Sipsit

  • 147 794
  • 717

Leipuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Posipetterit
Minä olen tykästynyt näihin tämmöisiin Taffelin Grills Classic -sipseihin, joissa on juuri sopivasti mausteisuutta, mutta kertokaapa onko minulla jokin vika muistissa, vai miksi nämä ovat "klassikko-osastoa". Ei tällaisia koskaan aiemmin ole valmistettu?
Kai se on vaan tuo maku klassinen grillimauste.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Minä olen tykästynyt näihin tämmöisiin Taffelin Grills Classic -sipseihin, joissa on juuri sopivasti mausteisuutta, mutta kertokaapa onko minulla jokin vika muistissa, vai miksi nämä ovat "klassikko-osastoa". Ei tällaisia koskaan aiemmin ole valmistettu?
No kyllä on, kultaisella -80 luvulla mä noita vedin kun vaan sain käsiini. En valitettavasti saanut kaivettua kuvaa esille, mutta läpinäkyvässä pussissa oiskohan ollut 80g siihen aikaan kun "mega"pussissa oli 115g. Maistuuko samalle, niin onkin jo hieman hankalampi kysymys.

Edit, löytyipäs kuva, tuossa kuvassa takimmaisena näyttäisi oleva grillimaustettu versio.
Taffel
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
No kyllä on, kultaisella -80 luvulla mä noita vedin kun vaan sain käsiini. En valitettavasti saanut kaivettua kuvaa esille, mutta läpinäkyvässä pussissa oiskohan ollut 80g siihen aikaan kun "mega"pussissa oli 115g. Maistuuko samalle, niin onkin jo hieman hankalampi kysymys.

Edit, löytyipäs kuva, tuossa kuvassa takimmaisena näyttäisi oleva grillimaustettu versio.
Taffel
Satoja pusseja alkuperäisiä syöneenä voinen kertoa, että eivät ole samoja kuin ennen, nykyiset ovat paljon huonompia. Nykyiset ovat minusta jopa todella huonoja, maku on tunkkainen. Pussit olivat ennen 75 g ja 150 g.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Satoja pusseja alkuperäisiä syöneenä voinen kertoa, että eivät ole samoja kuin ennen, nykyiset ovat paljon huonompia. Nykyiset ovat minusta jopa todella huonoja, maku on tunkkainen. Pussit olivat ennen 75 g ja 150 g.
Näihin on helppo sanoa, että ennen oli paljon parempaa, mutta toisaalta vertailua on vaikea tehdä, kun muistikuvat vanhoista ovat kymmenien vuosien takaa. Siinä ehtii ihmisen makuaistikin kehittymään matkalla.

Muistelisin Taffelin joskus kommentoineen, että mausteet ovat samat. Jotain muita eroja toki taitaa olla, esimerkiksi valmistukseen tai säilyvyyteen liittyen.
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Näihin on helppo sanoa, että ennen oli paljon parempaa, mutta toisaalta vertailua on vaikea tehdä, kun muistikuvat vanhoista ovat kymmenien vuosien takaa. Siinä ehtii ihmisen makuaistikin kehittymään matkalla.

Muistelisin Taffelin joskus kommentoineen, että mausteet ovat samat. Jotain muita eroja toki taitaa olla, esimerkiksi valmistukseen tai säilyvyyteen liittyen.
Niin ne kommentoivat, mutta ihan pötyä se on. Viimeiset oikeat grillsit söin joskus 90-luvun puolivälissä, kun Suomesta ei enää saanut niitä, mutta Latviassa myytiin. Niissä nykyisissä sileissä grillseissä on sama mauste kuin poimutetussa versiossa, eikä se ole hyvä. Ihan taatusti lykätty esimerkiksi sokeria lisää nykynuorison makua miellyttämään. Eikä ne itse lastutkaan ihan samanlaisia ole kuin ennen. Taffel vaihtoi öljyn jossain kohtaa, ja silloin kaikki lastut muuttuivat huonommiksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin ne kommentoivat, mutta ihan pötyä se on. Viimeiset oikeat grillsit söin joskus 90-luvun puolivälissä, kun Suomesta ei enää saanut niitä, mutta Latviassa myytiin. Niissä nykyisissä sileissä grillseissä on sama mauste kuin poimutetussa versiossa, eikä se ole hyvä. Ihan taatusti lykätty esimerkiksi sokeria lisää nykynuorison makua miellyttämään. Eikä ne itse lastutkaan ihan samanlaisia ole kuin ennen. Taffel vaihtoi öljyn jossain kohtaa, ja silloin kaikki lastut muuttuivat huonommiksi.
Ei ole mitenkään mahdollista, että muistaisit 30 vuoden takaa niin tarkasti miltä jokin tuote maistuu, että voisit verrata sitä nykyiseen tuotteeseen.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei ole mitenkään mahdollista, että muistaisit 30 vuoden takaa niin tarkasti miltä jokin tuote maistuu, että voisit verrata sitä nykyiseen tuotteeseen.
Väitän, että noiden sipsien suhteen pystyn ainakin sen sanomaan, että uusien maku ei ole lähelläkään vanhojen makua. Söin niitä grillimaustettuja perunalastuja lähemmäs 15 vuoden ajan suunnilleen kolme pussia viikossa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei ole mitenkään mahdollista, että muistaisit 30 vuoden takaa niin tarkasti miltä jokin tuote maistuu, että voisit verrata sitä nykyiseen tuotteeseen.
Maku/hajuaisti on yksi vahvimpia aisteja, mitä ihminen kykenee muistamaan pitkienkien aikojen takaa. Tai siis varmaan vahvin.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Väitän, että noiden sipsien suhteen pystyn ainakin sen sanomaan, että uusien maku ei ole lähelläkään vanhojen makua. Söin niitä grillimaustettuja perunalastuja lähemmäs 15 vuoden ajan suunnilleen kolme pussia viikossa.
Mä komppaan. Mun fiilis on kanssa että ei ne ihan samoja ole. Se mitä nyt kaupoista löytää niin Laysin barbecue sipisit on mielestäni lähempänä tota makua. Toisin nyt Laysit on itsellä boikotissa kun on PepsiCon omistama brändi ja nehän on edelleen Venäjällä.

Harmittaa vähän boikotoida Laysiä, kun on toiseksi paras valmistaja omasta mielestä Taffelin jälkeen. Tosin nyt kesämökillä on joutunut siirtymään Estrellaan kun lähikaupassa Taffelilta on vaan tylsiä vaihtoehtoja tarjolla ja siellä on pari hyvää Estrellaa. Tosin sen verran EM-kisat ja kasvanut sipsin kulutus näkyy jo vyötäröllä että yleiseen sipsi lakkoon tässä ollaan menossa...
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mä komppaan. Mun fiilis on kanssa että ei ne ihan samoja ole. Se mitä nyt kaupoista löytää niin Laysin barbecue sipisit on mielestäni lähempänä tota makua. Toisin nyt Laysit on itsellä boikotissa kun on PepsiCon omistama brändi ja nehän on edelleen Venäjällä.

Harmittaa vähän boikotoida Laysiä, kun on toiseksi paras valmistaja omasta mielestä Taffelin jälkeen. Tosin nyt kesämökillä on joutunut siirtymään Estrellaan kun lähikaupassa Taffelilta on vaan tylsiä vaihtoehtoja tarjolla ja siellä on pari hyvää Estrellaa. Tosin sen verran EM-kisat ja kasvanut sipsin kulutus näkyy jo vyötäröllä että yleiseen sipsi lakkoon tässä ollaan menossa...
Minä en ole yli vuoteen syönyt muita kuin kevytsipsejä, ja niitäkin vain korkeintaan semmoisen pienen, alle 100 g pussin. Santa Martan lastut ja Taffelit ovat tässä porukassa ihan kelvollisia. Tällä viikolla sorruin kyllä joihinkin paikallisiin lastuihin, kun ollaan Italiassa lomalla perheen kanssa. Vuosi sitten keväällä oli pakko muuttaa syömistä, kun alkoi kolesteroli ja verenpaine huidella korkeuksissa. Pelkällä sipsittömyydellä nyt ei suurta vaikutusta ole, mutta kaikkea syömistä muuttamalla on reilussa vuodessa paino pudonnut 12 kg ja on nyt normaali ja veriarvotkin ovat palautuneet normaaleiksi.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Taisin jo aiemmin vaikeroida, että Estrellan Barbacue sipsit on lopetettu. Eihän ne olleet enää samaa kun aiemmin, mutta kuitenkin. Jos on noiden ystävä ja pääsee ruotsissa kauppaan, niin OLW Glased Ribs tarjosi tutun oloista makua, makeahko bbq. Glased Ribs
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Viimeaikoina on tullut siirryttyä laysin sipseihin. Sopivan kokoinen pussi (175g) ja hinta ollut ainakin paikallisessa marketissa reilu 2€. Laysin ketsuppisipsejä en ole vielä maistanut, paprika ja normi suolatut ovat ainakin hyviä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Minulla on varmaan tällanen erikoinen, tai sitten vaan surkea, makuaisti, kun en juurikaan muista miltä mikäkin sipsi on joskus maistunut. Ihan perus sourcream & onion -hommat tuntuu maistuvan vuodesta toiseen aina jotenkin erilaiselta vähän mielialankin mukaan, saati että muistaisin miltä ne maistuivat 20 vuotta sitten (eikä tarvitse tulla kertomaan, että paskalta).

Kiitos vastauksista koskien näitä Grills-sipsejä!
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei nyt liity suoraan sipseihin, mutta muistan useammankin karkin maun yhä mielessäni 50 vuoden takaa. Tanskan kuninkaan rintapastillit, lakutupakat, väkevä salmiakki, jätte jne. Ja kyllä mä noita Taffelin grillimaustettujakin mussutin antaumuksella 70-luvun lopulla.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Ollapa paksuja kuorellisia sipsejä jollakin valmistajalla, voi olla valemuistokin, olisiko Kartanot ollut ennen paksumpaa mallia. Sitten kun voitan Eurojackpotissa jättisumman, alan sipsitehtailijaksi ja teen vaan paksuja siivuja, kunnes RKP:n ja ahvenanmaalaisten sipsimafia polttaa tuotantotilani. Poliisikin joutuu keksimään, että keittimestä se lähti vaikka mökin nurkalta löytyy bensakanisteri ja Viking Linen sytkäri.
 

LaiLaiLei

Jäsen
Menee puoliksi aiheen vierestä, mutta jos Poppamiehen cheesy & jalapeno -sipsit ovat erittäin hyviä, niin saman firman pähkinät samalla mausteella toimivat jopa paremmin. En tiedä onko pitkään ollut myynnissä mutta bongasin kaupasta tänään. Ei ehkä tarvetta perustaa pähkinätopicia näiden takia erikseen joten menkööt tähän keskusteluun.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Menee puoliksi aiheen vierestä, mutta jos Poppamiehen cheesy & jalapeno -sipsit ovat erittäin hyviä, niin saman firman pähkinät samalla mausteella toimivat jopa paremmin. En tiedä onko pitkään ollut myynnissä mutta bongasin kaupasta tänään. Ei ehkä tarvetta perustaa pähkinätopicia näiden takia erikseen joten menkööt tähän keskusteluun.
Bongasin kaupassa kyseiset pähkinät ensimmäistä kertaa joskus viikko sitten. En usko, että niitä on hirveän kauan ollut tarjolla. En vielä ostanut, mutta täytynee huomenna käydä hakemassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös