli raudoitettavan kaverin toistuva "Mä en tehnyt mitään." hokeminen melkoisen lannistuneella äänellä.

Voi olla, ettei tällä episodilla ole mitään yhteyttä uutiseen.
 

jonarillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, JFC Helsinki, Real Madrid
Hirveä kohu noussut täällä KalPa-fanien toteuttamasta tifosta. Mun mielestä kukaan ei voi lähteä arvostelemaan toisten tekemisiä? Jos on jotain valittamista niin ottakoot asian esille oman seuran tifoa tehdessä ja tehkööt asiat siellä paremmin, eikä lähde arvostelemaan muiden tekemisiä? Kalpa fanit teki suomen mittakaavassa aika hienon kulttuuri teon! Kuinkaha monet muut kannattajaryhmät saa suomessa 800-fania mukaan matkustamaan 400 kilometriä? Veikkaisin että alle viisi, ja miettikööt jokainen itse mitkä ne ryhmät ovat? Väittäisin, että yksi näistä ei edes pelaa (vielä?) sm-liigassa.

On myös varmasti melkoinen logistinen ongelma saada kolmen katsomon överi kuljetettua 400 kilometriä ehjänä areenalle ja toivoa että se näyttää hyvältä areenalla, kun niiralan montun katsomoissa ei voi oikein suunnitella överiä areenalle? Tässä tilanteessa keltaiset a-3 laput on ihan hyvä vaihtoehto. Ja yleensä väitteille on hyvä olla jokin lähde, niin olisi kiva kuulla mistä on tämä väite, että ne olivat sponsorien lappusia ?

Kalpafanit tekevät hyvää työtä eikä kukaan lähde huipulta. Itse eteläpäädyssä majailleena olen nähnyt aivan huikeat 2 hienosti toteutettua itse tehtyä helvet_n isoa överiä jotka ovat suomessa kyllä omaa luokkaansa! Sitten taas viime kaudella nähty young boys vai mikähän sen ryhmän nimi nyt olikaan joka loi tän ilmapallo tifon? Niin se näytti mun mielestä enemmän siltä että jollain 10 vuotiaalla fanilla ois ollu synttärit ja koristeiksi oli hommattu vähän ilmapalloja! Se on mun mielipide ja jokaisella on varmasti omansa!

Annetaan Kalpafanien kehittyä ehkä ensi vuonna areenalla nähdäänkin jo puolet enempi keltamustia ja tifokin voi pistää monien suut hiljaiseksi ! Kukin tavallaan, eihän seura muuten olisi oman näköisensä
 

Joo hassua, että vain kolme viestiä tästäkin on tullut, mutta jos kyseessä olisi ollut Jokereiden kannattajia tai Sportin kannattajia, niin täällä olisi kaikki kilipäät vaahto suussa mouhomassa.

Ja KalPa-fanien "tifoa" kritisoidaan sen takia, kun oikein mediassa asti oli hehkutettu tätä, mutta anti olikin lähinnä säälittävä ja panostuksen määrä tasan nolla. Toisaalta miinusta pitää antaa myös näiden Jokereiden mopopoikien ACAB-lakanalle. Näistäkään kavereista tuskin kukaan on ollut muuten poliiseiden kanssa tekemisissä, kuin vierailupäivinä ala-asteella. Tai sitten sinivuokko vei kännisen faijan putkaan?!
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En kuullut mitään hv-chanttiakaan, mutta se on tuon sijoittumisen ongelma kun kannattajaryhmät eivät kuule toisiaan. Ehkä sitten ensi kaudella.

Liittyy aiheeseen vain osittain, mutta minulle jäi edellisen Lukko-Blues pelin perusteella käsitys, että Äijänsuon hallin akustiikka on varsin kehno. Ongelma ei siis näin ollen olisi pelkästään sijoittelussa, joskin heikko akustiikka korostaa tällaisessa tapauksessa sijoittelun tärkeyttä. Sinne nurkan minivieraskatsomoon ei nimittäin oikeastaan kuulunut kuin voimakas taustahäly ja RB:n kannatuksesta lähinnä rumpu, vaikka kädet heiluivat näyttävästi ja epäilemättä kannatus oli äänekästä.

Tähän sijoittelu/akustiikka-asiaan olisi syytä kiinnittää vastaisuudessa huomiota, koska Raumam Boja selvästi houkuttelee vieraskannattajia kyläilemään. Lisäksi kun esim. ravintolapalveluiden puolesta puitteet ovat vieraskannattajille loistavat ja kun raumalaiset itse tuntuvat pitävän siitä että heillä käydään vieraissa, niin en näe estettä miksei jatkossa(kin) voitaisi Raumalla nähdä kiihkeimmät kamppailut kannattajien välillä, kunhan puitteita vielä vähän parannetaan.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asiasta ei nouse kummoistakaan keskustelua täällä tai lööppilehdistössä, kaikki tiedämme miksi.

Lainauksesta ei käy ilmi, kumman joukkueen fani putkaan joutui, mutta jutussa poliisi erikseen mainitsee, että HIFK-fanit käyttäytyivät hyvin.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
mutta se on tuon sijoittumisen ongelma kun kannattajaryhmät eivät kuule toisiaan. Ehkä sitten ensi kaudella.

Sijoittelun takia ei tosiaan kuule mitään mitä siellä veditte, ainut mitä pystyy kommentoimaan on, että kovasti te käsiä heilutitte ja lippuja heiluttelitte. Rumpu oli ainut mikä sieltä kuului.

Meiltä kaksi ekaa erää hyvää menoa, kolmas oli omasta mielestäni heikko ja laulukirjaa käytettiin liian kitsaasti ja samat chäntit kaikuivat liian usein. Ylpeä olen siitä millainen määrä saatiin porukkaa lähtemään vaikka saumat pleijareihin ja karsintaan pääsyyn ovat käytännössä menneet ja siitä, että chäntit kajahtivat ilmoille välillä todella komeasti ja kovaa.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Kummallisen vähälle huomiolle on jäänyt se, että viikonloppuna on otettu kiinni toistakymmentä TPS fania ja kymmenkunta turakaista Porissa. Väkivalta on johtanut rikosilmoituksiin. Onneksi kenenkään autoa ei ole naarmutettu.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kummallisen vähälle huomiolle on jäänyt se, että viikonloppuna on otettu kiinni toistakymmentä TPS fania ja kymmenkunta turakaista Porissa. Väkivalta on johtanut rikosilmoituksiin. Onneksi kenenkään autoa ei ole naarmutettu.

Toiset seurat osaavat markkinoida itseään siten, että kaikki seuraan liittyvä ylittää uutiskynnyksen Helsingin mediassa. Toiset eivät osaa. Tai halua.
 

Knight21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tampa Bay Lightning, sympatiat Pelicans
Hirveä kohu noussut täällä KalPa-fanien toteuttamasta tifosta. Mun mielestä kukaan ei voi lähteä arvostelemaan toisten tekemisiä? Jos on jotain valittamista niin ottakoot asian esille oman seuran tifoa tehdessä ja tehkööt asiat siellä paremmin, eikä lähde arvostelemaan muiden tekemisiä? Kalpa fanit teki suomen mittakaavassa aika hienon kulttuuri teon! Kuinkaha monet muut kannattajaryhmät saa suomessa 800-fania mukaan matkustamaan 400 kilometriä? Veikkaisin että alle viisi, ja miettikööt jokainen itse mitkä ne ryhmät ovat? Väittäisin, että yksi näistä ei edes pelaa (vielä?) sm-liigassa.

Sen verran vielä eilisestä areenalla, että kyllä KalPalla oli ihan kunnon tifo, mutta ajoitus oli ilmeisesti huono. Naiden A3-lappujen lisäksi toisella erätauolla juuri kun joukkueet tulivat kentälle, Musta Verkosto levitti yhden katsomonosan kokoisen keltaisen, paidanmallisen tifon. Tässä paidassa oli mustalla ns "rangers-tyyliin" vuosiluku 1929, joten ei varmasti jäänyt epäselväksi mistä oli kyse. Ja Tifo näkyi kyllä todella hyvin eteläpäätyyn. Oiskohan käynyt niin että nämä jotka mouhoavat ettei savolaisilla ollut kunnon tifoa olivat siinä vaiheessa vielä ravintolan puolella.
 

MV_aku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings
Nuo KalPan A3-tifolaput olivat toiselta puoleltaan joko kokonaan mustia
tai keltaisia ja toisella puolella oli painettuna ohjeet ja koristeellinen teksti Make Some Noise. Ohjeethan, neljän rivin mittaisina, olivat tietenkin liian vaikeille noin puolelle risteilyporukasta.

Ihmettelen kaiken maailman kanslereitten ja muitten tarkkasilmäisyyttä, jotka ovat nähneet nämä laput sponssatuiksi, joko eteläpäädystä tai sitten jopa Hippokselta asti. Koko tapahtumallahan oli useita sponsoreita, mutta nämä rahat käytettiin bussimaksuihin. Muutenhan matkan hinta lippuinen ei olisi voinut olla 25 euroa.

Toisen ja kolmannen erän alussa oli tifo, jossa oli vuosiluku 1929. Tifo oli paidan muotoinen ja kokoahan tällä "paidalla" on sellaiset rapiat 50 neliötä.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ihan siis kasvotusten kyseltiin olisiko kiinnostusta myllyttämiseen pelin jälkeen.

Ihan mielenkiinnosta kyselen. Miten myllytyskiinnostuksesta tultiin kysymään? Tuliko turkulaisten puolelta yksi "diplomaatti" juttelemaan RB:n johtohahmojen kanssa ja esittämään haasteen? Vai tuliko jengi vaan epämääräisesti haastamaan riitaa?
 

hokkikokki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jees. Urholta kannattaa katsoa uusintana sieltä välittyi kummankin ryhmän chantit hyvin, ehkä RB:n vähän vahvemmin, mutta ennenkaikkea tunnelma koko pelin ajan. Olisipa kotipelejä vain kerran viikossa lauantaisin.

Varmaan tämä jankutus riittää Lukko-TPS ottelusta. 99 % hyvää.

No, itse istuin ihan vieressä ja täysin selvin päin kahden tenavan kanssa. Ehkä sitten kuulin omiani tai olin niin humaltuneena hienosta kannattamisesta...

Kyllä 99% oli hyvää ja homma parani matkan varrella. Aloitus ei vaan ollut niitä parhaimpia.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Asiasta ei nouse kummoistakaan keskustelua täällä


Voisiko johtua siitä, että täällä ei kyseisten joukkueiden kannatusryhmien jäsenet puolustele suu vaahdossa näiden toimintaa tai ole selittämässä naurettavia "ei kuulu viralliseen osastoon, tuli omalla autolla" -läppiään?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Voisiko johtua siitä, että täällä ei kyseisten joukkueiden kannatusryhmien jäsenet puolustele suu vaahdossa näiden toimintaa tai ole selittämässä naurettavia "ei kuulu viralliseen osastoon, tuli omalla autolla" -läppiään?

Saisimmekohan tähän tapaukseen kannanoton nimimerkiltä Jaakko? Mahtoivatko olla mukana tps kannattajien fanireissulla vai olivatko sämpylänjakajien tapaa omalla autolla.
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mahtava menohan Raumalla oli, siitä ei pääse mihinkään. Tappelijat tapelkoot jos haluavat, ei ole multa pois. Linkkuveitsien kantoa en ymmärrä, ellei kyseessä ole joku repair-risto kun kantaa linkkaria aina vyöllään tai vyölaukussaan, niissä kun usein on sellaisia ominaisuuksia joita ajoittain tarvitsee. Soihtuja käytettiin hallien ulkopuolella ainakin minun nähdäkseni.

Tuota Raumam Boja haistakaa vittu - chanttia en itse kuullut kertaakaan vaikka siellä seisoin katsomossa koko pelin ajan ja 10 min ennen ja jälkeen pelin.

Tykkään Raumam Bojkien meiningistä kun soi se rumpu sellain tasaseen tahtiin (melkein taukoamatta)ja siinä joku herra melkein tanssii siinä edessä ja muuta, mitään selvää teidän huudoista ei saanut, mutta meininki näytti teilläkin olevan hyvä!
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Siirrytääs tifoista taas itse asiaan. TPS-kannattajat olivat käyneet esittelemässä Raumam Bojille joukkutappelukutsuja: Lehtikuva.

Jokseenkin "huvittavaa" on lukea näistä teinien myllyfetisseistä otteluiden yhteydessä. Eikö Iskä anna kotona riittävästi turpaan vai mistä tämä tarve sikiää.

Suomesta löytyy paljon mm. nyrkkeily- ja painiseuroja joissa voi käydä ottamassa "myllyjä" ihan luvallisesti ja antaumuksella. Ainoa huono puoli tietenkin on, että noin keskimäärin siellä vaaditaan selvin päin olemista.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Asiasta ei nouse kummoistakaan keskustelua täällä tai lööppilehdistössä, kaikki tiedämme miksi.

Lainauksesta ei käy ilmi, kumman joukkueen fani putkaan joutui, mutta jutussa poliisi erikseen mainitsee, että HIFK-fanit käyttäytyivät hyvin.

Hallista lähti putkaan yksi henkilö ja yhteensä kahdeksan poistettiin liiallisen humatilan takia. Ainoa riidanhaastaja oli kuulemma porilainen. Lähde: tämän päivän Satakunnan Kansa.

Toki Jokerit-fanien kannattaa varautua siihen että seuraavalla Porin visiitillänne vastassa ovat Sk, Ts, Hs, Is, Il, Stt, Afp, Reuters ja Eurosport odottamassa seuraavaa toilaustanne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös