Paitamainontaan sanon miljoonannen kerran...
Realistiset tavat liigan pelipaitojen tyylikkyyden lisäämiseksi ovat:
- mukauttaa mainosten värimaailma seuran väreihin, jolloin samalla myös vähenisivät ne valkoiset laatikot jotka tilkkutäkkivaikutelmaa luovat
- määrätä saman joukkueen pelaajille oikeasti yhtenäiset peliasut
- vähentää hieman mainosten määrä, mutta mahdollisesti kompensoida se kasvattamalla yksittäisen mainoksen kokoa/näkyvyyttä
Ihan turha edes haikailla mistään änäripaidoista, mutta tietysti ideaalitilanteessa mainoksia olisi esimerkiksi paidan etupuolella yksi rinnassa ja yksi helmassa, selässä numeron alla yksi ja olkapäissä yhdet. Ja mielellään vieläpä hyvin pitkälle toteutettuna samaan tapaan kuin IFK:n ja KOFFin "yhteenliittymä", jossa molempien puulaakien tunnusväritykset sopivat yhteen.
Ylipäätään pitäisi päästä eroon tästä ääliöajattelusta, jossa jonkun sponsorifirman vajakit hankkivat tukemismielessä suosikkiseuran paidasta postimerkin kokoisen tilkun, joka ei lisää oman firman näkyvyyttä mutta varsin tehokkaasti rumentaa seuran pelipaitaa. Ymmärrän sen konseptin että tuetaan, mutta en sitä että liikeyritys ei halua siitä mitään vastineeksi, eli näkyvyyttä asiakkaiden silmissä tai hyötyä vaikkapa verkostoitumiseen tai palveluita omille työntekijöille.
Itse jos pitäisi päättää, niin ennemmin hankkisin mediakuutiolta puoli minuuttia tai vaikkapa jonkin otteluisännyyden päävalmentajan tapaamisella ja kestityksillä, kuin mainosta paitaan. Suoltakoot seuran puolelta mitä tahansa tuubaa miljoonista asiakaskontakteista ja kymmenistä tunneista media-aikaa jostain Urhon pikselimössöstä josta ei voi mitään mainoksia edes erottaa.